Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #1 Skrevet 5. februar 2021 https://www.nrk.no/sorlandet/ny-vurdering-i-baneheia-saken_-mener-viggo-kristiansen-ma-sitte-lenger-i-fengsel-1.15354575 Les hele saken! Anonymkode: 43177...bdc
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #2 Skrevet 5. februar 2021 Mulig han er vrang fordi han er uskyldig 🤷🏼♀️ Anonymkode: c7f3d...89f
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #3 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Mulig han er vrang fordi han er uskyldig 🤷🏼♀️ Anonymkode: c7f3d...89f Kanskje det er derfor han viser pedofile tendenser og? Anonymkode: 0e972...0b2
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #4 Skrevet 5. februar 2021 Denne konklusjonen kan ingen bli overrasket over. Den sier seg selv. VK har ikke deltatt i behandling for sedelighetskriminelle og drapsmenn. I følge ham selv, fordi han ikke er skyldig. I Norge er forvaring en tidsubestemt dom, hvor man i praksis må vise at man har endret seg og faren for ny kriminalitet er vesentlig lavere for å kunne vurderes for prøveløslatelse. Uten behandling, ingen dokumentert endring, og dommen vil derfor anbefales forlenget. Når VK ikke har samarbeidet om behandling sier det seg selv at risikovurderingen og anbefalingen blir som den blir. Om han får saken sin opp for retten igjen får han en ny vurdering av straffeskyld. Hvis ikke han får ny rettsvurdering vil han i praksis måtte ta imot behandling og vise positiv endring for å noen gang få slippe ut av fengsel. Anonymkode: 4f588...681
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. februar 2021 #5 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): https://www.nrk.no/sorlandet/ny-vurdering-i-baneheia-saken_-mener-viggo-kristiansen-ma-sitte-lenger-i-fengsel-1.15354575 Les hele saken! Anonymkode: 43177...bdc Altså! Jeg tror det å sitte inne i 20 år gjør noe med folk uansett. Skyldig eller uskyldig. Jeg mener også at det er snodig å ikke ville bidra til en bedre hverdag for seg selv. Han gjør seg overhode ingen tjenester på å være vrang og være vanskelig å samarbeide med. Er han uskyldig så bør han være særs interessert i å fremstå som en mann som vil takle et liv på utsiden. Denne saken sier dog ingenting om hvorvidt han er skyldig eller ikke. Det er mange vanskelige folk som ikke er drapsmenn og motsatt. Jeg personlig har ingen aning om hans skyld/uskyld
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #6 Skrevet 5. februar 2021 Skyldig eller ikke, så virker det som samfunnet tjener på å holde han innelukket. Det er ikke en frisk mann som blir beskrevet her. Anonymkode: 4ce08...3dd
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #7 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Skyldig eller ikke, så virker det som samfunnet tjener på å holde han innelukket. Det er ikke en frisk mann som blir beskrevet her. Anonymkode: 4ce08...3dd Jeg vet ikke mer enn andre om skyldspørsmålet, og har på ingen måte grunnlag for å vurdere det. Men det ER beviser som sår tvil ved om han i det hele tatt var på åstedet på drapstidspunktet, og han er dømt fordi retten valgte å stole på en annen overgriper og drapsmann sin forklaring, ikke fordi det er funnet fysiske bevis. Og at VK er dømt for sex med en mindreårig fra før. Men han er ikke den eneste tenåringen som har tråkket over en annens seksuelle grenser som umoden ungdom med mange egne utfordringer. Det gjør ham ikke automatisk skyldig i Baneheia-saken. Så en ny runde i retten synes jeg han fortjener. Og om det viser seg at han har sonet i 20 år uten å være skyldig så er det ikke hans feil at han i følge deg «ikke er en frisk mann». Vi har heldigvis ikke et rettssystem som holder folk innestengt i fengsel på ubestemt tid med det vurderingsgrunnlaget, slik ditt utsagn synes å rettferdiggjøre. HVIS det skulle vise seg at han er uskyldig dømt så er det justismord. Anonymkode: 4f588...681
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #8 Skrevet 5. februar 2021 Jeg aner ikke om han er skyldig, men dette er catch 22 fra VK sitt ståsted. Godta behandling og vise bedring for noe du ikke har gjort. Det kan oppleves som innrømmelse av skyld, for du er jo i behandling. Nekte behandling fordi du mener du er uskyldig dømt, men det gjør at du ikke viser tegn til ønske om bedring. Være voldelig mot ansatte og innsatte fordi du er voldelig og mentalt ustabil. Bli voldelig og mentalt ustabil fordi du er uskyldig dømt, og "alle" ser deg som barnedrapsmann. Det er ikke ukjent at de som er dømt for drap- og seksualforbrytelser mot barn har det tøffere blant medfanger. Uansett skyld eller uskyld, er det forståelig at du nekter behandling av et system du mener har feilaktig gitt deg forvaringsdom, eller fordi du har antisosialpersonligjet og tror du kan manipulere omverdenen. Anonymkode: 7228c...920
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #9 Skrevet 5. februar 2021 Jeg regner med at alle de som mener Viggo er uskyldig dømt lar han bo hos seg til han kommer på beina? I et hus og nabolag med barn? Ikke det nei? Så rart da... Anonymkode: 178cd...c4d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #10 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vet ikke mer enn andre om skyldspørsmålet, og har på ingen måte grunnlag for å vurdere det. Men det ER beviser som sår tvil ved om han i det hele tatt var på åstedet på drapstidspunktet, og han er dømt fordi retten valgte å stole på en annen overgriper og drapsmann sin forklaring, ikke fordi det er funnet fysiske bevis. Og at VK er dømt for sex med en mindreårig fra før. Men han er ikke den eneste tenåringen som har tråkket over en annens seksuelle grenser som umoden ungdom med mange egne utfordringer. Det gjør ham ikke automatisk skyldig i Baneheia-saken. Så en ny runde i retten synes jeg han fortjener. Og om det viser seg at han har sonet i 20 år uten å være skyldig så er det ikke hans feil at han i følge deg «ikke er en frisk mann». Vi har heldigvis ikke et rettssystem som holder folk innestengt i fengsel på ubestemt tid med det vurderingsgrunnlaget, slik ditt utsagn synes å rettferdiggjøre. HVIS det skulle vise seg at han er uskyldig dømt så er det justismord. Anonymkode: 4f588...681 Selvsagt skal ikke justismord skje, men det er vel liten tvil om at mannen er potensielt farlig. Derfor anbefaler kriminalomsorgen at han ikke slippes fri, altså uanhengig av skyld så er han pr nå en farlig mann. Anonymkode: 4ce08...3dd
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #11 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jeg regner med at alle de som mener Viggo er uskyldig dømt lar han bo hos seg til han kommer på beina? I et hus og nabolag med barn? Ikke det nei? Så rart da... Anonymkode: 178cd...c4d 🤦♀️ Anonymkode: 75cbb...aa3
Nyttårs barn Skrevet 5. februar 2021 #12 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg aner ikke om han er skyldig, men dette er catch 22 fra VK sitt ståsted. Godta behandling og vise bedring for noe du ikke har gjort. Det kan oppleves som innrømmelse av skyld, for du er jo i behandling. Nekte behandling fordi du mener du er uskyldig dømt, men det gjør at du ikke viser tegn til ønske om bedring. Være voldelig mot ansatte og innsatte fordi du er voldelig og mentalt ustabil. Bli voldelig og mentalt ustabil fordi du er uskyldig dømt, og "alle" ser deg som barnedrapsmann. Det er ikke ukjent at de som er dømt for drap- og seksualforbrytelser mot barn har det tøffere blant medfanger. Uansett skyld eller uskyld, er det forståelig at du nekter behandling av et system du mener har feilaktig gitt deg forvaringsdom, eller fordi du har antisosialpersonligjet og tror du kan manipulere omverdenen. Anonymkode: 7228c...920 Viggo har jo åpenbart hatt pedofile trekk, så noe behandling kan han nok uansett koste på seg. Han er dømt for flere tilfeller enn Baneheia, og nei dette er ikke guttestreker.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #13 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg regner med at alle de som mener Viggo er uskyldig dømt lar han bo hos seg til han kommer på beina? I et hus og nabolag med barn? Ikke det nei? Så rart da... Anonymkode: 178cd...c4d Jeg jobber med denne gruppen, rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet. Det er viktig å ha i tankene at de fleste av dem selv har hatt en vanskelig oppvekst og er utsatt for omsorgssvikt både fra familie og systemet. Det er MANGE mennesker jeg hadde synes det var vanskelig å få som nabo, og jeg hadde selvsagt ikke ønsket dem velkommen inn i huset mitt og utsatt mine egne barn for risiko. Det ville vært direkte uansvarlig. Men bare fordi det er utfordrende å reintegrere forvaringsdømte i samfunnet er ikke det et argument for å stenge dem inne på livstid. Anonym bruker skrev (1 time siden): Selvsagt skal ikke justismord skje, men det er vel liten tvil om at mannen er potensielt farlig. Derfor anbefaler kriminalomsorgen at han ikke slippes fri, altså uanhengig av skyld så er han pr nå en farlig mann. Anonymkode: 4ce08...3dd HVIS et justismord har forekommet så skal VK selvsagt få oppreisning og all hjelp og støtte han har behov for for å få et godt liv, på de beste premissene som er mulig å få til, uten at samfunnet utsettes for unødig risiko. Ikke stenges inne videre fordi 20 år i uskyldig fengsel har gjort ham til en mann som er farlig for omgivelsene. Anonymkode: 4f588...681
Nyttårs barn Skrevet 5. februar 2021 #14 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber med denne gruppen, rehabilitering og tilbakeføring til samfunnet. Det er viktig å ha i tankene at de fleste av dem selv har hatt en vanskelig oppvekst og er utsatt for omsorgssvikt både fra familie og systemet. Det er MANGE mennesker jeg hadde synes det var vanskelig å få som nabo, og jeg hadde selvsagt ikke ønsket dem velkommen inn i huset mitt og utsatt mine egne barn for risiko. Det ville vært direkte uansvarlig. Men bare fordi det er utfordrende å reintegrere forvaringsdømte i samfunnet er ikke det et argument for å stenge dem inne på livstid. HVIS et justismord har forekommet så skal VK selvsagt få oppreisning og all hjelp og støtte han har behov for for å få et godt liv, på de beste premissene som er mulig å få til, uten at samfunnet utsettes for unødig risiko. Ikke stenges inne videre fordi 20 år i uskyldig fengsel har gjort ham til en mann som er farlig for omgivelsene. Anonymkode: 4f588...681 Tror Viggo var til fare for omgivelsene allerede for 20 år siden, han var gatas skrekk og terroriserte omgivelsene sine. Blant annet har han forgrepet seg på flere småbarn.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #15 Skrevet 5. februar 2021 Mannen er uansett dømt for å ha voldtatt ei jente gjentatte ganger fra hun var 7 til 9 år. Han er også dømt til å betale erstatning til en liten gutt han har begått overgrep mot, men ikke strafferettslig dømt for dette, fordi han (Kristiansen) var under den kriminelle lavalder da overgrepene fant sted. Mannen har altså, uavhengig av Baneheia, vist en sterk avvikende atferd og begått alvorlige seksuelle overgrep fra han var ganske ung. Anonymkode: 75fad...a64
Østerdølen Skrevet 5. februar 2021 #16 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Mannen er uansett dømt for å ha voldtatt ei jente gjentatte ganger fra hun var 7 til 9 år. Han er også dømt til å betale erstatning til en liten gutt han har begått overgrep mot, men ikke strafferettslig dømt for dette, fordi han (Kristiansen) var under den kriminelle lavalder da overgrepene fant sted. Mannen har altså, uavhengig av Baneheia, vist en sterk avvikende atferd og begått alvorlige seksuelle overgrep fra han var ganske ung. Anonymkode: 75fad...a64 Men det er ikke dermed sagt at han er en dobbeltmorder.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #17 Skrevet 5. februar 2021 Østerdølen skrev (11 minutter siden): Men det er ikke dermed sagt at han er en dobbeltmorder. Nei, men straffen er uansett ikke urimelig. Om han er skyldig i drapene har jeg ingen forutsetning for å mene noe om, men livsstilstraff for å ha voldtatt en 7 åring er uansett innafor. Anonymkode: 4ce08...3dd
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #18 Skrevet 5. februar 2021 Blir sjokkert over alle som forsvarer denne mannen. Har dere satt dere inn i saken, og lest hva denne mannen hadde gjort før drapene i Baneheia? Les gjerne vedlagt skjermbilde! Anonymkode: d2e4c...447
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #19 Skrevet 5. februar 2021 Noe er det mannen uten tvil. Men om han hadde sagt at han hadde gjort det ville han vært en fri mann i dag. Det sier litt at han hevder sin uskyld enda etter å ha sittet i 20 år. At han fortjener å sone for det som er bevist og han har innrøm å ha gjort er helt greit, men å sitte i forvaring for noe en annen har tilstått og det bevis mot har gjort synes jeg ikke er greit. Hvorfor han andre (husker ikke hva han het) går fri i dag er skremmende. Han var også like mye gatasskrekk i sin tid. Anonymkode: 8b908...3a7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #20 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jeg regner med at alle de som mener Viggo er uskyldig dømt lar han bo hos seg til han kommer på beina? I et hus og nabolag med barn? Ikke det nei? Så rart da... Anonymkode: 178cd...c4d Jeg ville ikke latt jesus bo hos meg heller, for jeg foretrekker å kun ha familien så «oppå» meg. Men å ha VK i nabolaget hadde jeg ikke brydd meg om. Jan Helge derimot, da hadde jeg tatt ungene og flyttet fort som faen. Anonymkode: 910c1...a2d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #21 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg ville ikke latt jesus bo hos meg heller, for jeg foretrekker å kun ha familien så «oppå» meg. Men å ha VK i nabolaget hadde jeg ikke brydd meg om. Jan Helge derimot, da hadde jeg tatt ungene og flyttet fort som faen. Anonymkode: 910c1...a2d Men du har ingen problemer med å ha en som er dømt for flere voldtekter av barn i nabolaget altså Anonymkode: 5f65e...fb3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #22 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg ville ikke latt jesus bo hos meg heller, for jeg foretrekker å kun ha familien så «oppå» meg. Men å ha VK i nabolaget hadde jeg ikke brydd meg om. Jan Helge derimot, da hadde jeg tatt ungene og flyttet fort som faen. Anonymkode: 910c1...a2d For et enkelt menneske. VK fans (som øker) har fått meg til å miste troen på menneskeheten. De ivrigste av de hadde ikke snudd i saken, om all verdens bevis ble lagt fram. Anonymkode: 41ca7...aa7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #23 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): For et enkelt menneske. VK fans (som øker) har fått meg til å miste troen på menneskeheten. De ivrigste av de hadde ikke snudd i saken, om all verdens bevis ble lagt fram. Anonymkode: 41ca7...aa7 Men man er ikke fan selv om man argumenterer for et rettferdig rettssystem. Hvis det finnes konkrete bevis som taler mot at vk ikke kunne ha vært tilstede på åstedet, som telefonbeviset, og ingen fellende bevis som plasserer ham der, som dna, så dømmes han på bakgrunn av tidligere handlinger og rykte, og en annen overgripers vitnemål. Hvis det er tilfelle er det ikke et slikt rettssystem vi vil vedkjenne oss. Jeg kjenner ikke til alle bevis i saken og har kun fått den presentert gjennom media, men basert på min kjennskap til saken tenker jeg at vk fortjener en ny gjennomgang av saken sin. Han kunne gjerne sonet samtlige år i fengsel for sine andre handlinger, som han også selv innrømmer å ha gjort, hvis han ble dømt til det. Det er ikke noe mål å ikke straffeforfølge ham, men vi kan ikke rettferdiggjøre at noen er uskyldig dømt for et forhold, og soner for det, bare fordi det er andre forhold som gjør at han fortjener å sitte der han sitter. Det setter rettssikkerheten vår i fare å tenke sånn. Anonymkode: 4f588...681
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #24 Skrevet 5. februar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): For et enkelt menneske. VK fans (som øker) har fått meg til å miste troen på menneskeheten. De ivrigste av de hadde ikke snudd i saken, om all verdens bevis ble lagt fram. Anonymkode: 41ca7...aa7 *ett Anonymkode: 910c1...a2d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2021 #25 Skrevet 5. februar 2021 Tenker dere at det er sannsynlig at Jan Helge har voldtatt og drept 2 jenter alene? All fornuft tilsier vel at de må ha vert 2 gjerningsmenn. Forstår ikkje hvordan dere tenker. Les dere opp på saken før dere bruker energi på å kjempe saken til en mann som med viten og vilje har voldtatt flere små barn. En mann som har utført slike handlinger har allerede utført ulovlige handlinger flere ganger, og det er rart at dere har så vanskelig for å tro at han kan ha drept henne. Mener dere at det kun er DNA-bevis som er gyldige bevis for å dømme noen i en sak? Anonymkode: d2e4c...447
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå