Gå til innhold

Flere som har fått brev fra NAV om å betale tilbake forskudd ved dagpenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble da permittert 50% fra mars og til mai i fjor pga korona. Søkte dagpenger som jeg fikk beskjed om. Og siden det var laaaang behandlingstid så anbefalte de meg/oss om å søke om forskudd for da fikk man pengene i løpet av et par dager. Gjorde da det. 

Nå har jeg fått brev om at jeg må betale tilbake forskuddet. Skjønner ingenting jeg. Har tydligvis ikke lest det med liten skrift, så dumt for meg altså, ser den. Nå husker jeg ikke eksakt hvordan man søkte og fylte inn, men summen ble regnet utifra inntekt, og med det forskuddet så stemmer tallene med det jeg skulle fått fra NAV mens jeg var permittert. Men nå skal disse betales tilbake. Er "bare" 6890,-, men så ikke den komme.

Flere som har fått det?

Anonymkode: 6f292...6a1

Skrevet

Hei! 
Forskudd på NAV dagpenger fungerer ikke på samme måte som om du får det fra arbeidsgiver. Hos arbeidsgiver vil ett forskudd vanligvis bli trukket fra neste lønn, mens hos NAV utbetales dagpenger fullt, og du må tilbakebetale forskuddet i sin helhet. 

Skrevet

Hvis det er noen trøst, så er de greie på farten på tilbakebetaling. Du får mulighet til å dele opp, og betale i relativt små månedlige rater. 

Anonymkode: 2f826...6a8

Skrevet

Takk for svar dere. Første gang jeg har måtte få dagpenger, så dette er nytt. Søkte som sagt forskudd fordi det var lang behandli ngstid, fikk bare utbetalt dagpenger en gang i løpet av perioden, som da var mindre enn det jeg skulle hatt hos arbeidsgiver, så det går opp i opp med denne summen så trodde jo da at da har jeg fått det jeg skal ha siden permitteringen var så kort.

Sikkert flere som får se en overraskelse, hvis de er like teite som meg da.

Ser at man kan dele det opp, så det går fint.

Hi

Anonymkode: 6f292...6a1

Skrevet

Mitt forskudd ble trukket på første utbetaling. Det sto det på oversikten på første utbetaling. Måtte sjekke en gang til nå. 

Anonymkode: 111d0...df7

Skrevet

Tror nok mange ikke vet at det er sånn.. Så du  er ikke særlig teit! 🙃

Skrevet

Mannen min fikk samme overraskelse før jul, hadde satt feriepenger av på konto og følte seg rik helt til han måtte tilbakebetale 18 tusen. Da lærte vi noe nytt. 😅

Anonymkode: ab9ba...9c2

Skrevet

Det sto jo ganske tydelig der vi kunne søke om forskudd. Og du la vel merke til at du fikk utbetalt dagpenger for denne perioden, når dagpengene kom? T.o.m jeg fikk det med meg, og da kan jeg nesten ikke fatte at det kan unngås, for jeg er et håpløst tilfelle.

Anonymkode: 21b64...bdb

Skrevet

Jeg kan skjønne at folk TROR forskuddet blir automatisk trukket fra en av de første ordinære utbetalingene. 

Men når man sp ser at det ikke er tilfelle, så bør det jo ringe en bjelle?? Leser man hverken vedtak eller utbetalingsslipp?

Anonymkode: 73d16...00f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...