Gå til innhold

Blodårer i kyllingfilet....æsj asså....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad i kylling. Og kjøper mye kyllingfilet som jeg skjærer opp og steker på panna eller i stekeovnen. I det siste har filetene vert fulle av "blodårer" med blod i. 

Jeg synes virkelig det er så ekkelt. 

Var da ikke slik før?? 

Anonymkode: b695f...6c7

Fortsetter under...

Skrevet

Innføring i hvor maten vi spiser kommer fra:

Kylling (eller shylling) er babyen til en fugl som heter høne. Høna legger egg (ja, det er faktisk slike egg som ligger i eggekartong i kjøledisken), og noen ganger har en hane (mannen til høna) befruktet egget, og da blir det baby! Om bonden produserer bare egg, trengs ikke en hane, høna legger egg uansett. Om det ikke har vært en hane på gården, kan det ikke bli kylling (shylling) av eggene. Det er ofte disse eggene vi kjøper på butikken. 

Inni de befruktede eggene vokser kyllingen (shyllingen), og når den er stor nok klekker den ut av egget, og er en levende liten fuglebaby! Den har hjerne (liten riktignok), hjerte, lunger osv. Den trenger oksygen som andre fugler og dyr, og hvor kommer oksygen fra? Jo, via luften den puster inn, og blir fraktet med blodet via BLODÅRENE rundt i den lille kroppen! Æææsj, så ekkelt? Kan man ikke bare lage en shylling uten blodårer, tenker du kanskje? Ikke riktig ennå, men det kommer nok!

Anonymkode: 38484...cb6

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er glad i kylling. Og kjøper mye kyllingfilet som jeg skjærer opp og steker på panna eller i stekeovnen. I det siste har filetene vert fulle av "blodårer" med blod i. 

Var da ikke slik før?? 

Hvor tror du kjøtt kommer fra? Hva er kjøtt?

Anonymkode: a4c07...726

Skrevet

Spiser du strengen i eggehviten ? Den har jeg problemer med etter diverse historier. 

Anonymkode: 2fec1...f0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Spiser du strengen i eggehviten ? Den har jeg problemer med etter diverse historier. 

Hæææ? Sitter du og fikler ut ting fra egg??

Skrevet

Jeg har faktisk aldri sett en kyllingfilet som har blodårer fulle av blod i seg. Aldri. Så jeg forstår at du synes dette er ekkelt. Og jeg er fra landet. Og jeg har vært med på å slakte dyr. 

Annonse

Skrevet

Jeg skjærer alltid vekk en del fett og blodårer før jeg steker. 

Anonymkode: a1886...e51

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg tar også den ut! Ikke i kaker og sånt, men i speilegg, omelett osv. Takler den ikke!

Anonymkode: e40e5...273

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg tar også den ut! Ikke i kaker og sånt, men i speilegg, omelett osv. Takler den ikke!

Anonymkode: e40e5...273

Hvilken streng er det du snakker om da? Er det vanlig å sortere ut ting fra egg altså? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kylling (eller shylling) er babyen til en fugl som heter høne. Høna legger egg (ja, det er faktisk slike egg som ligger i eggekartong i kjøledisken), og noen ganger har en hane (mannen til høna) befruktet egget, og da blir det baby! Om bonden produserer bare egg, trengs ikke en hane, høna legger egg uansett. Om det ikke har vært en hane på gården, kan det ikke bli kylling (shylling) av eggene. Det er ofte disse eggene vi kjøper på butikken. 

Nja... Det blir dårlig med eggproduksjon uten hane. Ja, høna kan legge egg uten hane, men det er lite lønnsomt for bonden. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken streng er det du snakker om da? Er det vanlig å sortere ut ting fra egg altså? 

Det er vanlig med en hvit tråd som henger ut fra plomma i egget. Det er navlestrengen til kyllingen, og derfor mange syntes den er ekkel. 

Anonymkode: 425a9...89e

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Var da ikke slik før?? 

helt normalt det

Anonymkode: 7448f...35c

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Nja... Det blir dårlig med eggproduksjon uten hane. Ja, høna kan legge egg uten hane, men det er lite lønnsomt for bonden. 

Det er vanlig med en hvit tråd som henger ut fra plomma i egget. Det er navlestrengen til kyllingen, og derfor mange syntes den er ekkel. 

Ikke hvis det er en egg-bonde :) 

Anonymkode: 1df51...192

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Eggene er da ikke befruktet, så er ikke navlestreng nei

Anonymkode: 42aa6...5bc

Annonse

Skrevet

Egget er hønas eggløsning, som hos oss - ingen hane/mann - ikke et befruktet egg. Tror dere de stapper en hane inn i hvert bur for å parene høna for å legge et egg? 

så helt ren eggproduksjon foregår med bare høner, hankyllinger som blir klekket rundt om i kyllingproduksjon blir stort sett destruert så snart de kan bestemme kjønn, fordi vi spiser kylling/høne og høner legger egg. En hane har liten annen verdi enn kyllingproduksjon. 
En eggleggende høne lever ca to år, til den ikke legger så effektivt egg lenger... 

Anonymkode: 42aa6...5bc

Skrevet

Det er blod og sener og gørr i kjøtt, også i kyllingfiletene. Har du byttet merke hi? Kan være derfor du opplever en forskjell.

Til dere som sier at det på eggeplommen er navlestrengen, det er tull. De strengene som er i egget er plommeanker. Det er en som er litt større og mer synlig enn den andre, men det er to der. Begge er det for å holde plommen i midten av egget (i tilfelle.befruktning, slik at kyllingen ligger trygt inni plommen, og at ikke plommen slår mot eggskallet).

Anonymkode: 1237e...73c

Skrevet

Hjelpe meg for noen persilleblad. Er det ekkelt så bli veganer.

Anonymkode: 28a3f...afb

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Haha! Det er ikke sant 😂😂 

Anonymkode: 67fea...82e

Skrevet

Si meg, skulka dere alle naturfagtimene i både barneskole og ungdomsskole?

Anonymkode: b1549...70a

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at økologiske høns går med hane, og dermed er alle økologiske egg befruktet. Siden de ikke ruges startes ingen utvikling, og du kan ikke se forskjell på et befruktet og et ubefruktet egg. 

Anonymkode: 694be...e3f

Skrevet

I følge min kompis som driver med eggproduksjon, så har de gjerne en hane eller flere gående i flokken for orden og trivsel. 

Anonymkode: d4cde...584

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Inni de befruktede eggene vokser kyllingen (shyllingen), og når den er stor nok klekker den ut av egget, og er en levende liten fuglebaby! Den har hjerne (liten riktignok), hjerte, lunger osv. Den trenger oksygen som andre fugler og dyr, og hvor kommer oksygen fra? Jo, via luften den puster inn, og blir fraktet med blodet via BLODÅRENE rundt i den lille kroppen! Æææsj, så ekkelt? Kan man ikke bare lage en shylling uten blodårer, tenker du kanskje? Ikke riktig ennå, men det kommer nok!

Haha fantastisk 😂😂

Anonymkode: 374ba...597

Skrevet

Det er utrolig hvor nedlatende og frekk enkelte blir. Klart jeg vet at det er blodårer i kjøtt. Men, jeg opplever stadig at de er mer dyktige, og flere ganger når jeg skjærer med kniven ved disse kommer det blod ut. 

DET er ekkelt.

Jeg trodde de tømte dyr vi skal spise for blod. 

Kyllingfilet er durt, og det blir lite igjen når alt som er av fett og blodårer i siste pakkene av kyllingfilet skjeres bort. 

Fra 1400 GR til 850gr på ett par minutt.... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Det er utrolig hvor nedlatende og frekk enkelte blir. Klart jeg vet at det er blodårer i kjøtt. Men, jeg opplever stadig at de er mer dyktige, og flere ganger når jeg skjærer med kniven ved disse kommer det blod ut. 

DET er ekkelt.

Kyllingfilet er durt, og det blir lite igjen når alt som er av fett og blodårer i siste pakkene av kyllingfilet skjeres bort. 

Det er blodårer overalt inne i kjøttet altså, nervestråder også. Og guess what, kjøttet er muskler. Kjøttet blir billigere om de bruker mindre tid på renskjæring for pyser, og det blir mer mat. Ingen vits å kaste mer enn man må. Bare bein og brusk er uspiselig, om man ikke spiser kvernet kylling da, da får man det og. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

DET er ekkelt.

Unnskyld at jeg sier det, men her kaster du vanvittige mengder mat! Fett er det svært lite av på kylling, og det meste jeg har sett, er et par små blodslintrer som jeg skjærer bort. Snakk om kanskje 50 gram av en stor pakke. Kommer det blod ut, så er det jo bare å tørke det vekk. 

Kyllingfilet er heller ikke akkurat dyrt. 

Anonymkode: b1549...70a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

DET er ekkelt.

Jeg undrer meg over hvilken type kyllingfilet du kjøper, for det der har jeg aldri opplevd. Å kaste nesten halvparten av kyllingifleten er jo helt vilt og overhodet ikke nødvendig.

Anonymkode: dd539...f52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...