Gå til innhold

Noen som har erfaring med tøybind?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Liker ikke vanlig bind, så lurte på å begynne å bruke tøybind. Noen med erfaring? 

Anonymkode: 958e1...5c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du har lyst til å vaske mens blodet ditt i vaskemaskin? 😵 tamponger som gjelder her, tampax 🙈🙈

Anonymkode: 9b115...c0a

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Liker ikke vanlig bind, så lurte på å begynne å bruke tøybind. Noen med erfaring? 

Tøybind gir mindre lukt, mindre sopp, de har oftest sperrelag slik at de ikke lekker. Kjøp mange nok så at du skyller dem, for siden å vaske flere i samme slengen. De fleste som prøver ser seg ikke tilbake. 

Skrevet

Menskopp! 

Anonymkode: db2dc...8ec

Skrevet
gale damen skrev (43 minutter siden):

Tøybind gir mindre lukt, mindre sopp, de har oftest sperrelag slik at de ikke lekker. Kjøp mange nok så at du skyller dem, for siden å vaske flere i samme slengen. De fleste som prøver ser seg ikke tilbake. 

Takk for ordentlig svar🙂

Skrevet

Hvordan oppbevares de brukte når man er på jobb etc? For å unngå lukt, siden man må ha de med hjem. 

Jeg har aldri tenkt tanken, men det virker utvilsomt miljøvennlig. 

Anonymkode: d94b8...af7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan oppbevares de brukte når man er på jobb etc? For å unngå lukt, siden man må ha de med hjem. 

Jeg har aldri tenkt tanken, men det virker utvilsomt miljøvennlig. 

De brettes sammen slik at den skitne siden vender inn. Jeg putter dem i en våtpose. Tøybind lukter ikke på samme måte som konvensjonelle bind. Når et slikt bind blir liggende, så stinker det jo etter ikke så alt for lang tid. Sammenbrettet tøybind i våtpose lukter ikke. Bind skylles og legges til vask når jeg kommer hjem. Bindene må skylles i kaldt vann fordi blod koagulerer i varmt vann og bindene vil bli flekkete. Hvis du ikke vil skylle dem opp kan de vaskes med forvaskprogram.

Skrevet

Hva er våtpose? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hva er våtpose? 

En pose laget av et PUL- stoff. Det er vanntett og pustende. Du oppbevarer skitne bind i den. Ved vask hiver du hele posen i maskinen. 

Skrevet

Jeg har testet tøybind. (Har også brukt tøybleier til to av barna mine).
Tøybind fungerer fint, det. Var aldri plaget med sopp og kløe, og heller aldri lekkasjer, selv med store blødninger. Men det er litt ekstra styr. De må fraktes dit man skal, både ekstra rene bind, og brukte bind. 
Etter jeg begynte med menskopp har jeg ikke hatt behov for noe annet. Det er utrolig behagelig. Ingenting man må huske å ta med seg, og ikke noe ekstra arbeid.

(Når mensen er over vaskes menskoppen og kokes med vann inni en ziplock-pose som er laget for det, i et par minutter i micro. Det er alt. Ingen vask av bind, og ingen stinkende engangssøppel som må bæres ut daglig). 

Anonymkode: fe5d7...024

Skrevet
gale damen skrev (37 minutter siden):

De brettes sammen slik at den skitne siden vender inn. Jeg putter dem i en våtpose. Tøybind lukter ikke på samme måte som konvensjonelle bind. Når et slikt bind blir liggende, så stinker det jo etter ikke så alt for lang tid. Sammenbrettet tøybind i våtpose lukter ikke. Bind skylles og legges til vask når jeg kommer hjem. Bindene må skylles i kaldt vann fordi blod koagulerer i varmt vann og bindene vil bli flekkete. Hvis du ikke vil skylle dem opp kan de vaskes med forvaskprogram.

Dumt spørsmål, men det er ikke innlegg i de som kan kastes, sånn som det er i tøybleier?

Anonymkode: 5c7fb...67b

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Dumt spørsmål, men det er ikke innlegg i de som kan kastes, sånn som det er i tøybleier?

Anonymkode: 5c7fb...67b

Rispapiret i bleiene er for å fange opp avføring, så det er ikke aktuelt i bind. Jeg har brukt tøybleier til to barn, og tøybind til meg selv. Komforten er avgjørende for min del, mye mer behagelig enn plastbind. Nå bruker jeg dem dog bare som supplement til menskopp. 

Skrevet

Hmmmm hørtes interresant ut.. men hvis en blør veldig kraftig ,Absorberer de bra nok? Litt kjipt å ligge med noe som føles vått om natta.  Og hvor ofte må en skifte de kontra engangsbind?

Hørtes så behagelig ut, men blir usikker siden jeg blør mye de 3 første dagene og nettene😅

Anonymkode: 234f2...58a

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hmmmm hørtes interresant ut.. men hvis en blør veldig kraftig ,Absorberer de bra nok? Litt kjipt å ligge med noe som føles vått om natta.  Og hvor ofte må en skifte de kontra engangsbind?

Hørtes så behagelig ut, men blir usikker siden jeg blør mye de 3 første dagene og nettene😅

De kommer med forskjellig tykkelse, størrelse og oppsugingsevne, akkurat som plastbind. Det er garantert mulig å finne noe som passer for deg. 

Jeg har aldri opplevd at tøybind kjennes våte. 

Skrevet
gale damen skrev (56 minutter siden):

De kommer med forskjellig tykkelse, størrelse og oppsugingsevne, akkurat som plastbind. Det er garantert mulig å finne noe som passer for deg. 

Jeg har aldri opplevd at tøybind kjennes våte. 

Kjenner jeg har veldig lyst å prøve tøybind!. Kunne du linket til noen som er bra? På forhånd takk for svar :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har du prøvd kopp? Menskopp er veldig greit, både om dagen og om natten. 

Skrevet
nerdybirdy skrev (2 timer siden):

Kjenner jeg har veldig lyst å prøve tøybind!. Kunne du linket til noen som er bra? På forhånd takk for svar :) 

Det er vanskelig for meg å linke til noe som er bra for deg, men jeg har handlet fra følgende;

https://suzannaslillesystue.no/ 
https://www.beeorganic.no/categories/hannahpad-okologiske-toybind
https://www.hattifnatti.no/produkt/toybind-23-cm-3/

I tillegg så syr jeg selv - det er ikke så vanskelig, men man må jo ha lyst til å gjøre det:-)

De ulike produsentene har ulike former og mønster, og ettersom vi alle er forskjellige i kroppen, så blir det å prøve seg frem. Det er (etter min oppfatning) lurt å kjøpe èn av litt forskjellige sorter, for å finne ut hva som passer.

Suzanna på øverste linken ser ikke ut som om hun fører bind lengre, men det er mulig at det rett og slett var litt vanskeligere å finne frem på siden hennes. Jeg vet at både hun og Hattifnatti på siste link i alle fall tidligere har laget på forespørsel mer enn det som ligger på sidene deres.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Brukte det da jeg bodde i Sovjetunionen før jeg flyttet til Norge, fordi vi ikke hadde penger. Masse lukt, søl og gris. Nei takk, men ellers tusen takk. 

Anonymkode: 1d688...e17

Skrevet
gale damen skrev (16 timer siden):

Jeg for min del hadde aldri orket å skylle masse blod mellom fingrene hver gang jeg har mensen... Men vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: 1d688...e17

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerangrep.

Admin

Skrevet

Jeg blør veldig mye (stor tampong + nattbind de to første dagene/nettene, det lekker ofte ut på en time eller to om jeg he bare det ene alternativet).

Leverpostei skrev (20 timer siden):

Rispapiret i bleiene er for å fange opp avføring, så det er ikke aktuelt i bind. Jeg har brukt tøybleier til to barn, og tøybind til meg selv. Komforten er avgjørende for min del, mye mer behagelig enn plastbind. Nå bruker jeg dem dog bare som supplement til menskopp. 

Sorry for detaljer, men hvordan er det når man har koagulerte klumper og tydelig livmorvev i biter?  Vil ikke dette være vanskelig og ekkelt å få ut av et tøybind? (Syns selv det er kvalmt  bare å se det, kunne ikke falt meg inn å pirke i det liksom) 

Anonymkode: 7e46b...6be

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.2.2021 den 21.00):

Jeg har testet tøybind. (Har også brukt tøybleier til to av barna mine).
Tøybind fungerer fint, det. Var aldri plaget med sopp og kløe, og heller aldri lekkasjer, selv med store blødninger. Men det er litt ekstra styr. De må fraktes dit man skal, både ekstra rene bind, og brukte bind. 
Etter jeg begynte med menskopp har jeg ikke hatt behov for noe annet. Det er utrolig behagelig. Ingenting man må huske å ta med seg, og ikke noe ekstra arbeid.

(Når mensen er over vaskes menskoppen og kokes med vann inni en ziplock-pose som er laget for det, i et par minutter i micro. Det er alt. Ingen vask av bind, og ingen stinkende engangssøppel som må bæres ut daglig). 

Er det bare meg som blir sjuuukt kvalm av tanken på å bruke mikroen til mensbleie-vask, for deretter å lage mat i denne? Uhygienisk, om man ikke har en egen mikro til bleiene da..som selvsagt ikke skal stå på kjøkkenet der maten lages. 

Anonymkode: 4268b...807

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er det bare meg som blir sjuuukt kvalm av tanken på å bruke mikroen til mensbleie-vask, for deretter å lage mat i denne? Uhygienisk, om man ikke har en egen mikro til bleiene da..som selvsagt ikke skal stå på kjøkkenet der maten lages. 

Tror du at det hopper bakterier ut fra beholderen du har menskoppen i? 

Du syns sikkert det er ekkelt med bind i kjøkkensøppelet også? 

Anonymkode: 363a0...75b

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 8.2.2021 den 18.05):

Jeg blør veldig mye (stor tampong + nattbind de to første dagene/nettene, det lekker ofte ut på en time eller to om jeg he bare det ene alternativet).

Sorry for detaljer, men hvordan er det når man har koagulerte klumper og tydelig livmorvev i biter?  Vil ikke dette være vanskelig og ekkelt å få ut av et tøybind? (Syns selv det er kvalmt  bare å se det, kunne ikke falt meg inn å pirke i det liksom) 

Anonymkode: 7e46b...6be

Ha ha, jeg er ikke så skvetten. Jeg hadde også mye koagulering før, ikke så mye nå mer. Det trekker jo ikke ned i bindet, så du kan bare vippe det i toalettet når du skifter bind. Men hvis du blir kvalm av å se på det må du kanskje øve litt på akkurat det. Jeg har forøvrig aldri orket å styre så mye med skylling, det blir for mye pes for meg. Kjører en kald skylling i maskinen før vask, samme som jeg gjorde med bleiene. Jeg lever greit med noen flekker. Ville forresten kjøpt mørke bind om jeg skulle supplere i dag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg vasker ikke «mensbleier» i mikroen. Det gjør ingen andre heller. De som bruker tøybind vasker dem i vaskemaskinen.

Menskoppen er (til info) en kopp av silikon, som selvsagt er vasket før sterilisering. Den legges inni en pose (se link), sammen med rent vann, og den lukkede posen står et par minutter i mikroen.
Hvordan du får det til å bli uhygienisk kan ikke jeg fatte, men du står selvfølgelig fritt til å gjøre hva du vil når du har mensen👍🏻

https://lyko.com/no/monthlycup/monthlycup-mikropase?gclid=Cj0KCQiApY6BBhCsARIsAOI_Gjaro9MhfwbxyYWBgxs2CPIlJmU-vH5sg-3JeBhpok1wgkwfDTOmf84aArjEEALw_wcB

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...