Gå til innhold

Mating av katt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en katt og har nå blitt uenige om mating vedr denne.

Den ene mener at katten skal fòres flere ganger om dagen med bløtfor i en skål ( en pakke) og litt tørrfor i den andre. Sier seg selv hva katten foretrekker. Og den andre mener at begge deler skal blandes og gies kun 2 ganger om dagen.

Hvem har rett?

Anonymkode: 1367a...1e3

Fortsetter under...

Skrevet

Tja. Kanskje ingen. Her står tørrforet fremme sammen med vann hele dagen. Våtfor en gang om dagen til «middag», og da relativt lite. Sunn, normalvektig katt. 

Anonymkode: 35e60...14b

Skrevet

Ikke enig med noen av dere. Her står tørrfor fremme hele døgnet og våtfor får den bare innimellom.

Anonymkode: 973bf...003

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke enig med noen av dere. Her står tørrfor fremme hele døgnet og våtfor får den bare innimellom.

Samme her. Ikke bland de sammen i skåla hi.

Anonymkode: 3a1e4...b33

Skrevet

Dere som lar amten stå fremme hele dagen, hvor mye legger dere i skåla?

HI

Skrevet

Katter er ikke som bikkjer, som sluker alt de kommer over. En normal katt kan ha en god skål med tørrfôr stående, og spise litt nå og da.

Anonymkode: d9aca...19a

Annonse

Skrevet

HI

Vi har stor skål så vi slipper fylle på mer enn 2-3 ganger i mnd. Han regulerer fint hvor mye han spiser og det har han gjort siden vi fikk han, han er 8 mnd nå.

Skrevet

Hvis katten er vant til at maten står framme, og vet at maten ikke blir spist av andre, så spiser ikke katten mer enn den trenger. Selvfølgelig finnes det katter som kan finne på å spise ubegrenset, men de er unntakene, tror jeg. 

Anonymkode: ff5a1...530

Skrevet

Katter SKAL ha tørrfor og vann stående fremme alltid. Våtfor kan den få en gang om dagen, men det er ikke et must. Ikke bland tørrforet med vann, med mindre katten har tannproblemer og ikke kan tygge. 

Anonymkode: ee9bf...c3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

HI

Har ikke noe fast på det, fyller på sånn ca annenhver dag.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

HI

Nok til at det aldri er tomt.

Nå har vi katt som går ut og inn som den vil og aldri blir overvektig. Om du har en katt som er glad i mat og har lett for å legge på seg bør du nok heller begrense det litt.

Anonymkode: 7e42c...f42

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vi har stor skål så vi slipper fylle på mer enn 2-3 ganger i mnd. Han regulerer fint hvor mye han spiser og det har han gjort siden vi fikk han, han er 8 mnd nå.

Du må passe på at maten ikke blir harsk. Ville hatt mindre mat i skåla og heller fylt på oftere. 

Anonymkode: ee9bf...c3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

ikke åpen skål vel

Annonse

Skrevet

Ingen av dere

Tørrfor skal stå fremme hele tiden med mindre du har spesielle grunner til å la være.

Vårfor kan den få av og til, men trenger ikke få hver dag.

Jeg har både hund og katt, så katten sin mat står på en hylle hunden ikke når opp til, ellers spiser hunden opp kattematen 😉 Katten spiser bare det den trenger og går ifra

Anonymkode: f5cd6...40f

Skrevet

Katter er selvregulerende og skal ha tørrfôr stående fremme hele tiden. Vann helst i vannfontene. Våtfôr til kos. Noen gir også våtfôr en gang daglig. 

Anonymkode: ba7f0...dab

Skrevet

Våtfôr er som godteri. Det er greit av og til. 

Tørrfôr og vann står fremme hele dagen

Anonymkode: ec9f5...76f

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

HI

Står det ikke fòringsveiledning på posen?

Anonymkode: 8fb5a...3fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette! Tørrfôr og vann står alltid framme. 

Anonymkode: 29c93...a69

Skrevet

Mine katter har alltid hatt tørrfor stående fremme hele døgnet. Vann har ingen drukket ved siden av maten, alle har drukket vann andre steder. Leste for litt siden at katter drikker lite ved siden av matskåla siden katter syns dette err skittent. Da fikk jeg den forklaringen på hvorfor ingen av de drakk av skpla ved siden av maten, endte alltid med at jeg droppet den. Fire av kattene drakk i dusjen og siste katta drakk fra kjøkkenkrana. 

Våtfor har de fått veldig varierende av. Katta jeg hadde som barn fikk en liten posjon flere ganger om dagen, ca en ss hver gang vi ga den mat og den sa ifra når den ville ha. Spiste minimalt med tørrfor, men den hadde det alltid tilgjengelig. De to kattene vi har fikk kun tørrfor siden den eldste ble ekstremt masete om den fikk våtfor i skåla. Den nekta å spise tørrfor i en uke og bare maste etter en gang mating av våtfor. Den fikk kjøttdeig, kyllingfilet og annet når jeg laget middag når den var inne. Pus fikk egen høy stol på kjøkkenet, den satt alltid ved siden av meg mens jeg laget mat. Noen ganger fikk den mat, ofte ikke. Ikke mas eller noe. Den andre katta spiste igrunn bare tørrfor, annet mat var ikke noe spennende. Nå bor kattene hos mine foreldre siden vi ikke kan ha dyr her vi leier. Mine foreldre trodde ikke på meg når jeg sa de ikke burde mate de med vårfor, de skjønte hvorfor etter første mating med våtmat. Den ene katta slutta ikke med å mase på våtfor. Som bløte besteforeldre har de nå blitt skikkelig bortskjemte og spiserr minimalt med tørrfor. Nå omdagen spiserr katten som egentlig spiser mest tørrfor torskerogn med mormor, det er vist favoritten ved siden av krabbeklør. For å si det slik,så har vekta deres økt betraktelig når de får så mye våtfor. 

Anonymkode: 7e83c...ee7

Skrevet

Me har ein stor beholder med tørrfor til kattene våre ,der renne det ned for etterkvart som dei eter .

Den har dei altid fri tilgang til .samt vatn sjølvsagt.

Våtfor får dei eventuelt ein gong om dagen eller sjeldnere .då sjølvsagt i eigen skål som må vaskes mellom kvart måltid .våtfor er ferskvare 

Anonymkode: 6510f...7d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mine katter har alltid hatt tørrfor stående fremme hele døgnet. Vann har ingen drukket ved siden av maten, alle har drukket vann andre steder. Leste for litt siden at katter drikker lite ved siden av matskåla siden katter syns dette err skittent. Da fikk jeg den forklaringen på hvorfor ingen av de drakk av skpla ved siden av maten, endte alltid med at jeg droppet den. Fire av kattene drakk i dusjen og siste katta drakk fra kjøkkenkrana. 

Våtfor har de fått veldig varierende av. Katta jeg hadde som barn fikk en liten posjon flere ganger om dagen, ca en ss hver gang vi ga den mat og den sa ifra når den ville ha. Spiste minimalt med tørrfor, men den hadde det alltid tilgjengelig. De to kattene vi har fikk kun tørrfor siden den eldste ble ekstremt masete om den fikk våtfor i skåla. Den nekta å spise tørrfor i en uke og bare maste etter en gang mating av våtfor. Den fikk kjøttdeig, kyllingfilet og annet når jeg laget middag når den var inne. Pus fikk egen høy stol på kjøkkenet, den satt alltid ved siden av meg mens jeg laget mat. Noen ganger fikk den mat, ofte ikke. Ikke mas eller noe. Den andre katta spiste igrunn bare tørrfor, annet mat var ikke noe spennende. Nå bor kattene hos mine foreldre siden vi ikke kan ha dyr her vi leier. Mine foreldre trodde ikke på meg når jeg sa de ikke burde mate de med vårfor, de skjønte hvorfor etter første mating med våtmat. Den ene katta slutta ikke med å mase på våtfor. Som bløte besteforeldre har de nå blitt skikkelig bortskjemte og spiserr minimalt med tørrfor. Nå omdagen spiserr katten som egentlig spiser mest tørrfor torskerogn med mormor, det er vist favoritten ved siden av krabbeklør. For å si det slik,så har vekta deres økt betraktelig når de får så mye våtfor. 

Anonymkode: 7e83c...ee7

Katter vil gjerne ha rennende vann, instinktet deres sier at stillestående vann kan være dårlig ( som jo er riktig)

Vi har en vannfontene på kjøkkenet, de finnes i alle prisklasser og både hund og katt drikker mye mer vann etter at vi fikk den.

Skrevet

Her får pus en halv pose våtfor til frokost, og har våtfor i skåla hele dagen. Normalvektig, fornøyd katt. 

Anonymkode: 9322b...b8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her får pus en halv pose våtfor til frokost, og har våtfor i skåla hele dagen. Normalvektig, fornøyd katt. 

Tørrfor i skåla, selvfølgelig. 

Skrevet

Katter vil gjerne ha rennende vann, instinktet deres sier at stillestående vann kan være dårlig ( som jo er riktig)

Vi har en vannfontene på kjøkkenet, de finnes i alle prisklasser og både hund og katt drikker mye mer vann etter at vi fikk den.

https://www.zooplus.no/shop/katt/katteskaler/kattefontene?gclid=Cj0KCQiAvP6ABhCjARIsAH37rbTVPetrLUWi7__R5jDWlPhww75Ogv55b48t5iJeKuWbN8bqM-YHI0IaAp7rEALw_wcB

Skrevet

Vi har to kastrerte hannkatter. Vi har tidligere alltid hatt vann og tørrfôr stående fremme kontinuerlig, og gitt våtfor en gang daglig eller annenhver dag.

Ved forrige veterinærsjekk veide en av kattene våre for mye. Veterinæren anbefalte å gi mat en gang daglig, og følge mengdeanvisningen på kattematen. Hvis man kombinerer tørr- og våtfor må man passe på at totalen tilsvarer kattens dagsbehov. 

Fordi de fleste katteeiere lar kattene ha tilgang på ubegrenset mengde mat er overvektige katter et veldig vanlig problem, og veterinæren fortalte at de jobber med å «oppdra» katteeiere for å snu denne trenden. 

Nå mater vi kattene våre kun om ettermiddagen. Noen ganger spiser de alt med en gang, andre ganger (kanskje når de har jaktet mye mus og fugl?) bruker de flere timer på å spise opp. De har vann tilgjengelig hele døgnet. 

Anonymkode: 00244...bf9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...