Gå til innhold

Dersom bhg stenger, får barn av de med samfunnskritisk yrke komme?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja. De får komme og barna får komme selv om de har vært i kontakt med en smittet. Egne regler for barn i samfunnskritiske yrker🙄 karantenereglene gjelder visstnok ikke for alle..

Anonymkode: ec50c...8b7

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Ja. De får komme og barna får komme selv om de har vært i kontakt med en smittet. Egne regler for barn i samfunnskritiske yrker🙄 karantenereglene gjelder visstnok ikke for alle..

Høres ut som om du tenker at det er negativt? Eller foretrekker du at barnehagen skal stenge helt, og alle leger og sykepleiere må være hjemme slik at ingen kan få behandling på sykehusene?

Det som Kan være utfordrende er at det er svært mange foreldre som har samfunnskritiske stillinger, så da tenker jeg barnehagen like greit kan holde åpent for alle. 

Anonymkode: e72c6...c33

Annonse

Ja, det blir slik som i forrige runde. Der hvor begge er i samfunnskritiske stillinger, får barna komme i bhg/de minste på skole. 

Lurer på hvordan dette er i delte hjem? Jeg og min samboer har samboer har samfunnskritiske stillinger, men han er ikke far til de eldste hjemme her (1 bhg-barn). Faren til barnet er ikke jobb, men h*n bor her. Under forrige nedstenging var jeg i permisjon, så da var barnet hjemme uansett, så det var ikke noe tema da. 
Men h*n må vel få plass om det blir ny nedstenging? 

Anonymkode: d180b...be2

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ja, det blir slik som i forrige runde. Der hvor begge er i samfunnskritiske stillinger, får barna komme i bhg/de minste på skole. 

Lurer på hvordan dette er i delte hjem? Jeg og min samboer har samboer har samfunnskritiske stillinger, men han er ikke far til de eldste hjemme her (1 bhg-barn). Faren til barnet er ikke jobb, men h*n bor her. Under forrige nedstenging var jeg i permisjon, så da var barnet hjemme uansett, så det var ikke noe tema da. 
Men h*n må vel få plass om det blir ny nedstenging? 

Anonymkode: d180b...be2

Det er ikke sikkert. Min venninne, som er sykepleier, hat barna 50-50. De fikk ikke plass sist, og måtte være på fars hjemmekontor når mor var på jobb.  Hvis far er helt ute av bildet blir det nok noe annet. 

Anonymkode: e8787...6f5

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det er ikke sikkert. Min venninne, som er sykepleier, hat barna 50-50. De fikk ikke plass sist, og måtte være på fars hjemmekontor når mor var på jobb.  Hvis far er helt ute av bildet blir det nok noe annet. 

Anonymkode: e8787...6f5

Det skulle bare mangle synes jeg. Om man får redusert antall dager i barnehage er kabalen lettere å få til å gå opp for barnehagen. 

Anonymkode: 9216e...395

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det som Kan være utfordrende er at det er svært mange foreldre som har samfunnskritiske stillinger, så da tenker jeg barnehagen like greit kan holde åpent for alle. 

Anonymkode: e72c6...c33

Ikke alltid. Vi bor i ganske stor by, og mange barn i bhg. Både mannen og jeg leverte dokumentasjon, og barnet fikk plass. I hele bhg var det da totalt mellom 4 og 5 barn tilstede de 14 dagene. 

De fleste av oss foreldrene var flinke til å ta bhg sin oppfordring om å kun bruke bhg når man måtte. Ingen av oss to jobber turnus (jeg må oftest fysisk være tilstede på jobb, mens han kan ta mye hjemmefra. Og vi må noen ganger "rykke ut", men det er uforutsigbart). Så vi lagde en plan og fordelte arbeidet vårt slik at vi bare brukte bhg ca 2-3 dager i uken og så korte dager som mulig. Det samme med Sfo. - Kun brukt når ingen av oss kunne være i huset. 

-Så det er ikke som om bhg blir full fordet. 

Samtidig er det verd å huske på at kohortene på skole og bhg i 2020 handlet i større grad om forenkling av smittesporing en smittestopp, egentlig. 

Anonymkode: f9a5b...58b

Listedamen skrev (11 timer siden):

Høres ut som om du tenker at det er negativt? Eller foretrekker du at barnehagen skal stenge helt, og alle leger og sykepleiere må være hjemme slik at ingen kan få behandling på sykehusene?

Selvfølgelig er det negativt. Har en person vært i kontakt med en smittet skal han/hun i karantene. Men dette gjelder ikke barn som har foreldre i samfunnskritiske yrker. Mitt barn er blitt smittet av korona nå av et barn som slapp karantene pga moren jobber på kiwi! Dette barnet har smittet 3 andre barn med korona nå!!

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig er det negativt. Har en person vært i kontakt med en smittet skal han/hun i karantene. Men dette gjelder ikke barn som har foreldre i samfunnskritiske yrker. Mitt barn er blitt smittet av korona nå av et barn som slapp karantene pga moren jobber på kiwi! Dette barnet har smittet 3 andre barn med korona nå!!

Det er selvfølgelig kjempetrist at barnet ditt har fått corona. Håper vedkommende får lite symptomer og blir frisk fort.

Poenget mitt er at det er helt nødvendig at det eksisterer barnepass for helsepersonell, ellers har vi alt for få som kan behandle de syke. Hvilken løsning mener du hadde vært best da?

Annonse

Listedamen skrev (8 minutter siden):

Det er selvfølgelig kjempetrist at barnet ditt har fått corona. Håper vedkommende får lite symptomer og blir frisk fort.

Poenget mitt er at det er helt nødvendig at det eksisterer barnepass for helsepersonell, ellers har vi alt for få som kan behandle de syke. Hvilken løsning mener du hadde vært best da?

Det er veldig mange andre yrker enn helsepersonell som regnes som samfunnskritiske.

Anonymkode: 83899...c66

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er synd at ditt barn har blitt smittet, men så vidt jeg har forstått er ikke reglene slik de har blitt praktisert i deres tilfelle. Jeg tror at enten har noen misforstått eller så har det vært noen spesielle forhold som ikke du kjenner til. 

Anonymkode: c6844...d6c

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er kun krav om at en av foreldrene må ha samfunnskritisk yrke. 

Anonymkode: 6d488...762

https://www.regjeringen.no/no/tema/samfunnssikkerhet-og-beredskap/innsikt/liste-over-kritiske-samfunnsfunksjoner/id2695609/?expand=factbox2695881

Anonymkode: 6d488...762

Anonym bruker skrev (På 23.1.2021 den 13.41):

Det er synd at ditt barn har blitt smittet, men så vidt jeg har forstått er ikke reglene slik de har blitt praktisert i deres tilfelle. Jeg tror at enten har noen misforstått eller så har det vært noen spesielle forhold som ikke du kjenner til. 

Anonymkode: c6844...d6c

Jo reglene er slik. Har vært i kontakt med smittevernlege i kommunen min. Barn som har foreldre i samfunnskritiske yrker vil få tilbud om bhg/skole plass selvom barnet har vært i kontakt med en påvist koronasmittet person. Det stilles heller ingen krav til at barnet skal teste seg. 

Jeg kunne forstått det om det var en kirurg som var den eneste/spesialist  i sitt felt og som var avhengig av bhg/skole til barnet sitt for å redde liv, men tviler på kiwi går under eller folk dør av sult fordi en mor må være borte fra jobben sin noen dager. Reglene bør gjelde for alle, hva søren er poenget med karantene når tusenvis av barn og unge slipper unna pga foreldrenes jobb..

• Opprett ny...