Gå til innhold

Fjerne livmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har gjort dette? Skal gjøre det til uken og gruer meg så veldig :( Hatt store blødninger i mange år og etter tre barn føler jeg meg klar for å få det gjort. Jeg er så bekymret for tiden etterpå, vil jeg ha mye smerter? Vil jeg fortsatt føle meg som en kvinne (kanskje teit spørsmål)?. Hva må jeg være forberedt på. Både på kort sikt og lang sikt. Takk 💞

Anonymkode: 21246...bc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde en hysterektomi i fjor å det er den beste avgjørelsen jeg har tatt! Slet med store blødninger å var slapp og trøtt hele tiden. Fjernet livmora ved lapraskopi å alt gikk helt etter boka. Litt luftsmerter etterpå, men ellers synes jeg ikke smertene var store. Var sykemeldt i 2 mnd etterpå på grunn av yrket mitt som sykepleier dvs tunge løft o.l.

Føler meg bedre enn noen gang og angrer ikke i det hele tatt😊

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg har kronisk anemi og jeg tror det kan ha en sammenheng med blødningene. Så fort jeg stopper å ta tilskudd så kommer mangelen. Er veldig ferdig med alt som har med mens å gjøre, fikk bare plutselig en bølge av bekymring for tiden etterpå. Godt å høre at det har gått bra for deg 💞 Jeg har en jobb uten løft, så det skal gå fint. Håper jeg er «meg selv» etter inngrepet.

Skrevet

Hormonene endrer seg jo ikke, så selv om du fjerner livmor vil du ha en syklus med hormoner. Du kommer ikke i overgangsalderen og vil neppe merke noe forskjell annet enn at du slipper mens...

Jeg måtte fjerne begge eggstokkene og ble kastet rett ut i overgangsalderen og det var tøft, men deilig å slippe mens da.

Anonymkode: cfab9...d4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hormonene endrer seg jo ikke, så selv om du fjerner livmor vil du ha en syklus med hormoner. Du kommer ikke i overgangsalderen og vil neppe merke noe forskjell annet enn at du slipper mens...

Jeg måtte fjerne begge eggstokkene og ble kastet rett ut i overgangsalderen og det var tøft, men deilig å slippe mens da.

Anonymkode: cfab9...d4b

Takk for svar :) Var dette noe du var forberedt på? Eller bestemte de seg underveis om å fjerne eggstokkene også? Har du blitt «vandt» til overgangsalderen nå? Eller blir man aldri det?

Skrevet

Jeg fjernet livmor for et år siden, og jeg fikk et nytt liv! Jeg hadde enorme blødninger pga et gigantisk myom. (nesten en kg livmor der, altså)

Jeg gruet meg fælt til operasjonen, men det gikk SÅ bra! Noen søte plastelapper på magen, veldig lite smerter og ingen blødning etterpå. Litt luftsmerter som jeg «spaserte» av meg ila to dager (egentlig ikke så vondt, bare et ekkelt ubehag), og jeg var raskt i fin form igjen. Jeg overnattet en natt på sykehuset etter eget ønske. 
Siden jeg var så redd, sto det «svært engstelig» i mine papirer, og jeg fikk beroligende på forhånd, før narkosen. Og alle var veldig veldig hensynsfulle og snille mot meg. 
At jeg var så redd er nok en «yrkesskade», jeg er sykepleier og vant til å være den som har kontroll. Å overlate meg selv til andre var ubehagelig😅 Neste gang noe må opereres kommer jeg ikke til å være redd i det hele tatt. 

Anonymkode: 29240...d8d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg fjernet livmor for et år siden, og jeg fikk et nytt liv! Jeg hadde enorme blødninger pga et gigantisk myom. (nesten en kg livmor der, altså)

Jeg gruet meg fælt til operasjonen, men det gikk SÅ bra! Noen søte plastelapper på magen, veldig lite smerter og ingen blødning etterpå. Litt luftsmerter som jeg «spaserte» av meg ila to dager (egentlig ikke så vondt, bare et ekkelt ubehag), og jeg var raskt i fin form igjen. Jeg overnattet en natt på sykehuset etter eget ønske. 
Siden jeg var så redd, sto det «svært engstelig» i mine papirer, og jeg fikk beroligende på forhånd, før narkosen. Og alle var veldig veldig hensynsfulle og snille mot meg. 
At jeg var så redd er nok en «yrkesskade», jeg er sykepleier og vant til å være den som har kontroll. Å overlate meg selv til andre var ubehagelig😅 Neste gang noe må opereres kommer jeg ikke til å være redd i det hele tatt. 

Ps; jeg ble forberedt på at de i noen tilfeller fjernet livmorhals (og eggstokker også, hvis det skulle vise seg nødvendig), men jeg våknet med intakte eggstokker, og livmorhals. Eggledere ble tatt bort. 

Skrevet

Jeg fjernet livmor, eggledere og livmorhals for 5 år siden (eggstokkene er der fortsatt), og har ikke angret et sekund. Hadde en del smerter i selve skjeden, sånn langt oppi, men det var holdbart. Paracet og Ibux hjalp mye. 

Kunne ikke løfte mer enn én kg i 6 uker etter inngrepet, det var egentlig det «vanskeligste» med hele greia. Føler meg fortsatt 100% kvinne. Anemien ble raskt borte, og formen er så mye bedre enn før inngrepet. Sexlysten er større fordi det ikke lenger gjør vondt ved sex og fordi jeg ikke blør hele tiden. 

Luftsmertene kan du fort få under kontroll vel å sette deg opp kjapt etter du våkner av narkosen. Anbefaler også å bruke avføringsmiddel/mykner fordi det kan være litt ømt å få på do den første tiden etterpå.

Anonymkode: 4b6fc...e98

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Føler meg mye tryggere med en gang. Liker å høre personlige erfaringer, ikke bare lese på nettet :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2.2.2021 den 9.50):

Tusen takk for svar alle sammen! Føler meg mye tryggere med en gang. Liker å høre personlige erfaringer, ikke bare lese på nettet :) 

Mulig dette blir vel personlig, men ingen advarte/fortalte meg om det; hvis du ender opp med å fjerne livmorhalsen (mulig det blir det samme om du ikke fjerner den) er det lurt å ha glidemiddel tilgjengelig ved sex da kroppen ikke alltid reagerer fort nok/ikke gjør deg våt nok uansett hvor klar du måtte være. Det har blitt bedre nå siste året, men hender fortsatt det må til, altså fem år etter.

Gode nyheter er at orgasmen var helt lik som før, utrolig nok, og lettere å oppnå av en eller annen grunn. 

Anonymkode: 4b6fc...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...