Gå til innhold

Flere her som aldri bruker/har brukt munnbind under korona?

Anbefalte innlegg

Her inne får jeg inntrykk av at så mange bruker det, men her jeg bor så er det få som bruker det. Jeg har aldri brukt det.
Dere som bruker det, i hvilke settinger bruker dere det? Jobb, butikk, ute, lege osv?

Anonymkode: 2f3fc...fe1

Fortsetter under...

Har ikke brukt det her jeg bor, fordi vi har hatt lite smitte og de smitteutbruddene som har vært har blitt slått raskt ned på av en god kommunelege og dennes team.

Men har brukt når jeg måtte reise til Oslo og Bergen for sykehustimer/-innleggelse. Da er det helt naturlig, tenker jeg.

Hjemme tar jeg ikke kollektivtransport, handler stort og sjelden og holder avstand. Eller jo, jeg har brukt det én gang, da skulle jeg til en behandling mens det pågikk et utbrudd her, da måtte alle som skulle dit bruke munnbind.

Anonymkode: 4f504...5c4

Her i Trondheim er det foreløpig påbudt enkelte steder, så jeg tar på munnbind så fort jeg skal på et "offentlig sted". Dvs på alt av butikker, ved henting/levering i barnehagen (anbefalt og ikke påbudt riktignok), hvis jeg må ta bussen, når vi skal innom legekontor eller tannlegekontor, osv. Alle ansatte f.eks i butikker, frisører, spa, ligende tjenester, bruker konsekvent munnbind. Det står vektere ved kjøpesentere som passer på at folk bruker munnbind og deler ut om noen mangler (med mindre man har en grunn til det så klart). Jeg tar det på uansett, og så spør jeg der jeg skal hvis jeg er usikker. Bruker det ikke når jeg er ute med ungene og ikke skal innom noen sted. 

Vet ikke om jeg kommer til å fortsette med vanen hvis påbudet blir opphevet. Kommer an på smittetallene tror jeg. 

Anonymkode: 6d39c...96f

Vi bruker det i alle butikker, hvis vi må ta bussen, hvis rørlegeren kommer innom for å fikse noe og egentlig bestandig når vi treffer andre utenom de nærmeste innendørs. Vi er pålagt å bruke det i butikken, på bussen mm.

Anonymkode: 1f2c9...d84

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Her inne får jeg inntrykk av at så mange bruker det, men her jeg bor så er det få som bruker det. Jeg har aldri brukt det.
Dere som bruker det, i hvilke settinger bruker dere det? Jobb, butikk, ute, lege osv?

Jobb (pålagt), buss og butikker. 

Anonymkode: 3c102...a9b

Annonse

Bruker det overalt her fordi det er påbudt. Og jeg gleder meg så til munnbind tida er forbi! Utrolig utfordrende å være døv og ikke kunne få lov til å lese på munn på folk i kasser, skranker og resepsjoner.

Anonymkode: 404ca...072

Bor i Bergen så bruker det overalt utenom hjemme. Det er et par unnasluntrere rundtomkring, og det er direkte pinlig å se dem det gjelder. De må føle seg rimelig dumme og lite ansvarlige der «alle» har på munnbind og de har latt være.

Anonymkode: f5dea...453

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Bor i Bergen så bruker det overalt utenom hjemme. Det er et par unnasluntrere rundtomkring, og det er direkte pinlig å se dem det gjelder. De må føle seg rimelig dumme og lite ansvarlige der «alle» har på munnbind og de har latt være.

Det kan jo være at noen av de ikke kan bruke det

hi

Bor i Trondheim. Påbud på offentlige plasser. Bruker munnbind på butikk. Lege, frisør og henting i bhg og SFO. Bruker ikke munnbind i jobb da jeg jobber i bhg. Bruker ikke munnbind når vi er ute på tur, i marka eller akebakken. 

Anonymkode: b6016...7d9

Har ikke hatt på munnbind en eneste gang. 

Det er null smitte her jeg bor og jeg har vel kun sett 3-4 stk med munnbind på butikken. 

Hadde jeg tatt kollektiv transport eller reist til byen hadde jeg selvsagt brukt det. 

Anonymkode: e5b17...bca

Å skryte av at man ikke har brukt munnbind når vi er midt i en pandemi er ikke akkurat noe jeg ville vært stolt av. Personlig bruker jeg munnbind når jeg er ute på offentlige steder som butikker, lege mm, og takk og lov er de fleste andre også så oppegående at de bruker munnbind.

Anonymkode: c50a4...7b5

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg bor også i Bergen. Bruker mye munnbind på butikk og buss. Imidlertid ser jeg an situasjonen. Er vi f.eks. to stk. på bussen med god avstand bruker jeg det ikke. Og hvis jeg går på vår lokale butikk (med god plass) et tidspunkt med lite kunder bruker jeg det heller ikke. Da har vi så god avstand at det ikke er nødvendig.

Anonymkode: 7faf5...81d

Minimalt. Påbud her men vi får mat hjemkjørt og bruker ikke kollektivt. I de settinger jeg MÅ så bruker jeg det da. Får en allergisk reaksjon mot de. Nysing og rennende nese. Slitsomt. 

Anonymkode: 57e32...cb0

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Her i Trondheim er det foreløpig påbudt enkelte steder, så jeg tar på munnbind så fort jeg skal på et "offentlig sted". Dvs på alt av butikker, ved henting/levering i barnehagen (anbefalt og ikke påbudt riktignok), hvis jeg må ta bussen, når vi skal innom legekontor eller tannlegekontor, osv. Alle ansatte f.eks i butikker, frisører, spa, ligende tjenester, bruker konsekvent munnbind. Det står vektere ved kjøpesentere som passer på at folk bruker munnbind og deler ut om noen mangler (med mindre man har en grunn til det så klart). Jeg tar det på uansett, og så spør jeg der jeg skal hvis jeg er usikker. Bruker det ikke når jeg er ute med ungene og ikke skal innom noen sted. 

Vet ikke om jeg kommer til å fortsette med vanen hvis påbudet blir opphevet. Kommer an på smittetallene tror jeg. 

Anonymkode: 6d39c...96f

Håper du tar nytt munnbind hver gang det tas av, ellers er det nesten ikke nødvendig... Her ser jeg folk tar det av, legger i lomma å så tar på igjen 🤔

Har nok ikke forstått hva det går i, og gjenbruk er fort gjort å smitte seg selv pga dråpe og bakterier på munnbindet, og er ganske mange så IKKE har rene hender når det tas på og av...

Her må vi bruke på jobb og buss/tog/taxi, og ser at flere bruker når de handler.

Anonymkode: f6804...f25

Har bare brukt munnbind 2 ganger siden mars 2020 i forbindelse med flytur (nødvendig reise). Vi har aldri hatt påbud eller anbefaling om munnbind her, så jeg har ikke brukt det ellers. Har astma som er svært godt kontrollert (2 år siden siste anfall), men de 2 gangene jeg brukte munnbind, fikk jeg 2 anfall på en time hver gang. Så lenge det ikke er påbudt, vil jeg derfor ikke bruke det. Har tidligere klart meg gjennom både dobbeltsidig lungebetennelse, influensa og andre luftveissykdommer uten problemer, så har generelt ikke svake lunger.

Anonymkode: 94be5...bef

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Levering/henting i bhg, i alle butikker, på biblioteket, på post, apotek, bensinstasjon osv. Alle steder en møter folk innendørs.

Anonymkode: 9f89e...62f

Alle dere som sier at munnbind er påbudt - dere vet at det kun er påbudt innendørs der man ikke kan holde 1 meter avstand? Dvs i praksis trenger man det strengt tatt ikke i butikker, ute på gata eller andre steder der man kan holde avstand. Kollektivtransport er nok det eneste stedet jeg kan tenke meg som man ikke klarer å holde 1 meter avstand. 

Anonymkode: b4bd8...2e3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Alle dere som sier at munnbind er påbudt - dere vet at det kun er påbudt innendørs der man ikke kan holde 1 meter avstand? Dvs i praksis trenger man det strengt tatt ikke i butikker, ute på gata eller andre steder der man kan holde avstand. Kollektivtransport er nok det eneste stedet jeg kan tenke meg som man ikke klarer å holde 1 meter avstand. 

Anonymkode: b4bd8...2e3

Jo, mange steder er det påbudt uansett, og det er jo også umulig å holde en meters avstand de fleste steder. Du greier ikke tenke deg til stort du skjønner jeg...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, mange steder er det påbudt uansett, og det er jo også umulig å holde en meters avstand de fleste steder. Du greier ikke tenke deg til stort du skjønner jeg...

Link? Alle steder jeg så det var påbudt, gjaldt det kun situasjoner der det ikke var mulig å holde 1 meter avstand. 

Anonymkode: 94be5...bef

Jeg bor i Bergen, så her måtte jeg bruke det hver gang jeg gikk på butikken, til lege osv i november/desember (påbudt), og etter det har det blitt sånn. Ca. 90-95 % bruker munnbind her nå, så man føler seg uglesett om man ikke gjør det. Det har faktisk blitt en vane.

Anonymkode: 88449...799

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Eneste gangen jeg har brukt det var når jeg var med datteren min til tannlegen forrige uke. Her jeg bor har det ikke vært så mye smitte. Men ser flere og flere bruker det. 

Anonymkode: 5b01d...b6c

Akkurat det samme her. 

Anonymkode: b51dd...a9b

• Opprett ny...