Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har ikke sett filmen, så jeg aner ikke hva den handler om, men opprinnelsen («viktig viten») ser veldig useriøs ut. Det er en blogg uten opplysninger om hvem som driver den. For meg virker det som cherry picking. 
Med forbehold om at det ikke faktisk er en saklig side opprettet av folk med vitenskapelig bakgrunn, og som bare ennå ikke har rukket å legge inn informasjon om hvem de er (bloggen er opprettet i januar 2021).

Anonymkode: cd19c...167

Jeg vet at jeg taler for døve ører på dette forumet. De fleste av dere vil ikke høre eller ta til dere annen informasjon enn det vg og dagbladet presenterer for dere hver dag. Dét er kanskje noe av det mest skremmende, hvordan mediene har klart å skape panikk i nesten hele befolkningen. 

Anonymkode: 38104...bdb

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Da er FHI fake news, siden mye av infoen kommer derfra. 

Jeg så litt av filmen nå. Akkurat dette er det som er så farlig når folk uttaler seg uten å ha faglig tyngde eller evne eller bakgrunnskunnskap nok til å prosessere informasjonen . Kildene som oppgis er troverdige, men budskapet er skewed, og bygger på informasjon ser cherry picked (i mangel på gode norske ord). Når opphavsmannen i tillegg er anonym bør det ringe en bjelle hos de fleste. 

Annonse

Jeg er enig i en ting - det har vært helt skjev fremstilling av farene med korona vs konsekvensene av tiltak. Vi får fortsatt selvmordstallene fra mars-mai 2020 i fleisen - "se, det har blitt FÆRRE selvmord grunnet tiltakene". Samtidig så sies det at de ikke har noen tall etter mai, fordi det tar lang tid å registrere slike tall. Rart, for tallene fra mars-mai 2020 ble vel offentliggjort i juni 2020. Har man annen registreringsmetode på selvmord etter mai 2020?

Det skrives sider opp og ned om de alvorlige bivirkningene av korona, maaasse folk som sliter kjeeempelenge med veeeldig alvorlige ettervirkninger. Men noe konkret tall eller forskning på det har man ikke altså. Det er heller ikke fokus på alle dem som ble helt friske av korona, eller ikke merket noe i det hele tatt.

Hver gang man snakker om konsekvenser av tiltak, blir man hysjet ned og kalt ukvemsord. Det skal ikke snakkes om, man skal bare følge alle tiltak, og gjerne mer, og holde kjeft. De som sliter med konsekvensene - de bare sutrer, er ikke tøffe nok, er koronafornekterne, antivaxxere og covidiots. 

Det er ingen som sier at koronaviruset er smittsomt og kan være farlig for noen mennesker. Men faktum er at den er ufarlig for de FLESTE mennesker. Dødsraten ifølge FHI er på 0,12 prosent. På samme nivå som for mange andre smittsomme sykdommer.

Så presenterer FHI helt feil tall om smitte i jula, som er overestimert til det dobbelte. På bakgrunn av disse tallene blir hele landet ilagt "frivillig besøksforbud", skolene stenges, barneidrett stenges, folk blir forvist til hjemmekontor, ølkranene stenges, det utredes portforbud osv. Så viser det seg at tallene i realiteten var mye lavere. Men da sier FHI at det ikke betyr noe. Det er stor forskjell på 3,5 prosent og 6 prosent, særlig når man fatter inngripende tiltak på grunn av slike tall. 

Anonymkode: b3a97...b4a

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er enig i en ting - det har vært helt skjev fremstilling av farene med korona vs konsekvensene av tiltak. Vi får fortsatt selvmordstallene fra mars-mai 2020 i fleisen - "se, det har blitt FÆRRE selvmord grunnet tiltakene". Samtidig så sies det at de ikke har noen tall etter mai, fordi det tar lang tid å registrere slike tall. Rart, for tallene fra mars-mai 2020 ble vel offentliggjort i juni 2020. Har man annen registreringsmetode på selvmord etter mai 2020?

Det skrives sider opp og ned om de alvorlige bivirkningene av korona, maaasse folk som sliter kjeeempelenge med veeeldig alvorlige ettervirkninger. Men noe konkret tall eller forskning på det har man ikke altså. Det er heller ikke fokus på alle dem som ble helt friske av korona, eller ikke merket noe i det hele tatt.

Hver gang man snakker om konsekvenser av tiltak, blir man hysjet ned og kalt ukvemsord. Det skal ikke snakkes om, man skal bare følge alle tiltak, og gjerne mer, og holde kjeft. De som sliter med konsekvensene - de bare sutrer, er ikke tøffe nok, er koronafornekterne, antivaxxere og covidiots. 

Det er ingen som sier at koronaviruset er smittsomt og kan være farlig for noen mennesker. Men faktum er at den er ufarlig for de FLESTE mennesker. Dødsraten ifølge FHI er på 0,12 prosent. På samme nivå som for mange andre smittsomme sykdommer.

Så presenterer FHI helt feil tall om smitte i jula, som er overestimert til det dobbelte. På bakgrunn av disse tallene blir hele landet ilagt "frivillig besøksforbud", skolene stenges, barneidrett stenges, folk blir forvist til hjemmekontor, ølkranene stenges, det utredes portforbud osv. Så viser det seg at tallene i realiteten var mye lavere. Men da sier FHI at det ikke betyr noe. Det er stor forskjell på 3,5 prosent og 6 prosent, særlig når man fatter inngripende tiltak på grunn av slike tall. 

Så enig med deg. 👏👏👏

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg så litt av filmen nå. Akkurat dette er det som er så farlig når folk uttaler seg uten å ha faglig tyngde eller evne eller bakgrunnskunnskap nok til å prosessere informasjonen . Kildene som oppgis er troverdige, men budskapet er skewed, og bygger på informasjon ser cherry picked (i mangel på gode norske ord). Når opphavsmannen i tillegg er anonym bør det ringe en bjelle hos de fleste. 

Men det er jo riktig, det han sier. Hvorfor ser du ikke det?

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men det er jo riktig, det han sier. Hvorfor ser du ikke det?

Ja, det er riktig, men han har plukket ut enkelte fakta etter hva han ønsker å finne/formidle. Dette er en stor svakhet ved samfunnet i dag. Det kreves mange år på skolebenken for å oppnå for eksempel en doktorgrad, men det vi lærer på phd-studiet (og det vi utgir som forskere) er tilgjengelig for alle. Det er derimot ikke alle som innehar evnene til å prosessere dette stoffet. Når en med grunnskoleeksamen skal vurdere forskningsarbeid vil denne personen garantert gå glipp av mye, og misforstå minst like mye. Det er en kjensgjerning at vi leter etter fakta som passer verdensbildet vårt. Det denne bloggeren gjør er det eksempel på en farlig trend, der folk uten kompetanse forklarer synet sitt på en (for andre uten kompetanse) plausibel måte, og bruker deler av reelle fakta til å underbygge påstandene sine. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Se bare på hvordan du bruke rall selv. Du bruker 0,12% dødlighet. Det stemmer at det talet ble brukt, men det var bare i en kort periode mens viruset smittet stort sett bare blandt unge mennesker og forutsetter at helsevesenet kan gi topp behandling til alle som har behov. Hvis tallet skulle være riktig er det for mange døde i Storbritannia, i forhold til folketallet, til at det holder at alle har vært smittet en gang. De har 95 tusen døde og 68 millioner innbyggere. Det er ca 0,14%.

Du forutsetter også at forskjellen på 3,5 og 6% påvirket tiltakene selv om det har blitt pressisert at det ikke gjorde det. At noen feil skjer må vi regne med. Det at de er åpne om feilene er viktig.

Anonymkode: ccf0b...a85

Annonse

Anonym bruker skrev (På 22.1.2021 den 13.55):

Jeg vet at jeg taler for døve ører på dette forumet. De fleste av dere vil ikke høre eller ta til dere annen informasjon enn det vg og dagbladet presenterer for dere hver dag. Dét er kanskje noe av det mest skremmende, hvordan mediene har klart å skape panikk i nesten hele befolkningen. 

La merke til i lokalavisa her at den artikkelen som fikk mest oppmerksomhet og engasjement i år, handlet om hvilke butikker de ansatte ikke overholdt påbud om munnbind. 

Denne pandemien har i hvert fall ikke hentet frem det beste i folk. 

Anonymkode: c581e...802

Anonym bruker skrev (På 22.1.2021 den 13.55):

Hva har de å tjene på denne panikken og en fake pandemi mener du? Hvorfor skulle de gjøre noe sånt?

Anonymkode: 2b2c8...514

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva har de å tjene på denne panikken og en fake pandemi mener du? Hvorfor skulle de gjøre noe sånt?

Anonymkode: 2b2c8...514

Media tjener i hvert fall på det. Røde overskrifter, plussabonnement med artikler om senskader du ikke visste om. For ikke å snakke om hvor mye vi elsker å hate. Tegnell mener jeg personlig har vært utsatt for tidenes drittkampanje i mediene. Og vi aksepterer det og biter på. Er det virkelig nødvendig? 

Anonymkode: c581e...802

• Opprett ny...