Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er du redd for å smitte barna ettersom du ønsker å bruke munnbind? Eller er du redd for å bli smittet selv så du ønsker barna skal bruke munnbind? Jeg tviler nemlig på at du får 1- åringene til å bruke munnbind riktig. 

Anonymkode: 04a29...fec

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jada. Bruk munnbind og blås i om de små blir redde og utrygge på omsorgspersonene sine. 

Anonymkode: 705cd...3ab

Det der skjønner jeg ikke helt. Når jeg er ute og handler her jeg bor (Bergen, så nesten alle bruker munnbind) har jo også foreldrene til småbarn munnbind på seg. Ungene er jo ikke utrygge av den grunn? De ser ikke ut til å bry seg.

HI: Det vil ikke hjelpe deg noe videre å gå med munnbind. Beskyttelsen er liten når motparten ikke bruker og man er nærmere enn en meter over litt tid. I tillegg er det lite sannsynlig at du vil klare å bruke det 100 % korrekt så lenge og med små barn tett på. Problemet ditt er ikke mangel på munnbind på jobb (som bare ville gitt deg falsk trygghet uansett og i verste fall økt risikoen hvis du ikke bruker det helt riktig absolutt hele tiden), men angsten for smitte i seg selv. Jeg synes du bør ta dette opp med legen din. 

Anonymkode: e1eb9...b8b

Selvfølgelig skal man ikke bruke munnbind i bhg. Essensielt at barna ser vår ansiktsmimikk. Det er jo der kommunikasjon og samspill med, spesielt de minste uten språk, foregår. Det er det det handler om, ikke at barna blir redde for et ansikt med maske. Du som jobber i bhg burde vite dette! 

Anonymkode: 24972...214

Annonse

Du igjen? Hva med å skaffe deg en annen jobb? Du passer ikke til å jobbe i barnehage.

Hvor mange tilfeller har du hørt at barn har smittet voksne i en barnehage? 

Anonymkode: cf648...c73

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Er så redd for smitte at jeg har vondt i magen om dagene på jobb.

Anonymkode: 55755...c93

Munnbind beskytter barna fra deg. Så det vil ikke hjelpe din angst.

Den dagen barnehagepersonellet her bruker munnbind da er min unge ferdig i barnehagen. Vet du hva. Dette er tross alt sjeldent livsfarlig for vanlige, friske mennesker. 

Optatium skrev (33 minutter siden):

Munnbind beskytter barna fra deg. Så det vil ikke hjelpe din angst.

Den dagen barnehagepersonellet her bruker munnbind da er min unge ferdig i barnehagen. Vet du hva. Dette er tross alt sjeldent livsfarlig for vanlige, friske mennesker. 

Er enig i at man ikke skal bruke munnbind i barnehage, men å tro at alle som jobber i barnehage er friske mennesker er bare rart, det er utrolig mange som er i risikogruppene.

Anonymkode: e97d5...764

Er det ikke lov? Vi foreldre bruker munnbind ved henting og levering. Skjønner det med mimikken, men på storebarnsavdeling kan det vel ikke være så farlig en begrenset periode? 

Anonymkode: 9b402...f1d

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Er enig i at man ikke skal bruke munnbind i barnehage, men å tro at alle som jobber i barnehage er friske mennesker er bare rart, det er utrolig mange som er i risikogruppene.

Er vel få som er såpass gamle at de er i reell risikogruppe for korona i barnehagene? De som er yngre og såpass syke hadde vel aldri tatt seg jobb i barnehage i utgangspunktet?

Anonymkode: ac501...f31

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er vel få som er såpass gamle at de er i reell risikogruppe for korona i barnehagene? De som er yngre og såpass syke hadde vel aldri tatt seg jobb i barnehage i utgangspunktet?

Anonymkode: ac501...f31

Såpass syke? De jobber jo i alle yrker, hvorfor skulle de ikke jobbe i barnehage? Mange jobber i helsevesenet og. Riskogruppene består jo av mange forskjellige riskogrupper,  b.l.a diabetes, lungesykdommer, fedme, hjertesykdommer, nyresykdommer. De menneskene lever ganske normale liv med normale jobber.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Skjønner deg godt, hi ❤️ Anbefaler å bytte til en jobb uten snørr, bæsj og andre ekle kroppsvæsker. Føler deg mye mer ren med en gang.

Anonymkode: c7b85...e12

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg tror ikke det. Men jeg har inntrykk av (basert på personlige erfaringer bare) at de som er mest redd er de som har mindre grunn til å være det. 

Gjør noe med helseangsten eller bytt jobb. Jeg er glad for at vi slipper munnbind på jobb. Er noe herk å gå med i mange timer og kunne ikke falt meg inn å ønske at barna ikke får se smilet mitt eller den øvrige ansiktsmimikken. Det er viktig for alle mennesker, men særlig for barn. 

Tenk om jeg som jobber 1:1 med et barn med særskilte behov, skulle bruke munnbind som dekker over halve ansiktet.. Det kommer innimellom ufrivillig nys eller hoste på meg, men barnet er avhengig av å se ansiktet mitt grunnet bruk av tegn til tale. Da er mimikk essensielt. 

Eller tenker du at det skal være ulike regler for bhgansatte? Noen får bruke munnbind mens andre ikke? 

Anonymkode: d0961...d94

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er neppe «utrolig mange» av de som jobber i barnehage som faktisk er i en av risikogruppene:

Grupper med høg risiko

• Alder over 80 år, ELLER
  • Bebuar på sjukeheim, ELLER
  • Enkelte alvorlege helsetilstander, uansett alder:
    • aktiv kreftsjukdom, behandling mot kreft (spesielt immundempande behandling, strålebehandling mot lungene eller kjemoterapi) som er i gang eller er nyleg avslutta. Blodkreft har høgare risiko enn andre former for kreft.
    • nevrologiske sjukdomar eller muskelsjukdomar som medfører nedsett hostekraft eller lungefunksjon (f.eks. ALS)
    • medfødd immunsvikt i ustabil fase som medfører risiko for alvorlege luftvegsinfeksjonar
    • blodsjukdomar som omfattar celler eller organ som er viktige for immunforsvaret
    • beinmergstransplantasjon eller organtransplantasjon
    • hivsmitte med lågt CD4-tal
    • betydeleg nedsett nyre- eller leverfunksjon

Anonymkode: 4d74c...62d

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er neppe «utrolig mange» av de som jobber i barnehage som faktisk er i en av risikogruppene:

Grupper med høg risiko

• Alder over 80 år, ELLER
  • Bebuar på sjukeheim, ELLER
  • Enkelte alvorlege helsetilstander, uansett alder:
    • aktiv kreftsjukdom, behandling mot kreft (spesielt immundempande behandling, strålebehandling mot lungene eller kjemoterapi) som er i gang eller er nyleg avslutta. Blodkreft har høgare risiko enn andre former for kreft.
    • nevrologiske sjukdomar eller muskelsjukdomar som medfører nedsett hostekraft eller lungefunksjon (f.eks. ALS)
    • medfødd immunsvikt i ustabil fase som medfører risiko for alvorlege luftvegsinfeksjonar
    • blodsjukdomar som omfattar celler eller organ som er viktige for immunforsvaret
    • beinmergstransplantasjon eller organtransplantasjon
    • hivsmitte med lågt CD4-tal
    • betydeleg nedsett nyre- eller leverfunksjon

Anonymkode: 4d74c...62d

Men her viser du bare høy risikogruppe.

Nei, ikke enig i munnbind, men sånn munnvisir hvor ansiktet synes burde de gå med om de vil. For min 2 åring er munnbind like naturlig som å ta på seg lue nå, så er helt sikker på at hun ikke hadde reagert på det overhodet.. Ihvertfall når smittetrykket er høyt. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hva konkret er du redd for med å bli smittet egentlig?

Anonymkode: 190fc...63f

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Idiotisk. 

Anonymkode: 38b8b...e66

Hi her. Skjønner ikke at jeg oppfattes som idiotisk som er redd for smitte i barnehagen. Gjennom en dag er vi nyst og hostet på mange ganger og blir ofte syke. Vi kan jo ikke vite om barna bare har vanlig forkjølelse eller har coronasmitte med seg. Så snart vi kommer ut fra jobb er det avstand, håndsprit og munnbind overalt. Føles rart at ingen av disse reglene gjelder i barnehagen, i skolen bruker de ansatte munnbind, vi kunne i det minste hatt på visir.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hi her. Skjønner ikke at jeg oppfattes som idiotisk som er redd for smitte i barnehagen. Gjennom en dag er vi nyst og hostet på mange ganger og blir ofte syke. Vi kan jo ikke vite om barna bare har vanlig forkjølelse eller har coronasmitte med seg. Så snart vi kommer ut fra jobb er det avstand, håndsprit og munnbind overalt. Føles rart at ingen av disse reglene gjelder i barnehagen, i skolen bruker de ansatte munnbind, vi kunne i det minste hatt på visir.

Spørsmålet er jo hvorfor du er så redd for å bli sluttet av covid. De aller aller fleste opplever sykdommen veldig mildt, tross alt. 

Forøvrig i min barnehage har de ikke hatt så lavt sykefravær på flere år. Både for barn og ansatte. Kanskje det er noe dere ikke gjør helt rett hvis dere fortsatt stadig er syke?

For en ekkel tråd å lese i- utrolig mange frekke og ekle svar i ei tid hvor de fleste kan trenge at vi alle tenker oss om før vi river kjeften. Er vi kommet dit at dugnaden er idiotisk? At det ikke er lov å være redd? At vi kan "shame" de som er redd?

HI: munnbind er pr. idag ikke anbefalt for ansatte i bhg, bortsett fra i fellesareal hvor en ikke kan holde avstand blant kollegaer. Om du tilhører en risikogruppe syns jeg du skal ta din redsel opp med din leder eller lege og uavhengig av risikogruppe kan det være fint for deg å få noen å prate med. Jeg jobber med barn og unge og erfaringen min er ofte at de også er redd for det du beskriver: det er lite tiltak på jobb/skole,  men på fritiden skal mange regler følges. En del ungdom har faktisk beskrevet at de føler at de ikke er viktige, siden de føler at de ikke tas hensyn til i smittevernhensyn.  Noen tør ikke snakke med foreldre om dette heller- og det kan jeg forsåvidt skjønne når en leser her.  

Anonymkode: a2333...fa8

• Opprett ny...