Gå til innhold

Jeg har så god arbeidsmoral

Anbefalte innlegg

Skrevet

At jeg aldri bruker egenmeldingsdager. 

Dette ser jeg enkelte hevder, ikke uten en viss stolthet og selvhevdelse. 

Jeg er veldig enig at man skal se formen an og tenke en ekstra gang over om man virkelig bør være hjemme fra jobb, men i min bok er ikke god arbeidsmoral nødvendigvis at man setter sin ære i å ikke bruke egenmeldingsdager.

Det er stor forskjell på hvor man arbeider, for eksempel. Sitter man alene på et kontor kan man komme unna med å proppe seg med paracet og ibux, lukke døren og få gjort litt arbeid. Jobber man i barnehage eller på sykehjem, er ikke dette god arbeidsmoral. 

Jeg har en sjef med selverklært høy terskel for å bruke egenmelding og dermed møter på jobb både med feber, skikkelig forkjølelse (pro korona, selvsagt) og tilogmed omgangssyke. Så da fører hennes "gode arbeidsmoral" som regel til stort frafall av kollegaer som ikke syns det er greit å sitte på jobb med spysyken eller full i feber. 

For meg er god arbeidsmoral å møte på jobb så sant jeg er i fysisk form til det, og eller benytte meg av det fantastiske tilbudet vi har med betalte sykedager de få gangene i året det er nødvendig. God arbeidsmoral er ikke å trosse kroppen og i tillegg utsette kollegaer, kunder og klienter for en smitte de ikke får beskyttet seg mot. 

Hva legger du i begrepet?

Anonymkode: db3e9...fca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har så god arbeidsmoral (og så god arbeidsgiver) at jeg kan være i jobb selv om jeg har dårlig og meget ustabil helse og stort behov for å bruke egenmelding. Jeg er 50% ufør og har i tillegg ekstra egenmeldingsdager. De fleste blir som regel brukt. Det at sånne som meg er i jobb gjør at sykefraværet går opp, men er jo egentlig positivt...

Anonymkode: c57b3...3c7

Skrevet

God arbeidsmoral gjør at jeg legger stolthet i arbeidet mitt, at jeg yter maksimalt, at jeg er en ressurs på arbeidsplassen, at jeg ofte er dum nok til å stille opp på dager jeg har fri, bistår og hjelper der jeg ikke har ansvar, tar imot alle oppgaver jeg får uten å si nei. 

den gode arbeidsmoralen gjør og at jeg har opparbeidet meg goodwill nok til at sjefen aldri spør når jeg er syk og tar en dag hjemme. Hun spør heller aldri når jeg sier jeg er på felgen og trenger å puste. Hun stiller heller aldri spørsmål ved om jeg kommer to timer for sent på jobb pga dårlig søvn fordi hun vet at jobben blir gjort, uansett om den blir gjort på sengekanten eller på kontoret. 

Anonymkode: d4047...eb2

Skrevet

Jeg synes også det er idiotisk å være stolt av at man aldri er syk, og likestille null sykdom med høy arbeidsmoral. Det er lett å ha "høy arbeidsmoral" og null fravær når man ikke blir ordentlig syk noen gang. 

Jeg har en rekke kroniske sykdommer, ingen av dem er en konsekvens av dårlig livsstil (røyking, snop, alkohol, inaktivitet osv), da alle sammen er medfødt. Jeg synes ikke at jeg har dårligere arbeidsmoral fordi jeg noen ganger må bli hjemme fordi jeg er for dårlig til å jobbe. Ta et eksempel, der jeg var hastet til legevakten med komplisert astmaanfall - var nummeret før jeg ble innlagt, men slapp heldigvis det. Fikk beskjed om at jeg IKKE skulle kjøre bil den dagen, og ble sendt hjem i taxi betalt av det offentlige. Kunne da fysisk ikke komme meg på jobb den dagen, om så jeg hadde lyst - vi har ikke offentlig transport her.

Hadde også en periode med lav oksygenmetning hver dag i et par uker, der jeg sovnet hele tiden, særlig i møter eller andre settinger der jeg ikke var aktivt deltakende. Jeg ble sendt hjem og bedt om å ta ut egenmelding, for hvilken nytte gjør jeg på jobb hvis jeg bare sover? Føler ingen dårlig samvittighet for det - helseforhold som er medfødt er jo ikke noe jeg kan noe for.

Anonymkode: 08dd6...202

Skrevet

Selvfølgelig er det stor forskjell på hvor du jobber, noen steder er det god arbeidsmoral å holde seg hjemme ved sykdom. 

Det er kanskje lett å blande flere sider her. Vi har vel alle jobbet med noen som kjenner litt vel godt på egen sykdom 😅 Heldigvis hører det til unntakene. Men jeg har selv jobbet med ei som hadde influensa 3 ganger i året, var alltid syk nå hun skulle levere inn oppgaver. Det ble fryktelig frustrerende for de som stadig ble kastet inn i de oppgavene. Kanskje spesielt irriterende når du oppdaget at kollegaen din slettes ikke var syk og hjemme, men plutselig dukket opp på direktesendt tv fra en by to timer kjøring unna. Det er klart at da blir egenmelding og arbeidsmoral litt av samme side. Etter noen år som lønnsmedarbeider hvor enkelte ringte inn og spurte hvor mange egenmeldinger de hadde igjen før jul, tross alt mye å gjøre hjemme, så greit å ta ut det de hadde rett på 😳

Men er du syk, så har det ikke noe med arbeidsmoral å gjøre at du benytter deg av egenmelding! 

Anonymkode: 4237c...8a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Selvfølgelig er det stor forskjell på hvor du jobber, noen steder er det god arbeidsmoral å holde seg hjemme ved sykdom. 

Det er kanskje lett å blande flere sider her. Vi har vel alle jobbet med noen som kjenner litt vel godt på egen sykdom 😅 Heldigvis hører det til unntakene. Men jeg har selv jobbet med ei som hadde influensa 3 ganger i året, var alltid syk nå hun skulle levere inn oppgaver. Det ble fryktelig frustrerende for de som stadig ble kastet inn i de oppgavene. Kanskje spesielt irriterende når du oppdaget at kollegaen din slettes ikke var syk og hjemme, men plutselig dukket opp på direktesendt tv fra en by to timer kjøring unna. Det er klart at da blir egenmelding og arbeidsmoral litt av samme side. Etter noen år som lønnsmedarbeider hvor enkelte ringte inn og spurte hvor mange egenmeldinger de hadde igjen før jul, tross alt mye å gjøre hjemme, så greit å ta ut det de hadde rett på 😳

Men er du syk, så har det ikke noe med arbeidsmoral å gjøre at du benytter deg av egenmelding! 

Men i sånne tilfeller burde det være enkelt å bestride egenmeldingen

Anonymkode: ecc60...6f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

At jeg aldri bruker egenmeldingsdager. 

Dette ser jeg enkelte hevder, ikke uten en viss stolthet og selvhevdelse. 

Jeg er veldig enig at man skal se formen an og tenke en ekstra gang over om man virkelig bør være hjemme fra jobb, men i min bok er ikke god arbeidsmoral nødvendigvis at man setter sin ære i å ikke bruke egenmeldingsdager.

Det er stor forskjell på hvor man arbeider, for eksempel. Sitter man alene på et kontor kan man komme unna med å proppe seg med paracet og ibux, lukke døren og få gjort litt arbeid. Jobber man i barnehage eller på sykehjem, er ikke dette god arbeidsmoral. 

Jeg har en sjef med selverklært høy terskel for å bruke egenmelding og dermed møter på jobb både med feber, skikkelig forkjølelse (pro korona, selvsagt) og tilogmed omgangssyke. Så da fører hennes "gode arbeidsmoral" som regel til stort frafall av kollegaer som ikke syns det er greit å sitte på jobb med spysyken eller full i feber. 

For meg er god arbeidsmoral å møte på jobb så sant jeg er i fysisk form til det, og eller benytte meg av det fantastiske tilbudet vi har med betalte sykedager de få gangene i året det er nødvendig. God arbeidsmoral er ikke å trosse kroppen og i tillegg utsette kollegaer, kunder og klienter for en smitte de ikke får beskyttet seg mot. 

Hva legger du i begrepet?

Anonymkode: db3e9...fca

100% enig med deg.

Ved sykdom som forventes å være kortvarig og gå over av seg selv, så er dessuten egenmeldinger det helt riktige å bruke.

Å ta opp legens tid med sykdom som du ikke hadde behøvd å være der for, bare fordi du synes en sykemelding virker mer "legitimt", det blir for dumt.

Anonymkode: b3001...1e9

Skrevet

Var en av de som var superstolt av å aldri være syk I 15 år. Kom på jobb halvsyk, ga 150% alltid og fikk masse ros av ledelsen- som satte likhetstegn mellom lite sykefravær og god ansatt.. Så ble jeg akutt kronisk syk, og ikke en sjel spurte etter meg. Så mye for «god arbeidsmoral». Det gjør jeg aldri igjen. Det er rett og slett ikke verdt det. 

Anonymkode: 3ac13...58d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis noen misbruker egenmeldinger og det er saklig grunn til å mistenke det, så kan man inndra retten deres til å bruke til egenmeldinger for en lengre periode.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Var en av de som var superstolt av å aldri være syk I 15 år. Kom på jobb halvsyk, ga 150% alltid og fikk masse ros av ledelsen- som satte likhetstegn mellom lite sykefravær og god ansatt.. Så ble jeg akutt kronisk syk, og ikke en sjel spurte etter meg. Så mye for «god arbeidsmoral». Det gjør jeg aldri igjen. Det er rett og slett ikke verdt det. 

Anonymkode: 3ac13...58d

Har opplevd noe av det samme, var alenemor med små barn, og dro på kontorjobben med det meste så lenge jeg klarte å stable meg på bena: Hodepine, omgangssyke, langvarig lungebetennelse med 4 uker med 38-39 i feber, halsbetennelse, kyssesyken, magesmerter osv. Helt enig i at det ikke er verd det. Gikk rett på en smell etter hvert.

Fikk 39 i feber en gang jeg var ny i en jobb, og var så redd for å få en dårlig start, at jeg stappet nedpå med ibux og dro på kick-off med jobben med heftlig dansetime, lagoppgave og masse alkohol. Det gikk bra, men i dag tenker jeg at det var egoistisk og pur idioti fra min side å møte opp.

Jeg står på som bare det i nåværende jobb også, og er opptatt av at bedriften skal ha lavt sykefravær, men jeg nekter å skulle ha dårlig samvittighet dersom jeg tar en sykedag når jeg faktisk er syk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

At jeg aldri bruker egenmeldingsdager

Har ingeting med arbeidsmoral å gjøre. 

Anonymkode: 2fef9...e99

Skrevet

Jeg var også en slik som ikke helt innså risikoen jeg utsatte andre for når jeg gikk syk på jobb. Så smittet kollegaen min meg med mykoplasma da jeg var gravid. Det endte med sykehusinnleggelse og fare for fosteret. Barnet overlevde heldigvis, men jeg brukte flere måneder på å komme meg på bena, og hele barselperioden er tåkelagt.

Anonymkode: 31e1a...45a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis noen misbruker egenmeldinger og det er saklig grunn til å mistenke det, så kan man inndra retten deres til å bruke til egenmeldinger for en lengre periode.

Klart, det ville jo vært beste løsning. Dessverre jobbet jeg under dårlig ledelse her, så ingen turte å ta i den problemstillingen.

Kan på en måte forstå det, de lederne jeg kjenner til som tør å ta den diskusjonen blir fort lagt for hat. Veldig lett å kalle sjefen psykopat uten annen grunn enn at du er uenig. Og helt ærlig, kan ikke si jeg har sett for mange tilfeller av kollegaer som støtter opp ledelsen. Har overhørt folk stå å gnu på irritasjon over at ikke de kan styre feriekalenderen helt fritt selv, hvorpå kollega sier :da er det bare å sykmelde seg. Du skal ha overskudd for å stå i den shitstormen der, uten noe støtte rundt deg. Ledere er tross alt bare mennesker de også. 

Skrevet

Tråden er ryddet for negativ brukerdebatt.

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...