Gå til innhold

Munnbind har liten effekt i følge fhi. Hvorfor er det fortsatt anbefalt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror politikerne innerst inne synes det er tilfredsstillende å instruere folk, å holde pressekonferanser og få masse oppmerksomhet osv. Politikere er mennesker som elsker å være betydningsfulle. Husk det. En befolkning som vandrer rundt med munnbind på deres ordre gir dem noe ekstra. Da er de viktige, de har kontroll på folket. 

Anonymkode: ac5b1...c91

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror politikerne innerst inne synes det er tilfredsstillende å instruere folk, å holde pressekonferanser og få masse oppmerksomhet osv. Politikere er mennesker som elsker å være betydningsfulle. Husk det. En befolkning som vandrer rundt med munnbind på deres ordre gir dem noe ekstra. Da er de viktige, de har kontroll på folket. 

Anonymkode: ac5b1...c91

Er delvis enig i dette. Derfor var jeg skeptisk til koronaloven. Nå har man jo hatt lover og forskrifter siden mars 2020 som strider direkte mot de mest grunnleggende menneskerettigheter. Ble kvalm i går da jeg så overskrift om at "nå er det lov å klemme igjen" - på sykehjem altså. Huff. 

Anonymkode: 7a58c...1b7

Symbolpolitikk. Og det ble etterhvert umulig å ikke innføre det, fordi presset om det og forventningene om det ble så sterke. Bare tenk på hvordan det var i media på den tida!

Anonymkode: a3625...81b

Nå står det liten til middels, og ikke liten. Selv en svak middels effekt kan være viktig der det ikke er mulig å holde avstand, og spesielt i storbyene der folk bor tett. En liten effekt på Oslos befolkning vil fremdeles være signifikant. I tillegg fører bruk av munnbind til at folk holder større avstand, så da får du økt avstand (stor effekt) som bonus. 

Anonymkode: b303b...4b5

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå står det liten til middels, og ikke liten. Selv en svak middels effekt kan være viktig der det ikke er mulig å holde avstand, og spesielt i storbyene der folk bor tett. En liten effekt på Oslos befolkning vil fremdeles være signifikant. I tillegg fører bruk av munnbind til at folk holder større avstand, så da får du økt avstand (stor effekt) som bonus. 

Hvor har du det fra? Derimot sies det at bruk av munnbind fører til mindre avstand, fordi mange forstår det slik at med munnbind så trenger de ikke å holde avstand. Myndighetene legger jo det opp til selv: "anbefaling/påbud om munnbind der man ikke kan holde 1 meter avstand". Da tror folk at så lenge de har munnbind på, kan de drite i avstanden.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har du det fra? Derimot sies det at bruk av munnbind fører til mindre avstand, fordi mange forstår det slik at med munnbind så trenger de ikke å holde avstand. Myndighetene legger jo det opp til selv: "anbefaling/påbud om munnbind der man ikke kan holde 1 meter avstand". Da tror folk at så lenge de har munnbind på, kan de drite i avstanden.

Jeg har det fra forskning. Det eneste stedet jeg har sett at det «sies» at munnbind fører til mindre avstand er her inne, og av folk som er mot munnbindbruk og prøver å rettferdiggjøre synet sitt. Jeg kan lete frem artikkelen for deg, men har ikke tid akkurat nå. En italiensk matematiker målte dette på (så vidt jeg husker) 12000 mennesker, og jeg mener avstanden økte med 50% ved bruk av maske. 

Forde liten efekt sammenliknet med de andre tiltakene er noe efekt.  Det er derfor munnbind hele tiden kommer i tillegg til avstand og der det ikke er mulig å holde avstand. 

Anonymkode: e263b...991

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har det fra forskning. Det eneste stedet jeg har sett at det «sies» at munnbind fører til mindre avstand er her inne, og av folk som er mot munnbindbruk og prøver å rettferdiggjøre synet sitt. Jeg kan lete frem artikkelen for deg, men har ikke tid akkurat nå. En italiensk matematiker målte dette på (så vidt jeg husker) 12000 mennesker, og jeg mener avstanden økte med 50% ved bruk av maske. 

Jeg fant den kjapt: https://arxiv.org/pdf/2005.12446.pdf

Her er en populærvitenskapelig fremstilling, hvis du ikke er vant til å lese vitenskapelige artikler:

https://www.google.no/amp/s/www.washingtonpost.com/technology/2020/06/05/masks-benefits-study-italy/%3foutputType=amp

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

I praksis så holder folk mindre avstand når de har munnbind på seg. Jeg som har en jobb som betyr mye mennesker rundt meg til enhver tid forbanner disse munnbindene. Før mange begynte å bruke munnbind var det enkelt å holde meteren, folk holdt seg litt på avstand, men nå bryr de seg ikke om meteren bare de har munnbind på seg. De tar på oss, tar på unødvendig mange ting, kaster munnbind fra seg slik at vi må rydde opp. Jeg føler meg mer utrygg på jobb nå enn jeg gjorde i mars. Hos oss er det ikke noe problem å holde meteren, selv i desember når vi har vår mest hektiske periode og flest mennesker inne i butikken på samme tid var det ikke noe problem å holde meteren, vi nådde ikke taket vårt på hvor mange vi kunne ha inne samtidig heller. 

Jeg syns munnbind er helt greit, men på steder der meteren ikke kan opprettsholdes. Det viktigste er å bruke munnbind riktig, noe folk ikke er så flinke til. Vi har sluttet å bli overrasket, til å se humoren i dette. Forrige uke fikk vi oss en skikkelig latter. Mannen hadde festet munnbindet under brillene med teip og munnbindet hang ned. Det blaffret hver gang han pustet. Meteren brydde han seg ikke om heller. 
Vi har ett lager med munnbind hjemme, vi har i alle jakkelommer slik at vi har lett tilgjengelig om vi skulle trenge de. Det er vel igrunn bare ene barnet som har brukt det mye siden hun holder på å ta lappen. Vi sykler til der vi skal, minsta som alltid tok buss bruker nå sykkelen istede. 

Anonymkode: d242c...bdf

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg opplever at folk med munnbind holder avstand, de er opptatt av tiltak. De uten munnbind bare går forbi/inntil uten avstand, de bryr seg ikke. Venter ikke engang ute når jeg er på vei ut døra i feks bhg. 

Anonymkode: 83263...ff2

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Dette er dessverre altfor finkornet for at haterne noen gang vil ta det inn, de vil bare kose seg med å være underlagt et skrekkregime verden ikke har sett maken til. Det du sier er peker på nyanser - det er dessverre perler for svin.

Annonse

sug lut skrev (1 minutt siden):

Dette er dessverre altfor finkornet for at haterne noen gang vil ta det inn, de vil bare kose seg med å være underlagt et skrekkregime verden ikke har sett maken til. Det du sier er peker på nyanser - det er dessverre perler for svin.

Her var det en svada av ikke-sammenhengende ord, navnekalling og edder og galle. Hva mente du egentlig her?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her var det en svada av ikke-sammenhengende ord, navnekalling og edder og galle. Hva mente du egentlig her?

Svaret til Luten var krystallklart og presist, jeg antar svaret ditt om at du ikke forstår bare bekrefter påstanden hennes.

Anonymkode: 8494a...207

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Svaret til Luten var krystallklart og presist, jeg antar svaret ditt om at du ikke forstår bare bekrefter påstanden hennes.

Anonymkode: 8494a...207

Ikke noe presist, nei. Hun refererer til hatere. Hatere av hva da? Hva er det de hater? Hvilket skrekkregime? Her er det mye intern humor som vi vanlige dødelige ikke skjønner noe av. Er visst noen hatere av et eller annet som lever i skrekkregime, som jeg ikke fikk med meg. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg opplever stadig det motsatte fordi når vi snakker bak et munnbind blir det vanskeligere å oppfatte hva vi sier og vi må ofte ta et skritt nærmere for å høre hverandre. 

Anonymkode: 993a2...3c7

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg opplever stadig det motsatte fordi når vi snakker bak et munnbind blir det vanskeligere å oppfatte hva vi sier og vi må ofte ta et skritt nærmere for å høre hverandre. 

Det er jo helt naturlig, egentlig. Samtidig som mange føler seg tryggere fordi de er blitt fortalt at munnbind beskytter, ergo ikke så farlig med avstand. 

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Ikke noe presist, nei. Hun refererer til hatere. Hatere av hva da? Hva er det de hater? Hvilket skrekkregime? Her er det mye intern humor som vi vanlige dødelige ikke skjønner noe av. Er visst noen hatere av et eller annet som lever i skrekkregime, som jeg ikke fikk med meg. 

Jeg skjønte helt fint hva hun mente. Det er ikke noen «intern humor». Hun skriver i klartekst. Enkelt og lettfattelig. At du ikke forstår, understreker bare poenget ytterligere😆

Endret av Hengebukksvinet

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31142-9/fulltext

Denne studien viser at munnbind beskytter deg 85% bedre enn hvis du går uten munnbind. Det er den største gjennomgangen av data, i hele coronaperioden. De har samlet resultatene fra 172 vitenskapelige artikler om virkning mot virus. De mest effektive beskytter deg opptil 93% mer enn hvis du går uten munnbind.

De virker. 
Wear the damn thing, and shut up

Anonymkode: 37129...ba3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Typisk svar fra den kanten. Ikke noe nytt der. Det slenges rundt med ord og uttrykk, og fansen klapper uten at de egentlig forstår, for det er ingenting å forstå. Best å bare ignorere. 

Anonymkode: 0cf4c...2bf

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Nettopp. Samtidig som de hilser med den albuen de nettopp har hostet i. Men myndighetene sa det, så da må det jo være riktig. Genialt.

Anonymkode: 0cf4c...2bf

Hengebukksvinet skrev (21 minutter siden):

Jeg skjønte helt fint hva hun mente. Det er ikke noen «intern humor». Hun skriver i klartekst. Enkelt og lettfattelig. At du ikke forstår, understreker bare poenget ytterligere😆

Da kan du forklare meg hvem som er hatere, hva konkret er det de hater, og hvilket skrekkregime det henvises til. Jeg vil også forstå. 

• Opprett ny...