Gå til innhold

Noen som bruker luftfukter pga tørr inneluft om vinteren?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjøpte en i går, vi blir helt desperate av den tørre lufta. Må vente litt for å se om det hjelper. Lykke til!

Anonymkode: 83203...50c

Takk det samme 👍 Krysser fingra for at det funker! Luftfuktigheten er iallefall oppe på 26% nå,så kjenner at det er friskere luft å puste i 😃 Nåde grader i rommet og Luftfuktigheten vises på selve luftfukteren 👏

Hi

Anonymkode: 9ed7c...57d

Jeg vurderer å kjøpe en også. Hvilke typer har dere - og andre - her inne?

Jeg lurer på en evaporative type, har lest litt, men vet egentlig ikke. Kan ikke kjøpe de dyreste.

Anonymkode: 1690a...b4a

Jeg har også gått til innkjøp av luftfukter, men det er mest fordi prikkebegoniaen min vantrivdes. Hadde relativ fuktighet på 15%, nå ligger den jevnt rundt 30% og prikkebegoniaen er mye gladere. Kjøpte en til 500 kr på Clas. Den er stillegående og tar 2 l vann.

Anonymkode: 8afa5...3b0

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også gått til innkjøp av luftfukter, men det er mest fordi prikkebegoniaen min vantrivdes. Hadde relativ fuktighet på 15%, nå ligger den jevnt rundt 30% og prikkebegoniaen er mye gladere. Kjøpte en til 500 kr på Clas. Den er stillegående og tar 2 l vann.

Anonymkode: 8afa5...3b0

Hvor lang tid tok det å få opp luftfuktigheten?

Anonymkode: 83203...50c

Annonse

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/inneklima/luftfukter/168499/duux-beam-smart-luftfukter-8716164995367-sort

Denne kjøpte vi..

I går kveld var luftfuktigheten på 20-25% og nå når jeg stod opp var den på 15%..Men tar vel noen dager før det hjelper når den har ligget på 12% lengec🤪

Hi

Jeg ville nok lest meg opp på andre måter å få opp luftfuktighet på, før jeg kjøpte en luftfukter. Så ville jeg sjekket fuktigheten i flere rom, særlig uoppvarmede soverom, Fuktig luft er ikke nødvendigvis sunnere enn tørr, heller tvert i mot. Sjekk hva allergiforeninger skriver om dette i tillegg.

prekæs skrev (8 minutter siden):

Jeg ville nok lest meg opp på andre måter å få opp luftfuktighet på, før jeg kjøpte en luftfukter. Så ville jeg sjekket fuktigheten i flere rom, særlig uoppvarmede soverom, Fuktig luft er ikke nødvendigvis sunnere enn tørr, heller tvert i mot. Sjekk hva allergiforeninger skriver om dette i tillegg.

Vi har prøvd masse uten at det har hjulpet desverre.. Vi har balansert ventilasjon som kjører inn kaldluft fra ute og da kommer den tørre utelufta inn i huset..

Her er det tørr luft i hele 1 etasje, 2 etasje har vi ikke sjekket men vi fyrer ofte oppå der også..Har en mann i byggebransjen så han kan dette..Og den luftfukteren vi kjøpte har display som viser luftfuktigheten så vi kan følge med stoppe den hvis fuktigheten blir for høy..

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har prøvd masse uten at det har hjulpet desverre.. Vi har balansert ventilasjon som kjører inn kaldluft fra ute og da kommer den tørre utelufta inn i huset..

Her er det tørr luft i hele 1 etasje, 2 etasje har vi ikke sjekket men vi fyrer ofte oppå der også..Har en mann i byggebransjen så han kan dette..Og den luftfukteren vi kjøpte har display som viser luftfuktigheten så vi kan følge med stoppe den hvis fuktigheten blir for høy..

Uteluft er langt mer fuktig enn inneluft, så man slipper ikke tørr luft inn ved å lufte. Heller tvert i mot. Uansett. Det skader ikke å lese om konsekvenser. Hører jo stadig vekk om muggdannelse på utsatte steder i boliger. Det kommer av høy luftfuktighet. I det store og hele er tørr luft sunnere en fuktig.

Ja,men ikke når den er så tørr som her! 12% er ikke godt for kroppen,både store og små plages med tørre vonde øyne,hals, nese og skikkelig tørr hud..Hører om flere som sier det samme! Men har en mann som kan dette så jeg stoler på det. Og ,vi har lest om det 😉

Jeg setter en kjele med vann på vedovner jeg, den fordamper uten at den koker og gir fuktighet til lufta.

Sjekklufter også hver dag, vinduer og dører på vid gap i noen minutter. Luften ute er mye fuktigere enn den inne og vi trenger bytte luft av og til.

Anonymkode: 38f89...a2f

Annonse

Hiv ut de kunstige balanserte ventilasjonssystemene! Det er ikke bra. Vi gjorde det, og inneklimaet er blitt mye bedre med naturlige ventiler. 50% luftfuktighet hadde vi sist vi målte, rett før jul. 

Anonymkode: c8ee9...53a

prekæs skrev (1 time siden):

Uteluft er langt mer fuktig enn inneluft, så man slipper ikke tørr luft inn ved å lufte. Heller tvert i mot. Uansett. Det skader ikke å lese om konsekvenser. Hører jo stadig vekk om muggdannelse på utsatte steder i boliger. Det kommer av høy luftfuktighet. I det store og hele er tørr luft sunnere en fuktig.

Man kan snakke om relativ og absolutt luftfuktighet. Detcer den relative fuktigheten vi merker. Kald luft kan holde på mindre fuktighet enn varm. Det merker duvfor eksempel på pusten. Når du puster ut inne merkercdu lite til fuktigheten i pusten, men når du puster ut ute når det er kaldt servdu at fuktigheten fra pusten kondenseres. Det skyldes at når luften avkjøles klarer den ikke å holde på like mye vann. Den relative luftfuktigheten blir over 100% og vi får vanndamp.

Selv om uteluften har en høyere relativ fuktighet enn inneluften om vinteren vill luftfuktighete synke når du varmer den opp. Derfor blir luftfuktigheten inne lavere enn ute.

Anonymkode: 4b821...5d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...