Gå til innhold

Katt og hund i kulda :p

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå en god kuldeperiode her vi bor. Våre to polarhundar vil ikke inn, men helst sove i snø og minusgrader. De bor inne. 

Men katten derimot, en helt ordinær korthåret huskatthybrid har sikkert tilbrakt max 4 minutter ute om gangen, kun fordi han må. Han er inne sikkert 23 timer i døgnet nå, om ikke mer.

Flere som ikke er begeistret for det nydelige akeføret vi har rundt i landet? 

Anonymkode: 22db4...bc0

Skrevet

To forskjellige dyr det er snakk om da. Hunder har pels som isolerer dem mot kulde, mens katter (som er ørkendyr) har pels som isolerer mot varme, pelsen deres hjelper ikke noe ute mot kulda... 

Så i varmen om sommeren ligger hunden og peser for å prøve å kjøle seg ned, og mistrives med det, mens katten ruller seg rundt ute og «slikker sol»... 

Anonymkode: ab9b3...8ac

Skrevet

Alt dette vet jeg så klart. Det var mer ment som et humoristisk innlegg.

HI

Anonymkode: 22db4...bc0

Skrevet

Katten her står mest og lusker i døråpningen. Tror ikke hun egentlig vil it, men hun vet hun må. Hun er ute mens vi er ute, sånn fra 8.15- 14.30. Men det er ikke så veldig kaldt her da. Har vært -12 til -16

Anonymkode: 4f40e...6b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Katten her står mest og lusker i døråpningen. Tror ikke hun egentlig vil it, men hun vet hun må. Hun er ute mens vi er ute, sånn fra 8.15- 14.30. Men det er ikke så veldig kaldt her da. Har vært -12 til -16

Hvorfor kan hun ikke være inne da? Det er veldig kaldt for en katt å være ute så lenge i den kulda. Kattene mine er kun ute noen få minutter for å gå på do. Jeg liker tanken på at de kan styre dette helt selv. 

Anonymkode: 9c917...701

Skrevet

Katten derimot? Som om den egentlig i forhold til rasen BURDE elske å være ute i kulde?

Skjønte ikke innlegget ditt. Det er jo bare selvfølgeligheter du skriver etterfulgt av et rart spørsmål. 

Anonymkode: 0faad...d4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor kan hun ikke være inne da? Det er veldig kaldt for en katt å være ute så lenge i den kulda. Kattene mine er kun ute noen få minutter for å gå på do. Jeg liker tanken på at de kan styre dette helt selv. 

Anonymkode: 9c917...701

Fordi katten går ut når vi drar, og da kan hun ikke akkurat komme seg inn mens viner borte

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi katten går ut når vi drar, og da kan hun ikke akkurat komme seg inn mens viner borte

Da bør dere ikke ha katt.

Skrevet

Har en liten hund som er glad i være ute, men ser at hun lett blir kald når det er såpass kaldt. Har kjøpt ullgenser og dekken til henne og passer på å være i bevegelse når vi er ute med henne, tar ikke de lengste turene med henne nå.

Anonymkode: adf12...518

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

To forskjellige dyr det er snakk om da. Hunder har pels som isolerer dem mot kulde, mens katter (som er ørkendyr) har pels som isolerer mot varme, pelsen deres hjelper ikke noe ute mot kulda... 

Så i varmen om sommeren ligger hunden og peser for å prøve å kjøle seg ned, og mistrives med det, mens katten ruller seg rundt ute og «slikker sol»... 

øh kattens pels isolerer da mot kulde og, ellers kunne de jo ikke vært ute flere timer/dager i kulden uten å bli nedkjølt. De tåler fint litt kulde. De får tjukkere pels om vinteren og den tynnes ut igjen når det blir varmt. 

Skrevet

Vår katt har også blitt innekatt. 😁Vi fikk ham fra Dyrebeskyttelsen i fjor vinter, og etter en obligatorisk måned inne var han så happy med å få komme ut. Viser seg at han er typisk utekatt, vi så ham knapt i sommer  og høst mens han regjerte i skogen og fanget ekorn over en lav sko. Nå finner du ham foran peisen hele døgnet. Koselig, da!

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er grunnen til at folk har katteluke, da kan den gå ut og inn som den vil.

Anonymkode: ab7a1...8f9

Skrevet
Pobie skrev (14 minutter siden):

øh kattens pels isolerer da mot kulde og, ellers kunne de jo ikke vært ute flere timer/dager i kulden uten å bli nedkjølt. De tåler fint litt kulde. De får tjukkere pels om vinteren og den tynnes ut igjen når det blir varmt. 

Nei, de holder varmen fordi de er aktive ute. 

Skrevet
Pobie skrev (24 minutter siden):

De tåler PÅ INGEN MÅTE å være ute i kulda i flere timer/dager. Jeg har sett katter som måtte få ører og hale amputert fordi de har hatt så store forfrysninger. Noen raser tåler kanskje kulde bedre enn andre, men ingen katter bør være ute i flere timer når det er minusgrader. Du bør ikke ha katt hvis du tror de trives ute i kulda.

Anonymkode: 4c7e5...e0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Håper dere i alle fall har en isolert  kasse med tepper i katten kan gå inn i for å varme seg. 

Vår hund er bedagelig. Hun er en beagle, og dermed en relativt robust og mellomstor hund med ok pelslag. Vi har dekken med fleece på innsiden, men hun liker virkelig ikke kulden. Slik det er nå (-10 - -5) blir det heller flere og kortere turer enn de vanlige tre turene daglig. Greit med hjemmekontor, så vi kan ta en rask tur ut i lunsjen. 

Anonymkode: dd2fd...a4d

Skrevet

Hunden er ute på doturer, og leker litt med ungene, men han er gammel, og foretrekker å få ligge mykt, godt og passe varmt mesteparten av tida. Katten har kasse inne, så hun trenger ikke ut. Hun kan stå i døråpninga og lufte seg litt, men setter ikke foten utfor døra.

Anonymkode: bf749...16f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er da veldig kaldt? Hvilke temperaturer er du vant til om vinteren, egentlig?

Jeg hadde tenkt at det var altfor lenge for en katt å være ute så lenge midt på vinteren hvis den ikke har noe sted å komme inn og varme seg. 

Anonymkode: abf2e...2f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De tåler PÅ INGEN MÅTE å være ute i kulda i flere timer/dager. Jeg har sett katter som måtte få ører og hale amputert fordi de har hatt så store forfrysninger. Noen raser tåler kanskje kulde bedre enn andre, men ingen katter bør være ute i flere timer når det er minusgrader. Du bør ikke ha katt hvis du tror de trives ute i kulda.

Jeg sa da ikke noe om at de trives eller ikke i minusgrader. Bare at de tåler det fint. Har hatt huskatter hele livet, og har tatt til meg forlatte katter som har bodd ute i månedsvis. De foretrekker varme, men de liker å være ute og tåler fint å være ute i kulden. 

Klart at hvis katten stort sett sover foran peisen tåler den kulden veldig dårlig når den før er ute, men en katt som er ute noen timer om dagen får tjukk vinterpels og tåler det helt fint. 

Skrevet
Pobie skrev (8 minutter siden):

Jeg sa da ikke noe om at de trives eller ikke i minusgrader. Bare at de tåler det fint. Har hatt huskatter hele livet, og har tatt til meg forlatte katter som har bodd ute i månedsvis. De foretrekker varme, men de liker å være ute og tåler fint å være ute i kulden. 

Klart at hvis katten stort sett sover foran peisen tåler den kulden veldig dårlig når den før er ute, men en katt som er ute noen timer om dagen får tjukk vinterpels og tåler det helt fint. 

Stakkars kattene dine.

Skrevet

Har 3 katter og en hund og 1 kanin. 
kaninen har isolert rom i gården sin og varmelamper . 
hunden er samojed / border collie og han digger snø og kaldt vær, koser seg veldig i gården sin på dagen ( har hus der med mykt , varmt underlag .)  han er inne på ettermiddag /kveld /natt. 
og, ja han er på tur morgen og kveld.

kattene , ene gamlefar er inne 23 timer i døgnet , de to søstrene er inne hele dagen og ute på natta. De har hus ute med isopor og saueskinn . 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Stakkars kattene dine.

Ja stakkars som går ut og inn som de vil 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da bør dere ikke ha katt.

Katten har det helt fint den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...