Gå til innhold

ADHD forsikring og nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring?

vi fikk i august påvist ADHD på barnet vårt, 8år. Vi har fått beskjed om at dette utløser rettigheter som grunnstønad og hjelpestønad og eventuellt erstattning fra barneforsikringen.

Jeg jobber redusert fordi barnet ikke kan være på sfo om morgenen, så jeg begynner 1,5 time senere hver morgen, for å følge opp det barnet har behov for (alt fra å stå opp, kle på seg riktig, pusse tenner og komme seg ut døra i tide, med alt hen trenger). Når barnet kommer hjem sitter vi ofte 1-2 timer med det lille hen får av lekser, fordi konsentrasjon er ikke-eksisterende og at det all krangles på alt i håp om å slippe. (Jeg ønsker at barnet skal ha lekser for å ha sjans om å komme seg gjennom pensum)  jeg følger opp fremgang før treninger (hen må kle på seg og gjøre seg klar i tillegg til å gå/sette seg i bilen) og alt tar så lang tid.. ofte er vi til stede på trening i tilfelle det skal komme informasjon hen ikke får med seg ang. Kamper og div. Vi har 4 barn, dette er nr 3 og vi bruker så mye tid på å følge opp alt, og at hen skal gjøre disse tingene selv. Jeg bruker i allefall 15-20 timer i uka på å følge opp dette barnet alene.. for ikke å snakke om alt dette barnet mister/glemmer av utstyr...

Dere som får hjelpestønad, hva skriver dere opp i forhold ekstra tid dere bruker på barn med adhd? 

videre til forsikring, vi har barneforsikring i Gjensidige og adhd diagnose utløser erstattning på Inntil 12G ut i fra hjelpesats fra nav. Hvordan er graderingen på dette?  Jeg vil tro vi havner på sats 1 eller 2, men det kommer ikke frem i forsikringspapirene.. er det noen som vet? 

nå virker det nok som at penger er en motivasjon. Det er det ikke, prioriteten er på skole, og at barnet skal lære det det trenger for å mestre skolen videre.. greia er at jeg sitter med papirene på dette nå, og derfor lurer nå.

på forhånd takk!

Anonymkode: 2da4f...933

Skrevet

Grunnstønad får dere garantert ved søking. Hjelpestønad derimot, det er veldig uvanlig å få bare pga ADHD. 

Ring til forsikringsselskapet så får du svar 

Anonymkode: 68322...49b

Skrevet

Grunnstønad får du automatisk, hjelpestønad er vanskelig med bare adhd, de fleste som får det har flere diagnoser. Men det er bare å prøve, skriv en søknad til nav og se hva de svarer.

Når det kommer til lekser så tenk deg om, å sitte i to timer med en uvillig og ukonsentrert 8-åring er det større sjanse for at skaper en skolevegrer enn enn skoleflink ungdom altså. 15-30 minutter er max av hva du skal tyne ut av han synes jeg....

Anonymkode: 4f9d8...887

Skrevet

Grunnstønad får du om du søker. Du trenger ikke legge ved kvittering og sånt. Alle med Adhd får innvilget sats 1. Hjelpestønad får du ikke med mindre han har tilleggsdiagnose. Jeg har en sønn med Adhd og barneautisme. Han får grunnstønad sats 1 og hjelpestønad sats 4. Jeg har også en sønn med kun adhd og han fikk avslag på hjelpestønad. 

Skrevet
Blondzilla skrev (8 minutter siden):

Grunnstønad får du om du søker. Du trenger ikke legge ved kvittering og sånt. Alle med Adhd får innvilget sats 1. Hjelpestønad får du ikke med mindre han har tilleggsdiagnose. Jeg har en sønn med Adhd og barneautisme. Han får grunnstønad sats 1 og hjelpestønad sats 4. Jeg har også en sønn med kun adhd og han fikk avslag på hjelpestønad. 

Det stemmer faktisk ikke at alle med ADHD får innvilget grunnstønad. Vi fikk avslag fra NAV og da jeg sjekket opp i hvorfor, viste det seg at uttalelsen fra BUP var for utydelig. De hadde spesifisert at hun er hyperaktiv på en måte som gir ekstra slitasje på klær, sengetøy og sko. Nå er det ordnet da, men man må altså ha ADHD kombinert type eller hyperaktiv type for å få støtte, de som har uoppmerksom type (såkalt ADD) får ikke støtte. 

Anonymkode: 4f8de...6a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer faktisk ikke at alle med ADHD får innvilget grunnstønad. Vi fikk avslag fra NAV og da jeg sjekket opp i hvorfor, viste det seg at uttalelsen fra BUP var for utydelig. De hadde spesifisert at hun er hyperaktiv på en måte som gir ekstra slitasje på klær, sengetøy og sko. Nå er det ordnet da, men man må altså ha ADHD kombinert type eller hyperaktiv type for å få støtte, de som har uoppmerksom type (såkalt ADD) får ikke støtte. 

*De hadde IKKE spesifisert at hun er hyperaktiv 

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jo, det stemmer at alke med ADHD får hjelpestønad. Men ikke nødvendigvis de som har ADD (som er en annen diagnose, men med likheter)

Anonymkode: f9b74...301

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, det stemmer at alke med ADHD får hjelpestønad. Men ikke nødvendigvis de som har ADD (som er en annen diagnose, men med likheter)

*grunnstønad

Skrevet
Blondzilla skrev (2 timer siden):

Kan jeg spørre om hvor gammelt barnet ditt er? Har et barn på 13 år som vipper mellom moderat til alvorlig psykisk utviklingshemmet. Kan ikke være alene, trenger hjelp til alt av stell, lage mat osv. går på toalettet selv. Store innsovningsvansker så går fort 2-3 timer hver kveld før h*n sovner og jeg må være der hele tiden. Språk ligger på alder 2-3, språkforståelsen er noe bedre. Krever tilsyn hele døgnet, utenom når h*n sover. Vi har sats 3. Hatt det noen år, ville søke om sats 4, men fikk beskjed fra overlegen på HABU at det ville jeg ikke få, som oftest kun multihandikappede eller de med flere alvorlige diagnoser som får det. Trenger de barn tilsyn hele døgnet? Kanskje jeg burde prøve å søke..?🤔

Anonymkode: 85d72...6de

Skrevet

Grunnstønad sats 1 får dere uten å vise kvitteringer, skal dere søke høyere sats må dere ha med kvitteringer for minst de siste 3 mnd. 
Hjelpestønad får du nok ikke hvis han «bare» har adhd. 
Å bruke 1-2 timer om dagen på lekser er galskap! La ungen slippe, du kan da ikke mene at du tvinger ungen til å sitte med lekser 4-8 timer i uken når han ikke vil, dere krangler og han mister helt motivasjonen? Herregud, stopp med det! Skjønner du vil han skal følge pensum, men ett sted går da grensen. Går han på medisiner? Nabogutten har adhd og hadde heller ingen konsentrasjon, begynte på medisiner og først nå klarer han å konsentrere seg med lekser, husker beskjeder bedre osv.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er ingenting som heter ADD lenger, også disse diagnosene har byttet litt navn. Nå har du ADHD med eller uten hyperaktivitet, og det er riktig at de som ikke er hyperaktive får grunnstønad sånn uten videre.

Anonymkode: 4f9d8...887

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ingen diagnose som heter ADD, men det er et vanlig kallenavn for ADHD uoppmerksom type. Egentlig heter det jo ikke en gang ADHD i Norge siden vi bruker diagnoseverktøyet ICD-10. Men du tar feil, BUP må faktisk bekrefte at barnet/ungdommen med ADHD er hyperaktiv på en måte som gir ekstra slitasje på tekstiler. Tro meg, dette kan jeg alt om nå etter møllen vi var igjennom da vår fikk avslag på første søknaden selv om BUP bekreftet at barnet hadde ADHD. 

Skrevet

Ved søknad om hjelpestønad må du være svært spesifikk, angi hvor mye tid dere bruker, poengtere at det er oppfølging som er uvanlig for alderen. Det er vanlig å skrive et omfattende vedlegg, ikke bare bruke den lille plassen som er oppgitt på søknadsskjemaet. 

Det er ikke noen lovlig automatikk i at barn med "kun" ADHD får avslag, og jeg kjenner til flere som har innvilget hjelpestønad med ADHD som eneste diagnose. Det som er avgjørende er det faktiske hjelpebehovet. 

Anonymkode: 4974d...ec6

Skrevet

Grunnstønad sats 1 får dere uten å vise kvitteringer, skal dere søke høyere sats må dere ha med kvitteringer for minst de siste 3 mnd. 
Hjelpestønad får du nok ikke hvis han «bare» har adhd. 
Å bruke 1-2 timer om dagen på lekser er galskap! La ungen slippe, du kan da ikke mene at du tvinger ungen til å sitte med lekser 4-8 timer i uken når han ikke vil, dere krangler og han mister helt motivasjonen? Herregud, stopp med det! Skjønner du vil han skal følge pensum, men ett sted går da grensen. Går han på medisiner? Nabogutten har adhd og hadde heller ingen konsentrasjon, begynte på medisiner og først nå klarer han å konsentrere seg med lekser, husker beskjeder bedre osv.

Dette! Du MÅ kutte ut lekser! Det du gjør nå, er å tvinge selvfølelsen til barnet ditt rett i grøften. La ham enten slippe lekser helt, eller maks 10-15 minutter pr. dag. Det er ingenting som hete pensum i verken grunnskolen eller vgs, så det er et elendig argument. Husk på at barn med adhd har et nevrologisk handikap, han blir mer sliten enn andre barn, trenger mer ytre motivasjon og mye mer tid. Gi ham den tiden, ikke ha urealistiske forventninger på hans vegne, men anerkjenn ham og hans handikap. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Grunnstønad får dere garantert ved søking. Hjelpestønad derimot, det er veldig uvanlig å få bare pga ADHD. 

Ring til forsikringsselskapet så får du svar 

Anonymkode: 68322...49b

Dette er bare tull, du bør ikke uttale deg om ting du ikke vet nok om. Mennesker som har rett på stønad kan unngå å søke fordi de leser sånt som dette.

Hi, du får grunnstønad sats 1 hvis du søker uten kvitteringer. Ønsker du høyere sats må du legge ved kvitteringer for å vise til de ekstra utgiftene. Du kan søke hjelpestønad, satsen på denne blir satt på bakgrunn av barnets hjelpebehov i hverdagen. Stort sett ender denne på sats 2 hos barna med ADHD, men noen får høyere ved f.eks. store adferdsproblemer eller tilleggsdiagnoser. Nå er det ikke lov å signere med yrke her, men dette kan jeg.

Anonymkode: 5c544...cd9

Skrevet

Dette! Du MÅ kutte ut lekser! Det du gjør nå, er å tvinge selvfølelsen til barnet ditt rett i grøften. La ham enten slippe lekser helt, eller maks 10-15 minutter pr. dag. Det er ingenting som hete pensum i verken grunnskolen eller vgs, så det er et elendig argument. Husk på at barn med adhd har et nevrologisk handikap, han blir mer sliten enn andre barn, trenger mer ytre motivasjon og mye mer tid. Gi ham den tiden, ikke ha urealistiske forventninger på hans vegne, men anerkjenn ham og hans handikap. 

Bør ikke slippe lekser helt, faller bare helt fra alle de andre, og vil slite mer senere.

Hos oss er det lekser hver dag, vi bare fordeler det utover. Har og samtaler med skole og lærere, og de legger opp til hva som er viktigest. Det han klarer bra, gjør vi bare en gang( lesing og engelsk )

Men for all del, ikke kutt ut lekser

Anonymkode: f9a57...c86

Skrevet

Dette med leksene er ikke et problem, han krangler ikke fordi han ikke ønsker å gjøre dette, men fordi jeg legger føringer for hvordan bruke finger når man leser, skrive leselig, riktig gjennomføring av bokstaver (begynner på ueffektiv måter, som å skrive 9-tallet fra linja og opp osv) 

Leksetiden er ikke et problem, det tar bare tid fordi; adhd.. 

i forhold til klær og utstyr så er det vel mer at ting må erstattes fordi det forsvinner, lenge før det slites ut.. som i høst glemte han sykkelen sin på skolen, den ble selvfølgelig borte, han kom hjem med en ski fordi det var for vanskelig å bære begge (fikk ikke hjelp med å feste de sammen, sikkert fordi han ikke spurte) telefoner forsvinner, fotballsko, klær blir bare borte i løse lufta og han aner ikke hvor han har vært eller hva han har hatt med seg..  vi har to sekker med fulle sett bøker, fordi den ofte ligger igjen i gangen på skolen når han går hjem..  

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bør ikke slippe lekser helt, faller bare helt fra alle de andre, og vil slite mer senere.

Hos oss er det lekser hver dag, vi bare fordeler det utover. Har og samtaler med skole og lærere, og de legger opp til hva som er viktigest. Det han klarer bra, gjør vi bare en gang( lesing og engelsk )

Det er ingen plan om å kutte ut lekser, han har noe tilpasset, og vi har avtale om å regulere etter konsentrasjon. Han henger bakpå på alt dersom vi skulle kutte leksene. 

hjemmeskole var fantastisk for hans læring! 

han må lære å passe inn og bli stilt krav til selv om han har utfordringer med konsentrasjon. Han skal ut i et samfunn der det ikke er tilrettelegging i øst og vest. Men for all del, han får føle på mestring, kanskje ekstra når han vet at han har gjort det alle andre har gjort og kan alt de gjør. Vi senker kravene, men han må ta ansvar i den grad han kan. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker du en med adhd uoppmerksom type kommer i gang med i løpet av 10-15 minutter? 

mitt barn fikk ikke på seg to strømper på denne tiden en gang, før han fikk medisin..

Skrevet

Man får ikke hjelpestønad utafra diagnose. Min datter har ingen diagnose (ennå) men hun har hatt hjelpestønad sats 1, i 3 år nå pga hun har stort hjelpebehov i forhold til barn hennes alder. 

Anonymkode: ff9c9...145

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Noen som har erfaring?

vi fikk i august påvist ADHD på barnet vårt, 8år. Vi har fått beskjed om at dette utløser rettigheter som grunnstønad og hjelpestønad og eventuellt erstattning fra barneforsikringen.

Jeg jobber redusert fordi barnet ikke kan være på sfo om morgenen, så jeg begynner 1,5 time senere hver morgen, for å følge opp det barnet har behov for (alt fra å stå opp, kle på seg riktig, pusse tenner og komme seg ut døra i tide, med alt hen trenger). Når barnet kommer hjem sitter vi ofte 1-2 timer med det lille hen får av lekser, fordi konsentrasjon er ikke-eksisterende og at det all krangles på alt i håp om å slippe. (Jeg ønsker at barnet skal ha lekser for å ha sjans om å komme seg gjennom pensum)  jeg følger opp fremgang før treninger (hen må kle på seg og gjøre seg klar i tillegg til å gå/sette seg i bilen) og alt tar så lang tid.. ofte er vi til stede på trening i tilfelle det skal komme informasjon hen ikke får med seg ang. Kamper og div. Vi har 4 barn, dette er nr 3 og vi bruker så mye tid på å følge opp alt, og at hen skal gjøre disse tingene selv. Jeg bruker i allefall 15-20 timer i uka på å følge opp dette barnet alene.. for ikke å snakke om alt dette barnet mister/glemmer av utstyr...

Dere som får hjelpestønad, hva skriver dere opp i forhold ekstra tid dere bruker på barn med adhd? 

videre til forsikring, vi har barneforsikring i Gjensidige og adhd diagnose utløser erstattning på Inntil 12G ut i fra hjelpesats fra nav. Hvordan er graderingen på dette?  Jeg vil tro vi havner på sats 1 eller 2, men det kommer ikke frem i forsikringspapirene.. er det noen som vet? 

nå virker det nok som at penger er en motivasjon. Det er det ikke, prioriteten er på skole, og at barnet skal lære det det trenger for å mestre skolen videre.. greia er at jeg sitter med papirene på dette nå, og derfor lurer nå.

på forhånd takk!

Når søkte dere om barneforsikringen? Før fylte 2 år?

Anonymkode: c228c...a15

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Når søkte dere om barneforsikringen? Før fylte 2 år?

3 år siden ca.. har ped-rapporter fra bgh på at «alt var innenfor A4».. jeg var ikke enig, men kunne ikke gjøre mer da.. 

nå viser det seg at jeg har hat rett hele tida.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Du er ikke oppdatert. Det er ikke noe som heter ADD lengre. Nå heter alt ADHD.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

3 år siden ca.. har ped-rapporter fra bgh på at «alt var innenfor A4».. jeg var ikke enig, men kunne ikke gjøre mer da.. 

nå viser det seg at jeg har hat rett hele tida.. 

Da kan jeg ikke forstå at du har fått innvilget barneforsikringen uten noen forbehold fra forsikringsselskapets side?Hvis du har holdt tilbake informasjon om tegn og symptomer, så vil det bli avslørt når du søker om utbetaling og medføre avslag. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ingen av våre to barn med adhd har lekser. De går vg3 og i 6.klasse nå. Det går helt fint, altså. Eldste har TS og dysleksi i tillegg, men har faktisk 4,1-4,2 i snitt, noe jeg synes er imponerende med tanke på alle utfordringene han har. 11-åringen scorer høyt på kartleggingsprøver, så hun får åpenbart med seg det hun trenger selv om hun ikke gjør lekser. Det er jo ikke hjemme de skal lære noe nytt, lekser er ment som repetisjon av det man har gjennomgått på skolen eller forberedelser til en time (mest i høyere trinn).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...