Gå til innhold

Har dere fremdeles tillit til regjeringen?

Anbefalte innlegg

For min del har jeg ingen tillit lenger. Når man tror man ikke kan bli mer sjokkert over vinglingen, kommer det enda mer frem og tilbake og inkonsekvente tiltak. Tror de engang på hva de selv sier nå?

Det rant over da Bent Høie satt på hytta si og sa at andre ikke fikk lov til å krysse kommunegrensen. Da har du på en måte distansert deg så mye fra folket at det går ikke å respektere et ord av hva han sier.

Anonymkode: 86b02...1a3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Stor tillit. De har ikke gjort alt rett, det ville vært rart i en ny situasjon. Men alt i alt veldig fornøyd.

Anonymkode: 9c7a3...ede

Enig. 

Den rødgrønne regjeringen hadde definitivt ikke gjort det noe bedre. 

Anonymkode: bde7b...d24

Ja. Det er nok noen ting som kunne vært håndtert bedre, og det er ikke alt jeg alltid skjønner hvorfor de gjør eller ikke gjør, men alt i alt så synes jeg de gjør en bra jobb, Det er en grunn til at Norge har mange færre smittede og døde enn mange andre land.

Anonymkode: b390a...478

Annonse

Nei. I sommer hadde vi rundt 5-7 smittede daglig i Norge. Flere av de nye tilfellene satt allerede i karantene da de ble testet, og smittet ikke andre. Så åpnet regjeringen for reise, og smittetallene eksploderte. Når julen nærmet seg fikk vi store begrensninger på hvordan vi kunne feire, samtidig som vi måtte forstå at utenlandske arbeidere måtte få dra hjem til jul (og feire jul med de eventuelle restriksjonene som forelå i deres hjemland).

Regjeringen har forsøkt å redde bedrifter med behov for utenlandsk arbeidskraft, og ofret kultur, reise, uteliv, småbutikker og småbedrifter på veien. Lobbyvirksomheten er usmakelig. 

Sykehjemmet min mor bor på har vært stengt for besøkende i en mnd. Jeg har sett henne én gang siden jul 2019 (siden jeg bor i Oslo, og sykehjemmet i hennes landsdel ikke vil ha besøk herfra). Jeg fikk komme i sommer, mens smitten var på sitt laveste. 

Anonymkode: a3fd1...434

Litt ja og litt nei fra meg. 

I våres synes jeg de gjorde en meget ryddig jobb. Det var trygt å se Bent Høie prate sindig og fornuftig, med fagfolk som fikk taletid. Jeg ble også glad for å se at de andre partiene lot politikken ligge. Norge fremstod som samlet og kommunikasjonen var veldig klar. I motsetning til USA, hvor det hele ble ett politisk spill med en leder som var ironisk på pressekonferansene og langet ut den ene idiotiske påstanden etter den andre. Da tenkte jeg, fy søren så heldige vi er som bor her. 

Men gjennom året som gikk og starten på det nye, er jeg ikke fullt så imponert. Jeg finner det bakpå at de sitter med løsninger fra mars som de ikke velger å benytte ved ny nedstengning nå. Jeg mener de sover i timen når selv AP og FrP (tross litt krangling) må gå sammen for å stemme gjennom bedre løsninger for næringsliv og folk. Noe av det er løsninger som allerede er benyttet og det finnes et system, så vi snakker ett pennestrøk her. Sikter spesielt til reglene rundt permittering, det er helt bakpå at de stengte ned flere bransjer over natten uten å ta i bruk reglene fra mars om unntaket fra varsling/lønnspliktperiode. 

Samtidig var det for dårlige løsninger rundt test og karantene for de som reiste inn i landet. På Gardermoen står hotellene tomme og ansatte er permittert. Det er snart ett år siden vi stengte ned første runde, er det virkelig ikke mulig med en tilskuddsordning og sluse alle innreisende til pålagt karantene her? 

Jeg vet ikke om de er slitne og lei, eller om det bare står på viljen, det er uheldig at opposisjonen må gå inn å overstyre regjeringen for å få bedre løsninger på plass. 

Anonymkode: 8a6aa...1be

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. I sommer hadde vi rundt 5-7 smittede daglig i Norge. Flere av de nye tilfellene satt allerede i karantene da de ble testet, og smittet ikke andre. Så åpnet regjeringen for reise, og smittetallene eksploderte. Når julen nærmet seg fikk vi store begrensninger på hvordan vi kunne feire, samtidig som vi måtte forstå at utenlandske arbeidere måtte få dra hjem til jul (og feire jul med de eventuelle restriksjonene som forelå i deres hjemland).

Regjeringen har forsøkt å redde bedrifter med behov for utenlandsk arbeidskraft, og ofret kultur, reise, uteliv, småbutikker og småbedrifter på veien. Lobbyvirksomheten er usmakelig. 

Sykehjemmet min mor bor på har vært stengt for besøkende i en mnd. Jeg har sett henne én gang siden jul 2019 (siden jeg bor i Oslo, og sykehjemmet i hennes landsdel ikke vil ha besøk herfra). Jeg fikk komme i sommer, mens smitten var på sitt laveste. 

Anonymkode: a3fd1...434

Vi har et helt enormt behov for utenlandsk arbeidskraft. Nordmenn er enkelt sagt for høyt utdannete eller for late til å gjøre «drittjobber». Uten utenlandsk arbeidskraft har vi ikke nok helsepersonell, samt at samfunnet mister enorme summer fordi vi genererer for lite inntekter. Dessuten er bedrifter som stanses synonymt med psykiske lidelser og selvmord (les om hvilken som helst finanskrise). Hvordan tenker du at vi skal betale for krisen? Og håndtere behovet for helsepersonell? 

Anonymkode: 6679f...077

Annonse

Professor Karen Helene Ulltveit-Moe kommer, i site podcast av Stavrum & Eikeland (økonomi-podcast) med treffende kritikk av regjeringens manglende tiltak for små og mellomstore bedrifter. Disse henger nå i en tynn tråd, hvor den er røket for mange allerede. Dette er de korona-ofre som regjeringen ikke prater om.

https://play.acast.com/s/stavrum-and-eikeland/professorkarenheleneulltveit-moeadvareromkoronaofreneviikkeser-forelopig-

Så nei, jeg har ikke tillit til regjeringen. Akkurat som professoren i økonomi så ser jeg også at regjeringen har håndtert dette på en måte som nesten garanterer at livsverk vil gå under for veldig mange mennesker. Arbeidsplasser som går tapt.

Anonymkode: ab5a0...d36

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi har et helt enormt behov for utenlandsk arbeidskraft. Nordmenn er enkelt sagt for høyt utdannete eller for late til å gjøre «drittjobber». Uten utenlandsk arbeidskraft har vi ikke nok helsepersonell, samt at samfunnet mister enorme summer fordi vi genererer for lite inntekter. Dessuten er bedrifter som stanses synonymt med psykiske lidelser og selvmord (les om hvilken som helst finanskrise). Hvordan tenker du at vi skal betale for krisen? Og håndtere behovet for helsepersonell? 

Anonymkode: 6679f...077

Alle vet at bedrifter har et stort behov for importert arbeidskraft. Samtidig så kommer det tusenvis over grensa som kjører rett forbi teststasjonene og har falske attester. Når denne gruppen får godkjent fri flyt og andre bedrifter får yrkesforbud, er det virkelig noe som skurrer. Hvis importert arbeidskraft er så veldig viktig, så kan hver enkelt bedrift sørge for at regelverk blir fulgt, nøyaktig på samme måte som alle andre bedrifter og virksomheter har gjort i Norge siden pandemien startet.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

For min del har jeg ingen tillit lenger. Når man tror man ikke kan bli mer sjokkert over vinglingen, kommer det enda mer frem og tilbake og inkonsekvente tiltak. Tror de engang på hva de selv sier nå?

Det rant over da Bent Høie satt på hytta si og sa at andre ikke fikk lov til å krysse kommunegrensen. Da har du på en måte distansert deg så mye fra folket at det går ikke å respektere et ord av hva han sier.

Han bor jo i stavanger, hytte i Bjerkreim? Eller et sted rundt der. 

Hytteforbud var for de som er i fra oslo området. 

Anonymkode: cf13f...a84

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han bor jo i stavanger, hytte i Bjerkreim? Eller et sted rundt der. 

Hytteforbud var for de som er i fra oslo området. 

Anonymkode: cf13f...a84

Men han oppholdt seg i Oslo da han fikk vite om det muterte viruset. Så satte han seg på et fly fra Oslo til Stavanger for å komme seg på hytta. Jeg driter i hvor han er folkeregistrert, all den tid han tilbringer mest tid i Oslo så er dette så dobbeltmoralsk at det er til å spy av. 

prekæs skrev (44 minutter siden):

Alle vet at bedrifter har et stort behov for importert arbeidskraft. Samtidig så kommer det tusenvis over grensa som kjører rett forbi teststasjonene og har falske attester. Når denne gruppen får godkjent fri flyt og andre bedrifter får yrkesforbud, er det virkelig noe som skurrer. Hvis importert arbeidskraft er så veldig viktig, så kan hver enkelt bedrift sørge for at regelverk blir fulgt, nøyaktig på samme måte som alle andre bedrifter og virksomheter har gjort i Norge siden pandemien startet.

Akkurat dette! Nå er det er full forvirring om når og hvor de skal testes, hvem har ansvar, lange køer og så blir de sendt på bussen sammen med alle andre 😳 

Må da være mer forutsigbart for arbeidsgiver å vite at de er i pålagt karantene slik at de kan ta høyde for det, fremfor den vinglingen vi har nå. Plutselig stopper de bare innreise for en periode. 

Eg er fornøgd meg regjeringa når det kjem til pandemihandteringa. Det er faktisk ikkje enkelt. Å det å viingle litt viser berre at dei ser når dei har gjort feil, og prøvar å rette opp i det. Kva er gale med det? Alternativet er at dei køyrer på kun fordi dei ikkje kan gå tilbake på noko dei har sagt før. Og det hadde verkeleg vore ille. Vi må rekne med nokre feilskjær i ein slik situasjon, og i ettertid kan det godt vere at ein ser ein burde gjort det annleis. Men, det er ei handlekraftig regjering som gjer det dei meiner er naudsynt på grunnlag av den infoen dei til ei kvar tid har. Eg føler meg trygg, mykje tryggare enn eg ville gjort i mange andre land. 

Når det er sagt kjem eg ikkje til å stemme på dei til hausten. Det hadde eg ikkje gjort uansett. 

Jeg synes de har gjort veldig mye bra når "krisene" oppstår, men jeg synes de har sviktet i planleggingen av mulige scenarioer.

Jeg mener også de burde vært strengere i bruk av karantenehotell. Etter min mening burde det gjelde for alle også norske statsborgere med eget hus. I tillegg synes jeg karantenehotellene burde vært strengere slik at man faktisk måtte holde seg på hotellrommet.

Jeg stoler på at regjeringens avgjørelser er ganske bra og jeg mener de har vært bedre enn de fleste andre, men de har forberdingspotendiale.

Anonymkode: 63fa8...210

Syngensang skrev (1 time siden):

Eg er fornøgd meg regjeringa når det kjem til pandemihandteringa. Det er faktisk ikkje enkelt. Å det å viingle litt viser berre at dei ser når dei har gjort feil, og prøvar å rette opp i det. Kva er gale med det? Alternativet er at dei køyrer på kun fordi dei ikkje kan gå tilbake på noko dei har sagt før. Og det hadde verkeleg vore ille. Vi må rekne med nokre feilskjær i ein slik situasjon, og i ettertid kan det godt vere at ein ser ein burde gjort det annleis. Men, det er ei handlekraftig regjering som gjer det dei meiner er naudsynt på grunnlag av den infoen dei til ei kvar tid har. Eg føler meg trygg, mykje tryggare enn eg ville gjort i mange andre land. 

Når det er sagt kjem eg ikkje til å stemme på dei til hausten. Det hadde eg ikkje gjort uansett. 

Enig i at vingling er helt forståelig og til og med positivt når nye ting skjer og nye tiltak skal innføres. Men jeg har nok ikke like stor forståelse nå som vi nærmer oss 1 år og det gjelder kjente scenario. 

Når selv jeg, som helt vanlig, middels intelligent samfunnsborger, ser på pressekonferanser når de varslet nedstengt vinmonopol, sier til mannen: Med så kort varsel, gjett om det blir køkaos i morgen, de flokker seg vel over til nabokommunene også akkurat som da treningssenteret stengte ned. Da må jeg innrømme at jeg synes det er rart at det kom overraskende på en regjering. 

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Enig i at vingling er helt forståelig og til og med positivt når nye ting skjer og nye tiltak skal innføres. Men jeg har nok ikke like stor forståelse nå som vi nærmer oss 1 år og det gjelder kjente scenario. 

Når selv jeg, som helt vanlig, middels intelligent samfunnsborger, ser på pressekonferanser når de varslet nedstengt vinmonopol, sier til mannen: Med så kort varsel, gjett om det blir køkaos i morgen, de flokker seg vel over til nabokommunene også akkurat som da treningssenteret stengte ned. Da må jeg innrømme at jeg synes det er rart at det kom overraskende på en regjering. 

Det med kø på vinmonoploene skjønner ikke jeg heller hvordan kunne komme som en overraskelse, det var jo det samme når det ble stengt ned i mars.

Anonymkode: b390a...478

20 hours ago, Anonym bruker said:

Aboslutt, takke være dem er det få døde... kommer til og stemme høyre ennå

Anonymkode: 9e430...1c0

Generelt har jeg ikke så mye tillit til politikken deres, da det ikke er den jeg først og fremst ønsker meg. Men jeg har tillit til at de håndterer koronasituasjonen på beste mulige måte ut fra den informasjonen de har til enhver tid. Så vet man selvsagt ikke utfallet av alt på forhånd, og man vil noen ganger gjøre feilvurderinger og måtte endre på ting etter hvert som man får mer informasjon. Sånn tror jeg det hadde vært uansett hvem som hadde vært i regjering.

Anonymkode: 30f77...610

• Opprett ny...