Gå til innhold

Nå syns jeg dette begynner å bli skummelt

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er det du ønsker hermetisk lukkede grenser?

Ingen utenlandsstudenter som får komme hjem, ingen som får se til hytta i Sverige, ingen som får gå i begravelse i utlandet og komme hjem etterpå, ingen som får komme inn i landet med matvarer eller post, ingen helesarbeidere fra Sverige, ingen arbeidere til fiskemottakene osv?

Anonymkode: 3c1f6...5bc

Du maler om denne begravelsen dagstøtt. Reis gjerne hjem for godt, så kan du begrave av hjertets lyst i årevis.

Anonymkode: d4f30...0b3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"Think of the children!", har alltid vært et argument brukt av diktatorer og tyranner. Nå har de fått et nytt verktøy.

Jeg ser enkelte slenger seg på og gjør jobben for dem.

Enkelte gir velvillig fra seg demokrati og menneskerettigheter til fordel for diktatur og tyranni.

Anonymkode: 77fa7...71c

Hva mener du egentlig her? Hva blir barmas beste brukt som argument for? Hvem er "de"? Hvordan mener du vi er på vei vekk fra demokratiet? Har noen foreslått å avvikle Stortinget ellee å fjerne maktfordelingsprinsippet? 

Hva er din løsning?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nå går ikke smittetallene like mye ned lenger, de har flatet litt ut, så nå vurderer myndighetene å stramme inn mer. 
https://www.tv2.no/nyheter/11942113/

Ikke si at dette fremdeles er helt greit, og at dere fortsatt har full tiltro?!

De strammer jo mer og mer og mer inn. Vi har vent oss til maskebruk, spiting på hvert hjørne, avstand, sosial distanse, ikke treffe bestemor, ikke dra på kino, teater, bibliotek, ikke forlate kommunen, ikke dra på kjøpesenter, ikke gjøre NOE!
Hva mer kan de stramme inn på?!

Anonymkode: c3475...575

Det er bare å kjøre på med innstramminger, vi klager ikke for vi evner å se lenger enn deg. I en tid hvor alt kan handles på nett, alle filmer og all musikk er tilgjengelig på strømming og hundre kanaler, og telefon koster ingenting, og man har alle zoom/skype-løsninger i tillegg, er det ikke noe problem. Slutt å gnåle.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du maler om denne begravelsen dagstøtt. Reis gjerne hjem for godt, så kan du begrave av hjertets lyst i årevis.

Jeg har ikke familie i utlandet og har ikke noe behov for å reise ut, men jeg ser at helt stengte grenser har alvorlige konsekvenser. For min del kan jeg godt hode meg i Norge de neste 20 årene, men jeg vil gjerne ha et system som sikkrer oss import av nok hvete til at vi kan spise oss mette og nok grønsaker til at vi kan spise mer enn 3 gulrøtter i uka gjennom vinteren. Jeg vil ha import av frø og gjødsel slik at vi kan produsere mat vi trenger og mulighet til å få inn nødvendig arbeidskraft for viktige jobber vi ikke kan løse selv osv.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nå blander du to ulike ting.  Jeg smakker om det tilfellet der myndighetene ber oss om å holde osd hjemme for eksempel mellom 19.00 og 06.00 og det tilfelle der det innføres portforbud mellom 19.00 og 06.00.

En innstendig oppfordring til å holde seg hjemme er ikke det samme som portforbud. Uenig i at jeg blander to ulike ting. 

Anonymkode: 3d93e...cd1

En innstendig oppfordring til å holde seg hjemme er ikke det samme som portforbud. Uenig i at jeg blander to ulike ting. 

Hvis resultatet er det samme, at alle holder seg hjemme,  forstår jeg ikke hva forskjellen skulle være ennet enn typen sanksjoner man kunne bruke overfor dem som ikke holdt seg hjemme, men i og med alle holdt seg hjemme uansett ville jo ikke det være noen problemstilling.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis resultatet er det samme, at alle holder seg hjemme,  forstår jeg ikke hva forskjellen skulle være ennet enn typen sanksjoner man kunne bruke overfor dem som ikke holdt seg hjemme, men i og med alle holdt seg hjemme uansett ville jo ikke det være noen problemstilling.

Fordi alle kan ikke holde seg hjemme. Ved portforbud vil du stå med bevisbyrden om du har rett til å oppholde deg på allmenn eiendom i visse klokkeslett, ved oppfordring er bevisbyrden hos den som hevder du har gjort noe du ikke har lov til. 

Dessuten vil en oppfording til å holde seg hjemme og holde avstand åpne for å ferdes ute så lenge man overholder anbefaling om avstand og unngår samling av mennesker. Altså, tilsvarende effekt, men langt mindre inngripende. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Fordi alle kan ikke holde seg hjemme. Ved portforbud vil du stå med bevisbyrden om du har rett til å oppholde deg på allmenn eiendom i visse klokkeslett, ved oppfordring er bevisbyrden hos den som hevder du har gjort noe du ikke har lov til. 

Dessuten vil en oppfording til å holde seg hjemme og holde avstand åpne for å ferdes ute så lenge man overholder anbefaling om avstand og unngår samling av mennesker. Altså, tilsvarende effekt, men langt mindre inngripende. 

Hvis det er mulig å oppnå samme efekt med mindre ingripende regler så gjøres jo det. Det er ikke noen politikkere som har argumentert for portforbud nå tror jeg.

Hvis det ble portforbud ville drt vært regler for hvem som var unntatt. I praksiss enklere å forholde seg til enn at alle skal vurdere selv, men selv da ville det nok blitt moen gråsoner. Drt blir det bestandig.

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

"Think of the children!", har alltid vært et argument brukt av diktatorer og tyranner. Nå har de fått et nytt verktøy.

Jeg ser enkelte slenger seg på og gjør jobben for dem.

Enkelte gir velvillig fra seg demokrati og menneskerettigheter til fordel for diktatur og tyranni.

Anonymkode: 77fa7...71c

Skjerp deg da!Vi har verken tyranni eller diktatur. 

Blir så drit lei slike som sutrer og maser om brudd på rettigheter og fandens hans Oldemor.

Blir det bedre av slik sutring?Blir det mindre restriksjoner av å klage?Hva oppnår du uten om å få en ræva hverdag?

INGENTING uten om å forsure for deg selv og alle andre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan jeg få bruke de ordene jeg vil uten å bli diktert av deg? Min tråd, mine ord. Jeg føler det som straff og maktmisbruk. Det er faktisk AKKURAT sånn jeg føler det. 

HI

Jeg er helt enig med deg. Dette er fullstendig absurd. Nå skal de altså stramme inn fordi smitten ikke fortsetter å gå nedover!? Altså hæ? Det er 86 personer innlagt i hele landet??

Anonymkode: 15cdb...791

Østerdølen skrev (3 minutter siden):

Skjerp deg da!Vi har verken tyranni eller diktatur. 

Blir så drit lei slike som sutrer og maser om brudd på rettigheter og fandens hans Oldemor.

Blir det bedre av slik sutring?Blir det mindre restriksjoner av å klage?Hva oppnår du uten om å få en ræva hverdag?

INGENTING uten om å forsure for deg selv og alle andre. 

Akkurat dette. Dette handler virkelig om hvor man velger å sette fokuset!!! Ved å spy ut misnøye og klaging legitimerer man det man lirer ut av seg. Andre kaster seg på og så har vi klagetoget gående. Hva i all verden blir på noen måte bedre av å klage over ting man ikke får gjort noe med? 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig med deg. Dette er fullstendig absurd. Nå skal de altså stramme inn fordi smitten ikke fortsetter å gå nedover!? Altså hæ? Det er 86 personer innlagt i hele landet??

Anonymkode: 15cdb...791

Og folk applauder og jubler. Hva i all verden skjer? Er vi altså villige til å gi fra oss menneskerettigheter og demokratiet våre forfedre har jobbet for i generasjoner? Dette tar jo helt av! Og for hva? En sykdom man må teste seg for å vite om man har! 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Akkurat dette. Dette handler virkelig om hvor man velger å sette fokuset!!! Ved å spy ut misnøye og klaging legitimerer man det man lirer ut av seg. Andre kaster seg på og så har vi klagetoget gående. Hva i all verden blir på noen måte bedre av å klage over ting man ikke får gjort noe med? 

Vi MÅ snart agere, før vi ikke har noe igjen! Hvordan kan dere ikke forstå det? Vi er frosken i den kokende gryta!

Annonse

Vi MÅ snart agere, før vi ikke har noe igjen! Hvordan kan dere ikke forstå det? Vi er frosken i den kokende gryta!

Hva har du tenkt å gjøre da? Det er mye prat og lite action fra motstandsgruppa til nå i alle fall. 

Og folk applauder og jubler. Hva i all verden skjer? Er vi altså villige til å gi fra oss menneskerettigheter og demokratiet våre forfedre har jobbet for i generasjoner? Dette tar jo helt av! Og for hva? En sykdom man må teste seg for å vite om man har! 

Hvem er det som applauder og jubler?

Anonymkode: 8d13f...9c7

Hvilke menneskeretter tenker du på som er viktigere enn retten til liv og helse?

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvis det er mulig å oppnå samme efekt med mindre ingripende regler så gjøres jo det. Det er ikke noen politikkere som har argumentert for portforbud nå tror jeg.

Hvis det ble portforbud ville drt vært regler for hvem som var unntatt. I praksiss enklere å forholde seg til enn at alle skal vurdere selv, men selv da ville det nok blitt moen gråsoner. Drt blir det bestandig.

Det er under høring og utredning nå, og som jeg skrev innledningsvis, vil utfallet her være avgjørende for min tillit til regjeringen. De møter massiv, faglig motstand her, selv med uforsvarlig kort høringsfrist. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er under høring og utredning nå, og som jeg skrev innledningsvis, vil utfallet her være avgjørende for min tillit til regjeringen. De møter massiv, faglig motstand her, selv med uforsvarlig kort høringsfrist. 

Det er under høring en lov som vil gi dem mulighet til å bruke det. Ingen har planer om å innføre portforbud må.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Det er under høring en lov som vil gi dem mulighet til å bruke det. Ingen har planer om å innføre portforbud må.

Det burde aldri vært langt ut til høring i første omgang. En av de største styrkene vi har i Norge er tillit og regjeringen har med dette stadfestet at de ikke har tillit til befolkningen. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det burde aldri vært langt ut til høring i første omgang. En av de største styrkene vi har i Norge er tillit og regjeringen har med dette stadfestet at de ikke har tillit til befolkningen. 

Vi har mange lover som viser at det ikke er tillit til at vi bestandig gjør det rette. Det er straffbart å kjøre bil uten førerkort. Det er straffbart å stjele. Det er straffbart å ikke betale skatt. Det er straffbart å holde barna sine innesperret osv. Vi trenger en del lover fordi noen mennesker ikke overholder regler som bare gis som oppfordringer. Det er ikke noe prinsippielt nytt å begrense vår "frihet. Alle lovene våre gjør det. 

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Hvilke menneskeretter tenker du på som er viktigere enn retten til liv og helse?

Alle. 
Retten til liv og helse? Det er nesten ingen som har korona, og det er nesten ingen som dør eller får skader av det. Tiltakene og påbudene er ute av proporsjoner for en «sykdom» nesten ingen har. Og ikke begynn å sammenligne oss her i Norge med Italia og USA for det kan ikke sammenlignes. I de landene bor de trangt, har elendig helse, er gamle og er proppet fulle av antibiotika fra både medisiner og mat. Slik er det ikke i Norge. 
(Nå kommer mange av dere til å hoppe på og skrive at siden jeg vet bedre enn myndighetene, så bør jeg vel ta kontakt og fortelle dem det. Eller at jeg bare bør holde kjeft. Eller at dere er lei av at jeg klager. Eller at jeg bør finne noe som hygger og er kos. 😉 Sant?)

Alle. 
Retten til liv og helse? Det er nesten ingen som har korona, og det er nesten ingen som dør eller får skader av det. Tiltakene og påbudene er ute av proporsjoner for en «sykdom» nesten ingen har. Og ikke begynn å sammenligne oss her i Norge med Italia og USA for det kan ikke sammenlignes. I de landene bor de trangt, har elendig helse, er gamle og er proppet fulle av antibiotika fra både medisiner og mat. Slik er det ikke i Norge. 
(Nå kommer mange av dere til å hoppe på og skrive at siden jeg vet bedre enn myndighetene, så bør jeg vel ta kontakt og fortelle dem det. Eller at jeg bare bør holde kjeft. Eller at dere er lei av at jeg klager. Eller at jeg bør finne noe som hygger og er kos. 😉 Sant?)

Du har både løsning og årsak du. Ikke verst 😊

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi har mange lover som viser at det ikke er tillit til at vi bestandig gjør det rette. Det er straffbart å kjøre bil uten førerkort. Det er straffbart å stjele. Det er straffbart å ikke betale skatt. Det er straffbart å holde barna sine innesperret osv. Vi trenger en del lover fordi noen mennesker ikke overholder regler som bare gis som oppfordringer. Det er ikke noe prinsippielt nytt å begrense vår "frihet. Alle lovene våre gjør det. 

Ikke som bryter med både grunnlov og menneskerettigheter. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Alle. 

Er det så mange fler gamle og syke i land som Sverige og Sveits enn i Norge? Selv om det er større andel gale i for eksempel Italia er det ikke i nærheten av så mange fler som dødstallene skulle tilsi. Vi er et land med fler uføre og større sykefravær enn de fleste andre land, så å konkludere med at helsen vår er så mue bedre at vi ikke trenger bekymre oss for koronasykdom og ikke kan sammenlikne oss med noen andre land blir søkt.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ikke som bryter med både grunnlov og menneskerettigheter. 

Nå må du være mer konkret. Hvilke menneskerettigheter og hvilken paragraf i grunnloven snakker du om.

• Opprett ny...