Gå til innhold

Hvor finner jeg personnummeret til barnet?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det står noe om dette på skatteetaten sine sider. Det kommer an på når du meldte inn navn på barnet. Før 3.mai 2019, skal du ha fått fødselsattest (der hvor personnr står) tilsendt på papir. Etter 3.mai 2019 skal du ha fått melding om dette fra Altinn.

Anonymkode: 32fc6...5a5

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det står noe om dette på skatteetaten sine sider. Det kommer an på når du meldte inn navn på barnet. Før 3.mai 2019, skal du ha fått fødselsattest (der hvor personnr står) tilsendt på papir. Etter 3.mai 2019 skal du ha fått melding om dette fra Altinn.

Anonymkode: 32fc6...5a5

Tusen takk for hjelp. Jeg fant på passene deres. Personnummer er visst desverre fjernet fra helsenorge 

Anonymkode: 14cd0...4bf

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke personnummeret til barna noe man lærer seg utenatt med en gang de får numrene? 

Kan både sønnen og mannen sitt. 

Anonymkode: 13f12...e1b

Jeg har 5 barn 🧐🙄😳

Anonymkode: 14cd0...4bf

Annonse

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Er ikke personnummeret til barna noe man lærer seg utenatt med en gang de får numrene? 

Nei, virkelig ikke. Jeg har fire barn og har kun hatt brukt for å kunne ene sitt mer enn noen ytterst få ganger. Jeg kan godt pugge tall, men hvis jeg ikke bruker det regelmessig over en periode, glemmer jeg det igjen. Så jeg kunne f.eks. mange telefonnumre da jeg var ung, de jeg brukte jevnlig, men husker ikke et eneste ett nå lenger.

Anonymkode: a9871...d3c

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Nei.

Men eg har lagt dei inn i telefonlista mi på mobilen, så eg har dei lett tilgjengelig.

Anonymkode: 6c1e9...472

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er det ikke. 

Anonymkode: 340ac...a5e

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er det ikke. 

Jeg husker mitt, jeg trenger ikke gå rundt og huske på hele familien sitt. Men jeg har de lett tilgjengelig da, når det en sjelden gang er behov for det. 

Anonymkode: 01e7e...9e1

Annonse

Jeg kan mitt og mannen sitt, de bruker jeg jo jevnlig i div innlogginger, men barna sine kan jeg ikke...

Men har både passene og fødselsattestene i et brannsikkert skap, så de er ikke så langt unna.

De to eldste har de jo på førerkortet også, det har de fra de er 16 år og tar lappen på sykkel.

Anonymkode: 4d422...ae3

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg må ofte få barna personnummer i forbindelse med jobben min og nesten ingen kan det utenat. De få som kan det har ofte barn som f. eks bruker en del medisiner så de må si det ofte på apotek el. Resten har det enten lagret på mobilen, ringer kona/ mannen eller må sjekke det opp hjemme å ta kontakt igjen når der har funnet det. 

Jeg kan ikke mine barns personnummer, men har bilder an passene deres lagret på mobilen så jeg raskt kan finne det der. 

Anonymkode: f020a...cb3

Anonym bruker skrev (På 11.2.2021 den 12.21):

Nei, virkelig ikke. Jeg har fire barn og har kun hatt brukt for å kunne ene sitt mer enn noen ytterst få ganger. Jeg kan godt pugge tall, men hvis jeg ikke bruker det regelmessig over en periode, glemmer jeg det igjen. Så jeg kunne f.eks. mange telefonnumre da jeg var ung, de jeg brukte jevnlig, men husker ikke et eneste ett nå lenger.

Jo det er da helt normalt å kunne personnumrene til barna sine. Det er ikke så vanskelig å huske 5 tall.. De 6 første husker man jo uansett pga det er barnets fødselsdag. Jeg kan personnummeret til min mann, våre 3 barn, min mor og far. 

Anonymkode: 3ae10...497

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jo det er da helt normalt å kunne personnumrene til barna sine. Det er ikke så vanskelig å huske 5 tall.. De 6 første husker man jo uansett pga det er barnets fødselsdag. Jeg kan personnummeret til min mann, våre 3 barn, min mor og far. 

Anonymkode: 3ae10...497

Hva er normalt med det? Hvorfor har du hatt behov for å huske personnummeret til barna dine? Jeg har tilgang på personnumrene til barna, og den ene sitt har jeg brukt så mye at jeg nesten er sikker på at jeg husker, men det var ikke noe jeg pugget da jeg fikk de. Og hvorfor i alle dager trenger du å vite personnumrene til mann, mor og far? 

Jeg er vokst opp med at personnumre er personlig og ikke noe andre har noe med. 

Anonymkode: ffb6e...f5c

Anonym bruker skrev (På 11.2.2021 den 16.35):

Jeg må ofte få barna personnummer i forbindelse med jobben min og nesten ingen kan det utenat. De få som kan det har ofte barn som f. eks bruker en del medisiner så de må si det ofte på apotek el. Resten har det enten lagret på mobilen, ringer kona/ mannen eller må sjekke det opp hjemme å ta kontakt igjen når der har funnet det. 

Jeg kan ikke mine barns personnummer, men har bilder an passene deres lagret på mobilen så jeg raskt kan finne det der. 

Anonymkode: f020a...cb3

Det er da ikke vanlig å oppgi personnummeret til andre når man henter medisiner til de.

Anonymkode: 524fd...f17

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er da ikke vanlig å oppgi personnummeret til andre når man henter medisiner til de.

Anonymkode: 524fd...f17

Jo, det er det! Jeg med fire barn lenger oppe i tråden, jeg blir alltid bedt om barnets personnummer når jeg skal hente ut medisiner på et nytt apotek eller i samtale med NAV, osv. Jeg kan derfor personnummeret til det ene barnet nå forbi jeg har måtte si det så ofte, mens de andre tre som svært sjeldent trenger noe på resept, kan jeg ikke nummeret til. Flere på apoteket sier også at de færreste kan personnummeret til barna sine (de blir overrasket når jeg ramser det opp og kommenter det da), så at det er vanlig å kunne det tror jeg ikke på. Det viser jo denne tråden også. De fleste svarer jo at de ikke kan det.

Jeg hadde nok ikke kunnet mitt barns personnummer hvis det ikke hadde vært for at det er veldig enkelt (tre like tall etter hverandre). 😛 Men det var jo praktisk da han måtte koronatestes, da måtte jeg oppgi det.

Kan også mannens fordi jeg har hørt det så mange ganger. Han er ufør, og i prosessen har han måttet ta mange telefoner til diverse hvor han har måttet oppgi personnummer.

Anonymkode: b0dea...dfc

Anonym bruker skrev (På 11.2.2021 den 11.45):

Nei, man lærer seg ikke personnummer på alle barna utenat. 

Jeg har lagret barna mine som en vanlig kontakt på min iPhone, inne på kontakten ligger både telefonnummer, mail og personnummer.

Da de var for små til å ha egen telefon og mail var de lagret med bare personnummer. 
Tenker telefonen, med face-id for å få tilgang, er et sikkert sted å oppbevare opplysningene. 

Opprinnelig fikk jeg fødselsattest med personnummer tilsendt i posten da barna var små. 

Anonymkode: 42bd8...88c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...