Gå til innhold

Gullevåg sier at det kan vare ut året..

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det er de som hindrer meg. Min far har vært på sykehus i to måneder, og det er ikke lov med besøk. Når jeg kommer til hjemlandet, må jeg i selvisolasjon i 14 dager først, før jeg i det hele tatt kan få se noen. Når jeg kommer hjem, så er det 10 dager med karantene. Det går ikke an å gjennomføre. Før kunne jeg ta fly i 2 timer fra Gardermoen, så buss i en time, og vips - så var jeg hos foreldrene mine. Jeg kunne også besøke faren min på sykehuset. Nå har jeg ikke møtt dem siden desember 2019, og vil nok aldri møte min far igjen, tatt i betraktning hvor dårlig han er. Jeg får heller ikke tatt del i begravelsen, fordi ja - 14 dager selvisolasjon etter ankomst til landet betyr at jeg går glipp av begravelsen. De kommer ikke til å holde på kroppen hans i to uker etter hans død av hensyn til min selvisolasjon. 

Anonymkode: 929f3...68b

Karantenen på 10 dager i Norge er jo et norsk tiltak, men kravet om 14 dager selvisolasjon eller den lange reiseveien er ikke noe du kan skylde på Norske myndigheter for. 

Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig. Jeg har gamle svigerforeldre i et annet land selv, men det er selve pandemien, ikke myndighetenes tiltak som er problemet.

Anonymkode: 15c3f...912

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Nå er det også innført krav om en test 24 timer før avreise for dem som ankommer Norge, også norske statsborgere. I hjemlandet mitt er det helt umulig å få test så raskt. Det normale for testresultater er 36 timer etter prøven eller senere. Så det er praktisk umulig for meg å reise.

Kravet om test 24 t før avreise gjelder ikke personer med fast bopel i Norge. De blir ikke nektet hjemreise. Naboen kom hjem fra utlandet i går. Han måtte testes ved ankomst, men var fritatt for kravet om test maks 24t før avreise.

De aller fleste land har også muligheter for å ta hurtigtester hvis man betaler for det.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Karantenen på 10 dager i Norge er jo et norsk tiltak, men kravet om 14 dager selvisolasjon eller den lange reiseveien er ikke noe du kan skylde på Norske myndigheter for. 

Jeg forstår veldig godt at det er vanskelig. Jeg har gamle svigerforeldre i et annet land selv, men det er selve pandemien, ikke myndighetenes tiltak som er problemet.

Den lange reiseveien skyldes at norske flyselskaper har avlyst direkteruta til hjemlandet mitt. Jeg må om to andre land, med tilhørende fremvisning av test, forklaringer og masse annet styr. Så jo, det er norske tiltak som er skyld i 10 dagers karantene ved hjemkomst og den lange reiseveien. I tillegg kommer mitt hjemlands restriksjoner om 14 dagers selvisolasjon. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Du husker altså ikke noe, kan ikke vise til link eller lignende, men har mange sterke meninger og mener bestemt at tallet er feil. Nei, det er ikke bare unge mennesker som ble smittet i høst. Tallet er dødeligheten i høst totalt, inkludert pensjonistbussen, dødsfall på sykehjem og hele pakka. Tysk og amerikansk forskning har vist at dødsprosenten høsten 2020 var lavere enn våren 2020 av andre årsaker enn bare yngre smittede. https://www.vg.no/forbruker/helse/i/VqRxGV/studie-av-tyske-smittede-corona-doedelighet-faller-i-alle-aldersgrupper

Har du lest mer enn overskriften til artikkelen? Den sier akkurat det samme som jeg skrev og konkluderer ikke med 0,12%.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Har du lest mer enn overskriften til artikkelen? Den sier akkurat det samme som jeg skrev og konkluderer ikke med 0,12%.

Artikkelen er fra et annet land - selvfølgelig har de andre tall. Det jeg ville frem til, er at yngre smittede alene ikke er årsaken til at dødsfallene har stupt. Siden du trakk frem at mange yngre mennesker ble smittet, og at man derfor har lave tall. På samme måte kan man si at våren 2020 var det store mørketall fordi det var nesten umulig å få testet seg med mindre man var døden nær, derfor var tallet høyere. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Artikkelen er fra et annet land - selvfølgelig har de andre tall. Det jeg ville frem til, er at yngre smittede alene ikke er årsaken til at dødsfallene har stupt. Siden du trakk frem at mange yngre mennesker ble smittet, og at man derfor har lave tall. På samme måte kan man si at våren 2020 var det store mørketall fordi det var nesten umulig å få testet seg med mindre man var døden nær, derfor var tallet høyere. 

Jeg skrev at det var flere årsaker. En av dem var at mange unge ble smittet i det tidsrommet.

Nakstad gjør også et anslag på en dødlighet mellom 0,5 og 1 i artikklen. Det er vesentlig mer enn 0,12. Å fastslå faktisk dødlighet er vanskelig. Det vil variere med mange faktorer.

Du har foresten ikke gitt noen link til hvor du har tallet ditt fra. Hvis du finner det frem ser du kanskje at det står en del forutsettninger der.

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skrev at det var flere årsaker. En av dem var at mange unge ble smittet i det tidsrommet.

Nakstad gjør også et anslag på en dødlighet mellom 0,5 og 1 i artikklen. Det er vesentlig mer enn 0,12. Å fastslå faktisk dødlighet er vanskelig. Det vil variere med mange faktorer.

Du har foresten ikke gitt noen link til hvor du har tallet ditt fra. Hvis du finner det frem ser du kanskje at det står en del forutsettninger der.

https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-dodeligheten-for-korona-i-norge-har-vart-0-12-prosent-siden-sommeren/s/12-95-3424055092

Nakstad sin uttalelse er fra oktober: https://ambulanseforum.no/artikler/nakstad-derfor-er-korona-farligere-enn-influensa

FHI sine beregninger er fra slutten av november. 

Og der står detogså:

Gjennom sommeren og høsten var svært mye av den registrerte smittespredningen i yngre aldersgrupper.

- Samlet sett har epidemien siden 1. juni gitt en beskjeden sykdomsbyrde i Norge. En viktig grunn til det er at den eldre delen av befolkningen har vært lite rammet, og man har unngått situasjoner med overbelastning av sykehusene, skriver FHI.

Og fra Nakstad:

Han presenterer et regnestykke hvor dødeligheten av influensa i Norge anslås til 0,17 prosent, mens dødeligheten for koronaviruset kan – avhengig av hvilke tall man bruker – anslås til 0,3 prosent, 1,8 prosent eller cirka 1 prosent

Det er ingen dokumentasjon på at dødlogheten faktosk er så lav som 0,12%, selv om dry hadde vært fint.

Og der står detogså:

Gjennom sommeren og høsten var svært mye av den registrerte smittespredningen i yngre aldersgrupper.

- Samlet sett har epidemien siden 1. juni gitt en beskjeden sykdomsbyrde i Norge. En viktig grunn til det er at den eldre delen av befolkningen har vært lite rammet, og man har unngått situasjoner med overbelastning av sykehusene, skriver FHI.

Og fra Nakstad:

Han presenterer et regnestykke hvor dødeligheten av influensa i Norge anslås til 0,17 prosent, mens dødeligheten for koronaviruset kan – avhengig av hvilke tall man bruker – anslås til 0,3 prosent, 1,8 prosent eller cirka 1 prosent

Det er ingen dokumentasjon på at dødlogheten faktosk er så lav som 0,12%, selv om dry hadde vært fint.

Nakstads uttalelse er fra oktober 2020. Eldgammel, med andre ord. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nakstads uttalelse er fra oktober 2020. Eldgammel, med andre ord. 

Jeg trodde du la ved linken for å underbyge din egen påstand, men hvis du mente å vise til hva som var utdatert onformasjon forstår jeg intensjonen din, selv om konklusjonen din blir feil.

Her kan du også lese litt om vanselighetene med å fastslå en dødlighet. Her beregnes letaliteten til 2,8% eller 0,8% avhengi av om du regner ut fra påviste eller beregnede smittede. (Denne fra desember  så enda nyere 😉)

• Opprett ny...