Gå til innhold

Nå syns jeg dette begynner å bli skummelt

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og nettopp slike holdninger er kjempe skummelt. Det er historieløst å tenke at man bare skal stole blindt på de som sitter med makten. På 1 år har de revet ned en masse lover og rettigheter som har blitt bygget opp over tid. 

Anonymkode: 15cdb...791

Veldig enig i dette - det er et kjempestort problem når folk med kritiske eller alternative holdninger til myndigheter eller saker skal kveles. Om kritikken er fullstending ubegrunnet, er det enkelt å møte den saklig. 

og myndighetenes håndtering av deles av koronakrisen, særlig etter sommeren 2020, er fullstendig under par - særlig med tanke på importsmitte og muterte tilfeller. Her ofres store deler av samfunnet for enkelte næringer. Hvorfor skal Kari Normann pålegges ekstremt strenge restriksjoner, mens bransjer++ kan importere arbeidere fra langtvekkistan? Henger IKKE på greip! 

og krisepakkene er en vits - skjønner godt at folk som mister livsverkene sine blir kraftig provosert av det som føles som ubegrunnede og dårlig vurderte tiltak - som attpåtil fremlegges som "vi må alle bidra til dugnaden" - WTF!

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Takk det samme. Jeg mister helt troen på menneskeheten av å lese her inne. Du, og alle dere som trykker liker på dette og lignende innlegg, er fullstendig hjernevasket. Fullstendig. Dere ser det selvsagt ikke selv.

Og nei, jeg er ikke en konspirasjonsteoretiker for det. Jeg er heller ikke Trump-fan, og jeg tror ikke verden er flat. Det er sånt dere liker å si for å prøve å stilne meg.

Til spørsmålet om hva jeg gjør, så prøver jeg iherdig å vekke dere. Vi må stå sammen nå for å unngå å miste flere rettigheter og goder. Jeg er oppriktig bekymret for at vi ikke får dem tilbake når/hvis denne pandemien går over. 

Anonymkode: c3475...575

Du prøver å vekke oss? Det er planen din? Hvordan tenker du at regjeringen skulle taklet dette da? Helt konkret. 

Anonymkode: 428d6...c5e

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Du prøver å vekke oss? Det er planen din? Hvordan tenker du at regjeringen skulle taklet dette da? Helt konkret. 

Jeg mener at regjeringens taktikk er feilslått. Å holde samfunnet nedstengt over så lang tid fører til mer skade enn nytte. Se på bedriftene, se på ungdommene, se på barna, se på den mentale og fysiske helsen. At de stengte ned i mars, kan jeg forstå. Da var alt nytt og skummelt. Nå vet vi så mye mer, og det å stenge barn og voksne inne, mens de slipper inn titusener av arbeidsinnvandrere, blir feil. 
Denne kronikken tror jeg kommer med det beste forslaget så langt:

https://www.nrk.no/ytring/massetesting-na-1.15360683

Vi må åpne opp. Vi kan ikke ha et nedstengt samfunn, et samfunn uten arbeidsplasser hvor folk kan møtes, uten et kulturliv, uten aktiviteter for barn og ungdom, uten det sosiale, særlig lenger nå. Da er jeg heller villig til å få en pinne i nesa hver 14. dag. 
Eller hva? Hva synes du? Er du happy med situasjonen slik den er nå?

HI

nerdybirdy skrev (28 minutter siden):

Veldig enig i dette - det er et kjempestort problem når folk med kritiske eller alternative holdninger til myndigheter eller saker skal kveles. Om kritikken er fullstending ubegrunnet, er det enkelt å møte den saklig. 

og myndighetenes håndtering av deles av koronakrisen, særlig etter sommeren 2020, er fullstendig under par - særlig med tanke på importsmitte og muterte tilfeller. Her ofres store deler av samfunnet for enkelte næringer. Hvorfor skal Kari Normann pålegges ekstremt strenge restriksjoner, mens bransjer++ kan importere arbeidere fra langtvekkistan? Henger IKKE på greip! 

og krisepakkene er en vits - skjønner godt at folk som mister livsverkene sine blir kraftig provosert av det som føles som ubegrunnede og dårlig vurderte tiltak - som attpåtil fremlegges som "vi må alle bidra til dugnaden" - WTF!

Lett å tenke at dette er null stress når man har en jobb og Erna Solberg svarer at de bare kan søke om kompensasjon. De fleste ENK får ikke kompensasjon, de havner under grensen, for majoriteten av kostnadene de bærer og inntektstapet er ikke en del av de faste, uunngåelige kostnadene. 

Virker som en del henger seg opp i en polkø på noen hundre og tenker at det representerer resten av de 680 000 som bor i Oslo, så da er det bare å kjøre på med tiltak i øst og vest. Takk for innsatsen, mens de vifter med portforbud. 

Hvor lenge vil befolkningen være lovlydig når tiltakene rammer uforholdsmessig hardt og regjeringen viser mistillit? Blir møtt med konsekvenser som om man ikke har fulgt tiltakene, mens smitten har gått ned og utfordringen nå kommer fra import av ett mutert virus, som taxisjåføren og pubeieren ikke er årsaken til. 

Anonymkode: 3d93e...cd1

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jo, dette året har vist oss at noen trenger absolutte lover og regler for å ikke ødelegge for alle andre. Det er noen som ikke forstår hva ordene: anbefaler ikke, betyr. For noen er dette det samme som fritt frem, gjør det jeg har lyst til, det er jo ikke forbudt. Så da er det ikke rart om både regjering og vi andre mister tillitt. Da er det på sin plass med flere lover. 

Anonymkode: fdab6...ad5

Tror mange glemmer at endringene i smittevernloven gjelder ikke bare for Covid-19. Den gjelder for all type smittsom sykdom. Med loven i hånd kan det faktisk bestemmes at alle med klamydia og fotsopp skal være i karantene. For å sette det på spissen. Lovene kan ramme på uventede måter når folk samtykker på grunn av frykt og hastverk 

Anonymkode: 815b2...223

Anonym bruker skrev (På 8.2.2021 den 11.32):

Jeg mener at regjeringens taktikk er feilslått. Å holde samfunnet nedstengt over så lang tid fører til mer skade enn nytte. Se på bedriftene, se på ungdommene, se på barna, se på den mentale og fysiske helsen. At de stengte ned i mars, kan jeg forstå. Da var alt nytt og skummelt. Nå vet vi så mye mer, og det å stenge barn og voksne inne, mens de slipper inn titusener av arbeidsinnvandrere, blir feil. 
Denne kronikken tror jeg kommer med det beste forslaget så langt:

https://www.nrk.no/ytring/massetesting-na-1.15360683

Vi må åpne opp. Vi kan ikke ha et nedstengt samfunn, et samfunn uten arbeidsplasser hvor folk kan møtes, uten et kulturliv, uten aktiviteter for barn og ungdom, uten det sosiale, særlig lenger nå. Da er jeg heller villig til å få en pinne i nesa hver 14. dag. 
Eller hva? Hva synes du? Er du happy med situasjonen slik den er nå?

HI

Jeg er selvsagt ikke happy med situasjonen. Det er svært vanskelig å diskutere med noen som legger seg på en slik unyansert linje. 

Jeg mener at man skulle stenge ned enda mer enn det nå gjøres. Det er eneste som nytter, og om man hadde kjørt rødt nivå og samme regime som i fjor vår frem til vinterferien var over så tror jeg at man hadde sett en drastisk nedgang, om ikke fullstendig fjerning, av viruset. Så lenge man bare stenger ned kladdevis og delt vil viruset aldri bli helt borte. 

Nei, 14 dager lockdown med kun matbutikk og apotek åpent så tenker jeg at vi hadde fått gode resultater. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er selvsagt ikke happy med situasjonen. Det er svært vanskelig å diskutere med noen som legger seg på en slik unyansert linje. 

Jeg mener at man skulle stenge ned enda mer enn det nå gjøres. Det er eneste som nytter, og om man hadde kjørt rødt nivå og samme regime som i fjor vår frem til vinterferien var over så tror jeg at man hadde sett en drastisk nedgang, om ikke fullstendig fjerning, av viruset. Så lenge man bare stenger ned kladdevis og delt vil viruset aldri bli helt borte. 

Nei, 14 dager lockdown med kun matbutikk og apotek åpent så tenker jeg at vi hadde fått gode resultater. 

Det hadde fungert i en ideell verden der det bare var oss i lille Norge. Slik er det ikke. Hva tror du ville skjedd når man da åpnet opp igjen? Jo, smitten hadde kommet tilbake. Vi hadde vært like langt. Pluss at du hadde hatt mange traumatiserte barn, unge og koner som hadde blitt banket opp etter å ha vært innestengt med voldelige nærkontakter. 

Jeg mener vi burde åpne helt, la det briste eller bære, og skape immunitet i befolkningen. Jeg la ved en link til en nrk-artikkel, leste du den? Der fremmes det et forslag om obligatorisk testing av alle hver 14. dag. Det kunne vært en måte å løse det på. 

HI

• Opprett ny...