Gå til innhold

Nå må de gi seg med disse koronatiltakene!!!!!

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva slags liv er det dere lever, egentlig, som blir så forferdelig påvirket av smittevernregler og -tiltak? Eneste forskjellene i mitt liv før og under corona, er maske i butikken, spriting av hender og altfor få håndballkamper og skirenn for ungdommene mine. Fordelen er at jeg bruker mye mindre penger på ting og tang jeg ikke egentlig trenger. Ulempen er festtørke på jobben. 

Anonymkode: d0dda...7a7

Lurer heller på hva slags liv DU lever egentlig, som ikke blir særlig påvirket av alle coronatiltakene?

Helt enig med deg HI, nå må de bare stoppe dette tullet!!

Anonymkode: 8f3ac...06d

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Her ser man hvordan det går an at over 70 millioner stemte på at Trump skulle fortsette som president. 

Det finnes faktisk mennesker som har slike holdninger 🥴

Anonymkode: 50cc3...c79

Hva har Trump med dette å gjøre?? Det får vel være måte på hva han har skyld i.🙄

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hva har Trump med dette å gjøre?? Det får vel være måte på hva han har skyld i.🙄

Vekommende sikter til paraleller mellom Trumptilhengere og de som mener at corona er et ufarlig virus.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Lurer heller på hva slags liv DU lever egentlig, som ikke blir særlig påvirket av alle coronatiltakene?

Hva skjer da, når "de stopper med dette tullet"?

Anonymkode: c354c...7fd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I rest my case🤦🏼‍♀️

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt enig, kan jo ikke ha verken familie, venner, jobb eller noe som ligner på et sosialt liv engang om man ikke merker disse tiltakene.

Anonymkode: 42239...0ab

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Helt enig, kan jo ikke ha verken familie, venner, jobb eller noe som ligner på et sosialt liv engang om man ikke merker disse tiltakene.

Man merker de jo, man velger bare å ikke rulle seg rundt i misnøyen. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Dette går ikke lenger. Nå må de gi seg!!! Den britiske mutasjonen er ikke mer dødelig enn alt annet. De må slutte nå!!!!

Anonymkode: f6d84...949

Nei, det må de ikke!!!

Jeg synes vel også det begynner å bli voldsomt, men det jeg finner merkelig er at de ikke stopper alkoholsalg i butikk/vinmonopol når de har forbudt alle andre å selge det. Jeg kjenner til alt for mange som fortsatt tar seg en fest eller fem. Tallmessig er de ikke nødvendigvis over tillatt grense, men når de drikker seg kanakas er det ikke snakk om å holde avstand. 

Anonymkode: 4b5ec...a2b

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg merker heller ikke så mye til de. Er på jobb som vanlig

Anonymkode: 241ff...53a

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg merker heller ikke så mye til de. Er på jobb som vanlig

Anonymkode: 241ff...53a

«Er på jobb som vanlig». Men herregud! Er det det eneste du gjør vanligvis?

Jeg savner:

Å gå på kino, å gå i svømmehallen, ta et glass vin ute på spisesteder, savner familien min i Danmark, å gå på fotballcuper, fester, middager m venner, jobben min

Er forferdelig lei av å gå med munnbind, ikke kunne gå inn på barnas skole for å hente ting i garderoben etc, for å ikke snakke om alle de koronatiltak som er på skole og sfo som hemmer barnas lek, kohorter ....

Jeg følger alle regler så lenge vi må. Klager egentlig ikke så mye, men dere som ikke merker forskjell ..... hvordan i all verden er deres liv til vanlig ???

Tror det er stor forskjell hvor i landet man bor, selv bor jeg i Oslo og her er det veldig merkelig hvis man knapt har merket tiltakene...... 

Men jeg støtter tiltakene og skulle ønske alle faktisk fulgte de, jeg mener at tiltakene ikke er problemet, men at en del tenker på seg selv og gir blaffen. 

Måtte rygge bakover i en butikk i går, hun foran hadde ikke maske og holdt ikke avstand. 

Andre lar det gå sport i å vri seg unnå og tolke reglene fritt i egen favør. 

Anonymkode: 2468c...88a

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

«Er på jobb som vanlig». Men herregud! Er det det eneste du gjør vanligvis?

Jeg savner:

Å gå på kino, å gå i svømmehallen, ta et glass vin ute på spisesteder, savner familien min i Danmark, å gå på fotballcuper, fester, middager m venner, jobben min

Er forferdelig lei av å gå med munnbind, ikke kunne gå inn på barnas skole for å hente ting i garderoben etc, for å ikke snakke om alle de koronatiltak som er på skole og sfo som hemmer barnas lek, kohorter ....

Jeg følger alle regler så lenge vi må. Klager egentlig ikke så mye, men dere som ikke merker forskjell ..... hvordan i all verden er deres liv til vanlig ???

Du skjønner at folk bor på forskjellige plasser og opplever forskjellige tiltak? 

Man må jo begynne å lure på den generelle intelligensen blant folk. 

Jeg bor et sted med svært lavt smittetrykk. Svømmehall og kino har vært åpent siden mars og frem til siste nedstengning. Jeg har ikke familie i utlandet. Barna har vennene sine i sine kohorter og merker lite til restriksjonene på gult nivå. Jeg har ikke hatt behov for munnbind en eneste gang. Jeg har vært med venner og spist ute når restriksjonene har tillatt det, og det vinglasset er det sjelden jeg tar til maten ute uansett da jeg som regel er avhengig av å kjøre hjem selv. 

Dette betyr ikke at jeg ikke skjønner at det kan være hardere for dem som bor steder med høyt smittetrykk og strengere restriksjoner. Det jeg ikke skjønner er at så mange ikke skjønner at akkurat det gjør jo restriksjonene enda mer nødvendige. 

Å være lei er ikke farlig. 

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hva slags liv er det dere lever, egentlig, som blir så forferdelig påvirket av smittevernregler og -tiltak? Eneste forskjellene i mitt liv før og under corona, er maske i butikken, spriting av hender og altfor få håndballkamper og skirenn for ungdommene mine. Fordelen er at jeg bruker mye mindre penger på ting og tang jeg ikke egentlig trenger. Ulempen er festtørke på jobben. 

Jeg forstår at tiltakene er nødvendige, og etterlever selvsagt dem. Jeg ruller meg ikke i misnøye. Men:

- Jeg startet i ny jobb i sommer. Med mye hjemmekontor har det vært veldig vanskelig å bli kjent med folk. 
- Jeg er lærer, og blir stadig kastet mellom digital og stedlig undervisning.
- Barna mine startet på ny skole. De har i noen grad vært sammen med andre etter skolen, men siden vi foreldre ikke blir kjent, går det trått. 
- Barna mine har mistet svært mye trening, som også er en viktig psykososial arena. 
- I lange perioder har jeg ikke kunnet utøve min egen treningsform, som jeg elsker. 
- Vi kan ikke besøke familie i andre deler av landet, eller i utlandet, eller få besøk. 
- Vi er mye på tur, men med -20 grader ute og med små barn hadde det vært digg å kunne gå i svømmehall eller på kino. 
- Barnet mitt har fått utsatt nødvendig oppfølging på sykehus. 

Vi har nær familie og venner i Europa, og ser at vi er utrolig privilegerte i Norge. Kino og håndballtrening er bagateller (og egentlig også oppfølging på sykehus, selv om det ikke føles sånn).  At livet mitt blir påvirket i stor grad er det likevel ikke tvil om. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Mitt liv består av mye jobb med fantastiske kolleger, oppfølging av egne barn i idrett, noen nære venner, som vi særlig om sommeren, er en del sammen med til gode måltider og over noen glass vin. Vi trives dessuten veldig godt hjemme innimellom jobb, trening og konkurranser. Jeg savner å kunne kose meg med på kafé, og en fest med kolleger i ny og be, men har intet behov for å frese rundt på kjøpesentre, på restaurant eller uteliv. Kinoen besøker vi i blant. Ellers liker vi å samles i familiebursdager, det har blitt noe nedskalert det siste året, men det overlever vi fint. 

Vi lever med andre ord travle liv, som ikke gir så stort rom for å være sosiale med andre i hytt og pine, men det er heller ikke noe voldsomt stort savn. Det er deilig å være i ro hjemme når vi først har tid til det. 

Kjedelig? Tydeligvis for noen. For oss er dette normalen og det livet vi trives med. Fordi vi lever som vi gjør, så er ikke smittevernregler noe som påvirker oss i særlig grad, heller. Jeg er sikkert rar, men jeg forstår altså ikke behovet for å være så voldsomt sosial hele tiden. 

Sånn. Omtrent slik lever vi. Fornøyd nå, ano 06d? 

Hvor mye man merker tiltakene kommer også an på jobb. Noen yrker er ikke berørt, verken pga krav om hjemmekontor eller endrede oppgaver (for eksempel lærere, barnehage, helsevesen etc hvor mye er endret). 

Så hvis man jobber som ellers og opplever sosial stimulans med gode kollegaer der, er det jo annerledes enn for en som har hatt hjemmekontor ved kjøkkenborden i 9 måneder og samtidig er redd for å miste jobben eller intensivsykepleieren som er utslitt etter lange dager i fullt smittevernutstyr. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nå er den jo faktisk mer dødelig da, og smitter raskere blant barn. Så dette er jo faktisk litt alvorlig.

Anonymkode: 33402...660

Det er mange fler som dør av livsstilssykdommer enn corona. Det er det ingen som tenker på

Anonymkode: 182e6...1bf

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er mange fler som dør av livsstilssykdommer enn corona. Det er det ingen som tenker på

Anonymkode: 182e6...1bf

Nei, for ingen klarer å ha to tanker i hodet samtidig?

Bryr man seg om å begrense koronasmitte så driter man i alle andre sykdommer. Sånn er det!

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvor mye man merker tiltakene kommer også an på jobb. Noen yrker er ikke berørt, verken pga krav om hjemmekontor eller endrede oppgaver (for eksempel lærere, barnehage, helsevesen etc hvor mye er endret). 

Så hvis man jobber som ellers og opplever sosial stimulans med gode kollegaer der, er det jo annerledes enn for en som har hatt hjemmekontor ved kjøkkenborden i 9 måneder og samtidig er redd for å miste jobben eller intensivsykepleieren som er utslitt etter lange dager i fullt smittevernutstyr. 

Det er akkurat dette jeg savner i debatten. Ser så mange her som fornøyd med seg selv, de har tross alt holdt seg mest inn for seg selv og klager ikke på tiltakene. Hvordan kan det da være et problem for andre? Navlebeskuende å ta utgangspunkt i egen situasjon og la dette sette standard for andre i helt i en helt annen situasjon. 

Det er noe helt annet for meg å leve med hjemmekontor i ett år vs en næringsdrivende innen taxi som gikk i underskudd i 2020, ikke har råd til lønn til ansatte og mest sannsynlig vil dra på gjeld resten livet fordi de fleste med løyve er organisert som enkeltpersonforetak. Det er ikke bare å slå seg konkurs, så er du ferdig. Så sitter vi med rødvin på hjemmekontor og bare «kan da ikke være noe problem dette, går jo helt fint for meg» 

Anonymkode: 0f9f0...93b

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg er for tiltak, men de påvirker livene våre i stor grad. 
Min jobb er påvirket med strenge tiltak. Nå har jeg en jobb som krever tilstedeværelse, så jeg slipper hjemmekontor. Det er likevel veldig mye som er annerledes på min jobb og ikke til det bedre. Jeg får ikke trene slik jeg er vant til. Det betyr mye. Jeg kan ikke treffe familie fra andre deler av landet (to konfirmasjoner og en navnefest er avlyst). Venner får jeg ikke vært med annet enn på tur i grisevær.

Ungdommene og min yngste har gått glipp av mange fritidsaktiviteter, mye sosialt, begrensninger i omgang med venner og dels hjemmeskole.

Dette påvirker livene våre mye. Vi følger tiltak og innretter oss, men det må være lov å si at det har stor betydning for hvordan vi lever våre liv.

Det blir veldig polarisert om de eneste to synene som kommer frem er:

- dette er helt uproblematisk. Hurra for tiltak!

- ingen tiltak. Åpne helt!

Anonymkode: c3e59...e20

Se til land som Australia og New Zealand. Der har de en av verdens strengeste tiltak og de har svært få smitta og døde. Der tok de bort alt som ikke er strengt nødvendig i butikkene pluss mange andre tiltak som faktisk fungerer og folk sutrer ikke. 

Vi er alt for bortskjemte i Norge og hvis vi ikke skjerper oss nå så kommer dødeligheten til å øke. 

Anonymkode: 084b7...221

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Se til land som Australia og New Zealand. Der har de en av verdens strengeste tiltak og de har svært få smitta og døde. Der tok de bort alt som ikke er strengt nødvendig i butikkene pluss mange andre tiltak som faktisk fungerer og folk sutrer ikke. 

Vi er alt for bortskjemte i Norge og hvis vi ikke skjerper oss nå så kommer dødeligheten til å øke. 

Du kan ikke sammenligne Australia med land som har landegrenser. Australia er ferdig rigget med en av verdens strengeste grensekontroller. De kan ha, og har, full kontroll på alle som reiser inn. Det er ikke mulig i land hvor du kan kjøre over grensa. 

Derfor vil Australia, nesten uavhengig tiltak i landet, ha større kontroll enn f eks Belgia. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Bsre for å ha sakt det. Folk sutret noe helt for j@$#&!₩ i Australia sist jeg hørte noe.

Anonymkode: 37987...d0c

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du kan ikke sammenligne Australia med land som har landegrenser. Australia er ferdig rigget med en av verdens strengeste grensekontroller. De kan ha, og har, full kontroll på alle som reiser inn. Det er ikke mulig i land hvor du kan kjøre over grensa. 

Derfor vil Australia, nesten uavhengig tiltak i landet, ha større kontroll enn f eks Belgia. 

Australia har innført reisenekt for utenlandske borgere. Så jo, tiltakene deres fungerer. Se til England, de grenser til Wales og Skottland (landegrenser) evt Irland hvis man tar med alle, men de er ikke festet til landet om du forstår hva jeg mener. Og de har null kontroll. Hvis du skal ta den med at Australia ikke grenser til andre land. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bsre for å ha sakt det. Folk sutret noe helt for j@$#&!₩ i Australia sist jeg hørte noe.

Anonymkode: 37987...d0c

Ikke i nærheten av sutrete bortskjemte nordmenn som ikke klarer forstå alvoret av situasjonen vi er i. Sutring for at polet stenger, klesbutikker hvor du kan få handlet klær på nettet og sendt tilbake hvis de ikke passer, du får tak i nesten alt på nett. Flere butikker tilbyr å kjøre ut varer og sette på trappa så folk slipper dra på butikk. Så jo, nordmenn er en gjeng med bortskjemte sutrepeiser. 

• Opprett ny...