Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #26 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): De som tjener under 800k. Det vil si, vaskehjelp, hjemmehjelp, pleiere av forskjellige slag (nei, sykepleiere er ikke kritiske, leger kan gjøre jobben de gjør), de som produserer ting som brus og annet skvip, folk som jobber på bensinstasjoner (bensinstasjonene er automatiske idag), nesten alle som jobber i butikk (trenger bare en person i kassa), drosjesjåførene, +++. Er mange jobber som ikke er samfunnskritiske. Anonymkode: d6ccb...252 Jeg skulle likt å se hun ene i kassen der, når hun også tar i mot varer, fyller på varer, tørker av handlevogner og kjøl etter smittevernsregler, betjener posten og alt som faktisk ikke skjer av seg selv i en butikk. Du er litt snever, vil jeg si. Anonymkode: 14ce3...70b
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #27 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): De som tjener under 800k. Det vil si, vaskehjelp, hjemmehjelp, pleiere av forskjellige slag (nei, sykepleiere er ikke kritiske, leger kan gjøre jobben de gjør), de som produserer ting som brus og annet skvip, folk som jobber på bensinstasjoner (bensinstasjonene er automatiske idag), nesten alle som jobber i butikk (trenger bare en person i kassa), drosjesjåførene, +++. Er mange jobber som ikke er samfunnskritiske. Anonymkode: d6ccb...252 Så de søler fleste som er politi eller jobber i Forsvaret er ikke samfunnskritisk 😂😂😂😂 det er ikke lønna det kommer an på... Håper du koser deg på hytta i Hemsedal med varmekabler på gårdsplassen og at Teslaen lader fint i den oppvarmede garasjen. Så skal vi som bidrar til et tryggere samfunn i uniform sjekke tilbudsavisene på matbutikkene for neste uke så lenge. Anonymkode: b11cc...6f9
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #28 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hahahaha, jaja. Så jeg som jobber i hjemmetjenesten og hjelper folk i sitt hjem med nødvendig stell, medisiner, sårstell, bistå med mat osv er ikke ett samfunnskritisk yrke? Ville likt å se en lege i min jobb og ville likt å se hvordan det hadde gått uten hjemmetjenesten, sykepleiere på sykehus, renholdere, butikkmedarbeidere osv. Anonymkode: cd127...9a0 Selvfølgelig ville en lege kunne utføre din jobb hvis det ble nødvendig. Tror du ikke de kan stelle sår? Men det er ikke mange nok leger til å dekke dette behovet uansett, så det er jo en helt irrelevant diskusjon. Anonymkode: 680ed...943
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #29 Skrevet 23. januar 2021 Jobber som regnskapsfører. Er ikke en del av samfunnskritisk. Men jeg er ganske sikker på at det ville vært en smule krise om folk ikke fikk lønn 😅 Uansett har jeg mulighet for hjemmekontor, så det er ikke et problem. Vi har mer å gjøre om dagen enn normalt, slik situasjonen er nå, anser jeg meg som en som slapp lett unna i en krise. Anonymkode: 508a0...aee
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #30 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): De aller fleste «akademikere» har ikke samfunnskritiske yrker Anonymkode: 4836f...894 Da tror jeg ikke du vet helt hvilke roller akademikere fyller i arbeidslivet. Det er et utrolig stort og variert bilde. Alt fra de ansatte i FHI til domstoler, banker, legemiddeltilsynet, media og mye, mye mer. Stort sett universitetsutdannede folk. Jeg har en samfunnskritisk jobb fordi den defineres som en del av området «finansielle tjenester». Offentlig sektor Hilsen akademiker. Anonymkode: 680ed...943
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #31 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Her vi bor må begge ha samfunnskritiske jobber (gjelder både bhg og skole). Jeg er lege og forsker. Forskerstillingen er ikke samfunnskritisk. Mannen er siv. ing., og prosjektleder for et samfunnskritisk samferdselsprosjekt. Han kan stort sett ha hjemmekontor, men må også være fysisk tilstede ved enkelte tilfeller. Anonymkode: 5efe2...671 Her også. Begge må omfattes av definisjonen og det må dokumenteres. Jeg har en samfunnskritisk jobb etter definisjonen, men ettersom jeg kan jobbe hjemmefra tenker jeg at det uansett ikke er jeg som står først i den køen. Anonymkode: 680ed...943
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2021 #32 Skrevet 23. januar 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Her også. Begge må omfattes av definisjonen og det må dokumenteres. Jeg har en samfunnskritisk jobb etter definisjonen, men ettersom jeg kan jobbe hjemmefra tenker jeg at det uansett ikke er jeg som står først i den køen. Anonymkode: 680ed...943 https://www.regjeringen.no/no/tema/samfunnssikkerhet-og-beredskap/innsikt/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner/id2695609/?expand=factbox2695881 Dersom barnehage, skole eller andre dagtilbud er stengt eller har reduserte åpnings- eller oppholdstider på grunn av smitteverntiltak, skal kommunen likevel sørge for at det etableres et tilbud for barn under 12 år, som har minst én foresatt som arbeider i kritiske eller viktige samfunnsfunksjoner. Det er tilstrekkelig at én av de foresatte arbeider innenfor en kritisk eller viktig samfunnsfunksjon. Dette gjelder også for tilfeller der barnet ikke bor sammen med begge foresatte. Anonymkode: 8ea6e...ae6
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #33 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): De som tjener under 800k. Det vil si, vaskehjelp, hjemmehjelp, pleiere av forskjellige slag (nei, sykepleiere er ikke kritiske, leger kan gjøre jobben de gjør), de som produserer ting som brus og annet skvip, folk som jobber på bensinstasjoner (bensinstasjonene er automatiske idag), nesten alle som jobber i butikk (trenger bare en person i kassa), drosjesjåførene, +++. Er mange jobber som ikke er samfunnskritiske. Anonymkode: d6ccb...252 Leger kan gjøre jobben sykepleierne gjør!? Ha ha! Nå lo jeg høyt! Vi gjør ofte jobben legene gjør; det vil si, vi forteller legen hva pasienten trenger og må ha, så signeres de på det. Vi gjør også jobben til renholderen; uten å få ekstra betalt. I tillegg til hjelpepleier-oppgaver, hva nå enn det er. Vi lager mat, ruller hår, tørker støv, vasker gulv, ratter på respirator, snur, vasker, steller, suger slim i luftveiene, retter feil i medisin-kurver, foreslår behandling, tiltak, framdriftsplan, administrerer diverse infusjoner, dokumenterer, ivaretar pårørende, legger ernæringssonde, osv osv osv. Jeg skjønner at mange ikke helt forstår hva sykepleierne gjør, men jeg kan love deg; legene kan ikke overta jobben til sykepleierne. Anonymkode: c8e94...929
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #34 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Leger kan gjøre jobben sykepleierne gjør!? Ha ha! Nå lo jeg høyt! Vi gjør ofte jobben legene gjør; det vil si, vi forteller legen hva pasienten trenger og må ha, så signeres de på det. Vi gjør også jobben til renholderen; uten å få ekstra betalt. I tillegg til hjelpepleier-oppgaver, hva nå enn det er. Vi lager mat, ruller hår, tørker støv, vasker gulv, ratter på respirator, snur, vasker, steller, suger slim i luftveiene, retter feil i medisin-kurver, foreslår behandling, tiltak, framdriftsplan, administrerer diverse infusjoner, dokumenterer, ivaretar pårørende, legger ernæringssonde, osv osv osv. Jeg skjønner at mange ikke helt forstår hva sykepleierne gjør, men jeg kan love deg; legene kan ikke overta jobben til sykepleierne. Anonymkode: c8e94...929 Du har en ganske nedlatende innstilling til andre yrkesgrupper enn din egen må jeg si. Anonymkode: 8afc7...d88
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #35 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Hahahaha, jaja. Så jeg som jobber i hjemmetjenesten og hjelper folk i sitt hjem med nødvendig stell, medisiner, sårstell, bistå med mat osv er ikke ett samfunnskritisk yrke? Ville likt å se en lege i min jobb og ville likt å se hvordan det hadde gått uten hjemmetjenesten, sykepleiere på sykehus, renholdere, butikkmedarbeidere osv. Anonymkode: cd127...9a0 Enig i at du har en samfunnskritisk jobb. Ikke enig i resten. Jeg er lege og har jobbet i hjemmesykepleien mens jeg ventet på turnus. Jeg gjorde alt det du ramser opp pluss mye mer. Jeg gikk som «sykepleier», og det var helt problemfritt. Men det er uansett ikke nok leger til å dekke opp for alle sykepleiere så det er en helt irrelevant diskusjon. Anonymkode: edca2...be9
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #36 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Leger kan gjøre jobben sykepleierne gjør!? Ha ha! Nå lo jeg høyt! Vi gjør ofte jobben legene gjør; det vil si, vi forteller legen hva pasienten trenger og må ha, så signeres de på det. Vi gjør også jobben til renholderen; uten å få ekstra betalt. I tillegg til hjelpepleier-oppgaver, hva nå enn det er. Vi lager mat, ruller hår, tørker støv, vasker gulv, ratter på respirator, snur, vasker, steller, suger slim i luftveiene, retter feil i medisin-kurver, foreslår behandling, tiltak, framdriftsplan, administrerer diverse infusjoner, dokumenterer, ivaretar pårørende, legger ernæringssonde, osv osv osv. Jeg skjønner at mange ikke helt forstår hva sykepleierne gjør, men jeg kan love deg; legene kan ikke overta jobben til sykepleierne. Anonymkode: c8e94...929 Det er mange g viktige oppgaver, men ingen som strengt tatt iikke kan gjøres av en lege vell? Uansett en tåpelig diskusjon. Det er en del oppgaver i safunnet som det er kritisk hvis ikke blir gjort. Noen oppgaver krever utdanning, andre ikke, noen er vanskelige og andre er enkle. Det vesentlige er at de blir gjort. Anonymkode: aab61...e77
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #37 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Jeg skjønner at mange ikke helt forstår hva sykepleierne gjør, men jeg kan love deg; legene kan ikke overta jobben til sykepleierne. Anonymkode: c8e94...929 Du gjør i hvert fall en god jobb med å bekrefte inntrykket mange har av sykepleierne som arrogante, selvgode sytepaver... Ja, dere gjør en viktig jobb. Og det gjør jammen svært mange andre også. Ikke har dere hårreisende dårlig lønn for en treårig utdanning med relativt lave opptakskrav heller. Anonymkode: b5a74...a7e
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #38 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Du gjør i hvert fall en god jobb med å bekrefte inntrykket mange har av sykepleierne som arrogante, selvgode sytepaver... Ja, dere gjør en viktig jobb. Og det gjør jammen svært mange andre også. Ikke har dere hårreisende dårlig lønn for en treårig utdanning med relativt lave opptakskrav heller. Anonymkode: b5a74...a7e Jeg er ikke helsepersonell, men jeg vet helt klart at en lege ikke kan ta over jobben til f.eks. en intensivsykepleier, som er opplært i bruk av respirator og dialysemaskin. Med opplæring ville legen klart det, men det ville jo tatt sin tid. Anonymkode: 7a60c...9f0
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #39 Skrevet 24. januar 2021 Jobber i barnehage, og foreldrene med samfunnskritisk yrke er visst mer avhengig av plass i barnehage til yngre barna er. På storebarnsavdelingene har ingen søkt om utvidet plass (kanskje bare en halvtime på et barn), mens på småbarna skal alle komme (fordi så og si alle yrker nå er samfunnskritisk, selv om både mor og far er hjemme og har hjemmekontor, klarer de da ikke og hente/ levere mellom 8.30-16, så småbarna er der fra 7-16.45. Noe fleksibilitet skulle man tro det gikk an å få til selv om jobben er samfunnskritisk. (På store barn er det leger og politi, de har fått endret turnus for å få det til å gå opp). Anonymkode: 5687a...175
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #40 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (På 23.1.2021 den 10.48): Vaskehjelp? Mener du da en renholder? Jeg er renholder på en skole. Blir vi syke, så blir skolen en stengt. Det samme med renholdere på sykehus osv Anonymkode: d5fe6...783 👏 For jobben du gjør. Jeg setter alltid stor pris på renholdere. Holder kontoret mitt rent. Jeg hilser alltid og takker. Anonymkode: 89524...ae8
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2021 #41 Skrevet 24. januar 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): 👏 For jobben du gjør. Jeg setter alltid stor pris på renholdere. Holder kontoret mitt rent. Jeg hilser alltid og takker. Anonymkode: 89524...ae8 Takk 😉 Anonymkode: d5fe6...783
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå