Gå til innhold

Du som har sagt opp jobb uten å ha ny å gå til

Anbefalte innlegg

Jeg er i en situasjon der jeg av ulike årsaker ikke makter jobben min mer. Har søkt andre jobber i to år og vært på flere jobbintervjuer men blir aldri innstilt som nr én.. Nå er jeg helt desperat og på grensen til å si opp jobben, noe som antagelig ville vært helt idiotisk da jeg har en utdanning som ikke er så anvendelig og det er vanskelig for meg å få jobb. 
Er det noen som har vært i en lignende situasjon og sagt opp jobben og mistet det trygge grunnlaget? Hvordan gikk det? Angret du?

Anonymkode: 76c3d...8cb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er i en situasjon der jeg av ulike årsaker ikke makter jobben min mer. Har søkt andre jobber i to år og vært på flere jobbintervjuer men blir aldri innstilt som nr én.. Nå er jeg helt desperat og på grensen til å si opp jobben, noe som antagelig ville vært helt idiotisk da jeg har en utdanning som ikke er så anvendelig og det er vanskelig for meg å få jobb. 
Er det noen som har vært i en lignende situasjon og sagt opp jobben og mistet det trygge grunnlaget? Hvordan gikk det? Angret du?

Ta kontakt med legen og NAV, mulig du kan få noe som heter friskmeldt til arbeidsformidling eller noe slikt. Da er du sykmeldt fra egen jobb og kan likevel søke andre jobber. 

Anonymkode: 9cc55...ceb

Jeg angrer ikke. Jobbet gikk på helsa løs psykisk, og det påvirket privatlivet med familie. Jeg sa opp, på dagen, faktisk. Tok en stund før jeg var i ny jobb, men det var absolutt verdt det.

Anonymkode: 1222f...c5c

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er idiotisk å si opp jobben sin uten å ha en ny jobb. Spesielt i disse tider. MANGE som trenger ny jobb om dagen.

Hvis du blir syk av jobben bør du heller sykemelde deg og bruke tiden på å finne en ny.

Anonymkode: 4580b...752

To ganger. Senest i desember. Har svært god økonomi, gjeldfri og jeg kan være hjemme om jeg vil. Men i januar så fikk jeg søren meg drømmejobben. Om du er økonomisk uavhengig så kan du jo gjøre det. Om du ikke har råd til å gå kanskje ett år uten ny jobb så må du bli der du er. I disse tider er det galskap å gamble på ny jobb raskt. 

Anonymkode: c7dab...ac3

Annonse

Jeg hadde ikke råd til den lange perioden uten inntekt. Men jeg ble syk av jobben min, pga en sjef som terroriserte oss ansatte, og jeg ble totalt utslitt pga underbemanning og uansvarlig drift. Så jeg var sykmeldt 5-6 mnd, mens jeg fant jobb og ut oppsigelsestiden. 
Jeg startet på et vis fra scratch, siden jeg ikke kunne bruke erfaring, videreutdanning og spesialisering i min nye stilling. Men jeg har det fantastisk bra på jobb, og går i gang med ny videreutdanning til høsten, så det var det verdt. Bacheloren min var relevant i begge jobbene, så jeg slapp å starte helt på nytt. 

Anonymkode: 94984...904

Du skriver at du har vært i en del jobbintervjuer, men aldri blir innstilt som nummer 1.

Det ville jeg tatt tak i, spør hvorfor du ikke når opp, vurder også hvordan du framstår på intervju. Har du referanser som gir de rette tilbakemeldingene hvis de som intervjuer ringer for å sjekke? 

Trenger CVen din mer bearbeiding? 

Kan du gå ned i stillingsprosent og samtidig ta etterutdanning på deltid? 

Bruke litt penger på en god coach eller lignende for å forbedre CV og inervjuframtoning?

Sier du opp, får du vel økonomiskw utfordringer? 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det høres ut som galskap. Ikke får du arbeidsledighetstrygd de første fire månedene heller. Du bør heller flytte dit det er jobb.

Anonymkode: 938ba...7a1

Jo, det gjør hun hvis hun er friskmeldt til arbeidsformidling. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jo, det gjør hun hvis hun er friskmeldt til arbeidsformidling. 

Nei. Hvis du selv sier opp jobben får du en karanteneperiode på 12 eller 16 uker før du kan begynne å heve arbeidsledighetstrygd. Får du sparken får du penger fra dag en. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei. Hvis du selv sier opp jobben får du en karanteneperiode på 12 eller 16 uker før du kan begynne å heve arbeidsledighetstrygd. Får du sparken får du penger fra dag en. 

Nei. Dette stemmer ikke. Hvorfor lyver du, eller svarer på noe du åpenbart ikke har kunnskap om?

A04595DE-D0E5-4012-817D-71C0EB3A8B77.jpeg

Anonymkode: e2ed9...961

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Dette stemmer ikke. Hvorfor lyver du, eller svarer på noe du åpenbart ikke har kunnskap om?

A04595DE-D0E5-4012-817D-71C0EB3A8B77.jpeg

Anonymkode: e2ed9...961

Jo det stemmer. Du linker til regler om sykepenger. Da må du bære sykemeldt. 

Hvis du sier opp stillingen din uten å ha fått ny jobb (som ikke har noe med sykemelding å gjøre) må du gå 18 uker uten inntekt/arbeidsledighetstrygd/dagpenger, før du har rett til utbetaling fra nav. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du sier opp stillingen din uten å ha fått ny jobb (som ikke har noe med sykemelding å gjøre) må du gå 18 uker uten inntekt/arbeidsledighetstrygd/dagpenger, før du har rett til utbetaling fra nav. 

https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/dagpenger/

Les f.eks. her. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, ikke hvis hun blir friskmeldt til arbeidsformidling. Dette er ikke noe å diskutere, sett deg heller inn i ting. 

Hun behøver sykmelding dersom hun ikke er frisk til å kunne stå i sin nåværende jobb. Samtidig kan hun altså bli friskmeldt til å søke ny jobb.

Det er ikke tekna som har med dette å gjøre, det er nav og fastlegen. 

Takk!

Dere er helt fjerne begge to!!

Hvis du bare slutter i jobben din får du en karantenetid og ikke utbetalt dagpenger før det har gått et visst antall uker. I motsetning til om du blir sagt opp, da du får dagpenger fra dag 1.
Det dere snakker om er sykemelding og friskmelding, (det er kanskje en løsning om legen og nav synes det). men det er en helt annen ting!

Og hva i all verden har Tekna og den linken en av dere refererer til med saken å gjøre🤦🏼‍♀️

Hvis du bare slutter i jobben din får du en karantenetid og ikke utbetalt dagpenger før det har gått et visst antall uker. I motsetning til om du blir sagt opp, da du får dagpenger fra dag 1.
Det dere snakker om er sykemelding og friskmelding, (det er kanskje en løsning om legen og nav synes det). men det er en helt annen ting!

Og hva i all verden har Tekna og den linken en av dere refererer til med saken å gjøre🤦🏼‍♀️

Det de prøver å påpeke er at det er mulig å snakke med Nav og lege, slik at man slipper karanteneperiode.. da kan man få en slik "sykemelding".   Så kanskje du skulle sette deg litt bedre inn i disse reglene i stedet for å slenge dritt.

Anonymkode: 7c80f...f01

Nei, dettte stemmer ikke.

Det er noe som heter friskmelding til arbeidsformidling. Det er en ordning for de som ikke klarer å stå i den jobben de har, men likevel kunne jobbet om de hadde ny jobb. Da går man heller ikke glipp av inntekt, hvis man sier opp. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det de prøver å påpeke er at det er mulig å snakke med Nav og lege, slik at man slipper karanteneperiode.. da kan man få en slik "sykemelding".   Så kanskje du skulle sette deg litt bedre inn i disse reglene i stedet for å slenge dritt.

Takk!

Blir så lei av alle som ødelegger. 

Anonym bruker skrev (På 8.2.2021 den 17.15):

Har selv sagt opp i jobbene jeg har hatt. Bare noen få ganger har jeg begynt å søke andre steder mer enn en måned før jeg har siste arbeidsdag. Har alltid tenkt at det ordne skal seg, og det har det også (med ett unntak). Men noe av årsaken til at det har ordnet seg tror jeg har vært at jeg har fått med meg gode referanser fra der jeg har sluttet og at jeg har hatt pågangsmot.

Hvis du har søkt så mange jobber og vært på intervjuer uten å få ny jobb, så hadde jeg ikke sagt opp den du har nå.

Endret av Merdee

Hva ved jobben gjør deg forresten syk HI? Jeg hadde vurdert å snakke med sjefen for å se om det finnes muligheter for å bedre noe i nåværende jobb, eller muligheter for omplassering internt. Hvis ikke, så kan en gradert sykemelding en periode kanskje bli nødvendig. 

Er du syk og utmattet av nåværende jobb, og desperat etter å komme deg bort, så skinner det dessverre ofte igjennom på et intervju og gir et dårligere inntrykk av deg enn det du hadde klart å vise om du var ditt vanlige jeg.

Endret av Merdee

Jeg har ansatt noen og alle varselbjeller ringer om de ikke har jobb. I tillegg er vi veldig skeptisk til de som har sagt opp pga mistrivsel eller blitt sykemeldt pga jobben. Selvsagt blir de vurdert, men ofte har de dårlig referanse fra jobben. I tillegg ser vi at de ofte ikke klarer se sin rolle i hvorfor det går dårlig på jobb, det er alle andre sin feil.

jeg anbefaler deg til å få hjelp av feks en venninne som har ansatt folk/leder/eller lignende. Få ho til å hjelpe deg med cv, intervju, se hvilke klær du stiller med på intervju osv. gå i deg selv og se hvorfor du mistrives på jobb, hva kan DU gjøre for at det blir bedre? Bør du søke en helt annen type jobb? Har du valgt feil utdannelse? Kan du utdanne deg litt mer? Osv

ikke si opp jobben din, det kan være utrolig vanskelig å få en ny, særlig når du er arbeidsledig.

Anonymkode: f4d99...cc4

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ansatt noen og alle varselbjeller ringer om de ikke har jobb. I tillegg er vi veldig skeptisk til de som har sagt opp pga mistrivsel eller blitt sykemeldt pga jobben. Selvsagt blir de vurdert, men ofte har de dårlig referanse fra jobben. I tillegg ser vi at de ofte ikke klarer se sin rolle i hvorfor det går dårlig på jobb, det er alle andre sin feil.

jeg anbefaler deg til å få hjelp av feks en venninne som har ansatt folk/leder/eller lignende. Få ho til å hjelpe deg med cv, intervju, se hvilke klær du stiller med på intervju osv. gå i deg selv og se hvorfor du mistrives på jobb, hva kan DU gjøre for at det blir bedre? Bør du søke en helt annen type jobb? Har du valgt feil utdannelse? Kan du utdanne deg litt mer? Osv

ikke si opp jobben din, det kan være utrolig vanskelig å få en ny, særlig når du er arbeidsledig.

Anonymkode: f4d99...cc4

Jeg skiftet jobb på grunn av at jeg ikke trivdes i jobben min. Det er da ikke noe negativt å innrømme at man ikke trives og at man tar ansvar for dette ved å skifte jobb. Jeg forklarte at arbeidsoppgaver ikke var slik som stillingsannonsen og at jeg ikke var god på de oppgavene jeg endte opp med. Jeg jobber med salg og rådgivning innenfor software og ble satt til å ringe kalde kundesamtaler på et bittelite produkt som ikke var godt nok. Hadde ikke noe problem med å fortelle dette på jobbintervju.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...