Gå til innhold

Du som har sagt opp jobb uten å ha ny å gå til

Anbefalte innlegg

Jeg var i samme situasjon som deg, ble sykmeldt tilslutt. Mens jeg var sykmeldt ble jeg etterhvert friskmeldt til arbeidsformidling. Denne ordningen kan du ikke gå inn i uten å først være sykmeldt. Derfor må du ikke finne på å si opp jobben først og så gå til lege og tenke at du skal få denne ordningen. Først gå til lege og få sykemelding. Deretter må du snakke med legen og nav og dere blir sammen enige om at det ikke er mulig å komme tilbake til den gamle jobben. Da kan du friskmeldes til arbeidsformidling, og du har da tolv uker på deg med sykepenger til å finne ny jobb. Om du er veldig sliten og syk av jobben er det lureste å be om sykemelding først og ta den tiden det tar å komme deg igjen, før du foretar deg noe mer. Anbefaler deg å bestille en hastetime til legen og forklar at du er utbrent og trenger en sykemelding. Så tar du resten derfra, når du føler deg klar

Anonymkode: 7ff7f...e4d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg skiftet jobb på grunn av at jeg ikke trivdes i jobben min. Det er da ikke noe negativt å innrømme at man ikke trives og at man tar ansvar for dette ved å skifte jobb. Jeg forklarte at arbeidsoppgaver ikke var slik som stillingsannonsen og at jeg ikke var god på de oppgavene jeg endte opp med. Jeg jobber med salg og rådgivning innenfor software og ble satt til å ringe kalde kundesamtaler på et bittelite produkt som ikke var godt nok. Hadde ikke noe problem med å fortelle dette på jobbintervju.

Anonymkode: 7c80f...f01

Helt enig. De fleste vil gjennom en lang karriere ha opplevd å jobbe steder der de av ulike årsaker ikke er fornøyde og ønsker seg videre, det er ingenting rart med det.

Jeg har selv sagt opp ett sted fordi avdelingen min ble omorganisert slik at flere av de mest spennenede arbeidsoppgavene ble flyttet over til en annen avdeling, og et annet sted har jeg sagt opp på grunn av arbeidsmiljø. Det har vært gode grunner til at jeg har sagt opp alle stedene jeg har jobbet, som oftest har den årsaken vært at jeg har ønsket meg nye utfordringer og muligheter til å bruke utdannelsen min mer. I tillegg er jeg også noe rastløs som person, og har behov for mening og variasjon i en jobb for å trives ordentlig godt.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg var i samme situasjon som deg, ble sykmeldt tilslutt. Mens jeg var sykmeldt ble jeg etterhvert friskmeldt til arbeidsformidling. Denne ordningen kan du ikke gå inn i uten å først være sykmeldt. Derfor må du ikke finne på å si opp jobben først og så gå til lege og tenke at du skal få denne ordningen. Først gå til lege og få sykemelding. Deretter må du snakke med legen og nav og dere blir sammen enige om at det ikke er mulig å komme tilbake til den gamle jobben. Da kan du friskmeldes til arbeidsformidling, og du har da tolv uker på deg med sykepenger til å finne ny jobb. Om du er veldig sliten og syk av jobben er det lureste å be om sykemelding først og ta den tiden det tar å komme deg igjen, før du foretar deg noe mer. Anbefaler deg å bestille en hastetime til legen og forklar at du er utbrent og trenger en sykemelding. Så tar du resten derfra, når du føler deg klar

Problemet med den ordningen er at den kun varer 12 uker.

Merdee skrev (22 timer siden):

Problemet med den ordningen er at den kun varer 12 uker.

Derfor anbefaler jeg å først be om sykemelding og ta den tiden hun trenger mens hun er sykemeldt. Når hun begynner å føle seg klar kan hun gå inn i den ordningen. Det er heller ingenting i veien for å søke andre jobber mens hun er sykemeldt og ha en ny jobb klar før hun går inn i ordningen med friskmelding til arbeidsformidling 

Anonym bruker skrev (På 10.2.2021 den 8.55):

Jeg har ansatt noen og alle varselbjeller ringer om de ikke har jobb. I tillegg er vi veldig skeptisk til de som har sagt opp pga mistrivsel eller blitt sykemeldt pga jobben. Selvsagt blir de vurdert, men ofte har de dårlig referanse fra jobben. I tillegg ser vi at de ofte ikke klarer se sin rolle i hvorfor det går dårlig på jobb, det er alle andre sin feil.

jeg anbefaler deg til å få hjelp av feks en venninne som har ansatt folk/leder/eller lignende. Få ho til å hjelpe deg med cv, intervju, se hvilke klær du stiller med på intervju osv. gå i deg selv og se hvorfor du mistrives på jobb, hva kan DU gjøre for at det blir bedre? Bør du søke en helt annen type jobb? Har du valgt feil utdannelse? Kan du utdanne deg litt mer? Osv

ikke si opp jobben din, det kan være utrolig vanskelig å få en ny, særlig når du er arbeidsledig.

Anonymkode: f4d99...cc4

Det er jo mange som slutter i jobbene sine pga dårlig arbeidsmiljø f.eks. Det finnes utrolig mange dårlige kollegaer som er vanskelige å samarbeide med. Om de du har hatt inne til jobbintervju har fått dårlige referanser, så kan det jo hende at det er fordi han eller hun har hatt en konflikt med den som er referansen. Det er ikke nødvendigvis slik at personen som har søkt jobb hos deg er problemet. Det kan godt hende at det er sjefen/ referansen som er nettopp det. 

Mannen havnet i tilsvarende situasjon. Han sa opp en jobb for å starte i ny. Uflaks traff dette samme uke som Norge stengte ned og han fikk beskjed at ny arbeidsplass ikke tok inn nye pga situasjonen. 

12 uker karantene, så vi levde på en lønning frem til han fikk jobb. 

Du bør være helt sikker på at dere har økonomi nok til å tåle en periode uten lønn om du velger å si opp. 

Anonymkode: e875e...172

Annonse

Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden):

Det er jo mange som slutter i jobbene sine pga dårlig arbeidsmiljø f.eks. Det finnes utrolig mange dårlige kollegaer som er vanskelige å samarbeide med. Om de du har hatt inne til jobbintervju har fått dårlige referanser, så kan det jo hende at det er fordi han eller hun har hatt en konflikt med den som er referansen. Det er ikke nødvendigvis slik at personen som har søkt jobb hos deg er problemet. Det kan godt hende at det er sjefen/ referansen som er nettopp det. 

Men hvis man må bruke en man er i konflikt med som referanse, er det lite sannsynlig at noen andre kunne gitt en bedre referanse. Ingen er vel så dumme at om de kan velge mellom to personer å bruke som referanser,  så bruker de den de har et dårlig forhold til. 

Anonymkode: a964d...85e

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Men hvis man må bruke en man er i konflikt med som referanse, er det lite sannsynlig at noen andre kunne gitt en bedre referanse. Ingen er vel så dumme at om de kan velge mellom to personer å bruke som referanser,  så bruker de den de har et dårlig forhold til. 

Anonymkode: a964d...85e

Noen ganger er det kanskje ikke andre å ta av. Jeg har selv vært i konflikt med nærmeste leder og fikk beskjed om å oppgi denne som referanse. Nå gjorde jeg ikke det, men forklarte på intervjuet hvordan situasjonen var, og hvorfor referansen ikke var ført opp. Fikk likevel jobben. 

Jeg har gjort det to ganger. Sagt opp 100 prosent faste stillinger. Har dog en veldig anvendelig utdanning. Jeg ble syk i jobbene, og det føltes riktig. Fikk meg raskt ny jobb, og har det bedre. Lykke til💗

Anonymkode: 5dc97...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...