Gå til innhold

kaldt til tross for varmepumpe

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dere som har varmepumpe bruker dere varmekabel itellegg? Her vi bor er det nå -8 grader ute å jeg syns det er så kaldt inne til tross for at varmepumpen står på 30. Leiligheten er bare 75 kvm. Har aldri hatt varmepumpe før så vet ikke om det er vanlig å ha varmekabler på itellegg,så tenkte å høre hva dere gjør.

Anonymkode: c87c2...0f1

Hvor lenge siden er det siden dere har hatt service på den? Støvsuger du filteret hver 14. dag? Er den gammel? Hvordan er den plassert?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Husk også at varmepumpa ikke produserer ny varme. Den flytter i praksis rundt på den lufta som allerede er oppvarmet. 

Anonymkode: 6c5bd...a59

Nei, det er feil. 

Skrevet
Elizabeth89 skrev (13 minutter siden):

Nei, det er feil. 

Hvordan virker den ? Teit å skrive at en ting er feil og ikke komme med det som er riktig. 

Anonymkode: 77024...d59

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Varmekabler i gang, bad og kjøkken står på året rundt! Ellers blir det jo veldig gulvkaldt!

At det gulvkaldt i gangen der du knapt er,går helt fint å trenger heller ikke varme i gulvet på kjøkkenet. På badet er det selvsagt varmekabler på da.

Skrevet
Elizabeth89 skrev (55 minutter siden):

Hvor lenge siden er det siden dere har hatt service på den? Støvsuger du filteret hver 14. dag? Er den gammel? Hvordan er den plassert?

Den er plassert i stuen høyt oppe. Jeg har bodd her i 4 år å den har aldri vært på service mens jeg har bodd her hvertfall. Men er kun i år den ikke har klart å varme opp stuen nok. Vi støvsuger den hver uke. Hvor gammel den er aner jeg ikke siden jeg bare leier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

At det gulvkaldt i gangen der du knapt er,går helt fint å trenger heller ikke varme i gulvet på kjøkkenet. På badet er det selvsagt varmekabler på da.

Det er smart med varmekabler i gang som tørker opp fukt fra våte sko. Hvis ikke bør man plassere våte sko, sko med mye snø med noe som samler opp vannet under. 

Anonymkode: 90ec2...927

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Den er plassert i stuen høyt oppe. Jeg har bodd her i 4 år å den har aldri vært på service mens jeg har bodd her hvertfall. Men er kun i år den ikke har klart å varme opp stuen nok. Vi støvsuger den hver uke. Hvor gammel den er aner jeg ikke siden jeg bare leier.

Sannsynligvis er det masse støv på lamellene i innedelen. Den burde ha hatt en skikkelig rens, men som leietaker er det nok ikke å anbefale å gjøre det selv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

«Ovnen lager “ny” varme, men varmepumpa henter varme som allerede fins i omgivelsene.»

Les litt lenger enn de to første avsnittene så ser du hva dette betyr. 

Anonymkode: 68b78...a41

Skrevet

Først bestill en service på den, det skal man i utgangspunktet ha hvert andre år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvordan virker den ? Teit å skrive at en ting er feil og ikke komme med det som er riktig. 

Den produserer varme om vinteren, og den kan brukes som aircondition om sommeren. 

Skrevet

Ser nå at den står på automatisk ikke heat.

Skrevet

Husk at filtere må renses og evt byttes med jevne mellomrom, oftere i nå i kuldeperioden soden den jobber hardere og vi er mere inne. At vi er mere inne har noe å si, for vi produserer endel støv som da vrimles opp og kan tette filtere. 

Finn ut hvor mange kuldegrader den skal fungere i. Veldig mange varmepumper er ikke laget for norsk vinter, så er varmepumpa kjøpt uten at dere har sjekket slikt så kan dette ha noe å si. Dette var mitt krav når vi kjøpte varmepumpe i gamlehuset og jeg ble veldig overrasket over hvor få som tålte en skikkelig norsk vinter. Vi bor sentralt på østlandet, men vi bor i ett kuldehull så ikke unormalt at det er kaldt ut. Nå har vi hatt nesten -20 grader i tre uker og det er ikke noe unormalt. Men når jeg sjekket dette ut så var det veldig mange som bare var laget for noen få minus, og jeg fant bare te ulike modeller i samme merke som skulle virke frem til -25 grader. Det ble ikke glovarmt inne når det var så varmt, men på modellen jeg valgte så var det en funksjon for hurtig varming. Så på de kaldeste dagene kunne vi sette på hurtigvarmin for å få varm luft spredt i rommet, det føltes nesten ut som orkan når den blåste, men gjorde nytten for oss. Den skrudde seg av etter kort tid og kunne ikke brukes etterhverandre før en tid hadde gått. 

Anonymkode: 89ac7...0fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ser nå at den står på automatisk ikke heat.

Da blir det kaldt. Gjorde samme tabben. 

Anonymkode: 3af72...d25

Skrevet
Elizabeth89 skrev (2 timer siden):

Den produserer varme om vinteren, og den kan brukes som aircondition om sommeren. 

Du gir ikke svar på hvordan den virker. Du sier noe om hva den gjør. Det er jo ikke slik at den tar inn kald luft og varmer den opp. 

Jeg spør deg hvordan en varmepumpe fungerer. 

Skrevet

Da blir det kaldt. Gjorde samme tabben. 

Anonymkode: 3af72...d25

Ja har tatt den på heat nå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Du gir ikke svar på hvordan den virker. Du sier noe om hva den gjør. Det er jo ikke slik at den tar inn kald luft og varmer den opp. 

En enkel forklaring er at den har ett kjølemedium som har ett kokepunkt på -34 grader. Dette vil da i utedelen bli varmet opp av den utvendige luften som stort sett har en høyere temperatur enn -34 grader. Dette mediet vil da varmes opp og takket være komponenter innvendig i varmepumpen (kompressor, kondenser, fordamper og utligningsventil) så vil da kjølemediet ha en mye høyere temperatur i rørene når den kommer til inne delen. Luften i rommet som da sendes over disse rørene vil da ta til seg denne varmen og spre seg i rommet. 

Prinsippet med varmepumpen er akkurat det samme som kjøleskapet ditt. Den fjerner varmen inne i kjøleskapet og sender det ut til omgivelsene bak. 

Skrevet

Det hjelper ikke..... en varmepumpe gir selvfølgelig varme, men den bruker ikke drøm til å produsere ny varme - slik en ovn eller varmekabler gjør..

https://www.toshibavarmepumper.no/sporsmal-og-svar/hvordan-virker-en-varmepumpe/

Strøm må den nok bruke jo. Hvordan vil du ellers få kompressoren og vifta til å gå? Derfor lønner det seg å både rense filteret og ha jevnlig service på varmepumpen sin. For en varmepumpe som har lite kjølemedie eller ikke er rengjort vil være lite lønnsom. Da kan man heller ha en vanlig varmeovn stående. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det har du allerede fått svar på. 

Anonymkode: 258af...c17

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det har du allerede fått svar på. 

Anonymkode: 258af...c17

Hvorfor påpeker du det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...