Gå til innhold

Hvorfor er hensynet til alkoholikerne viktigere enn hensynet til barn og unge?

Anbefalte innlegg

At de valfarter til nabokommunene for å få seg alkohol? Jada, jeg hører forklaringen, men jeg syns den er tynn. Nok en gang driter regjeringen i barna som sitter på rødt nivå i kohortene sine, med digital undervisning, ingen venner på besøk, ingen trening, og ingen moro. Bare alkoholikerne får spriten sin. 🤬

Anonymkode: efcc1...b09

Fortsetter under...

De tør ikke å stenge polet. For faktum er at hadde de stengt polet i hele landet hadde det blitt folkeopprør. Da hadde det ikke vært noen som hørte på disse folka i regjeringen som har opphøyet seg selv til guder. Folk hadde tatt til gatene og gjort opprør. Og folk hadde gitt faen i reiserestriksjoner og reist til Sverige. 

Det er jo tragisk at folk sitter stille og ser på at barn og ungdom blir ødelagt, mens det er alkoholen som får det til å klikke for folk. 

Anonymkode: 2d442...48b

Det siste man vil er vel at folk som drikker litt for mye nå i tillegg til alt det andre skal få abstinenser. Dette gir symptomer som irritabelhet, angst, hodepine m.m. Legg på psykisk stress og isolasjon og barn som er mye hjemme og foreldre med hjemmekontor, og man har en oppskrift på fysisk og psykisk vold. 

Anonymkode: 0041a...f7b

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det siste man vil er vel at folk som drikker litt for mye nå i tillegg til alt det andre skal få abstinenser. Dette gir symptomer som irritabelhet, angst, hodepine m.m. Legg på psykisk stress og isolasjon og barn som er mye hjemme og foreldre med hjemmekontor, og man har en oppskrift på fysisk og psykisk vold. 

Det er et godt poeng. Likevel. Blir så matt av dette. 

Hvis man setter de to hensynene opp mot hverandre, så blir det jo helt sykt... Polet er selvfølgelig ikke på langt nær like viktig som barn og unges interesser. Tror (dessverre) likevel det var riktig å gjenåpne polet.

Anonymkode: 9ba10...52c

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Mens ungdommer som blir deprimert og får psykiske utfordringer er det ingen som er redd for? Norge har et helt sykt drikkekultur som ikke ligner grisen. Drikkepress på fest og i vennelag, dritafylla hver helg blant ungdom osv. Når staten støtte opp om det, så er løpet kjørt. 

Anonymkode: 907cd...dd9

Annonse

Dette understreker bare det jeg har sagt hele tiden, har mer tro på dagens ungdom enn dagens voksne. Hvem holder ut? Dagens unge. Hvem gir blaffen for egen gevinst, joda, dagens voksne. 

Tror nok gjenåpning av Polet handler mer om å unngå folkevandring enn hva nødvendigvis hva som er viktig. Det er mer en avveining hva som gjør mest skade. 

Anonymkode: 05eff...2ac

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

At de valfarter til nabokommunene for å få seg alkohol? Jada, jeg hører forklaringen, men jeg syns den er tynn. Nok en gang driter regjeringen i barna som sitter på rødt nivå i kohortene sine, med digital undervisning, ingen venner på besøk, ingen trening, og ingen moro. Bare alkoholikerne får spriten sin. 🤬

Men er det ikke godt å ha enda en ting å hyle og sutre over?

Anonymkode: c71c8...4c8

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette understreker bare det jeg har sagt hele tiden, har mer tro på dagens ungdom enn dagens voksne. Hvem holder ut? Dagens unge. Hvem gir blaffen for egen gevinst, joda, dagens voksne. 

Tror nok gjenåpning av Polet handler mer om å unngå folkevandring enn hva nødvendigvis hva som er viktig. Det er mer en avveining hva som gjør mest skade. 

Anonymkode: 05eff...2ac

Ikke alle voksne er like. Verken jeg eller samboer drikker alkohol for eksempel. Vi har også nærmeste familie i utlandet, men avstår fra å reise dit nå på grunn av situasjonen. 

8 hours ago, Anonym bruker said:

delevis enig. Trist det går utover barn,men samtidlig kødannelser kan skape mye smitte, så synes det er vanskelig faktisk akkurat dette

Anonymkode: fc37c...73f

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

delevis enig. Trist det går utover barn,men samtidlig kødannelser kan skape mye smitte, så synes det er vanskelig faktisk akkurat dette

Anonymkode: fc37c...73f

Hvis man stenger alle pol i hele landet, blir det ingen kødannelse. De har jo innført nasjonalt skjenkeforbud, så hvorfor ikke stenge polet? Man får kjøpt øl og cider på matbutikken.

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvis man stenger alle pol i hele landet, blir det ingen kødannelse. De har jo innført nasjonalt skjenkeforbud, så hvorfor ikke stenge polet? Man får kjøpt øl og cider på matbutikken.

Det er ikke nasjonalt skjenkeforbud, det er skjenkestopp etter klokka 24, og kun alkoholservering til de som spiser mat.

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke nasjonalt skjenkeforbud, det er skjenkestopp etter klokka 24, og kun alkoholservering til de som spiser mat.

Det var nasjonalt skjenkeforbud mellom 3. og 19. januar. Sånn i tilfelle du ikke har fått det med deg, her: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7KVjAW/regjeringen-innfoerer-nasjonalt-skjenkeforbud. Så hvorfor man ikke kan stenge polene i hele landet i EN JÆVLA UKE, forstår jeg ikke. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det var nasjonalt skjenkeforbud mellom 3. og 19. januar. Sånn i tilfelle du ikke har fått det med deg, her: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/7KVjAW/regjeringen-innfoerer-nasjonalt-skjenkeforbud. Så hvorfor man ikke kan stenge polene i hele landet i EN JÆVLA UKE, forstår jeg ikke. 

Det var ja, men er ikke det lenger.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det var ja, men er ikke det lenger.

Nettopp. I hele to uker fikk man ikke vin og sprit på restaurant. Heller ikke øl. Så hva er problemet at man ikke får kjøpt vin og sprit på polet i EN (!) uke? Man kan fortsatt kjøpe øl og cider på alle matbutikker i hele landet. 

Anonym bruker skrev (På 25.1.2021 den 12.09):

Ikke alle voksne er like. Verken jeg eller samboer drikker alkohol for eksempel. Vi har også nærmeste familie i utlandet, men avstår fra å reise dit nå på grunn av situasjonen. 

Flink du er 👏🏻

Anonymkode: e14a1...289

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Flink du er 👏🏻

Vi er ikke flinke, vi følger myndighetenes tiltak uten å prøve å finne smutthull hele tiden. Normal voksen oppførsel altså.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Vi er ikke flinke, vi følger myndighetenes tiltak uten å prøve å finne smutthull hele tiden. Normal voksen oppførsel altså.

Blir bare så flåsete når man drar «ikke alle...» kortet og begrunner med sin egen adferd.

Nå har media, SoMe og nettforum som dette i snart ett år fortalt hvor uforsvarlig ungdomen vår er. Det som nå sakte men sikker kommer frem i lyset, er at det er faktisk vi i foreldre- og besteforeldregenerasjonen som er de som klager mest og tar minst hensyn. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Blir bare så flåsete når man drar «ikke alle...» kortet og begrunner med sin egen adferd.

Nå har media, SoMe og nettforum som dette i snart ett år fortalt hvor uforsvarlig ungdomen vår er. Det som nå sakte men sikker kommer frem i lyset, er at det er faktisk vi i foreldre- og besteforeldregenerasjonen som er de som klager mest og tar minst hensyn. 

Jeg verken klager eller er hensynsløs. Jeg forventer at voksne folk oppfører seg voksent. Klarer de ikke det - steng spritsjappa, så får de dra på butikken og kjøpe øl i stedet. Ingen MÅ ha akkurat VIN. 

Hva er det du mener hadde vært bedre for barn og unge om polet var stengt en uke? Kunne de ha klemt hverandre om bare polet var stengt? Kunne de gått på kino? Bare polet var stengt? Ser ikke helt logikken her... polet fra eller til spiller liten rolle. 

Anonymkode: 5b18d...7d2

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg verken klager eller er hensynsløs. Jeg forventer at voksne folk oppfører seg voksent. Klarer de ikke det - steng spritsjappa, så får de dra på butikken og kjøpe øl i stedet. Ingen MÅ ha akkurat VIN. 

Hvorfor er det bedre at de samme personene strømmer til butikkene enn at de går på vinmonopolet? Vinmonopolet generelt er jo en av de som er aller best på smitteregler

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva er det du mener hadde vært bedre for barn og unge om polet var stengt en uke? Kunne de ha klemt hverandre om bare polet var stengt? Kunne de gått på kino? Bare polet var stengt? Ser ikke helt logikken her... polet fra eller til spiller liten rolle. 

Anonymkode: 5b18d...7d2

De hadde sluppet å ha foreldre i dritafylla på sprit hjemme hos seg selv, uten muligheter for å treffe venner. For øvrig er det ingen som klemmer på kinoen, og det er mulig å sitte om så med 3 meter avstand. Likevel er dette stengt, mens polet er åpent. Ikke noe særlig musikalsk. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det bedre at de samme personene strømmer til butikkene enn at de går på vinmonopolet? Vinmonopolet generelt er jo en av de som er aller best på smitteregler

De går jo på butikken okke som. Eller mener du at alkoholikere ikke kjøper mat, brus, godteri, dyrefôr, hygieneartikler, vaskemidler osv?

• Opprett ny...