Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 I disse tider har jo de fleste hjemmekontor og jeg er en av dem. Noen av mine kolleger er fortsatt på kontoret. Vi har tre nye kolleger som skal begynne hos oss nå. Den ene kommer neste uke. Jeg skrev at jeg snart kommer tilbake på jobb, hvorpå min kollega svarte at det ikke hastet, for den nyansatte skulle få mitt kontor. Så det var foreløpig ikke plass til meg, men når jeg kom så kunne jeg bruke en annen kollega sitt kontor (han har også hjemmekontor) inntil videre. Dette vil jeg ikke finne meg i. Det er jo mitt kontor! Hva har jeg krav på her? Anonymkode: 747c3...d76
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Kontorfordeling har arbeidsgiver styringsrett på så du har ingen krav på et spesielt kontor/kontorplass. Anonymkode: b2e6c...c03
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Arbeidsgiver kan bestemme hvem som skal ha hvilket kontor og foreløpig skal arbeidsgiver også søtge for at så mange som mulig jobber hjemmefra. Her høres det ikke ut til at du har rett hverken til å komme tilbake til arbeidsstedet eller til å få ditt gamle kontor tilbake. Anonymkode: f366d...6a3
Sommerkroppen 2029 Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Jeg tenker at din kollega har rett. Hvorfor skal du tilbake når det er anbefalt å fortsatt ha hjemmekontor? Hold deg hjemme og ta det som blir ledig når du en gang kommer tilbake. Det er arbeidsgiver som eier bygget, du har ingen krav på eget kontor dersom det oppstår et reelt plasseringsproblem på arbeidsplassen. Pandemien kan vare lenge, og det kan hjemmekontor-ordningen også gjøre (noen vil påstå at det kan bli permanent løsning for flere). Så å oppta et eget kontor når du fysisk ikke er til stede er unødvendig.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Din kollega kan jo ikke bestemme det. Men lederen din derimot, kan velge å gi bort kontoret ditt. Men jeg ser ikke helt hvorfor lederen skal ta en slik avgjørelse hvis det ikke foreligger tungtveiende grunner? Den nye kan jo like godt sitte på kontoret som du må flytte til? Anonymkode: a236a...dff
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Din kollega kan jo ikke bestemme det. Men lederen din derimot, kan velge å gi bort kontoret ditt. Men jeg ser ikke helt hvorfor lederen skal ta en slik avgjørelse hvis det ikke foreligger tungtveiende grunner? Den nye kan jo like godt sitte på kontoret som du må flytte til? Anonymkode: a236a...dff Det var lederen vår som hadde sagt det. Hun ga meg bare videre informasjon om dette, når jeg først nevnte at jeg ville tilbake. Det er plasseringen av kontorene våre som gjør at mitt kontor passer best for den som begynner neste uke. Anonymkode: 747c3...d76
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Lederen din bestemmer hvem som skal være på hvilket kontor, også om noen må dele kontor osv. Du som ansatt har ingen styringsrett på dette. Anonymkode: 689f1...957
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 Tror du virkelig de fleste har hjemmekontor?? 😂😂🤣🤣 Anonymkode: db5aa...10e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Tror du virkelig de fleste har hjemmekontor?? 😂😂🤣🤣 Anonymkode: db5aa...10e Eh - ja, alle som kan har det. Alle mine venner, dvs ansatte i statsapparatet, kulturlivet, departementene, universiteter og høyskoler, sitter på hjemmekontor. Og de er virkelig ikke de eneste. Om det er "de fleste" i faktisk antall er jo uvesentlig for Hi, hun snakker til mange tusen som har erfaring med langvarig hjemmekontor. Anonymkode: 9512a...159
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Eh - ja, alle som kan har det. Alle mine venner, dvs ansatte i statsapparatet, kulturlivet, departementene, universiteter og høyskoler, sitter på hjemmekontor. Og de er virkelig ikke de eneste. Om det er "de fleste" i faktisk antall er jo uvesentlig for Hi, hun snakker til mange tusen som har erfaring med langvarig hjemmekontor. Anonymkode: 9512a...159 De fleste kan ikke ha hjemmekontor. Herregud så dum... Anonymkode: db5aa...10e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 Din arbeidsgiver kan gjøre hva de vil med kontorplasser. Som oftest vil de jo ha alle ansatte med på laget når de gjør omrokkering da. Men noen ganger er det mest hensiktsmessig å flytte på folk. Nå vet du ikke om dette er en permanent løsning da. Synes du lager stor ståhei for ingenting. Anonymkode: 58f2f...a4a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): De fleste kan ikke ha hjemmekontor. Herregud så dum... Anonymkode: db5aa...10e For å utdype litt - jo de som jobber på kontorer kan ha hjemmekontor. Eller iallefall mange av dem. Anonymkode: 747c3...d76
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Din arbeidsgiver kan gjøre hva de vil med kontorplasser. Som oftest vil de jo ha alle ansatte med på laget når de gjør omrokkering da. Men noen ganger er det mest hensiktsmessig å flytte på folk. Nå vet du ikke om dette er en permanent løsning da. Synes du lager stor ståhei for ingenting. Anonymkode: 58f2f...a4a Jeg lager jo ikke ståhei, det er det jo mine hjemmearbeidende kollegaer som gjør 🙄 Anonymkode: 747c3...d76
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg lager jo ikke ståhei, det er det jo mine hjemmearbeidende kollegaer som gjør 🙄 Anonymkode: 747c3...d76 Husker du hva du skrev?? Dette vil jeg ikke finne meg i. Du virker rimelig amper. Du må nok finne deg i dette da det ikke er ditt kontor. Det er kontoret du har brukt til nå. Anonymkode: 58f2f...a4a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Husker du hva du skrev?? Dette vil jeg ikke finne meg i. Du virker rimelig amper. Du må nok finne deg i dette da det ikke er ditt kontor. Det er kontoret du har brukt til nå. Anonymkode: 58f2f...a4a Joda, men det er jo likevel kontorer vi har hatt fast i flere år. Jeg har flere private ting der. Anonymkode: 747c3...d76
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Joda, men det er jo likevel kontorer vi har hatt fast i flere år. Jeg har flere private ting der. Anonymkode: 747c3...d76 Du må jo få hente tingene dine. Det nekter de deg vell ikke? Anonymkode: f366d...6a3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #17 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Du må jo få hente tingene dine. Det nekter de deg vell ikke? Anonymkode: f366d...6a3 Nei det gjør de nok ikke. Anonymkode: 747c3...d76
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 Arbeidsgiver har styringsrett. Men også en omsorgsplikt. Og plikt til å inkludere, informere og gi rom for medvirkning. Man «gir» ikke bort noens cellekontorer sånn uten videre. De aller fleste har jo fylt kontoret sitt med arbeidsrelaterte ting (permer, bøker, sakspapirer osv) i tillegg til private ting. Skal man bytte kontor må man jo gjerne inn å rydde, flytte på ting osv. Så ja, arbeidsgiver kan bestemme at kontoret ditt skal benyttes av noen andre framover. Men det er svært ufint å gjøre dette uten å informere eller involvere deg. Anonymkode: d84c1...748
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 Bor du i et område med påbudt eller anbefalt hjemmekontor og jobber du i det offentlige eller private? Offentlige ansatte må nok sitte på hjemmekontor lenge. Private i områder med anbefalt hjemmekontor kan kanskje på rimelig sikt komme tilbake på jobb. Så er det så mye vits å gjøre noe ut av dette hvis du kanskje må bli værende hjemme en stund til? Skjønner godt at nyansatte får være litt på arbeidsplassen for å lære jobben før de blir sendt til hjemmekontor. Anonymkode: 4a934...cdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå