Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Leser om utbruddet i Ulvik kommune i Hardanger. Heile bygda har stengt ned. Så langt er det 28 smittetilfeller. "Det var forrige torsdag Ulvik kommune først meldte om to påviste smittetilfeller, etter at to av innbyggerne var kommet hjem fra reise i utlandet." 

Tenk den følelsen da. Du kommer hjem fra utlandet, som SÅÅÅÅ MANGE advarer mot å reise til, og som de fleste av oss også skjønner at DET GJØR VI IKKE, og så klarer du å dra med smitte, smitte andre og stenge ned ei heil kommune. Eg dauer! 

Anonymkode: 1c174...441

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Leser om utbruddet i Ulvik kommune i Hardanger. Heile bygda har stengt ned. Så langt er det 28 smittetilfeller. "Det var forrige torsdag Ulvik kommune først meldte om to påviste smittetilfeller, etter at to av innbyggerne var kommet hjem fra reise i utlandet." 

Tenk den følelsen da. Du kommer hjem fra utlandet, som SÅÅÅÅ MANGE advarer mot å reise til, og som de fleste av oss også skjønner at DET GJØR VI IKKE, og så klarer du å dra med smitte, smitte andre og stenge ned ei heil kommune. Eg dauer! 

Hvorfor er det flaut? Kanskje vedkommende reiste for å begrave moren sin, for å ha planlagt samvær med sine mindreårige barn, for å motta nødvendig helsebehandling eller andre legitime årsaker. Så nei, det er ikke automatisk flaut. Man kan bli smittet på reise til Oslo eller etter turen i nærbutikken. Er det mindre flaut?

Anonymkode: 7be4c...a0a

Synes egentlig ikke noen grunn er god nok for å reise til utlandet akkurat no, annet enn å berge eget liv. 

En må da virkelig ikke møte opp fysisk i en begravelse for å hedre et liv. Det er vel mye viktigere at en har vært der for hverandre mens en har vært i live. 

Planlegge samvær? Ha samvær, jo kanskje, men det er spesielle tider en lever i. En kan potensielt ofre livet ved å reise. Slik som tilstanden er rundtomkring no er det så langt ifra trygt. Om en bor så langt vekke fra barnet, er en vel vandt med å se hverandre sjeldent. Og der finnes Skype og tlf. osv. 

Nei, eg skjønner ikkje oppførselen til folk som tar så lett på detta. 

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Under meg egentlig mest over din manglende evne til å tenke lenger enn det du viser her. Du dømmer på syltynnt grunnlag 

Vet ikke om flaut er det riktige ordet. Men jo, hadde det vært meg så hadde jeg blitt ordentlig lei meg, hvis jeg hadde vært årsak til alt dette. Hadde vært lei meg om jeg hadde vært opphav til så mye smitte uansett om det skyldtes min adferd i innland eller utland. For det må jo være noe som har sviktet her. Med karantene osv.så skulle det jo være umulig å bringe dette viruset ut til ei hel bygd og mer til, selv om man kom fra utlandet. Og har man klusset med smitte vernet, så har man all grunn til å skamme seg nå. 

Anonymkode: ffc01...3dc

Synes ikke det i utgangspunktet er flaut å bli smittet i utlandet, men at de sprer smitten videre er utrolig flaut. Hadde de brukt munnbind, kommet seg rett inn i egen bil, kjørt rett hjem og holdt seg i karantene ville de ikke forårsaket at en hel bygd må stenge ned slik. Det samme gjelder de som brakte det muterte viruset til Nordre Follo. Tenk å kunne få dødsfall og konkurser, samt sterk økonomisk nedgang på samvittigheten. Da burde det jaggu være ekstremt viktige grunner for reisen. 

Anonymkode: 3cb8f...008

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Synes egentlig ikke noen grunn er god nok for å reise til utlandet akkurat no, annet enn å berge eget liv. 

En må da virkelig ikke møte opp fysisk i en begravelse for å hedre et liv. Det er vel mye viktigere at en har vært der for hverandre mens en har vært i live. 

Planlegge samvær? Ha samvær, jo kanskje, men det er spesielle tider en lever i. En kan potensielt ofre livet ved å reise. Slik som tilstanden er rundtomkring no er det så langt ifra trygt. Om en bor så langt vekke fra barnet, er en vel vandt med å se hverandre sjeldent. Og der finnes Skype og tlf. osv. 

Nei, eg skjønner ikkje oppførselen til folk som tar så lett på detta. 

Det må være et spesielt sted i helvete for dem som mener det er NOK for en person å gjennomføre samvær med barn på Skype og unødvendig å være med i begravelsen til sine egne foreldre. Da har man ingen menneskelige følelser eller empati - altså betydelige psykopatiske trekk.

Synes ikke det i utgangspunktet er flaut å bli smittet i utlandet, men at de sprer smitten videre er utrolig flaut. Hadde de brukt munnbind, kommet seg rett inn i egen bil, kjørt rett hjem og holdt seg i karantene ville de ikke forårsaket at en hel bygd må stenge ned slik. Det samme gjelder de som brakte det muterte viruset til Nordre Follo. Tenk å kunne få dødsfall og konkurser, samt sterk økonomisk nedgang på samvittigheten. Da burde det jaggu være ekstremt viktige grunner for reisen. 

Enig - det er dette som er flaut, ikke at man har vært i utlandet som sådan.

Jeg er litt enig med hi. Med de restriksjonene og anbefalingene som har vært lenge ang reise, så tenker jeg det det burde være unødvendig å klare å dra smitte ut i lokalsamfunnet når man har kommet hjem.  Reisen i seg selv kan ha vært nødvendig, så det tenker jeg ikke er flaut.

Anonymkode: 665c5...40d

Annonse

Selv om det er normalen å få symptomer før det har gått 10 dager er det noen som har lenger inkubasjonstid.
"Begge testa negativt då dei kom tilbake, var 10 dagar i karantene, men fekk symptom og påvist smitte etter karantenen."

https://www.nrk.no/vestland/ulvik-utvidar-karantenetida-fra-10-til-14-dagar-etter-ferske-rad-fra-fhi-om-mutert-koronavirus-1.15357357

Anonymkode: 6f7b6...f2c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det må være et spesielt sted i helvete for dem som mener det er NOK for en person å gjennomføre samvær med barn på Skype og unødvendig å være med i begravelsen til sine egne foreldre. Da har man ingen menneskelige følelser eller empati - altså betydelige psykopatiske trekk.

Ja, for å ha bosatt seg i et annet land enn  barnet sitt ser nok gud med blide øyne på...hvis vi først skal diskutere spesielle plasser i helvete. Da ligger ikke seriepulerne med partnere og barn i hvert prestegjeld og hvert land spesielt godt an, altså. Dette har dere bedt om helt selv. Flytt dit dere har familie eller hold fred om det, alle vi andre er lei dere.

Anonymkode: 93589...2ab

Sommerkroppen 2029 skrev (41 minutter siden):

Men overholdt ikke de reisende karanteneplikten etter de kom hjem da? Det kan de jo ikke ha gjort dersom de har gått rundt og smittet andre?

Ordføraren der snakka om å utvide karantenetida til 14 dagar, sidan 10 dagar verka å vere for lite, så truleg har dei halde karantena, men smitta etter at dei var ferdige med dei ti dagane.

Ja, for å ha bosatt seg i et annet land enn  barnet sitt ser nok gud med blide øyne på...hvis vi først skal diskutere spesielle plasser i helvete. Da ligger ikke seriepulerne med partnere og barn i hvert prestegjeld og hvert land spesielt godt an, altså. Dette har dere bedt om helt selv. Flytt dit dere har familie eller hold fred om det, alle vi andre er lei dere.

Sjarmerende type du altså. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ja, for vi hører aldri om en foreldre som tar med seg barnet og flytter til både annen landsdel og annet land 🙄🙄🙄

Anonymkode: 619d2...31c

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Sjarmerende type du altså. 

Du vet, 40 år gamle jomfruer bruker å være veldig bitre og sinte på alt og alle. Hvorfor jeg drar denne slutningen? Fordi personen kaller folk med mer enn 1 sexpartner for "seriepulere" :D 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, for vi hører aldri om en foreldre som tar med seg barnet og flytter til både annen landsdel og annet land 🙄🙄🙄

Anonymkode: 619d2...31c

Det er nettopp det som har skjedd her. Og grunnen til at jeg har foreldre i utlandet, er at de ikke ble med på lasset da jeg flyttet til Norge (hadde jobber, hus, dyr osv). Men hvor mye er det å forvente fra folk som mener man må skippe egne foreldres begravelse fordi det er unødvendig å være der? 

Du vet, 40 år gamle jomfruer bruker å være veldig bitre og sinte på alt og alle. Hvorfor jeg drar denne slutningen? Fordi personen kaller folk med mer enn 1 sexpartner for "seriepulere" :D 

Gud bedre! Da kjenner jeg mange horer og horebukker gitt😅

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Gud bedre! Da kjenner jeg mange horer og horebukker gitt😅

Alle jeg kjenner, inkludert mine foreldre (begge to gift to ganger), min mann og meg. Mine søsken også for øvrig, min leder og ca 95 prosent av mine kollegaer :D :D ).

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alle jeg kjenner, inkludert mine foreldre (begge to gift to ganger), min mann og meg. Mine søsken også for øvrig, min leder og ca 95 prosent av mine kollegaer :D :D ).

Jeg kjenner forøvrig en mann som er jomfru. 42 år og bor med moren sin. Jeg tror ikke det at han ikke har testet vannet er noe trekkplaster 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Vet ikke om flaut er det riktige ordet. Men jo, hadde det vært meg så hadde jeg blitt ordentlig lei meg, hvis jeg hadde vært årsak til alt dette. Hadde vært lei meg om jeg hadde vært opphav til så mye smitte uansett om det skyldtes min adferd i innland eller utland. For det må jo være noe som har sviktet her. Med karantene osv.så skulle det jo være umulig å bringe dette viruset ut til ei hel bygd og mer til, selv om man kom fra utlandet. Og har man klusset med smitte vernet, så har man all grunn til å skamme seg nå. 

Anonymkode: ffc01...3dc

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Enig - det er dette som er flaut, ikke at man har vært i utlandet som sådan.

Personene har fulgt alle regler, testet negativt da de kom hjem, testet negativt etter ti dager i karantene og testet ikke positivt før de utviklet symptomer og altså hadde smittet andre. 

Det er klart at de føler seg skyldige og er lei seg, og jeg syns virkelig at man skal være forsiktige med denne shamingen av folk som blir smittet. 

Anonymkode: 0c6f3...54e

Godt å lese at de fleste ikke henger seg på hetsen til hi. Kvalmt hovedinnlegg, og veldig beskrivende for det siste året vi har vært i: angiveri og fordømmelse har stått høyt på agendaen hos de fleste. 

Jeg er så sliten av det. Ønsker meg varme, solidaritet og inkludering. 

Anonymkode: e430d...ea7

• Opprett ny...