Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #26 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Jo. 🙈 Jeg har en bekjent som sier det hele tiden. Det er så gørt. Vanskelig å få fram riktig uttalelse. Hn sier det som en blanding av gøtt og gørt. Det betyr ikke godt, det har jeg skjønt. Anonymkode: dd2d8...c2a Kjedelig? Anonymkode: db9a9...13a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #27 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Folk fra Gjøvik sier ikke det. Det er mer fra andre sida av Mjøsa. Anonymkode: 42b48...711 Nei, folk på riktig side av Mjøsa bruker ikke gøtt Anonymkode: a12d4...33c
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #28 Skrevet 23. januar 2021 Eg plagast litt med at resten av landet ikkje forstår at "kjekke" ikkje er det same som kjekk. Eg kan godt finne på å seie om ein mann at han er så kjekke, i betydninga grei, snill, morsom. I det heile teke ein likandes kar. Men det har ikkje noko med å vere pen eller sjarmerande å gjere. Blir fort misforståingar av slikt... Anonymkode: b8fb8...442
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #29 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Inspirert av «prinsesse-tråden», der HI ikke klarte å se seg mett på henne. Jeg er ikke vandt med det uttrykket, og regarte likt som flere andre i den tråden, men likevel kan jeg forstå hva HI mener når hun sier det. Hvilke uttrykk fra andre dialekter/lokalsamfunn reagerer du på? Anonymkode: adf0f...4eb Har ikke lest tråden, men er «se seg mett på» et lokalt uttrykk? Det er jo bare et helt vanlig uttrykk? Anonymkode: 53095...a5d
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #30 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nei, folk på riktig side av Mjøsa bruker ikke gøtt Anonymkode: a12d4...33c Gi deg da. Jeg kjenner folk fra Gjøvik som sier det. Anonymkode: dd2d8...c2a
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #31 Skrevet 23. januar 2021 Her var det mange ord og uttrykk jeg ikke viste om! Kom på en jeg må passe på her jeg bor nå. Hjemme betyr ordet «løye» noe som er morsomt, her jeg bor nå betyr det «rart». Har hatt flere oppklarende samtaler med elever som blir fornærmet når jeg har sagt «Haha, den vitsen var løyen». Jeg syntes bare den var morsom! Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Har ikke lest tråden, men er «se seg mett på» et lokalt uttrykk? Det er jo bare et helt vanlig uttrykk? Anonymkode: 53095...a5d Jeg er ikke vandt med det uttrykket. Har hørt det noen få ganger i livet bare, og da gjerne i samenheng med en person som er pen/«deilig» å se på. Jeg forstod med en gang hva hi ønsket å formidle, men syntes likevel det var rart å si det om en mindreårig jente. Om det er et uttrykk som tilhører en region eller dialekt, vet jeg ikke, men jeg hørte det først i voksen alder da jeg flyttet hjemmefra. -HI Anonymkode: adf0f...4eb
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #32 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Her var det mange ord og uttrykk jeg ikke viste om! Kom på en jeg må passe på her jeg bor nå. Hjemme betyr ordet «løye» noe som er morsomt, her jeg bor nå betyr det «rart». Har hatt flere oppklarende samtaler med elever som blir fornærmet når jeg har sagt «Haha, den vitsen var løyen». Jeg syntes bare den var morsom! -HI Anonymkode: adf0f...4eb Så løye, jeg er fra Sandnes og der betyr løye både morsomt og rart avhengig av kontekst. Blir nysgjerrig på hvor du kommer og hvor du bor nå. 😊 Anonymkode: 8695f...839
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #33 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jo. 🙈 Jeg har en bekjent som sier det hele tiden. Det er så gørt. Vanskelig å få fram riktig uttalelse. Hn sier det som en blanding av gøtt og gørt. Det betyr ikke godt, det har jeg skjønt. Anonymkode: dd2d8...c2a "Gøtt" brukes ikke på Gjøvik, men brukes som "godt" i for eksempel Trysil og Våler (som bekreftes i tråden). Er noe ekstra godt, er det "gær-gøtt" på disse plassene. Du snakker om "gørt". Det er, som du sier, noe som er negativt. En gørr film = en kjedelig film. Gørr/gørt beskriver noe som er kjedelig og kjipt. Anonymkode: 42b48...711
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #34 Skrevet 23. januar 2021 Jeg er innflyttet sørlending. Har bodd her det meste av livet, men blir ikke vant til diverse «talefeil» her. Mange sier lagg i stedet for lå (altså verbet å ligge), de skiller ikke mellom du og deg, og kan si «Kan jeg bli med hjem til du?». Veldig mange sier tapensere og legimitasjon i stedet for tapetsere og legitimasjon. Utallige eksempler å ta av, men dette var i hvert fall et utvalg. Anonymkode: f2fde...187
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #35 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Eg plagast litt med at resten av landet ikkje forstår at "kjekke" ikkje er det same som kjekk. Eg kan godt finne på å seie om ein mann at han er så kjekke, i betydninga grei, snill, morsom. I det heile teke ein likandes kar. Men det har ikkje noko med å vere pen eller sjarmerande å gjere. Blir fort misforståingar av slikt... Anonymkode: b8fb8...442 Man sier kjekk jente. Det bruker vi i Østfold om en alright jente. Anonymkode: d4f60...30b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #36 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Så løye, jeg er fra Sandnes og der betyr løye både morsomt og rart avhengig av kontekst. Blir nysgjerrig på hvor du kommer og hvor du bor nå. 😊 Anonymkode: 8695f...839 Kommer fra flateste Jæren, og flyttet til fjellfylte Bergen! 😊 - HI Anonymkode: adf0f...4eb
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #37 Skrevet 23. januar 2021 Her sier vi rasket om søppelet. Og snavel om godteri Anonymkode: c67e2...6d2
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #38 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Folk fra Gjøvik sier ikke det. Det er mer fra andre sida av Mjøsa. Anonymkode: 42b48...711 Et stykke inn på andre siden i så fall. På Hedmarken brukes det ikke. Anonymkode: f1ba5...1a3
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #39 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Gi deg da. Jeg kjenner folk fra Gjøvik som sier det. Anonymkode: dd2d8...c2a Hun snakket om den riktige siden av Mjøsa. Gjøvik ligger på feil side. Jeg har forresten aldri hørt noen fra Gjøvikområdet bruke ordet gøtt. Anonymkode: f1ba5...1a3
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #40 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er innflyttet sørlending. Har bodd her det meste av livet, men blir ikke vant til diverse «talefeil» her. Mange sier lagg i stedet for lå (altså verbet å ligge), de skiller ikke mellom du og deg, og kan si «Kan jeg bli med hjem til du?». Veldig mange sier tapensere og legimitasjon i stedet for tapetsere og legitimasjon. Utallige eksempler å ta av, men dette var i hvert fall et utvalg. Anonymkode: f2fde...187 Og at de "våkner barna". Det heter "vekker". Anonymkode: 9ab39...672
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #41 Skrevet 24. januar 2021 Tvarravoli er vanlig i trøndelag dvs en vrang og vanskelig person. Sjur og geiter = fitta og puppene. Peisen =pikken. Anonymkode: fffd9...2d0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #42 Skrevet 24. januar 2021 Jeg flyttet til Ålesund å jobbet med ei fra lenger utpå landet, hun måtte hjem «fordi hynen var syk» det var vist sønnen. Anonymkode: 8392e...eac
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #43 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Folk fra Gjøvik sier gøtt. Hva betyr det? «Det er så gøtt.» ?? Anonymkode: dd2d8...c2a Ååååh.. du mener gørrt. At noe er gørt, kjedelig. Men at den r'en blir taus i ordet "Detta var gø(r)tt å læsa om Anonymkode: 3226e...0bf
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #44 Skrevet 24. januar 2021 Har flyttet til Solbyen Sarpsborg, og her sier de :"Vil du STAKE katten?" Da får jeg litt vondt inni meg altså. De synes jeg er rar som sier :"Vil du KLAPPE kattten?" Anonymkode: d4f60...30b
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #45 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hva er rart med det? Anonymkode: 9ab39...672 Det er feil bruk i en setning, rett og slett. Jeg kan ikke plages av noe, men noe kan plage meg. Anonymkode: aade4...2f5
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #46 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har flyttet til Solbyen Sarpsborg, og her sier de :"Vil du STAKE katten?" Da får jeg litt vondt inni meg altså. De synes jeg er rar som sier :"Vil du KLAPPE kattten?" Anonymkode: d4f60...30b I Larvik sier vi "smeike" 😃 Høres litt mer koselig ut enn stake 😳😂 Anonymkode: d6c78...dcb
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #47 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Er "nordnorsk" én dialekt? Anonymkode: 42f14...db0 Absolutt ikke, hører selvfølgelig godt forskjellen mellom Helgeland, Bardu og Tromsø f.eks., men jeg liker stort sett alle variantene av dialektene nordpå (moren min er nordlending). Anonymkode: c6d12...2a8
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #48 Skrevet 24. januar 2021 28 minutes ago, Anonym bruker said: I Larvik sier vi "smeike" 😃 Høres litt mer koselig ut enn stake 😳😂 Anonymkode: d6c78...dcb Smeike brukes dessverre i store deler av Vestfold. Jeg kan bare ikke fordra det ordet! Anonymkode: 04cb6...9fc
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #49 Skrevet 24. januar 2021 Spikke minkepinne 😅 Fikk mange rare tanker i hodet før den ble oppklart 😂 Anonymkode: 59816...1bd
Syngensang Skrevet 24. januar 2021 #50 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Spikke minkepinne 😅 Fikk mange rare tanker i hodet før den ble oppklart 😂 Anonymkode: 59816...1bd Jamen, du må jo forklare, vart veeeeeldig nysgjerrig 😆
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå