Gå til innhold

Hvilke yrker er ikke samfunnskritiske?

Anbefalte innlegg

Det lurer jeg på etter å ha gått gjennom listen over samfunnskritiske yrker.

Til forskjell fra nedstengning i fjor er det ikke lenger nødvendig at begge foreldrene har samfunnskritisk arbeid for at barna skal få tilbud om fulltid barnehage. 

Jeg jobber selv i bhg og tror faktisk alle barna i vår bhg har rett på fulltidsplass under en ev. nedstengning. Vil tro det er slik i mange andre bhg og skoler også. Hva er poenget med en såkalt nedstengning da?

Anonymkode: a4990...043

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det lurer jeg på etter å ha gått gjennom listen over samfunnskritiske yrker.

Til forskjell fra nedstengning i fjor er det ikke lenger nødvendig at begge foreldrene har samfunnskritisk arbeid for at barna skal få tilbud om fulltid barnehage. 

Jeg jobber selv i bhg og tror faktisk alle barna i vår bhg har rett på fulltidsplass under en ev. nedstengning. Vil tro det er slik i mange andre bhg og skoler også. Hva er poenget med en såkalt nedstengning da?

Det er vel bare å håpe folk bruker hodet. Mannen min har samfunnskritisk, jeg ikke. Så vi har ikke benyttet oss av retten til barnehage (når de lettet på dette) kommer heller ikke til å bruke det denne gangen. Men det skal godt gjøres at ALLE har krav på tilbud. Hvor jobber du i landet? 

Anonymkode: d53d0...06c

De som tjener under 800k. Det vil si, vaskehjelp, hjemmehjelp, pleiere av forskjellige slag (nei, sykepleiere er ikke kritiske, leger kan gjøre jobben de gjør), de som produserer ting som brus og annet skvip, folk som jobber på bensinstasjoner (bensinstasjonene er automatiske idag), nesten alle som jobber i butikk (trenger bare en person i kassa), drosjesjåførene, +++. Er mange jobber som ikke er samfunnskritiske.

Anonymkode: d6ccb...252

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

De som tjener under 800k. Det vil si, vaskehjelp, hjemmehjelp, pleiere av forskjellige slag (nei, sykepleiere er ikke kritiske, leger kan gjøre jobben de gjør), de som produserer ting som brus og annet skvip, folk som jobber på bensinstasjoner (bensinstasjonene er automatiske idag), nesten alle som jobber i butikk (trenger bare en person i kassa), drosjesjåførene, +++. Er mange jobber som ikke er samfunnskritiske.

Alle yrker du ramser opp er per definisjon samfunnskritiske.

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Det er vel bare å håpe folk bruker hodet. Mannen min har samfunnskritisk, jeg ikke. Så vi har ikke benyttet oss av retten til barnehage (når de lettet på dette) kommer heller ikke til å bruke det denne gangen. Men det skal godt gjøres at ALLE har krav på tilbud. Hvor jobber du i landet? 

Anonymkode: d53d0...06c

Jeg jobber i Asker kommune. Hos oss har (etter forrige kartlegging) i teorien nesten alle rett på plass og kommer til å bruke den ved en ev nedstengning. Flere er hjemme i permisjon, men har likevel satt opp fulltid. Ut fra spm vi har fått fra foreldre virker de å være mer opptatt av at de skal ha max ut av det de betaler for bhg heller enn å tenke smittevern eller barnets beste. 

Eks. 1,5 åring som endelig er blitt trygg og glad i bhg, må etter kartlegging av tidspunkt for levering/henting, være på kohort med ukjent voksen og ukjente 5 åringer fordi foreldrene, der en er hjemme i permisjon, ønsker at barnet skal være i bhg mer enn 8 timer fordi "de betaler for det".

Annonse

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det må være flaut å være så lite kunnskapsrik. Tror ikke du ønsker å legges inn på intensiv uten sykepleierne til stede. Skulle likt å se legen knote med dialysemaskinen eller med respiratoren. Ikke minst skulle jeg likt å se at vi hadde nok leger til å dekke opp jobben sykepleierne gjør når de forsvinner. 

Anonymkode: 7a60c...9f0

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Både jeg og mannen tjener under 500 000kr og begge har samfunnkritiske jobber. 

Anonymkode: 9b9d1...a2c

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ok. De som blir definert som samfunnskritiske på min arbeidsplass er de passer på at du får betalt med kort eller får tatt ut penger. De tjener ikke over 800 000 her. 

Tror du skal være litt forsiktig med å bastant si en minstelønn for kritiske yrker, for sånn fungerer faktisk ikke samfunnet.

Det er også stor forskjell på hva man tjener i de store byene og ut i distriktene.

Ellers kan man vel ganske sikkert si at hadde smitten virkelig tatt løst her i Norge så hadde ikke helsevesenet klart seg med bare leger! Så mange hender har ikke legene heller...

Anonymkode: a2992...75f

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Ok. De som blir definert som samfunnskritiske på min arbeidsplass er de passer på at du får betalt med kort eller får tatt ut penger. De tjener ikke over 800 000 her. 

Tror du skal være litt forsiktig med å bastant si en minstelønn for kritiske yrker, for sånn fungerer faktisk ikke samfunnet.

Det er også stor forskjell på hva man tjener i de store byene og ut i distriktene.

Ellers kan man vel ganske sikkert si at hadde smitten virkelig tatt løst her i Norge så hadde ikke helsevesenet klart seg med bare leger! Så mange hender har ikke legene heller...

Anonymkode: a2992...75f

Hun skrev vel tjener UNDER og ikke over...

Anonymkode: 5687a...175

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Det må være flaut å være så lite kunnskapsrik. Tror ikke du ønsker å legges inn på intensiv uten sykepleierne til stede. Skulle likt å se legen knote med dialysemaskinen eller med respiratoren. Ikke minst skulle jeg likt å se at vi hadde nok leger til å dekke opp jobben sykepleierne gjør når de forsvinner. 

Anonymkode: 7a60c...9f0

Kunne bli  interessant å se hvor lite samfunnskritisk de som jobbber med produksjob, transport, distribusjon og salg av mat er også. 

Anonymkode: aab61...e77

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Alle yrker du ramser opp er per definisjon samfunnskritiske.

Vaskehjelp? Mener du da en renholder? Jeg er renholder på en skole. Blir vi syke, så blir skolen en stengt. Det samme med renholdere på sykehus osv 

Anonymkode: d5fe6...783

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Mannen min er dataingeniør og har ikke et samfunnskritisk yrke, men jeg som lærer har vel blitt flyttet til den kategorien nå?

Anonymkode: 14646...7e0

Ja, lærer er samfunnskritisk. Min mann er dataingeniør og er også samfunnskritisk. Kommer vel an på hva firmaet spesifikt jobber med.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, lærer er samfunnskritisk. Min mann er dataingeniør og er også samfunnskritisk. Kommer vel an på hva firmaet spesifikt jobber med.

Ja, selvfølgelig! Men min mann sitt firma er nok ikke det. 

Anonymkode: 14646...7e0

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hvordan i alle dager tror du at varene kommer inn i butikken, om du bare har 1 person i kassen?? Men mat er kanskje ikke så viktig??   Tror heller det er omvendt, at de lavtlønte yrkene er de som holder landet i gang.

Anonymkode: 1820f...691

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i alle dager tror du at varene kommer inn i butikken, om du bare har 1 person i kassen?? Men mat er kanskje ikke så viktig??   Tror heller det er omvendt, at de lavtlønte yrkene er de som holder landet i gang.

Anonymkode: 1820f...691

Helt riktig! 

Det er de lavtlønte som stort sett utgjør gruppen samfunnskritisk. 

Et meget godt eksempel er renholderne. Svært lav lønn, svært viktig arbeid. Slutter renholderne å jobbe på skolen hos oss, så må vi stenge etter maks to dager. 

Obs: renholdere er kun ett eksempel, det er mange lavtlønnsyrker som utfører samfunnskritisk arbeid. 

Anonymkode: b7747...96e

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hahahaha, jaja. Så jeg som jobber i hjemmetjenesten og hjelper folk i sitt hjem med nødvendig stell, medisiner, sårstell, bistå med mat osv er ikke ett samfunnskritisk yrke? Ville likt å se en lege i min jobb og ville likt å se hvordan det hadde gått uten hjemmetjenesten, sykepleiere på sykehus, renholdere, butikkmedarbeidere osv. 

Anonymkode: cd127...9a0

Du vet at det er bioingeniører som analyserer covid-prøvene? Legene validerer svarene, men de kan ikke alle leddene i prosessen i praksis... Sånn er det med sykepleierne også. Mye i deres rutiner som hadde blitt bare surr om legene skulle gjøre det...

Anonymkode: 50e75...161

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ja nesten alle vil ha rett. Ganske tragisk. Mor kan være sykepleier og jobbe noen få vakter i uka, Far kan være hjemmeværende. Så skal ungen være 7.30-16.30 fordi de kan. Pussig . 

Anonymkode: 196b1...97d

Jeg jobber i helsevesenet, far kan ha hjemmekontor. Han måtte ha ungene hjemme i vår, var aldri snakk om at de kunne i bhg/sfo.

Anonymkode: 210bd...765

Her vi bor må begge ha samfunnskritiske jobber (gjelder både bhg og skole). Jeg er lege og forsker. Forskerstillingen er ikke samfunnskritisk. Mannen er siv. ing., og prosjektleder for et samfunnskritisk samferdselsprosjekt. Han kan stort sett ha hjemmekontor, men må også være fysisk tilstede ved enkelte tilfeller. 

Anonymkode: 5efe2...671

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...