Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis du kommer fra utlandet skal du nå i i utgangspunktet 10 dager karantene. Da skal du ikke gå på jobb. Jeg regner likevell med at det er lov å jobbe hjemmefra hvis du har kontorarbeid, men hva om du har et arbeid du kan gjøre på din egen adresse, uten å trefe noen andre, men ikke inne i bolighuset ditt. Er det lov? Har en kunstmaler med atelie i hagen lov til å male der?  Har en bonde lov til å brøyte snø på egen eiendom.

Anonymkode: cdb7f...139

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144413703-reisekarantene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

HvittHus skrev (3 minutter siden):

Karantene er ikke isolering, så man har lov til å ferdes på egen eiendom, samt gå tur ute, så lenge man kan holde avstand til andre mennesker. 

Man har vel alltid lov til å ferdes på egen eiendom (i egen hage), også under isolasjon? Hvordan skal ellers folk som røyker få røyket i isolasjonstiden? Skal de røyke inne med barna i hus? I karantene kan man gå tur ute i marka, så lenge man holder avstand. I isolasjon kan man ikke det. 

Anonymkode: 09d52...571

HvittHus skrev (5 minutter siden):

Karantene er ikke isolering, så man har lov til å ferdes på egen eiendom, samt gå tur ute, så lenge man kan holde avstand til andre mennesker. 

Spørsmålet er om det er lov å jobbe.

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Spørsmålet er om det er lov å jobbe.

Hvis du ser på linken, så får du svaret ditt jo... 

Så lenge du klarer å etterfølge de kriteriene satt for karantene så kan du jobbe. Feks hjemmekontor. Dette viruset smitter ikke som et datavirus eller via telefon. Du kan male et bilde, og strø gårdsplassen din. Men du skal ikke bevege deg ut blandt folk annet en strengt nødvendig (feks apotek). 

Har du blitt satt i karantene og får godtgjørelser(velferdspermisjon med lønn feks) så må du avtale med arbeidsgiver/nav. 

litekreativtbrukernavn skrev (6 minutter siden):

Hvis du ser på linken, så får du svaret ditt jo... 

Så lenge du klarer å etterfølge de kriteriene satt for karantene så kan du jobbe. Feks hjemmekontor. Dette viruset smitter ikke som et datavirus eller via telefon. Du kan male et bilde, og strø gårdsplassen din. Men du skal ikke bevege deg ut blandt folk annet en strengt nødvendig (feks apotek). 

Har du blitt satt i karantene og får godtgjørelser(velferdspermisjon med lønn feks) så må du avtale med arbeidsgiver/nav. 

Ee du sikker på det? Kan da en arbeidsgiver pålegge deg å jobbe i karantenetiden så lenge det faktisk ikke er smittefare?

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Ee du sikker på det? Kan da en arbeidsgiver pålegge deg å jobbe i karantenetiden så lenge det faktisk ikke er smittefare?

Selvfølgelig kan de det. Hvis du har hjemmekontor, så skal du jobbe. Karantene er ikke sykmelding for at du skal komme deg til hektene, det er isolering av deg for at du ikke skal kunne smitte andre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Karantene er ikke et arbeidsforbud. Den som kan ha hjemmekontor kan selvsagt bli pålagt det i karantenetiden. 

Anonymkode: 075e6...1e7

Her er det ikke snakk om kontorarbeid, men noe annet som kan gjøres uten å forlate eiendomen. Jeg er foresten arbeidsgiver, ikke arbeidstaker.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Her er det ikke snakk om kontorarbeid, men noe annet som kan gjøres uten å forlate eiendomen. Jeg er foresten arbeidsgiver, ikke arbeidstaker.

Så lenge arbeidsoppgavene er innenfor det som står i stillingsbeskrivelsen kan du det. Men vær obs på om det står spesifikk arbeidssted i kontrakten, da kan det bli tvil. Hvis du er arbeidsgiver som vet du antageligvis godt hva arbeidskontrakten sier, og du må forholde deg til den.

Anonymkode: e9c30...4d6

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så lenge arbeidsoppgavene er innenfor det som står i stillingsbeskrivelsen kan du det. Men vær obs på om det står spesifikk arbeidssted i kontrakten, da kan det bli tvil. Hvis du er arbeidsgiver som vet du antageligvis godt hva arbeidskontrakten sier, og du må forholde deg til den.

Anonymkode: e9c30...4d6

Det er ikke noe problem. Arbeidet blir bestandig gjort på samme sted.

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ja, men arbeidsgiver må også tilrettelegge for det så det er mulig da. 

Her gikk jeg fra lapptop til storskjerm, webcam, tastatur og headsett. Kunne skaffet både kontorstol og pult sikkert og, på arbeidsgivers regning, om jeg virkelig ville dra det langt. Men forholder meg edruelig. 

Jobber nå faktisk, i karantene. Og er ellers oppfordret til hjemmekontor minimum 2 dager i uken. Har et såkalt samfunnskritisk yrke som krever en grad av tilstedeværelse, men må begrense det til et minimum. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg reiser til thailand 5 februar, og blir der til 28 februar, jeg har ikke jobb og går rett i karantene når jeg kommer hjem.. Ingen bestemmer over meg

Anonymkode: 03a04...f19

Lykke til. Du vet at det er innreiseforbud for turster der, at det nesten ikke går fly og at reiseforikringen ikke vil dekke alt som kan skje?

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Lykke til. Du vet at det er innreiseforbud for turster der, at det nesten ikke går fly og at reiseforikringen ikke vil dekke alt som kan skje?

har hus der nede, og går fly jo

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

har hus der nede, og går fly jo

Ja, det går fly, bare med noen mellomlandinger og flybytter. Bare synd å komme frem og bli avvist som turist eller om dere skulle bli utsatt for noe og måtte betale alt selv.

• Opprett ny...