Gå til innhold

Ikke krav på å få vite om folk i karantene i klassa?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Men det er jo kjemperelevant? Er det han i klassa min aldri leker med er det jo mindre sjans enn om det er han som sitter rett ved og som han leker mye med. Osv.

Anonymkode: e41c2...94b

Nei, det er ikke relevant. Jeg kjenner flere familier hvor noen har testet positivt og andre aldri ble smittet. Og de går oppå hverandre mye mer enn elever på skolen. Er du så redd for smitte, får du ta barna ut av skolen. 

Anonymkode: 55a3a...698

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Man får ikke vite hvem man er nærkontakt med heller når man blir oppringt av smittevernkontoret og bedt om å gå i karantene

Anonymkode: e2cd0...1cd

Nei, men da spiller det ikke så stor rolle heller, da er man jo i karantene og blir testet. Da tar man jo ytterste tiltak for familien uansett i tilfelle til man ser at ikke smitte har skjedd. Men det er jo uansett merkelig da, hva gjør det liksom? 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men det er jo kjemperelevant? Er det han i klassa min aldri leker med er det jo mindre sjans enn om det er han som sitter rett ved og som han leker mye med. Osv.

Jeg tror de fleste som blir smittet blir smittet via flater. Da en i klassen her ble smittet var de få (2-3 av ca 30)  som ble smittet av denne spredd rundt i klasserommet. En av dem hadde ikke vært i nærheten av den syke i det hele tatt, mens de som satt ved siden av ikke ble smittet. Den som ble smittet ble nok smittet av f.eks dørhåndtaket

Anonymkode: e2cd0...1cd

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det er ikke relevant. Jeg kjenner flere familier hvor noen har testet positivt og andre aldri ble smittet. Og de går oppå hverandre mye mer enn elever på skolen. Er du så redd for smitte, får du ta barna ut av skolen. 

Jeg er ikke redd for smitte, jeg bare synes systemet virker mot sin hensikt når alt skal gjøres med silkehansker. Det jeg er redd for er å smitte noen som ikke tåler det fordi jeg ikke vet jeg er smittet pga dårlig system for å informere nærkontakter og de som er i karantene. Det at noen ikke ble smittet er jo ikke noe argument, andre hadde blitt det, og da er det jo greit at folk rundt vet om det så tidlig som mulig for at det ikke skal spres. Er ikke det målet? Er det ikke bedre å stoppe smitten enn å beskytte x og y fra at andre vet at de er smittet/i karantene? For hvilken rolle spiller det om folk vet det? Jeg lurer oppriktig! Er det verre for x og y at folk vet det enn at z blir smittet, kanskje blir innlagt og tom dør? 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke redd for smitte, jeg bare synes systemet virker mot sin hensikt når alt skal gjøres med silkehansker. Det jeg er redd for er å smitte noen som ikke tåler det fordi jeg ikke vet jeg er smittet pga dårlig system for å informere nærkontakter og de som er i karantene. Det at noen ikke ble smittet er jo ikke noe argument, andre hadde blitt det, og da er det jo greit at folk rundt vet om det så tidlig som mulig for at det ikke skal spres. Er ikke det målet? Er det ikke bedre å stoppe smitten enn å beskytte x og y fra at andre vet at de er smittet/i karantene? For hvilken rolle spiller det om folk vet det? Jeg lurer oppriktig! Er det verre for x og y at folk vet det enn at z blir smittet, kanskje blir innlagt og tom dør? 

Personvern. Vet du bedre enn de som bestemmer dette? 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hørt om korona-hets? Det eksisterer. 

Personvern er viktig og noen grenser skal vi fortsatt ha, selv om noen synes det er kjekt å vite. Nærkontakter av smittede blir varslet når de selv må i karantene, ser du på klynger i skolesammenheng har de slått ned de fleste klyngene ved å sette grensen her.

Dette handler ikke om silkehansker. De er en grunnleggende nødvendighet for et velfungerende samfunn. 

Anonymkode: 19345...04e

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Personvern! 

Her fikk vi beskjed av skolen når ett barn var i karantene pga faren hadde fått corona. Det skapte ville tilstander der folk ble livredd for smitte å valgte å holde barna hjemme fra skolen. Så det skaper jo egentlig bare panikk. Ingen andre på skolen ble foresten smittet.

Anonymkode: ff673...636

Jeg hadde syntes det hadde vært praktisk å vite om en av vennene til barnet mitt var nærkontakt til en bekreftet smittet, sånn at vi kunne la være å besøke besteforeldre akkurat den uka for sikkerhets skyld... Men jeg skjønner selvsagt at det ikke er noe man har krav på, og synes heller ikke man burde ha det.

Anonymkode: 65a27...987

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde syntes det hadde vært praktisk å vite om en av vennene til barnet mitt var nærkontakt til en bekreftet smittet, sånn at vi kunne la være å besøke besteforeldre akkurat den uka for sikkerhets skyld... Men jeg skjønner selvsagt at det ikke er noe man har krav på, og synes heller ikke man burde ha det.

Hvis barnet ditt er nærkontakt med en bekreftet smittet, havner varnet ditt i karantene. Det vil dere få beskjed om. 

Her er det snakk om barn som er nærkontakt til noen i karantene. Det er det ingen som har krav på å vite. 

Anonymkode: f369a...b77

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barnet ditt er nærkontakt med en bekreftet smittet, havner varnet ditt i karantene. Det vil dere få beskjed om. 

Her er det snakk om barn som er nærkontakt til noen i karantene. Det er det ingen som har krav på å vite. 

Anonymkode: f369a...b77

Det er jo akkurat det jeg sier?

• Opprett ny...