Gå til innhold

Noen som er både nærsynt og langsynt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært nærsynt i mange år. Har minus 3 i styrke. Bruker som regel linser. I det siste har jeg merket at jeg har blitt langsynt i tillegg, samtidig som jeg har linsene for nærsynthet på. Jeg sliter med å se ting på nært hold, feks når jeg skal få tråd i en nål.

Flere som er både lang- og nærsynt? Hvordan gjør dere det med synskorrigering? 

Anonymkode: c1ad7...832

Fortsetter under...

Skrevet

Progressive linser. Spør optikeren din neste gang du er på kontroll. Frem til da kan du kjøpe en brille på +1,00 på Nille el å ha utenpå linsene når du trenger det. 

Anonymkode: 99bd8...1ad

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Progressive linser. Spør optikeren din neste gang du er på kontroll. Frem til da kan du kjøpe en brille på +1,00 på Nille el å ha utenpå linsene når du trenger det. 

Anonymkode: 99bd8...1ad

Ok. Takk. Ja, jeg må nok bestille meg en time.

Anonymkode: c1ad7...832

Skrevet

Progressive linser fungerer overhodet ikke for meg desverre. Så jeg må bruke lesebriller i tillegg til linser

Anonymkode: 2d896...bc3

Skrevet

Jeg har det og vurderer operasjon, bytte linse.

Anonymkode: 9a947...e9b

Skrevet

Jeg har gått litt ned på styrken for nærsyntheten (0,5, gikk fra -3,25 til -2,75), det reddet meg et par år videre. Men nå trenger jeg briller i tillegg, dessverre. The charms of aging ;)

Har forsøkt progressive linser en gang, men optikeren sa at det kan være litt utfordrende å finne riktig forhold mellom nærsyntheten og langsyntheten, så hans erfaring var at man ofte måtte forsøke flere styrkeforskjeller og linsetyper for å finne en progressiv linse som fungerer. Den første jeg forsøkte hadde ingen effekt på meg, og jeg har bare ikke orket å ta tak i det igjen - men skal gjøre det, for det irriterer meg og jeg kjenner at jeg unngår en del ting som jeg før likte, bl.a. håndarbeid.

Anonymkode: bfba9...983

Annonse

Skrevet

Etter fylte 40 er lesebriller over linser et must for meg, spesielt hvis jeg har mye jobb på PC eller leser. Har +0.5 i et par fra specsavers som passer bra, har et par fra Nille i +1 som ligger på jobb til nødsfall om de i 0,5 er hjemme 😂 

Skrevet

Samme her, har nesten sluttet å bruke linser, bruker progressive briller. 

Testet ut progressive linser, men det funket ikke for meg, de la seg ikke riktig på øyet. Kanskje pga skjeve hornhinner. 

Anonymkode: 91170...5db

Skrevet

Jeg har brukt progressive briller siden jeg var 24 år 🤯 Nå er jeg 31 og klarer ikke lenger å lese med de progressive, må ha egne lesebriller. Linser har jeg gitt opp for lenge siden.

Anonymkode: 44ec3...04c

Skrevet

Jeg er vist det, men orker ikke to briller. Jeg sjeler mye, så jeg sliter med å omstille øyne. Linser kan jeg ikke bruke pga sjelinga så aner ikke hvordan dette hadde fungert. 

Min datter er nærsynt  og samme styrke som jeg er (0,05 tells for det samme) så stjeler hennes om det er noe jeg skal gjøre lenge og ikke klarer uten briller. Småting nært går greit uten briller, men over tid så går det ikke. Veldig sjeldent jeg gjør slike ting, derfor stjeler jeg billene bare. 

Min mor var også begge deler etter hun fikk netthinneløsning. Når alt etter den oprasjonen var leget opererte hun øyne og hun har aldri sett så bra som hun gjør nå. Hun har fortsatt briller, men hun kan gå uten briller. Før så var alt tåkelagt uten briller og hun kunne såvidt tyde hånden forran seg. Om noen hadde flytta på brillene hennes på bade en morgen, så klarte hun ikke å finne de. Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke la de på nattbordet, men det gikk vist ikke. Husker ikke om det er nærsynt eller langsynt hun er nå. Glemmr hun brillene så kan hun gjøre alt for det, hun blir bare litt sliten i øyne. 

Anonymkode: 987b6...2fa

Skrevet

Har vært nærsynt siden ungdomsskolen, og har de siste årene også blitt langsynt. Bruker linser, men må bruke lesebriller til f.eks. håndarbeid. Sånn er det vel å bli eldre... Kjøper billige lesebriller på Rusta f.eks. 

Anonymkode: 0cda1...96c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...