Gå til innhold

Sendte 60 jobbsøknader - ikke ett jævla svar. Det samme i andre sammenhenger også - ny frekk trend?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ungdommen i huset har sendt 60 jobbsøknader - både på utlyste stillinger og åpne søknader. Det er en stund siden, og han har ikke fått ett jævla svar, selv om det er blitt ansatt folk i enkelte av stillingene som var utlyst. Jeg husker fra gammelt av da jeg søkte jobber, at man fikk en liten melding med "takk for interessen, vi har ansatt den og den, lykke til neste gang du søker". Nå er det helt stille. Tyst.

Yngste ble plukket ut til å prøvespille for en rolle - en av 6 stk som møtte opp til prøvespillingen, søkermassen var vel på rundt 150. Hun fikk også forespørsel om å sende inn noen bilder for vurdering av modelloppdrag. Ikke noe svar der heller, selv om rollen er tildelt for lenge siden. Hadde det kostet dem mye kalorier å skrive en felles e-post til dem som ikke fikk rollen, takke for deltakelsen, informere om valget og hvorfor akkurat denne kandidaten ble valgt (passet best for rollen ift utseende, oppførsel, type, skuespillerevner osv) og ønsket lykke til?

Ungdommer er jo veldig følsomme for tilbakemeldinger, og trenger oppbacking fra voksne. Når man prøver og prøver, og aldri får noe tilbakemelding en gang, så føler man seg veldig lite verdt til slutt. Eldste holder på å miste motivasjonen for å finne deltidsjobb - folk gidder jo ikke en gang å svare ham. 

Har det vært sånn lenge, eller er det ganske ny trend? Som sagt, tidligere fikk man som regel svar, selv om man ikke fikk stilling/oppdrag. 

Anonymkode: 550c8...7d8

Skrevet

Jeg har dessverre samme erfaring. Mener at det burde være obligatorisk å sende svar når man har utlyst noe. Trenger ikke mer enn et autosvar, type stillingen er besatt, men det er visst for mye å håpe på.

Anonymkode: 00fa1...21e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har dessverre samme erfaring. Mener at det burde være obligatorisk å sende svar når man har utlyst noe. Trenger ikke mer enn et autosvar, type stillingen er besatt, men det er visst for mye å håpe på.

Anonymkode: 00fa1...21e

Nettopp. Da føler man at man ikke er helt ubetydelig og verdiløs. Selvfølgelig er arbeidsmarkedet nå ekstra tøft, og det er tøff konkurranse for film og bildeoppdrag, men man kan jo likevel svare. Hvis man blir plukket ut til å prøvespille for eksempel, så betyr det at man er blitt ansett som aktuell for rollen. Ellers hadde man blitt avvist som alle de andre rundt 150 søkere. At man etter prøvespillingen ikke får noe svar, er for meg veldig rart. For ungdom er det jo også svært viktig å få tilbakemelding på hva de kan forbedre i fremtiden.

Anonymkode: 550c8...7d8

Skrevet

Det er så sinnsykt mange søkere på stillinger i dag, så det er ganske vanlig å bare svare de som er aktuelle.

Jeg jobber selv i butikk og åpne søknader får vi inn hver eneste uke, folk kommer innom og leverer søknader i tilfelle det skulle bli en stilling ledig. Butikksjefen har travle dager og kan selvfølgelig ikke svare alle disse...

Når vi søker etter folk pleier det stå i annonsen at bare aktuelle søkere vil bli kontaktet, disse får selvfølgelig også beskjed om de ikke får stillingen.

Anonymkode: 71463...674

Skrevet

Ja, dessverre, har akkurat samme situasjon for tenåringen her. Han har tråkket rundt i hele byen, sendt via portaler. Hører ingenting. 

Da jeg søkte jobb for ca 20 år siden, leverte jeg 3 CV-er en torsdag, var på intervju fredag og i jobb mandag. Tindene endrer seg. 

Tror ikke det nødvendigvis bare ligger en frekk trend bak, det er helt syke mengder med CV-er som kommer inn ved stillinger i denne kategorien (de uten krav til utdanning). De mottar flere hundre søknader noen steder, dessverre er dette en av baksidene. Vinduet med jobber som ikke krever fagbrev eller høyere utdanning blir mindre og mindre 😓 Det er faktisk i flere tilfeller tøffere konkurranse blant disse jobbene enn f eks i min jobb. I det du er autorisert eller har utdannelse innen feltet/fagbrev, er det færre søkere. Dette la de stor vekt på i videregående, utrolig viktig med fagbrev og sertifikat for de som ikke skal videre på høyskole eller universitet. 

Anonymkode: bcc6a...abb

Skrevet

Egentlig merkelig, før måtte de sende et brev, og det fikk man som regel. Nå som de nesten bare kan trykke på en knapp så gidder de ikke. Mulig det har med GDPR å gjøre, at det er for stor risiko for å glemme å skjule de andre mottakerne når man sender ut mail? Jeg søkte jobb som kundebehandler hos NAV da corona kom, da fikk jeg i det minste svar (hadde vært 750 søkere). 

Anonymkode: e762a...328

Skrevet

Tror dessverre dette er begynt å bli veldig vanlig.

I noen tilfeller kan man nesten forstå seg, spesielt på større steder der en vanlig butikkjobb kan få flere hundre søknader. I de tilfellene leser de jo ikke alle søknadene en gang, bare mange nok til de finner noen som er aktuelle. Man kan forstå det, men på den andre siden blir det forferdelig demotiverende for de som søker.

Om jeg skulle lyse ut en slik stilling ville jeg opplyst om dette i annonsen, at pga. veldig stor pågang så har vi dessverre ikke mulighet til å kontakte alle i etterkant. Da er søkerne i det minste forberedt på det og har fått en slags forklaring. Koster lite å ta slike hensyn.

Viktig at du backer opp ungdommene dine på dette, for det er dessverre også en trend i resten av arbeidslivet, har jeg inntrykk av. Da jeg søkte jobber for en del år tilbake var det mye av det samme, selv om jeg søkte jobber hvor det ikke var like mange om beinet. Opplevde i flere tilfeller da at personene som ble ansatt ikke skulle fått jobben pga. manglende erfaring og i noen tilfeller til og med manglende utdanning (i stillinger i det offentlige som krever autorisasjon!). Helt håpløst. Jeg orket ikke ta det, for jeg fant ut at steder som holdt på slik uansett hadde en så dårlig ledelse at det ikke var et sted jeg ønsket å knytte mitt navn til, eller ønsket å jobbe. Men man skal være veldig bevisst for å ikke la det gå inn på seg.

Bruk nettverk om dere kan, mitt inntrykk er at det ofte hjelper. Eller få ungdommene til å levere søknadene selv, levere åpne søknader steder de ønsker å jobbe, selv om stedene ikke har utlyst stillinger. Ofte er det flere jobber tilgjengelig enn hva som annonseres, så man må gjerne gjøre mer enn "bare" søke på annonserte stillinger.

Lykke til til ungdommene dine :)

Anonymkode: c4ca9...6be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...