Gå til innhold

Er det noen alder som er verst mtp skilsmisse foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barna våre er 5 og 9. Går nok mot brudd før eller senere. Er det best å hoppe i det, eller vente til yngste er litt eldre? Eller er det en fordel at de er små? Glemmer slik det var? 

Anonymkode: 84fe8...6dd

Skrevet

mine største slet veldig de var 15 og 17,mens de på 5,8 og 10 taklet det greit, var lei seg innimellom,men ellers gikk det fint, var 50/50 fra start og tror det hjalp mye for de små, de 2 største ville være mest hos meg pga kamerater og skole,så de var hos far i helga, nå idag er de 2 største 22 og 20 og ting går mye bedre nå

Anonymkode: 9915b...8f6

Skrevet

Hørte en barnepsykolog uttalte, at alderen mellom 10-12 er mest sårbar. Men det er sikkert også veldig individuelt.  

Anonymkode: 81a8a...771

Skrevet

Tenåringer er vel de som sliter mest. Likevel venter mange bevisst til barna er i den alderen. Skjønn det den som kan...

Anonymkode: a2b7d...bce

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tenåringer er vel de som sliter mest. Likevel venter mange bevisst til barna er i den alderen. Skjønn det den som kan...

Mitt inntrykk er at mange tror at jobben er gjort når barna er blitt tenåringer. Da klarer de seg selv liksom. Min erfaring er at da trengs foreldre som er til stede både mentalt og fysisk. Skilsmisse gjør jo gjerne sitt til at begge deler forsvinner da foreldre flytter og samtidig har nok med sitt eget litt havarerte liv.

Anonymkode: e63d6...0eb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tipper det er fordi foreldrene da føler de har blitt litt mer selvstendige og greier seg bedre selv. Man føler jo at de er skjørest når de er små.

Anonymkode: 84fe8...6dd

Skrevet

Jeg ville tippe på at slutten av barneskolen og tidlig på ungdomsskolen var værst.

Anonymkode: 91289...845

Skrevet

Jeg tror tenårene er mest sårbare for slike endringer. Da er det så mye som skjer i kropp og sinn på dem selv, også skal de i tillegg takle sorg over foreldrenes brudd. 

Det kan være vanskelig nok å "komme innpå" en tenåring og snakke godt om følelser og tanker, og det er en veldig skummel fase å skille seg i fordi de føler seg dyttet vekk og at foreldrene er egoistiske og er ikke helt gamle nok til å se at de er minst like egoistiske selv. Ting blir da vanskelig når de ikke vil prate....

En yngre unge er det lettere å prate med, de viser følelsene sine mer åpent. En gutt på 6 år kan gråte og rase og fortelle hvorfor han gjør det, mens en gutt på 16 blir sint og innesluttet uten å fortelle hvorfor han er det.

Om det går mot brudd uansett ville jeg heller tatt det med en 5 og 9 åring enn med en 12 og 16 åring.

Hilsen tenåringsmamma.

Anonymkode: ac567...f7f

Skrevet

For en 5-6 år siden tok jeg et halvårs kurs om barn og ungdom, i forbindelse med jobben. Og psykologen vi hadde der, mente at de verste periodene for ungene å oppleve store forandringer i livet (skilsmisser, dødsfall etc) var i "trassalder-periodene" - som jo ikke er trass, men brytningstider fysisk, psykisk og mentalt for ungene. Dvs  ca 1 1/2, 3, 6 og starten på puberteten. Men den verste var 6 år, for da begynte da var de stor nok til å forstå, men for små til å forstå på en gang. I tillegg kommer skolestart som er en ganske dramatisk overgang for mange.  

Anonymkode: f0076...2cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...