Gå til innhold

Hjemmekontor og effektivitet - mye snylting?

Anbefalte innlegg

Jeg ser både noen av mine bekjente og flere bruker her på DiB som sitter dagen langt og surfer når de liksom skal være på hjemmekontor. Begynner å lure på om de sluntrer unna like mye når de må på det fysiske kontoret? Ikke noe rart mange kontorer har mye etterslep, når folks sitter og surfer dagen lang i stedet for å jobbe.

P.S. Før noen spør hvorfor jeg sitter her i arbeidstiden - jeg har senvakt i dag. 

Anonymkode: d29d7...840

Fortsetter under...

Enkelte her inne er visst pålogget hele dagen på tross av ‘hjemmekontor’. Mistenker at noen lurer og jobber ikke i det hele tatt. Er lett å lage seg et falsk liv på nett med jobb, aktiviteter, reising osv. Jeg tar det med en STOR klype salt når man da har tid til å skrive her inne 24/7 

Anonymkode: 5912a...4f5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Enkelte her inne er visst pålogget hele dagen på tross av ‘hjemmekontor’. Mistenker at noen lurer og jobber ikke i det hele tatt. Er lett å lage seg et falsk liv på nett med jobb, aktiviteter, reising osv. Jeg tar det med en STOR klype salt når man da har tid til å skrive her inne 24/7 

Observerer det samme fra noen Facebook-venner - de er alltid pålogget, kommenterer ting hele tiden osv. Ikke noe rart mange synes det er koselig med hjemmekontor når de sitter på ræva. 

Jeg vet ikke om folk jobber mindre eller mer. Det jeg merker er at det har blitt vanskeligere å få tak i folk på dagtid, men at det ofte kommer mail, som det forventes svar på raskt, sent på kvelden. Senest i går ble jeg kontaktet av NAV om hva vi trengte av ansatte fremover etter klokja 21 på kvelden. Da ble det noen maol frem og tilbake.

Jeg tror skille mellom arbeid og fritid blir uklart. Om det e positivt ellee nakgativt vet keg okke. Sansynlig vis litt av begge deler.

Anonymkode: d88b6...8bd

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg vet ikke om folk jobber mindre eller mer. Det jeg merker er at det har blitt vanskeligere å få tak i folk på dagtid, men at det ofte kommer mail, som det forventes svar på raskt, sent på kvelden. Senest i går ble jeg kontaktet av NAV om hva vi trengte av ansatte fremover etter klokja 21 på kvelden. Da ble det noen maol frem og tilbake.

Jeg tror skille mellom arbeid og fritid blir uklart. Om det e positivt ellee nakgativt vet keg okke. Sansynlig vis litt av begge deler.

Jeg ble ringt av en av sjefene i går kl 19, og hun ville at jeg skulle undersøke noe med en gang. Da var jeg på bowling med barna, og jeg slapp selvfølgelig ikke alt jeg hadde i hendene for å dra hjem og sjekke. Jeg hadde tidligvakt som endte kl 16. Ikke var jeg pålagt overtid heller. Samtidig er denne sjefen nesten umulig å få tak i på dagtid, når man virkelig trenger det. Det fungerer ikke i lengden at alle jobber i den tiden det passer dem, særlig når man er avhengig av å jobbe i team og få avklaringer fra ledelsen. 

Enig med de over her, hverdag og fritid sklir inn i hverandre. Jeg finner det ekstremt vanskelig å konsentrere meg når det ikke er noe skille mellom hjem og arbeid. Arbeidsoppgavene er jo de samme, så blir ofte sittende på kveldstid for å få unna det jeg skulle ha gjort på dagen. Og som flere andre nevner, plutselig er sjefen på skitur mitt på dagen så man får ikke svar. Dette er ikke holdbart i lengden. 

Anonymkode: 5a147...8e8

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Enig med de over her, hverdag og fritid sklir inn i hverandre. Jeg finner det ekstremt vanskelig å konsentrere meg når det ikke er noe skille mellom hjem og arbeid. Arbeidsoppgavene er jo de samme, så blir ofte sittende på kveldstid for å få unna det jeg skulle ha gjort på dagen. Og som flere andre nevner, plutselig er sjefen på skitur mitt på dagen så man får ikke svar. Dette er ikke holdbart i lengden. 

Anonymkode: 5a147...8e8

Samtidig som mange forventer at deres mann/kone som har hjemmekontor, får unna husarbeid i løpet av arbeidsdagen. Man er jo hjemme uansett, så da har man jo tid til å fly i lunsjen og alle pauser, lage mat og vaske...

Jeg har hjemmekontor og dibber når det passer meg, uten at det går utover effektivitet - jeg har levert langt mer fra hjemmekontoret hvor jeg kan starte rett fra senga klokka seks enn fra jobb hvor det går to og en halv time fra jeg står opp til jeg har gjort meg klar og reist til jobben. Så nei, det stemmer ikke her. Jeg kan tvert i mot jobbe når det passer meg og samtidig få unna alt annet. Det skader ikke at det er halvannen time spart i reising hver dag.

Anonymkode: 5ebd6...181

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Og hvordan kan du vite dette, da, jeg synes 99prosent her inne er anonyme? Er du synsk?

Anonymkode: 5ebd6...181

Jeg har flere bekjente som har hjemmekontor og daglig får jeg snap om at de enten baker, er på trening, går tur, handler, gjør husarbeid, tar seg et bad i arbeidstiden så ingen tvil om at det er mange som gjør andre ting enn de skal.

Anonymkode: 95204...966

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har flere bekjente som har hjemmekontor og daglig får jeg snap om at de enten baker, er på trening, går tur, handler, gjør husarbeid, tar seg et bad i arbeidstiden så ingen tvil om at det er mange som gjør andre ting enn de skal.

Anonymkode: 95204...966

Jeg bruker noen ganger å ta skikkelig skippertak på husarbeid under avdelingsmøtene - man skal jo uansett bare høre på og motta informasjon, uten å uttale seg. Har avdelingsmøte på øret, og går rundt og rydder/vasker/lager mat.

På min arbeidsplass har vi kaffe og lunsjpauser på totalt ca 1 1/2 time for dag. I tillegg går det bort en noe tid i sosialt prat hver gang jeg er innom kontoret til en av kollegene mine for å hente opplysninger eller de er innom mitt. På toppen av dette, så må jeg åpne døren hver gang de kommer med post eller pakker fra både posten, DHL, FedEx osv. 

Om jeg da velger å ta ett bad, en skitur, rydde hus, måke snø eller lignende når jeg har hjemmekontor, så har jeg like fullt mer tid til rådighet når jeg sitter hjemme enn når jeg er på kontoret til å utføre mine oppgaver. 

Anonymkode: f64b0...710

Annonse

På min arbeidsplass har vi kaffe og lunsjpauser på totalt ca 1 1/2 time for dag. I tillegg går det bort en noe tid i sosialt prat hver gang jeg er innom kontoret til en av kollegene mine for å hente opplysninger eller de er innom mitt. På toppen av dette, så må jeg åpne døren hver gang de kommer med post eller pakker fra både posten, DHL, FedEx osv. 

Om jeg da velger å ta ett bad, en skitur, rydde hus, måke snø eller lignende når jeg har hjemmekontor, så har jeg like fullt mer tid til rådighet når jeg sitter hjemme enn når jeg er på kontoret til å utføre mine oppgaver. 

Men dere daffer jo rundt hele dagen i utgangspunktet... Man burde aldri ha fått betalt for 7,5 time når man bare jobber 5 av dem, og resten går i kaffepauser og lignende. 

Du har ikke tenkt tanken at all din effektivitet rundt et hjemmekontor, kontra å fysisk være tilstede, kan bidra til at stillinger blir vekk? Det er for de fleste arbeidsplasser et krav til at man jobber når man er på jobb, ikke slik at når man har gjort de vanlige arbeidsoppgavene, så kan man ta seg fri til annen aktivitet. Mao. Hvis personer på hjemmekontor gjør jobben på kortere tid, så ville jo en hver bedrift med kontroll på økonomien, tatt timer og gått til nedskjæringer. Ingen vil vel betale for private gjøremål i de ansattes arbeidstid.

prekæs skrev (Akkurat nå):

Du har ikke tenkt tanken at all din effektivitet rundt et hjemmekontor, kontra å fysisk være tilstede, kan bidra til at stillinger blir vekk? Det er for de fleste arbeidsplasser et krav til at man jobber når man er på jobb, ikke slik at når man har gjort de vanlige arbeidsoppgavene, så kan man ta seg fri til annen aktivitet. Mao. Hvis personer på hjemmekontor gjør jobben på kortere tid, så ville jo en hver bedrift med kontroll på økonomien, tatt timer og gått til nedskjæringer. Ingen vil vel betale for private gjøremål i de ansattes arbeidstid.

Det er jo dette folk ikke skjønner. Hvis man klarer å gjøre jobben på halvparten av tiden, er det idiotisk fra økonomisk ståsted å beholde de resterende 50 prosentene. 

prekæs skrev (1 minutt siden):

Om konsekvensen er at vi jobber mer effektivt slik at vi trenger færre folk til samme jobb er det kjempebra. Det er jo ikke slik at vi ikke har oppgaver i samfunnet som gjerne skulle vært løst. Grunnen til at vi har høyere levestandard i dag enn for 100 år siden er at vi har lært oss å jobbe mer effektivt. Vi har fått maskiner og hjelpemidler som gjør at vi får gjort mer på en time enn før. Mer effektiv jobbing kan gi billigere produkter og tjenester eller det kan gjøre at vivtåler hardere beskattning slik at fler kan lønnes av staten for å gjøre ting som å styrke fhi, lage bedre jernbane eller utvikle nye medisiner.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Om konsekvensen er at vi jobber mer effektivt slik at vi trenger færre folk til samme jobb er det kjempebra. Det er jo ikke slik at vi ikke har oppgaver i samfunnet som gjerne skulle vært løst. Grunnen til at vi har høyere levestandard i dag enn for 100 år siden er at vi har lært oss å jobbe mer effektivt. Vi har fått maskiner og hjelpemidler som gjør at vi får gjort mer på en time enn før. Mer effektiv jobbing kan gi billigere produkter og tjenester eller det kan gjøre at vivtåler hardere beskattning slik at fler kan lønnes av staten for å gjøre ting som å styrke fhi, lage bedre jernbane eller utvikle nye medisiner.

Nå er jo arbeidsledigheten allerede enorm på grunn av alle koronatiltakene. Hvis bedriftene finner ut at de trenger færre folk til samme jobb, kan enda flere stillinger ryke, og enda flere folk vil være arbeidsledige. Per i dag er det over 200 000 helt ledige, delvis ledige og arbeidssøkere på tiltak: https://www.nrk.no/nyheter/arbeidsledighet-1.12013333

Det finnes ikke 200 000 ledige stillinger med behov for folk i Norge i dag. 

Det er godt dokumentert at mennesker på ingen måte er 100% effektive i arbeidstiden. Jeg husker ikke helt tallet, men det ligger vel sånn omkring 50-60%. Også uten hjemmekontor. 

Vi er ikke maskiner. Det er variasjon i hvor gode vi er til å jobbe fokusert over tid. 

Men på hjemmekontor får man kanskje pausene på litt andre måter enn på jobb. Det blir jo mindre skravling for eksempel. 

Anonymkode: 38960...601

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå er jo arbeidsledigheten allerede enorm på grunn av alle koronatiltakene. Hvis bedriftene finner ut at de trenger færre folk til samme jobb, kan enda flere stillinger ryke, og enda flere folk vil være arbeidsledige. Per i dag er det over 200 000 helt ledige, delvis ledige og arbeidssøkere på tiltak: https://www.nrk.no/nyheter/arbeidsledighet-1.12013333

Det finnes ikke 200 000 ledige stillinger med behov for folk i Norge i dag. 

Akkurat under disse forholdene blir det flere ledige. De fleste av de jobbene som har forsvunnet vil nok dukke opp igjen i en eller annen form hvis det er behov for dem, men om de har forsvunnet fordi de ikke var nødvendige er det bedre at de menneskene gjør noe nyttig enn at de er ansatt et sted de ikke trengs.

Akkurat under disse forholdene blir det flere ledige. De fleste av de jobbene som har forsvunnet vil nok dukke opp igjen i en eller annen form hvis det er behov for dem, men om de har forsvunnet fordi de ikke var nødvendige er det bedre at de menneskene gjør noe nyttig enn at de er ansatt et sted de ikke trengs.

De er nødvendige, men de får ikke lov å drive av regjeringen akkurat nå. Det er nødvendig med flyreiser for dem som har familie i utlandet, som jobber på tvers av landegrenser osv. Det er nødvendig med rekreasjon slik som kino, teater og musikk. For øvrig tviler jeg sterkt på at så mange får startet opp igjen - jeg tror nok at bankene vil være svært tilbakeholdne med lån til startkapital fremover på grunn av den økonomiske situasjonen i landet.

Her er det ikke slik. Effektiviteten går ned da dynamikken i gruppen blir helt annerledes og kreative prosesser ikke blir like lett å løse. På jobb kunne jeg f.eks. høre noen prate om en nøtt de ikke klarte å løse og kunne komme med innspill om jeg hadde erfaringer. Dette kunne spare dem for dager med arbeid. Nå får vi ikke med oss slike tilfeller for det er bare det mest viktige man har møte om på teams og kun helt nødvendige folk kalles inn. Møtene har blitt mer effektive, men man mister utrolig mye kunnskaputveksling. Kreativiteten lider også da vi ikke får til den samme brainstormingsseansen på teams som man får til om man samles fysisk. Dette gjør at ting tar mer tid. I tillegg forventer man at tidsfrister holdes. Har man syke barn f.eks. forventes det at man jobber inn igjen på kvelden ettersom det er så kort vei til jobb. Så her spiser jobben mye av fritiden. Det forventes at man er PÅ hele tiden og jobben spiser mye av fritiden. 

Anonymkode: b9140...72a

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De er nødvendige, men de får ikke lov å drive av regjeringen akkurat nå. Det er nødvendig med flyreiser for dem som har familie i utlandet, som jobber på tvers av landegrenser osv. Det er nødvendig med rekreasjon slik som kino, teater og musikk. For øvrig tviler jeg sterkt på at så mange får startet opp igjen - jeg tror nok at bankene vil være svært tilbakeholdne med lån til startkapital fremover på grunn av den økonomiske situasjonen i landet.

Her snakket vi om folk som var bekymret for reduksjon i antall stillinger fordi mange jobbet mer effektivt fra hjemmekontor,  ikke om bedrifter som forsvinner mer eller mindre midlertidig på grunn av Korona. Jeg gjorde i hvertfall det.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Detter viser jo bare at folk som har kontorjobb ikke gjør en dritt. Hverken på hjemmekontor eller på jobb.

Anonymkode: 3ec81...6f7

Så ingenting produseres på kontorer? Ingen elever får vitnemål, ingen pasienter får epikrise, ingen innbyggere får faktura på kommunale avgifter, ingen strøm blir solgt, ingen bedrifter får sendt ut faktura, ingen arbeidsledige får lønn, ingen på attføring får tilpasset opplegg, ingen resepter blir skrevet.... ? 

Jeg tror virkelig ikke at du skjønner mye om hvordan samfunnet fungerer. Du er kanskje uteksaminert fra Livets harde skole?

Anonymkode: e6732...1c4

• Opprett ny...