Gå til innhold

Har Norge satset på feil vaksine? Testresultater fra Sputnik-vaksinen er kommet

Anbefalte innlegg

https://www.bbc.com/news/health-55900622

Ser ut som vaksinen er betydelig mer effektiv og beskytter mye mer enn Pfizers vaksine. Det er heller ikke noe kø for å få denne vaksinen, slik at Norge uten problemer kunne bestille nok vaksinedoser til hele befolkningen. Ungarn bruker vaksinen allerede, Irland vurderer å supplere den engelske vaksinen med Sputnik. Burde Norge slå til her, etter disse resultatene? Eller skal man fortsette med lockdown lenge og ødelegge økonomien og liv fordi man ikke ønsker å kjøpe vaksinen fra det "upopulære" landet?

Anonymkode: 4365e...8cd

Fortsetter under...

Hvor finner du at sputnik vaksinen beskytter betydelig bedre enn pfiezer vaksinen? Og betydelig mer er ikke mulig da pfizer vaksinen beskytter rundt 95 %. 

Anonymkode: 7b99e...db8

Annonse

Her var det bare politisk pjatt. Det er jo ikke russere som har hatt den uavhengige forskningen på vaksinen. Før dere lirer mer propaganda ut av dere, les BBC (altså, den vestlige pressen) sin artikkel. Men selvfølgelig, mye bedre med langvarig lockdown enn å stole på uavhengig forskning. Lykke til. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Vi skulle ikke stole på at de som skal avgjøre dette har bedre kompetanse til det enn meg og deg da? 

Anonymkode: e440f...bfc

Jeg har stilt et spørsmål. Ikke nødvendig med shitstorm. Jeg har heller ikke påstått at jeg har høy kompetanse på dette. Jeg har stilt et spørsmål bare. Det er lov, sist jeg sjekket. 

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ingen stoler på russere i noe som helst Og det er andre vaksiner med like høy og høyere effektivitetsprofil.

Anonymkode: 2e219...074

Link.

Men hi, har du ikke forstått det enda? Her på dib må man bare svelge alt rått fra regjeringen. De vet best. Det ser vi jo gang på gang på gang. Vi skal for all del ikke stille spørsmål. 

Anonymkode: d0566...161

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hi, har du ikke forstått det enda? Her på dib må man bare svelge alt rått fra regjeringen. De vet best. Det ser vi jo gang på gang på gang. Vi skal for all del ikke stille spørsmål. 

Nei, og vi skal leve etter klisjeer om at alle russere lyver om alt alltid, at alle flyktninger er konebankere og snyltere, alle alenemødre er white trash og blakk som en kirkerotte, og andre "vedtatte sannheter". Husk munnbind! 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har stilt et spørsmål. Ikke nødvendig med shitstorm. Jeg har heller ikke påstått at jeg har høy kompetanse på dette. Jeg har stilt et spørsmål bare. Det er lov, sist jeg sjekket. 

Det er lov å spørre men tror du at du får svar fra noen som har forutsetning til å gi deg et godt svar? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Det er lov å spørre men tror du at du får svar fra noen som har forutsetning til å gi deg et godt svar? 

Jeg måtte jo bare forvente å få belærende snobbegreier tilbake. Har helt glemt at det er DiB. Får diskutere saken med vennene mine i stedet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg måtte jo bare forvente å få belærende snobbegreier tilbake. Har helt glemt at det er DiB. Får diskutere saken med vennene mine i stedet. 

Snobbegreier? Tror du noen av vennene dine har forutsetning til å vite noe om russiske vaksiner da? 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Her var det bare politisk pjatt. Det er jo ikke russere som har hatt den uavhengige forskningen på vaksinen. Før dere lirer mer propaganda ut av dere, les BBC (altså, den vestlige pressen) sin artikkel. Men selvfølgelig, mye bedre med langvarig lockdown enn å stole på uavhengig forskning. Lykke til. 

Du er tiårets beste eksempel på begrepet "kos med misnøye". Mental lockdown er verre enn den fysiske, det er tydelig.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du er tiårets beste eksempel på begrepet "kos med misnøye". Mental lockdown er verre enn den fysiske, det er tydelig.

Enda et "relevant" svar. Hvor koser jeg meg med misnøye? Hvilket misnøye? Jeg vet at uttrykket er kjempepopulært, men ikke bruk det når du ikke vet hva det betyr. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Snobbegreier? Tror du noen av vennene dine har forutsetning til å vite noe om russiske vaksiner da? 

Du snakker med vennene dine KUN om ting dere har spisskompetanse på? Dvs, dere har en samtale i året da eller?

Du snakker med vennene dine KUN om ting dere har spisskompetanse på? Dvs, dere har en samtale i året da eller?

På ingen måte men den samtalen om russiske vaksiner ville kun godt under gjetning og konspirasjonsteorier 

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

På ingen måte men den samtalen om russiske vaksiner ville kun godt under gjetning og konspirasjonsteorier 

Hvorfor skal man alltid rope konspirasjonsteorier med en gang man foreslår noe annet enn det regjeringen går inn for? HVOR i innlegget mitt har jeg en konspirasjonsteori? Flere vestlige land har bestilt og tatt i bruk vaksinen. Det er tilgjengelige doser som Norge kunne ha kjøpt, i stedet for å komme med Worst case scenario, utrede portforbud og klage på at vaksineringen går tregt fordi det ikke er nok doser. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enda et "relevant" svar. Hvor koser jeg meg med misnøye? Hvilket misnøye? Jeg vet at uttrykket er kjempepopulært, men ikke bruk det når du ikke vet hva det betyr. 

Du liker å si det, at folk ikke vet hva ting betyr. Det gjør deg ikke mer treffsikker, du har hittil bommet hver gang du har prøvd deg på den hersketeknikken. Du koser deg med å legge inn dommedagsprofetier, negativt vinklete koronatråder og helst skrekkvisjoner om at alle tar livet av seg, alt går konkurs og alt er fælt for alle hele tiden. DET er din daglige kos med misnøye.

Og du kommer aldri til å vite bedre enn oss hva noe betyr på norsk.

Du liker å si det, at folk ikke vet hva ting betyr. Det gjør deg ikke mer treffsikker, du har hittil bommet hver gang du har prøvd deg på den hersketeknikken. Du koser deg med å legge inn dommedagsprofetier, negativt vinklete koronatråder og helst skrekkvisjoner om at alle tar livet av seg, alt går konkurs og alt er fælt for alle hele tiden. DET er din daglige kos med misnøye.

Og du kommer aldri til å vite bedre enn oss hva noe betyr på norsk.

Hva i all verden er det du babler om? Hvem er "oss"? Hvilke dommedagsprofetier? Hvilke skrekkvisjoner om at alle tar livet av seg og alt går konkurs? Og hvorfor skal jeg ikke vite hva ting betyr på norsk, når jeg hadde 6 i norsk på vitnemålet fra videregående skole? Du liker personangrep ja, er du klar over at det er imot forumsreglene? 

Typisk dib. Typisk. Prøv å vinkle en problemstilling fra en annen vinkel, og hi blir skutt. Flådd. Spyttet på. Kalt ting. 
Jeg husker det fra da jeg var på "gravid." Da spiste jeg en brødskive med salami og tilfeldigvis skrev det her. Jeg ble kalt de styggeste ting. Det ble sagt at jeg ikke fortjente barnet jeg bar på. At jeg allerede var en dårlig mor. 
Det er så typisk dib, og jeg fatter og forstår ikke hvorfor jeg gidder å henge her. 

Forøvrig er jeg enig med deg, hi. 

Det er ikke sånn at det å skaffe disse vaksinene er som å gå i butikken p kjøpe melk og brød. Det er litt mer komplisert enn det. Anbefaler dere å lese dette, så skjønner dere kanskje litt mer av prosessen omkring dette. 

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/helse-og-omsorgsministerens-redegjorelse-for-stortinget-om-norske-myndigheters-arbeid-med-vaksiner-mot-covid-19/id2829245/

Anonymkode: 7c89e...86d

Testresultatene kommer nå, men de har brukt den i flere måneder allerede. Det er det som har vært problemet med denne vaksinen, den har blitt tatt i bruk før den er testet ferdig. Det er gode grunner til å tro at den vil virke, det er mange gode forskere i Russland, men det var jo likevel gambling å begynne så tidlig.

Det er veldig positivt at det finnes mange vaksiner! 

Anonymkode: 95779...ae2

Testresultatene kommer nå, men de har brukt den i flere måneder allerede. Det er det som har vært problemet med denne vaksinen, den har blitt tatt i bruk før den er testet ferdig. Det er gode grunner til å tro at den vil virke, det er mange gode forskere i Russland, men det var jo likevel gambling å begynne så tidlig.

Det er veldig positivt at det finnes mange vaksiner! 

Anonymkode: 95779...ae2

Fremgangsmåten kan diskuteres, ja. Men nå foreligger resultatene - og da bør Norge kanskje vurdere å anskaffe seg noen doser? De har jo allerede kjøpt vaksine fra tre forskjellige produsenter, der en av vaksinene ikke har så god effekt (AstraZeneca)

• Opprett ny...