Gå til innhold

Kanskje håp om vaksine i sommer 😊

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hva er alternativet mener du? At pandemien holdes i evig live eller at fornøyelsesparker o.l må stenge ned den perioden pandemien herjer? Hva er viktigst - helse eller økonomi?

Anonymkode: edb05...714

Økonomi ER helse. Har man ikke jobb eller penger, så har man ikke råd til mat og helsetjenester. Hvorfor er det så mange som ikke forstår sammenheng mellom helse og økonomi? Hva tror du skjer med det rike landet Norge hvis andel arbeidsledige øker ytterligere, mange bedrifter går konkurs, og staten har spydd ut masse penger fra oljefondet? Tror du virkelig alt av skole, helsevesen osv vil bli subsidiert like mye som nå? At man vil ha like mye i pensjon? 

Anonymkode: f489a...ce8

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Poenget her er at alle har sine grunner ja. Men skulle hver enkel bare tenke på seg, og sine grunner, så ville vil aldri bli kvitt pandemien! Du har bestemor i Italia, men bestiller likevel tur til Hellas.....Hvorfor ikke prioritere bestemor istedetfor solferie i Hellas? Grunnen du oppgir er jo overhodet ikke i tråd med reisemålet ditt.

Jeg har også svært gode grunner for å reise til utlandet, men gjør det ikke selv om regjeringen nok en gang (og mest sannsynlig) vil oppfordre folk til ikke å reise, men likevel vil åpne opp for det. 

Nå har det seg slik at min bestemor bor slik til at vi ikke kan feriere der. Hun bor i en stor by på et hjem. Det er ikke noe sted å feriere for barn. Vi har når det er sagt utvidet familie i både Italia og Hellas. Derfor har vi leid hus en båttur fra Italia slik at det er lett å samles der vi bor hvis dette er mulig 

Økonomi ER helse. Har man ikke jobb eller penger, så har man ikke råd til mat og helsetjenester. Hvorfor er det så mange som ikke forstår sammenheng mellom helse og økonomi? Hva tror du skjer med det rike landet Norge hvis andel arbeidsledige øker ytterligere, mange bedrifter går konkurs, og staten har spydd ut masse penger fra oljefondet? Tror du virkelig alt av skole, helsevesen osv vil bli subsidiert like mye som nå? At man vil ha like mye i pensjon? 

Jeg tror du skjønte poenget mitt om du bare hadde giddet å prøve....

Jeg tror du skjønte poenget mitt om du bare hadde giddet å prøve....

Nei, jeg skjønte det ikke. Du ber meg velge mellom økonomi og helse. Det jeg vil frem til, er at helse ikke bare er korona, selv om Høie og co kun konsentrerer seg om det for tiden. Det er liksom greit at barn og ungdom blir mishandlet, folk blir deprimert, behandlinger og operasjoner utsettes, folk tar livet sitt så lenge vi har null koronadødsfall. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hva tror du skjer hvis ingen reiser, bruker fly eller bor på hotell, går til fornøyelsesparker osv på flere år? Hva vil vi ha igjen når dette er over? Akkurat - ingenting. Pluss massekonkurser, arbeidsledige osv i land som ikke har like godt sikkerhetsnett som Norge.

Du mener det blir igjen mer om det skulle ende i massedød rundt om, bare charter selskaper består er alt bra? Var det ingenting før da mener du? Før alt dette? Vi må bare endre hva vi gjør og hvordan vi tenker. Slutte å være så himla egoistiske... fortsetter vi som før dreper vi også jorda sakte men sikkert og DA blir det ikke igjen noe!

Anonymkode: 89802...44b

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Nå har det seg slik at min bestemor bor slik til at vi ikke kan feriere der. Hun bor i en stor by på et hjem. Det er ikke noe sted å feriere for barn. Vi har når det er sagt utvidet familie i både Italia og Hellas. Derfor har vi leid hus en båttur fra Italia slik at det er lett å samles der vi bor hvis dette er mulig 

Men da kan du jo ikke bruke din gamle bestemor som årsak til å måtte reise. Så lenge det ikke passer for barna så er det ikke så viktig likevel 😄 Den falt jo faktisk rett igjennom......

Annonse

Du mener det blir igjen mer om det skulle ende i massedød rundt om, bare charter selskaper består er alt bra? Var det ingenting før da mener du? Før alt dette? Vi må bare endre hva vi gjør og hvordan vi tenker. Slutte å være så himla egoistiske... fortsetter vi som før dreper vi også jorda sakte men sikkert og DA blir det ikke igjen noe!

FHI har kommet med en dødsrate for korona på 0,12 prosent. Massedød? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (35 minutter siden):

Vi har alle grunner til å reise. Noen helsemessige og noen familiære. Heldigvis vet vi best hva som er rett for oss selv. Jeg reiser feks så fort jeg kan for å besøke min syke bestemor i Italia. Jeg vet ikke når jeg får sett henne igjen. Hvis jeg i det hele tatt får sett henne. Poenget her er at det ikke skal være nødvendig å forklare sine grunner for noen. 

Problemet er at du og en del med deg bare tar hensyn til hva dere tror er best for dere selv og ikke bryr dere om hvordan det påvirker andre og så kan vi jo lure på hvor viktig det besøke hos bestemor er når det du bestiller er 3 uker ferie i Hellas.

Anonymkode: e12c9...742

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Alle mennesker er egoistiske. Gir du bort halve lønna di til hjemløse og fattige? Du kan jo bare skru ned forbruket ditt og dele med dem som ikke har noe som helst. Jobber du frivillig på kveldene i stedet for å tilbringe tid med mann og barn? Hvor mange ensomme og sosialt utilpassede mennesker har du blitt venner med de siste 2-3 årene? Hvis svaret på alle disse spørsmålene er nei, så er du egoistisk. Fordi du prioriterer deg selv og familien din foran andre. 

Jada, utfra det som er sagt i denne debatten er det jo såklart jeg som er den egoistiske... du hadde virkelig ikke noe bedre å komme med?

Men da kan du jo ikke bruke din gamle bestemor som årsak til å måtte reise. Så lenge det ikke passer for barna så er det ikke så viktig likevel 😄 Den falt jo faktisk rett igjennom......

Selvsagt er det viktig. Derfor venter jeg til jeg kan dra til henne. Det er reisen som står øverst på prioriteringslisten. Jeg må dog vente til hun får lov til å motta besøk. Det er dit jeg drar aller først 

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 minutter siden):

Så målet var ikke å besøke bestemor likevel nei, det var bare en svipptur innom før ferien. Enkelte mennesker altså..  

Jada, utfra det som er sagt i denne debatten er det jo såklart jeg som er den egoistiske... du hadde virkelig ikke noe bedre å komme med?

Alle mennesker er egoistiske. Det er det jeg ville frem til. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Selvsagt er det viktig. Derfor venter jeg til jeg kan dra til henne. Det er reisen som står øverst på prioriteringslisten. Jeg må dog vente til hun får lov til å motta besøk. Det er dit jeg drar aller først 

Du skriver jo selv at det ikke er et egnet feriemål fordi det ikke passer barna dine. Nå skjønner jeg virkelig ikke hva du mener. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at du og en del med deg bare tar hensyn til hva dere tror er best for dere selv og ikke bryr dere om hvordan det påvirker andre og så kan vi jo lure på hvor viktig det besøke hos bestemor er når det du bestiller er 3 uker ferie i Hellas.

Jeg tar sikte på å reise til henne så fort som overhodet mulig. Så fort hjemmet hun bor på tillater det

Så målet var ikke å besøke bestemor likevel nei, det var bare en svipptur innom før ferien. Enkelte mennesker altså..  

Hun lever kanskje ikke til sommeren. Derfor vil jeg reise så fort som mulig 

FHI har kommet med en dødsrate for korona på 0,12 prosent. Massedød? 

Vi vet da fortsatt ikke hvordan dette kan utarte seg, nye mutasjoner osv. Det var et scenario hvor noen mener at alt annet er viktigere enn å beskytte verden mot smitten og sykdommen. 

Så hvorfor ikke heller ta sjansen på å bestille tur alene til Italia da, istedet for charter til Hellas? Du har en god avbestillings-forsikring, så det blir jo ingen forskjell det. 

Så hvorfor ikke heller ta sjansen på å bestille tur alene til Italia da, istedet for charter til Hellas? Du har en god avbestillings-forsikring, så det blir jo ingen forskjell det. 

Jeg bestiller til italia så fort hun får motta besøk. Jeg drar selvfølgelig alene dit. 

Alle mennesker er egoistiske. Det er det jeg ville frem til. 

Nei, det er ikke sant. Hva med alle som faktisk forholder seg til alle regler og tiltak? Vi som holder oss hjemme, unngår kontakt med folk. Ikke besøker foreldre og besteforeldre, ser ikke venner, drar ikke i slalåmbakken, vi sliter oss gjennom hverdagen med 50% av samlet inntekt pga permisjoner, vi prøver få ender til å møtes og biter tenna sammen. Så skal vi som ofrer mye for å bli kvitt pandemien høre på de som driter i alt, bare de kommer seg til syden. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Men hvordan har du tenkt å klare det når du har satt av 3 ukers ferie i Hellas og må regne med 10 dager karantene? Tar du sjansen på fortsatt hjemmekontor?

Jeg bestiller til italia så fort hun får motta besøk. Jeg drar selvfølgelig alene dit. 

Du har allerede tatt sjansen på at dere får reise til Hellas til sommeren, selv om det pr idag ikke går an. Hvorfor ikke bestille enkeltbillett for deg selv til sommeren, og ta sjansen på det samme?

Men hvordan har du tenkt å klare det når du har satt av 3 ukers ferie i Hellas og må regne med 10 dager karantene? Tar du sjansen på fortsatt hjemmekontor?

Det er jo varslet at hjemmekontor mest sannsynlig vil bli løsningen fremover, også etter pandemien. 

Jeg har definitivt hjemmekontor til over sommeren. Hvis det ikke åpnes for å besøke bestemor før sommerferien så må Hellas ryke. For min del. Det aller viktigste er å besøke henne. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke sant. Hva med alle som faktisk forholder seg til alle regler og tiltak? Vi som holder oss hjemme, unngår kontakt med folk. Ikke besøker foreldre og besteforeldre, ser ikke venner, drar ikke i slalåmbakken, vi sliter oss gjennom hverdagen med 50% av samlet inntekt pga permisjoner, vi prøver få ender til å møtes og biter tenna sammen. Så skal vi som ofrer mye for å bli kvitt pandemien høre på de som driter i alt, bare de kommer seg til syden. 

Du er fortsatt egoistisk på andre måter. Hvor skrev jeg at vi skal til syden og at vi driter i tiltak? Hvis det blir lovlig og åpent for å reise, så reiser vi og besøker barna. Altså, verken syden eller festartur. Ellers har vi forholdt oss til alle tiltak siden mars. Vi var og besøkte barna i fjor sommer, da landet vi dro til, var grønt. Vi har derfor fulgt alle tiltak og anbefalinger. Å besøke egne barn har alltid vært regnet av regjeringen som nødvendig reise. Så det har aldri vært verken frarådet eller forbudt. 

Det er vel myndigheten som bestemmer om det blir lov til å reise i sommer, og ikke anonyme damer her inne. Det må jo være lov å planlegge reiser nå, i tilfelle de fleste har fått vaksine til sommeren, så grensene åpnes i Europa. 

Anonymkode: b327a...b43

• Opprett ny...