Gå til innhold

Verdens teiteste spørsmål ang menskopp. Pluss litt syting...

Anbefalte innlegg

Skrevet

En skulle kanskje ikke tro at jeg nærmer meg 40, men jeg forstår altså ikke hvordan menskopp faktisk fungerer? 
Forsøkte for et års tid siden, men fikk den aldri tett. 
Prøvde igjen forrige syklus. Denne gangen med ny kopp. Femmy cycle. 
Ikke sjangs på dag en og to. Begynte å få dreisen på det mot slutten av syklusen. 
Gledet meg nesten til neste mens for å prøve igjen. 
I dag og i går har jeg klattet noe helt enormt igjen. Jeg får den ikke tett. 
Jeg lurer oppriktig...: kan noen forklare meg hvordan den liksom skal sitte inni der? Jeg finner så lite info på nett. Man skal folde den, så sette inn. Men er det meningen at den skal rette seg ut selv inni der? Åpne seg helt opp? 
Og skal den på en måte ligge med åpningen mot åpningen av livmorhalsen? Det kjennes så alldeles trangt ut inni, at den blir liggende i en krøll uansett hvordan jeg forsøker. 

Og til et annet problem. 
Dag 1 og 2 av syklusen er jeg så forbanna øm i livmor, at menssmertene blir mye verre ved bruk av kopp. Det blir liksom et trykk inni der. Dag 3 og utover er det aldri vondt lenger, så da er det ikke noe problem. 
Men jeg ønsker jo å bruke koppen hele syklusen. Spesielt på de dagene hvor jeg blør mest. 

Anonymkode: 9709f...810

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke til koppen du bruker, men jeg vrir på min når jeg har fått den på plass, da folder den seg ut og tetter. Kan du ha feil størrelse? At du kanskje trenger en mindre kopp?

Min eneste frustrasjon med menskopp, er at jeg trykker den ut når jeg skal bæsje. Eller, jeg har ikke gjort det, men det virker som at den forflytter seg litt og derfor må settes inn på nytt. Jeg løser dette ved å ta den ut om jeg skal bæsje. Det er på samme måte med tampong, men jeg dytter jo ikke inn en brukt tampong, så det kan bli noen bytter om jeg skulle brukt det fremfor kopp. 

Skrevet

Jeg dikk den heller ikke til å sitte. Hadde begynnende fremfall... 

Anonymkode: f0c0e...2df

Skrevet

Jeg slet med det samme. Så prøvde jeg ladycup og oppdaget at den var stivere enn den forrige jeg hadde, så den brettet seg ut selv. Blir kun krøll hvis jeg dytter den for langt inn, den skal ikke så langt inn som man gjerne tror. Jeg må bruke den minste størrelsen, den største ble bare ubehagelig.

Anonymkode: f28eb...fa6

Skrevet

Den skal folde seg helt ut ja. Jeg pleier å teste ved å snurre den litt, glir den lett rundt har jeg fått det til. 

Jeg har fremfall og skal opereres, men får det likevel til. Må ta den ut når jeg skal bæsje bare, ellers popper den ut🙈🙈

Skrevet

Er du meg? 😅

Jeg styret på samme måte, men jeg ga opp. Det ble tre ganger så mye klin som tampong, og mye vondere. Næh, jeg droppet det. 

Anonymkode: b0156...762

Skrevet

Hvis det blir for mye vakuum, så synes jeg at det kan gjøre vondt. Da tar jeg den ut og setter den inn på nytt. Den skal heller ikke så fryktelig langt inn. Den skal ikke dytte helt borti livmorhalsen. Om du har problemer med å få den til å brette seg ut, så forsk litt på ulike brettemåter. Jeg foretrekker den som kalles punch down. Jeg synes den er lettere å sette inn da, og at den bretter seg lettere ut.  https://period-powerful-hub.totm.com/how-to-fold-a-menstrual-cup-7-folds/

Anonymkode: 79553...bb3

Skrevet

Jeg må snurre på den skikkelig. Da kjenner jeg at den blir rund i bunn og dermed tett. 

Skrevet

Jeg må også snurre litt, og sjekke med en finger hele veien rundt at den er foldet ut. Den skal sitte langt nede, jeg har klippet av hele tuppen for å unngå irritasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Her ser du forskjellen på hvor langt inn en menskopp sitter i forhold til en ob. Den skal sitte nærmest helt i åpningen i forhold, ikke dyttes så langt inn.

https://www.earthmother.ie/user/products/large/mooncup-menstrual-cup[1].jpg

Og ja, den skal åpne seg helt opp og lage et vakum så den ikke lekker. Gjør som de andre her sier, snurr litt på den.

Anonymkode: 616b5...957

Oi, er det vanlig at tampongen går så langt inn? Det gjør den ikke hos meg, selv om jeg dytter den så langt inn den kommer. En gynekolog sa en gang at jeg hadde usedvanlig lang skjede... kan den ha blitt kortere?

Anonymkode: f28eb...fa6

Skrevet

Fikk det heller ikke til ordentlig. I tillegg blir det mye billigere å bruke bind og tamponger. Man må nesten bruke cupen i 10 år før man tjener inn det man bruker på den kontra bind og tamponger. 

Skrevet
Milfy Way skrev (8 minutter siden):

Fikk det heller ikke til ordentlig. I tillegg blir det mye billigere å bruke bind og tamponger. Man må nesten bruke cupen i 10 år før man tjener inn det man bruker på den kontra bind og tamponger. 

Ja, hvis menskoppen er i gull kanskje

Anonymkode: aea87...060

Skrevet
Milfy Way skrev (11 minutter siden):

Seriøst? Hva betalte du for menskoppen? Min betalte jeg rett under 250 kr for. Jeg brukte ca 1 pakke bind ved hver menstruasjon. Disse koster mellom 30-40 kr stk. Så før det er gått åtte runder har jeg spart den inn. 

Anonymkode: ce2db...23f

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Seriøst? Hva betalte du for menskoppen? Min betalte jeg rett under 250 kr for. Jeg brukte ca 1 pakke bind ved hver menstruasjon. Disse koster mellom 30-40 kr stk. Så før det er gått åtte runder har jeg spart den inn. 

Aldri sett menskopp for 250 kroner. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker ca to pakker bind og 2-3 tamponger i løpet av en mens. Kjøper billigste bind for 5 kr pakker (store kvanta). Så jo, det skal noen år til for å tjene den inn. Menskoppen kostet 420 kroner pluss frakt. Så 4-5 år før den er tjent inn, og man skal vel ikke ha menskoppen så lenge?

Skrevet
Milfy Way skrev (52 minutter siden):

Aldri sett menskopp for 250 kroner. 

Jeg bruker ca to pakker bind og 2-3 tamponger i løpet av en mens. Kjøper billigste bind for 5 kr pakker (store kvanta). Så jo, det skal noen år til for å tjene den inn. Menskoppen kostet 420 kroner pluss frakt. Så 4-5 år før den er tjent inn, og man skal vel ikke ha menskoppen så lenge?

https://www.apotera.no/organicup-a-kopp?gclid=EAIaIQobChMI1_CmodO87gIVEpOyCh1DlwLvEAQYAyABEgKw9_D_BwE

https://www.farmasiet.no/catalog/intim-og-underliv/menstruasjon-og-pms/organicup-a-cup,5023436/?gclid=EAIaIQobChMI1_CmodO87gIVEpOyCh1DlwLvEAQYBCABEgLEsPD_BwE

https://www.iglow.no/belladot_evalina_menstrual_cup_large_pluss/?gclid=EAIaIQobChMI1_CmodO87gIVEpOyCh1DlwLvEAQYBSABEgI53vD_BwE

https://www.fertil.no/produkt/ladycup-menskopp-night/?attribute_pa_storrelse=large-over-25-ar-eller-etter-fodsel&gclid=EAIaIQobChMI1_CmodO87gIVEpOyCh1DlwLvEAsYBSABEgL5L_D_BwE

Ingen av disse koster over 250 kr. Nå lurer jeg derimot på hvor du finner en pakke bind til 5kr? Og hvor mange bind er det da i pakken? 

Skrevet

Jeg har kjøpt mange på apotek i utlandet. Til en pris på ca 50-100kr. Så har tjent den inn mange ganger allerede

Anonymkode: aedc3...781

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har kjøpt mange på apotek i utlandet. Til en pris på ca 50-100kr. Så har tjent den inn mange ganger allerede

Nå er det jo ikke alternativ å dra til utlandet for å si det slik... Bestiller man billig i utenlandske butikker, så spiser toll og moms opp fortjenesten. 

Skrevet

Jeg har ladycup og har brukt det i mange år. Jeg knotet litt i starten, før jeg fikk tips om å se på YouTube om ulike brettemåter. Punch down fold funker for meg. Den skal ikke veldig langt inn i skjeden, den skal sitte nokså langt ute. Og når du har satt den inn må du vri den så den folder seg ut, og så drar du litt forsiktig for å sjekke at det er vakum. Da skal det gå greit. Søk på moon cup på YouTube.

Jeg kjøpte min for ca 200 kr, husker ikke prisen nøyaktig. Du kan ha den i ti år.

Selv blør jeg mye, så jeg brukte en og en halv pakke nattbind, en pakke super og en pakke normal pr menstruasjon. Jeg skjønner ikke regnestykket til Milfy Way, men jeg bor på bygda og dagligvarebutikkene har ikke bind til 5 kr pakken her. Og selv om de hadde hatt det, så ville jeg brukt bind for ca 17,50 pr menstruasjon forutsatt at disse billigvariantene inneholder like mange bind som Libresse har i pakkene sine. Og da ville menskoppen vært tjent inn etter et år omtrent.

I tillegg synes jeg det er et pluss at den er mer miljøvennlig. Jeg sparer alt avfallet jeg før genererte i løpet av en menstruasjon. 

Skrevet
Milfy Way skrev (7 minutter siden):

Nå er det jo ikke alternativ å dra til utlandet for å si det slik... Bestiller man billig i utenlandske butikker, så spiser toll og moms opp fortjenesten. 

Nei ,men poenget er at de finner de langt billigere enn hva noen hevder her

Skrevet
Milfy Way skrev (14 minutter siden):

Hvor kjøper du pakker med bind til 5 kroner?

Anonymkode: aea87...060

Skrevet

I tillegg til annet som er anbefalt her, vil jeg anbefale å skylle cupen i kaldt vann rett før du setter den inn. Da blir den mye stivere og retter seg lettere ut når du har satt den inn.

Jeg bruker for øvrig også punch down fold :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...