Gå til innhold

Strikking. Hva er forskjellen på forstykke og bol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bol er jo selve kroppen fra nedre midje og til torsoen og opp. Jeg regner med at fremstykket er nettopp det det høres ut som- fronten på plagget. Men hva er forskjellen her egentlig? 😅

Anonymkode: 234d8...025

Fortsetter under...

Skrevet

Bolen er, som du seier, frå midje og opp. Forstykke er den delen av bolen som er forran, altså mage.  Bakstykket er ryggen. 😊

Anonymkode: aecad...271

Skrevet

Jepp, som det sies over. De fleste mønster deler også bolen i like mange masker til forstykket og bakstykket. Da markerer man i hver side, med like mange masker til for- og bakstykke, og det brukes da som referanse når man skal felle til ermer. Ofte strikkes halsen litt annerledes på forstykket også, og da må man ha kontroll på hva som er foran og bak ;)

Du har jo forstått det, Hi :)

Anonymkode: ee21e...a0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Bolen er, som du seier, frå midje og opp. Forstykke er den delen av bolen som er forran, altså mage.  Bakstykket er ryggen. 😊

Anonymkode: aecad...271

Er forstykket en del av bolen da? Om man strikker rundt?😅😅 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Er forstykket en del av bolen da? Om man strikker rundt?😅😅 

Ja, bolen består av forstykke (fronten) + bakstykke (ryggen).

Strikker du rundt blir første halvdel av maskene rundt enten forstykke eller bakstykke (for å være konsekvent i eget hode tenker jeg alltid på første halvdel av omgangen er forstykket/foran), andre halvdel det motsatte (for min del da ryggstykket).

Forstykke + bakstykke = bol.

Hvis du strikker et mønster hvor forstykket og bakstykket strikkes hver for seg (og sys sammen etterpå), så utgjør jo de to delene tilsammen bolen.

Bra du spør, for det blir mye enklere når du ikke sitter og er usikker når du strikker :) Det blir også lettere å se for seg mønsteret når du skal begynne å strikke på et nytt arbeid. Selv om du kanskje ikke forstår alt med en gang, gjør det til en vane å lese gjennom hele mønsteret før du begynner. Etterhvert vil du lære deg å forstå mønsteret lettere og se for deg hvordan ting skal gjøres.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ja, bolen består av forstykke (fronten) + bakstykke (ryggen).

Strikker du rundt blir første halvdel av maskene rundt enten forstykke eller bakstykke (for å være konsekvent i eget hode tenker jeg alltid på første halvdel av omgangen er forstykket/foran), andre halvdel det motsatte (for min del da ryggstykket).

Forstykke + bakstykke = bol.

Hvis du strikker et mønster hvor forstykket og bakstykket strikkes hver for seg (og sys sammen etterpå), så utgjør jo de to delene tilsammen bolen.

Bra du spør, for det blir mye enklere når du ikke sitter og er usikker når du strikker :) Det blir også lettere å se for seg mønsteret når du skal begynne å strikke på et nytt arbeid. Selv om du kanskje ikke forstår alt med en gang, gjør det til en vane å lese gjennom hele mønsteret før du begynner. Etterhvert vil du lære deg å forstå mønsteret lettere og se for deg hvordan ting skal gjøres.

Tusen takk for oppklaring😀😀

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...