Gå til innhold

Ville du tatt vaksinen nå umiddelbart?

Anbefalte innlegg

Pobie skrev (18 timer siden):

Det er en grunn til at vaksiner gies gjennom huden og ikke som tablett. Alt virkestoff vil brytes ned i fordøyelsessystemet. Jeg har tatt andre vaksiner mens jeg har ammet og ingen har sagt noe om det. Det finnes ingen grunn til at vaksinen skal ha noen som helst virkning på ammingen. 

Vaksinen har garantert færre langtidsvirkninger enn sykdommen man vaksinerer mot. 

Om de skulle vært så skråsikre på at den ikke var farlig ved amming, så burde de vel testet den på ammende kvinner FØR den ble godkjent? Nå er det jo på en måte jeg og resten av de ammende kvinnene som tar vaksinen fremover som blir forsøkskaninene..

Anonymkode: d928e...c70

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Nei. Ikke fordi jeg er vaksinemotstander, men fordi jeg finner det kvalmt å ta vaksine før de som virkelig trenger den har fått muligheten. 

Anonymkode: b2348...1bb

Tenker også litt som deg. Men jeg vet at om jeg takker nei, så er det antagelig ‘bare et annet helsepersonell som får mine doser..

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Kan vi slutte med dette "moralsk forpliktet"? Nei, vi er ikke moralsk forpliktet til å ta en vaksine vi ikke helt vet beskytter andre.

For å svare HI, jeg ville ikke tatt den. 

Er en ung, og ikke har underliggende sykdommer, ser jeg ikke poenget med at den gruppen skal få vaksine før gamle og syke i andre land. Dette er ikke en Norgespandemi, men en verdenspandemi, og man kommer ikke bort fra at det i hovedsak er gamle og syke som dør av korona!

Anonymkode: 7f1ab...9f5

👍

Ja, forutsatt at det ikke var mulig å få tak i noen som trengte den mer enn meg, og at alternativet var at dosen gikk til spille. 

Anonymkode: 304a6...710

Det er da ingen grunn til å tro at dosen går til spille. Den blir ikke åpnet før den skal gis og har nok god holdbarhet. Så den går til neste mann i køen.

Ja, det ville jeg. Jeg synes også arbeidsgiver bør kunne kreve at ansatte skal vaksinere seg, så sant de ikke har en jobb der de ikke trenger treffe noen i arbeidssammenheng. Å nekte vaksinering burde være oppsigelsesgrunn.

De få som ikke kan vaksineres av medisinske grunner fikk man forsøke å plasere i jobber der de ikke treffer folk.

Anonymkode: 824b7...5e7

Den var drøy. Vi vet ikke mer om denne vaksinen at den hindrer den vaksinerte personen i å bli alvorlig syk av covid-19. Vi kan fortsatt få covid selv om vi vaksinerer oss, men med milde symptomer. Og vi kan fortsatt være smittebærere. Vi vet bare per i dag i hvor stor grad vi kan smitte viruset videre etter å ha tatt vaksinen. Vi vet med andre ord såpass lite at det ville vært  urovekkende om arbeidsgiver kunne tvinge sine ansatte til noe slik.

Når dette er sagt, så yar jeg influensavaksinen hvert år. Alle ansatte i bedriften vår får tilbud om å ta den og den er det bevist at vil være beskyttende både for oss selv og på den måten at vi ikke vil kunne være smittebærere og smitte andre med viruset. Det blir noe annet. Det er forøvrig likevel bare ca 20-30% av de helsepersonellet hos oss som velger å vaksinere seg.

Annonse

Ville du synes det var greit at din mor, som var for syk til å vaksineres, fikk besøk av en hjemmehjelp som nektet å vaksinere seg?

Hjemmehjelpen kan fortsatt smitte andre selv om h*n har tatt vaksinen. Virker som mange ikke har skjønt dette helt..

Tror du misforstår. Vi som er prioritert helsepersonell får ikke vaksine for å beskytte pasienter. Vi får den for å beskytte oss selv.

Anonymkode: 06cac...dba

Feil. Vi får den heller ikke for å beskytte oss selv, men for å beskytte arbeidsplassen (og samfunnet) mot å miste arbeidskraften vår....

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

2 jeg vet om fikk lammelser i ansikt og i kroppen, noen var febersyk og dårlig i nesten 1 uke osv. 

Har heldigvis hatt Covid-19😊 

Anonymkode: 18b06...876

Det anbefales å ta vaksinen For dem som allerede har hatt Covid-19 også...

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Om de skulle vært så skråsikre på at den ikke var farlig ved amming, så burde de vel testet den på ammende kvinner FØR den ble godkjent? Nå er det jo på en måte jeg og resten av de ammende kvinnene som tar vaksinen fremover som blir forsøkskaninene..

De vet garantert hvordan vaksiner fungerer hos ammende kvinner. Dette er ikke den første vaksinen som har blitt oppfunnet. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ja, jeg hadde tatt den fordi jeg jobber i helsevesenet og har en i risikogruppen i husstanden. Litt usikkee hvis det er AstraZeneca sin vaksine jeg får tilbud om da vi vet mindre om denne. Hvis jeg først skal vaksineres vil jeg helst vite at jeg er best mulig beskyttet mot å spre smitte til de rundt meg, noe det ikke har kommet god nok klarhet i ennå når det gjelder AstraZenecas vaksine. Sannsynligvis takker jeg ja likevel da det Sannsynligvis er bedre enn ingen vaksine og alle monner drar. Håper på en bekreftelse på at også denne vaksinen gjør at man ikke bringer smitten videre.

Anonymkode: 75b7e...1cf

Jeg skal nok ta den. Men jeg vil også ha svar på om den hindrer smittespredning først. Og litt sikrere svar på det meste egentlig. Vi vet alt for lite nå.

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

De ble mye dårligere enn det. Vil heller ha covid ja. Hadde nok ikke merket så mye til det. De fleste unge, friske mennesker blir ikke særlig syke.

Anonymkode: 06cac...dba

Det er ikke enten eller. Det er ikke sikkert du blir immun mot nytt covid-utbrudd selv om du har hatt det og det er heller ikke sikkert at denne covid-vaksinen gjør deg immun..

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Når man må ‘understreke’ poenget sitt med 🤣🤣🤣, det er da man vet at man har tapt!

Anonymkode: 92fee...7f4

Ja akkurat de fire 🤣🤣🤣🤣  var nok spikeren på kista dor troverdigheten i denne kommentaren..for min del😳 

Nesten glad for at den kom hvis ikke hadde jeg trodd på vedkommende og kanskje basert avgjørelsen min etter det i stor grad..

Annonse

Pobie skrev (18 minutter siden):

De vet garantert hvordan vaksiner fungerer hos ammende kvinner. Dette er ikke den første vaksinen som har blitt oppfunnet. 

Håper du har rett. Men det antas jo tross alt at noe av vaksinen overføres i morsmelk. Og det bare antas at dette ikke er skadelig for barnet. Vi vet samtidig at covid-19 utarter seg annerledes på barn, men at dette er lite  forsket på enda. Av samme grunn skal heller ikke barn ha denne vaksinen. Ikke en gang barn i risikogruppene.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er da ingen grunn til å tro at dosen går til spille. Den blir ikke åpnet før den skal gis og har nok god holdbarhet. Så den går til neste mann i køen.

Det er flere doser i en flaske. Hvis jeg fikk tilbud om en restdose ville jeg takket ja, forutsatt at de ikke fikk tak i noen som trengte den mer før holdbarheten gikk ut. Jeg jobber ikke med pasienter, har mulighet til hjemmekontor og er under 45. Derfor ville jeg ikke i dag mottatt en dose fra en uåpnet flaske. 

Anonymkode: 304a6...710

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Den var drøy. Vi vet ikke mer om denne vaksinen at den hindrer den vaksinerte personen i å bli alvorlig syk av covid-19. Vi kan fortsatt få covid selv om vi vaksinerer oss, men med milde symptomer. Og vi kan fortsatt være smittebærere. Vi vet bare per i dag i hvor stor grad vi kan smitte viruset videre etter å ha tatt vaksinen. Vi vet med andre ord såpass lite at det ville vært  urovekkende om arbeidsgiver kunne tvinge sine ansatte til noe slik.

Når dette er sagt, så yar jeg influensavaksinen hvert år. Alle ansatte i bedriften vår får tilbud om å ta den og den er det bevist at vil være beskyttende både for oss selv og på den måten at vi ikke vil kunne være smittebærere og smitte andre med viruset. Det blir noe annet. Det er forøvrig likevel bare ca 20-30% av de helsepersonellet hos oss som velger å vaksinere seg.

En arbeidsgiver kan ha med i kontrakten at den ansatte må ta vaksine og for noen yrkesgrupper kan det kreves at de ansatte vaksinerer seg selv om det ikke sto i arbeidskontrakten i utgangspunktet. Det er bare ikke så vanlig. Akkurat dette er ikke bare noe jeg ønsker. Det er slik det er i dag.

Jeg jobber på en sykehusavdeling, dog i psykiatrien, så vi er ikke prioritert. Jeg er plassert vekk fra døgnpost for å minimere pasientkontakt, så det blir lenge til jeg får et tilbud. Men, jeg er i tvil om jeg ønsker å ta den. Mange av legene her sier det samme (og de er overleger alle sammen, så ikke ferske folk som ikke vet hva de snakker om). Opplevde det samme med svineinfluensavaksinen. Da takket jeg nei. Legene "måtte" takke ja, men de ville i utgangspunktet ikke ha den... Så nei, jeg er ikke kjempefan og har ikke veldig lyst, men jeg kommer sikkert til å gjøre det for ikke å bli lynsja. 

Anonymkode: afe8a...0d9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber på en sykehusavdeling, dog i psykiatrien, så vi er ikke prioritert. Jeg er plassert vekk fra døgnpost for å minimere pasientkontakt, så det blir lenge til jeg får et tilbud. Men, jeg er i tvil om jeg ønsker å ta den. Mange av legene her sier det samme (og de er overleger alle sammen, så ikke ferske folk som ikke vet hva de snakker om). Opplevde det samme med svineinfluensavaksinen. Da takket jeg nei. Legene "måtte" takke ja, men de ville i utgangspunktet ikke ha den... Så nei, jeg er ikke kjempefan og har ikke veldig lyst, men jeg kommer sikkert til å gjøre det for ikke å bli lynsja. 

Anonymkode: afe8a...0d9

Kvifor er psykiaterane negative til vaksine? Opplever ikkje det same i somatikken, men her har vi nok covid-19 nørare på oss. Einaste legen eg veit som ikkje vil ta vaksine, har gjennomgått covid, og vil heller at andre får i første omgang.

Pobie skrev (På 7.2.2021 den 3.50):

Ja ville tatt den umiddelbart. Millioner av mennesker har allerede tatt den uten alvorlige bivirkninger.

Jeg ville nok fortsatt å amme som vanlig etter vaksinen. Ser ingen grunn til å slutte pga en vaksine.

Nei at mange dør av den er vel ikke så viktig 🙄

Anonymkode: ff433...7a6

• Opprett ny...