Gå til innhold

Flere her som aldri bruker/har brukt munnbind under korona?

Anbefalte innlegg

Jeg bruker det hver gang jeg er ut og handler,hos lege eller andre offentlige steder.

Hvorvidt man bruker det eller ikke tenker jeg har noe med smittetrykket der man bor.
Er enkelte steder har ikke hat noen nye smittede på over et halvt år, der skjønner jeg at folk skipper det, andre steder som der jeg bor og det er 10-20 nye smittede hver dag er folk generelt flink til det.

Anonymkode: ce4e1...22b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Link? Alle steder jeg så det var påbudt, gjaldt det kun situasjoner der det ikke var mulig å holde 1 meter avstand. 

Anonymkode: 94be5...bef

Link? Du kan vel google? Det står jo også på dørene til de stedene det gjelder. Og inne på steder med folk i en butikk feks er det i praksis umulig å holde avstand. Det er jo ikke meteren mellom hyller engang flere steder. Løper du rundt og unna folk hele tiden du da eller? De uten munnbind er jo de som er dårligst til å holde avstand ofte, de går rett på.

Anonymkode: 9f89e...62f

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Alle dere som sier at munnbind er påbudt - dere vet at det kun er påbudt innendørs der man ikke kan holde 1 meter avstand? Dvs i praksis trenger man det strengt tatt ikke i butikker, ute på gata eller andre steder der man kan holde avstand. Kollektivtransport er nok det eneste stedet jeg kan tenke meg som man ikke klarer å holde 1 meter avstand. 

Anonymkode: b4bd8...2e3

Her har mange butikker laget sitt eget påbud, som ikke har det forbeholdet om avstand. Sikkert fordi mange overvurderer hvor gode de er til å holde avstand.

Anonymkode: 08cf1...cf0

Her har det vært påbud så lenge at det er blitt en vane. Jeg bruker munnbind over alt. Sjelden jeg reiser ut av kommunen men skjer det bruker jeg munnbind. Har vel brukt det i 5-6mnd. Bestilte en ny pakke senest i stad. Føles godt å jeg er glad for påbudet.

Anonymkode: 8fb54...7f8

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å skryte av at man ikke har brukt munnbind når vi er midt i en pandemi er ikke akkurat noe jeg ville vært stolt av. Personlig bruker jeg munnbind når jeg er ute på offentlige steder som butikker, lege mm, og takk og lov er de fleste andre også så oppegående at de bruker munnbind.

Anonymkode: c50a4...7b5

Det er vel ingen som skryter? Jeg kom akkurat fra legen nå, og der var det heller ikke oppfordring om å bruke munnbind. Du skjønner at det er stor forskjell på smittetrykket rundt om i landet? 

Anonymkode: e5b17...bca

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Håper du tar nytt munnbind hver gang det tas av, ellers er det nesten ikke nødvendig... Her ser jeg folk tar det av, legger i lomma å så tar på igjen 🤔

Har nok ikke forstått hva det går i, og gjenbruk er fort gjort å smitte seg selv pga dråpe og bakterier på munnbindet, og er ganske mange så IKKE har rene hender når det tas på og av...

Her må vi bruke på jobb og buss/tog/taxi, og ser at flere bruker når de handler.

Anonymkode: f6804...f25

Bruker Antibac før og etter man tar på munnbind, og selvfølgelig nytt hver gang. Har munnbind liggende i begge bilene, i gangen, i jakkelomma, osv. Men jeg ser MANGE som ikke akkurat håndterer munnbind smittevernlig.. 

Anonymkode: 6d39c...96f

Har bare brukt munnbind 2 ganger siden mars 2020 i forbindelse med flytur (nødvendig reise). Vi har aldri hatt påbud eller anbefaling om munnbind her, så jeg har ikke brukt det ellers. Har astma som er svært godt kontrollert (2 år siden siste anfall), men de 2 gangene jeg brukte munnbind, fikk jeg 2 anfall på en time hver gang. Så lenge det ikke er påbudt, vil jeg derfor ikke bruke det. Har tidligere klart meg gjennom både dobbeltsidig lungebetennelse, influensa og andre luftveissykdommer uten problemer, så har generelt ikke svake lunger.

Bruk av munnbind er like mye for å beskytte andre, ikke bare deg. Så kanskje den du treffer er i risikogruppen og ikke har sterke lunger..... 

Link? Alle steder jeg så det var påbudt, gjaldt det kun situasjoner der det ikke var mulig å holde 1 meter avstand. 

Her: https://www.lorenskog.kommune.no/koronavirus/lokale-koronatiltak-i-lorenskog/

Mange omliggende kommuner har også samme tiltak.

Anonymkode: 8d663...36b

Jeg bruker det sjelden. Det har vært et par ganger hvor jeg har fulgt barn til tannlege eller lege/sykehus, ellers ikke.

Munnbind er jo for at jeg skal kunne beskytte andre mot dråpesmitte fra meg. Så med mindre jeg er nærmere enn en meter fra andre mennesker, så har det liten hensikt for meg å bruke munnbind. Det virker som om enkelte tror at munnbind hindrer dem selv å få korona - det gjør det altså ikke, med mindre du bruker maske som filtrerer for virus/partikler

Anonymkode: 25060...6f3

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Her har mange butikker laget sitt eget påbud, som ikke har det forbeholdet om avstand. Sikkert fordi mange overvurderer hvor gode de er til å holde avstand.

Kan butikker lage sine egne PÅBUD? Hva er straffen for overtredelse da? Her i bygda har alle butikker klistret en lapp som sier at hvis du er i karantene, så kan du ikke komme inn. Det er ikke noe tilbud hjemkjøring av mat i bygda, og ingen av matkassene leverer hit. Så hva mener de, at folk i karantene skal sulte i hjel?

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Her: https://www.lorenskog.kommune.no/koronavirus/lokale-koronatiltak-i-lorenskog/

Mange omliggende kommuner har også samme tiltak.

Anonymkode: 8d663...36b

Men det er noe helt nytt som er innført, ja. Sånn går det når man må sjekke diverse media hver time hver eneste dag for å se om det er kommet noen nye tiltak. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker det sjelden. Det har vært et par ganger hvor jeg har fulgt barn til tannlege eller lege/sykehus, ellers ikke.

Munnbind er jo for at jeg skal kunne beskytte andre mot dråpesmitte fra meg. Så med mindre jeg er nærmere enn en meter fra andre mennesker, så har det liten hensikt for meg å bruke munnbind. Det virker som om enkelte tror at munnbind hindrer dem selv å få korona - det gjør det altså ikke, med mindre du bruker maske som filtrerer for virus/partikler

Anonymkode: 25060...6f3

Du tenker ikke så langt du? Man bruker selvsagt munnbind for å beskytte ANDRE. Når du velger å la være så velger du i samme slengen å droppe dugnaden og ikke bry deg om du smitter andre.

Derfor bør man bruke munnbind, om alle gjør det så beskytter vi jo hverandre. Om noen velger å la være så sier de utad at «jeg driter i om jeg smitter deg».

Anonymkode: f5dea...453

Altså, hadde det kun gå utover oss selv å la være, så fikk jo folk ta det på egen kappe. Men nå går det utover alle andre om man lar være og det er ikke ok. I grunnen både frekt og hensynsløst. I en butikk er det overhodet ingen garanti for at du alltid kan holde en meters avstand, og du gjør det heller ikke til den i kassen.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Kan butikker lage sine egne PÅBUD? Hva er straffen for overtredelse da? Her i bygda har alle butikker klistret en lapp som sier at hvis du er i karantene, så kan du ikke komme inn. Det er ikke noe tilbud hjemkjøring av mat i bygda, og ingen av matkassene leverer hit. Så hva mener de, at folk i karantene skal sulte i hjel?

Ingen straff, det er jo bare en betingelse for å få komme inn i butikken. Regner med de har det vanlige unntaket for barn under 12 og folk som ikke kan bruke det av helsemessige årsaker. Det er ingen som kontrollerer at folk følger det, men man regner jo med at folk gjør det hvis de kan. Har sett noen få uten munnbind, og det skjer jo ingenting av den grunn.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Altså, hadde det kun gå utover oss selv å la være, så fikk jo folk ta det på egen kappe. Men nå går det utover alle andre om man lar være og det er ikke ok. I grunnen både frekt og hensynsløst. I en butikk er det overhodet ingen garanti for at du alltid kan holde en meters avstand, og du gjør det heller ikke til den i kassen.

Den i kassen har plastskjold. Hvordan sniker viruset seg forbi plastskjoldet og inn i neseborene til kassadama?

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Du tenker ikke så langt du? Man bruker selvsagt munnbind for å beskytte ANDRE. Når du velger å la være så velger du i samme slengen å droppe dugnaden og ikke bry deg om du smitter andre.

Derfor bør man bruke munnbind, om alle gjør det så beskytter vi jo hverandre. Om noen velger å la være så sier de utad at «jeg driter i om jeg smitter deg».

Slutt å misbruke ordet "dugnad". Og hvis det ikke er påbudt eller anbefalt, hvorfor skal vi bruke det da? Du kan ikke pålegge folk strengere restriksjoner enn regjeringen sine.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Den i kassen har plastskjold. Hvordan sniker viruset seg forbi plastskjoldet og inn i neseborene til kassadama?

Serr? Leker du dum?

Butikker er privateid og kan lage sine egne påbud så lenge de ikke kommer i konflikt med norsk lov. Straff for å ikke overholde deres påbud blir vel å bli bortvist fra butikken. Det skulle jo være ganske unødvendig at voksne folk ikke retter seg etter regler og anbefalinger. 

Du får få noen til å handle for deg da, vet du, om du skulle være i karantene. Veldig få sulter av å ikke få gå på butikken på noen dager. 

Anonymkode: e5b17...bca

Mange kommuner som har egne påbud: 

https://lovdata.no/dokument/LF/forskrift/2021-01-13-79

https://www.trondheim.kommune.no/munnbindpabud/

https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/munnbind/#gref

Anonymkode: aaced...878

Over, under og på siden. 

Anonymkode: 1f2c9...d84

Jo, mange steder er det påbudt uansett, og det er jo også umulig å holde en meters avstand de fleste steder. Du greier ikke tenke deg til stort du skjønner jeg...

Hva er vitsen med sånne ufine slengere?

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Over, under og på siden. 

Anonymkode: 1f2c9...d84

Virus fungerer jo ikke slik, at den flyr under plastskjoldet. Hvorfor installere plastskjold hvis de ikke beskytter mot noe?

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva er vitsen med sånne ufine slengere?

Bitre mennesker må ta sinnet sitt ut på andre for å føle seg bedre. Det er bare å overse.

• Opprett ny...