Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Godt å lese at de fleste ikke henger seg på hetsen til hi. Kvalmt hovedinnlegg, og veldig beskrivende for det siste året vi har vært i: angiveri og fordømmelse har stått høyt på agendaen hos de fleste. 

Jeg er så sliten av det. Ønsker meg varme, solidaritet og inkludering. 

Anonymkode: e430d...ea7

Amen. 

Anonymkode: b600f...847

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 4.2.2021 den 19.31):

Det er nettopp det som har skjedd her. Og grunnen til at jeg har foreldre i utlandet, er at de ikke ble med på lasset da jeg flyttet til Norge (hadde jobber, hus, dyr osv). Men hvor mye er det å forvente fra folk som mener man må skippe egne foreldres begravelse fordi det er unødvendig å være der? 

Anonymkode: 7be4c...a0a

Ikke meg du svarer. Men jeg tenker at det å leve under en pandemi er ekstremt spesielt. Man må tenke mer på å redde liv enn de livene som dessverre ender i denne tiden. Jeg tror ikke noen har problemer med å forstå det enorme behovet man, i en slik situasjon du beskriver, har for å komme "hjem", til å være blant sine slektninger, til å delta i begravelsen. Enhver halvveis oppegående person ser nok hvor hjerteskjærende det må være å sitte langt unna når slikt skjer.

Og samtidig tror jeg man bør holde fokus på hva som er viktigst. Og det er å hindre at en selv eller andre blir syke, alvorlig syke, får alvorlige senfølger eller dør fordi man selv kanskje bidro til å ta med seg smitte (enten dit man reiser, eller tilbake igjen).

Det at en del har 14 dager (og til og med lenger) inkubasjonstid har vært kjent hele veien i denne pandemien. Myndighetene våre har imidlertid sjanset på å sette ned karantenetiden, fordi det ikke har vært mange som har hatt mer enn ti dagers inkubasjonstid. Men de finnes. Og de dette gjelder, de kan spre smitte til mange. Ser vi til Ulvik nå så har vel de også fått smitte på sjukeheimen. Halvparten av kommunens innbyggere er i karantene. Det er krise! Personer risikerer å dø.

Men vi bør ikke egentlig klandre de som har reist, de gjorde det myndighetene har sagt man skal gjøre. Vi bør heller se på det at regjeringen har valgt å sjanse på antall karantenedager, selv etter at mutantvariantene av viruset stadig rykket nærmere. Det er uforståelig.

Og likevel, man skal ha ekstremt gode grunner for å reise til utlandet i dag. Jeg tenker som en over, det bør egentlig ikke være andre årsaker enn å redde liv at man gjør det, samt noen helt nødvendige arbeidsreiser der andre muligheter ikke finnes. Følgene av å reise nå kan bli langt, langt, langt alvorligere (og ikke nødvendigvis for de som reiser, men andre) enn følgene av å ikke reise.

At det er vanskelige tider som setter mange i veldig utfordrende situasjoner, det er det ingen tvil om. Men det er viktig å huske hva som er viktigst. Og det betyr dessverre i en del tilfeller at man må eller bør ta forferdelig vanskelige valg.

Anonymkode: 82136...599

Anonym bruker skrev (På 4.2.2021 den 13.27):

Synes egentlig ikke noen grunn er god nok for å reise til utlandet akkurat no, annet enn å berge eget liv. 

En må da virkelig ikke møte opp fysisk i en begravelse for å hedre et liv. Det er vel mye viktigere at en har vært der for hverandre mens en har vært i live. 

Planlegge samvær? Ha samvær, jo kanskje, men det er spesielle tider en lever i. En kan potensielt ofre livet ved å reise. Slik som tilstanden er rundtomkring no er det så langt ifra trygt. Om en bor så langt vekke fra barnet, er en vel vandt med å se hverandre sjeldent. Og der finnes Skype og tlf. osv. 

Nei, eg skjønner ikkje oppførselen til folk som tar så lett på detta. 

Anonymkode: 1c174...441

Så far skal ikke se barnet på over ett år pga corona da??

Anonymkode: 05a7a...dee

• Opprett ny...