GÃ¥ til innhold

Mat mot forstoppelse - baby 4mnd🥭

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 4 1/2mnd. Hun har fått mme hele veien. Vi måtte gå over til pepticate mme som er fri for bl.a kumelkprotein. Hun hadde store magesmerter, forstoppelse, utslett, sov lite, kollikksmerter med sammenhengende gråt på opp til 12t, dette i tillegg til gulp. Ved bytte av mme fikk vi en ny baby. Hun har hele veien slitt med avføring. Flere ganger har jeg tenkt at jeg må ringe lege for å få noe for det. Likevel har det ordnet seg i det jeg har tenkt at «nå ringer jeg». Vi masserer, ligger på magen, sykler med bena og stimulerer anus i det vi ser hun må bæsje mer enn hun får ut selv naturlig. Det har fungert. Nå har hun startet med grøt. Dvs hun startet i tre dager men jeg måtte slutte pga forstoppelse. Hun spiser sinlac grøt, fri for kumelkprotein m.m. Nå har hun ikke spist grøt på 5-6 dager men sliter fortsatt mye med magen. Hun får ett glass svisker om dagen, uten effekt på avføringen. Malt har vi prøvd tidligere, ingen effekt på avføringen og hun gråter av den pga luftsmerter. Duphalc bør ikke brukes pga laktulose , å det er jo noe hun ikke tåler. Er det annen mat jeg kan mose til en så liten baby som gir fart på magen? Hvis ikke blir movicol neste løsning. Hun drikker bra med melk så ingenting jeg kan øke med tanke på væskeinntak. Babyen presser seg lilla når hun skal bæsje og har full åpning i rumpa. Det er så vondt for meg å se henne med de smertene. 

Anonymkode: f2803...418

Skrevet

Jeg ville absolutt kontaktet lege og helsestasjon. Vent med grøt i hvert fall.. 

Anonymkode: 0af2e...5fe

Skrevet

Hvis hun presser og presser og det ikke kommer noenting ringer du legevakt nå. Hvis det kommer små kuler kontakter du fastlegen snarest. 

Vår datter var mye plaget med forstoppelse på samme alder og vi fikk et middel vi brukte etter behov til hun ble ett år gammel. Husker ikke hva det var, men dette burde du ikke prøve å fikse selv. 

Skrevet

Hun får til å bæsje med veldig mye pressing. Hun hadde god avføring for 3 dager siden. For to dager siden presset hun litt, fikk ut 0,5cm hard klump. I går startet hun igjen å presse flere ganger, fikk ut to små klumper. I dag tenkte jeg at nå m hun få det ut, da hun igjen presset seg lilla. Hjalp henne da med bevegelser som hjelper henne, tørket ut klumpene og stimulerte anus (tørker anus med våtservietter og vaskekrem så hun ikke blir sår av tørk). Da bæsjet hun riktelig. Først «steiner», så en kompakt hard bæsj på over 10cm. Så nå har hun tømt seg godt, men dette er fortsatt ett tilbakevendende problem. I morgen/overmorgen har vi samme problem. Dessuten kan hun ikke spise grøt og trolig ikke middagsglass. Å hun kan ikke fortsette å bare drikke melk og spise svisker..

hi

Skrevet
Pobie skrev (21 minutter siden):

Hvis hun presser og presser og det ikke kommer noenting ringer du legevakt nå. Hvis det kommer små kuler kontakter du fastlegen snarest. 

Vår datter var mye plaget med forstoppelse på samme alder og vi fikk et middel vi brukte etter behov til hun ble ett år gammel. Husker ikke hva det var, men dette burde du ikke prøve å fikse selv. 

Movicol kanskje?hi

Skrevet

Nei, movicol var det ikke. Det var et avføringsmiddel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...