Gå til innhold

Har Norge satset på feil vaksine? Testresultater fra Sputnik-vaksinen er kommet

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg stoler absolutt ikke på en russisk vaksine 😅 

Anonymkode: 493fd...afd

Har du vitenskapelig belegg for det? Jeg viser til uavhengig vestlig forskning. Hvis man ikke stoler på en vaksine bare fordi den kommer fra Russland, er det jo latterlig. Hvis den samme vaksinen hadde kommet fra USA, ville du ha stolt på den?

Anonymkode: 4365e...8cd

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Fremgangsmåten kan diskuteres, ja. Men nå foreligger resultatene - og da bør Norge kanskje vurdere å anskaffe seg noen doser? De har jo allerede kjøpt vaksine fra tre forskjellige produsenter, der en av vaksinene ikke har så god effekt (AstraZeneca)

Les artikkelen som det er linket til over! Det er ikke slik at Norge kjøper inn vaksiner på eget intitiativ. Vi har inngått et samarbeid med EU om dette. Norge er overhodet ikke i noen posisjon til å kunne forhandle vaksineinnkjøp på egen hånd. Hadde det ikke vært for EU hadde bi neppe hatt noen vaksiner her i landet i det hele tatt nå. 

Anonymkode: 7c89e...86d

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Les artikkelen som det er linket til over! Det er ikke slik at Norge kjøper inn vaksiner på eget intitiativ. Vi har inngått et samarbeid med EU om dette. Norge er overhodet ikke i noen posisjon til å kunne forhandle vaksineinnkjøp på egen hånd. Hadde det ikke vært for EU hadde bi neppe hatt noen vaksiner her i landet i det hele tatt nå. 

Så rart at andre EU-land har bestilt denne vaksinen, blant annet Ungarn? Er det andre regler for Ungarn enn Norge når det kommer til EU og EØS?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så rart at andre EU-land har bestilt denne vaksinen, blant annet Ungarn? Er det andre regler for Ungarn enn Norge når det kommer til EU og EØS?

Det er vel ikke sikkert at alle inngår nøyaktig samme avtale. Har det slått deg? Og kanskje Ungarn er mer villig  til å ta sjanser med sin befolknings helse, med ikke ferdig utprøvd vaksiner enn Norge er? 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har stilt et spørsmål. Ikke nødvendig med shitstorm. Jeg har heller ikke påstått at jeg har høy kompetanse på dette. Jeg har stilt et spørsmål bare. Det er lov, sist jeg sjekket. 

Ingen shirstorm (?), men tror du at det er noen her inne som har bedre forutsetning for å avgjøre dette enn helsemyndighetene? 

Har du spørsmål bør du vel stille dem til fagpersoner og ikke til mer eller mindre drittleie DIB-brukere? 

Anonymkode: e440f...bfc

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ingen shirstorm (?), men tror du at det er noen her inne som har bedre forutsetning for å avgjøre dette enn helsemyndighetene? 

Har du spørsmål bør du vel stille dem til fagpersoner og ikke til mer eller mindre drittleie DIB-brukere? 

Anonymkode: e440f...bfc

Diskuterer du og venner/bekjente kun ting dere har spisskompetanse på? Eller diskuterer dere også politikk, matlaging, tekniske innovasjoner, historie og andre ting?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du vitenskapelig belegg for det? Jeg viser til uavhengig vestlig forskning. Hvis man ikke stoler på en vaksine bare fordi den kommer fra Russland, er det jo latterlig. Hvis den samme vaksinen hadde kommet fra USA, ville du ha stolt på den?

Ja, det hadde jeg 😅

Russland er kjent for å leve i sin egen virkelighet. Den russiske regjeringen har så mye skitt på hendene, at det ikke lenger overrasker oss når de kverker noen med nervegift, utfører dataangrep mot Stortinget, hacker seg inn i amerikanske systemer, sender ubåter inn i norsk farvann eller påvirker egne valg i verre grad enn Trump. 
Russland har jeg ikke tillit til, av den enkle grunn at det landet aldri har gitt meg grunn til å stole på deres vurderinger. 
Det er en regjering som pynter mer på sannheten enn Kim Jong-Un. 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det hadde jeg 😅

Russland er kjent for å leve i sin egen virkelighet. Den russiske regjeringen har så mye skitt på hendene, at det ikke lenger overrasker oss når de kverker noen med nervegift, utfører dataangrep mot Stortinget, hacker seg inn i amerikanske systemer, sender ubåter inn i norsk farvann eller påvirker egne valg i verre grad enn Trump. 
Russland har jeg ikke tillit til, av den enkle grunn at det landet aldri har gitt meg grunn til å stole på deres vurderinger. 
Det er en regjering som pynter mer på sannheten enn Kim Jong-Un. 

Vaksinen er ikke utviklet av regjeringen, men av forskere. Det blir veldig dumt å påstå at russiske forskere er dumme og skjønner ingenting. Så for deg blant annet dreier det seg kun om politikk. La meg omformulere spørsmålet litt - hvis du fikk valget mellom lockdown ut 2021 med hjemmeskole, stengte aktiviteter og hjemmekontor, eller russisk vaksine, hva hadde du valgt da?

En annen ting som forundrer meg er hvordan vi nordmenn blindt stoler på alt som kommer fra USA :D Deres myndigheter har jo hacket seg inn i masse utenlandske systemer selv, men så lenge det er o store USA så dilter vi nordmenn etter, uansett.

12 hours ago, Anonym bruker said:

https://www.bbc.com/news/health-55900622

Ser ut som vaksinen er betydelig mer effektiv og beskytter mye mer enn Pfizers vaksine. Det er heller ikke noe kø for å få denne vaksinen, slik at Norge uten problemer kunne bestille nok vaksinedoser til hele befolkningen. Ungarn bruker vaksinen allerede, Irland vurderer å supplere den engelske vaksinen med Sputnik. Burde Norge slå til her, etter disse resultatene? Eller skal man fortsette med lockdown lenge og ødelegge økonomien og liv fordi man ikke ønsker å kjøpe vaksinen fra det "upopulære" landet?

det går altfor treig med vaskineringen i alle fall... og uansett har de lockdown som har vert så langt vert helt 100% riktig

Anonymkode: 9ac3f...a35

Jeg tviler ikke på at russiske forskere er langt fremme på mange områder, og denne vaksinen kan være både effektiv og trygg, men problemet med Russland er at landet har en solid historie av juks. Det er vanskelig å vite hva man kan ta for god fisk fra den kanten. Og jo, hi, det er russiske forskere som står for artikkelen bbc henviser til. Men Lancet er et høyt ansett tidsskrift, så man kan anta at artikkelen er grundig fagfellevurdert. 

Anonymkode: 401b2...812

Jeg synes det er ett godt spørsmål. Hvorfor skal vi ikke lure på det, var faktisk et greit avbrekk innimellom en haug andre rare tråder med langt mindre mening. 

Hvis jeg har forstått det riktig, kommer det av at vi allerede får vaksine gjennom et europeisk samarbeid, Cepi, og den russiske er ikke en del av vaksinene de har investert i. Det gjøres bindende avtaler om kjøp av aktuelle kandidater, med forbehold at de blir godkjent. Så hvilke vaksiner vi får vil avhenge av avtalene som er inngått og fungerer ikke helt etter samme prinsipp som fritt marked med etterspørsel/tilbud. 

Anonymkode: b4ce5...724

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vaksinen er ikke utviklet av regjeringen, men av forskere. Det blir veldig dumt å påstå at russiske forskere er dumme og skjønner ingenting. Så for deg blant annet dreier det seg kun om politikk. La meg omformulere spørsmålet litt - hvis du fikk valget mellom lockdown ut 2021 med hjemmeskole, stengte aktiviteter og hjemmekontor, eller russisk vaksine, hva hadde du valgt da?

En annen ting som forundrer meg er hvordan vi nordmenn blindt stoler på alt som kommer fra USA :D Deres myndigheter har jo hacket seg inn i masse utenlandske systemer selv, men så lenge det er o store USA så dilter vi nordmenn etter, uansett.

Hadde valgt lockdown hver gang! 
Jeg har god kjennskap til Russland, spesielt siden min far jobbet i St. Petersburg i en årrekke. Jeg har ingen tiltro til deres vurderinger, og absolutt ingen tillit til det de serverer. 

Du kan skyte Sputnik i armen til du svimer av, men jeg rører den ikke😅

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 timer siden):

Det er lov å spørre men tror du at du får svar fra noen som har forutsetning til å gi deg et godt svar? 

Vi synser og lurer på mye rart her inne, er vel ingen som forventer en doktoravhandling. Akkurat like nyttig som å lure på om Norge går for vaksinepass og om alle får vaksine i løpet av sommeren 😉

Anonymkode: b4ce5...724

• Opprett ny...