Gå til innhold

Har alltid følt meg anderledes..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du sjelden møter mennesker som kommer med påstander de ikke kan dokumentere blir jeg overasket. Det gjør de aller fleste hver dag. Vi har ting vi tar for gitt uten å ha reflekert eller kontrolert at det er sant.

For min del dreier det seg ikke om at jeg vil diskutere for å bli faglig dyktigere. Det var et eksempel på et samtaletema jeg gjerne ville ha med en venninne mens vi trakk bena opp i soaen og drakk vin.

Anonymkode: 7502f...edc

Min familie, kollegaer og venner kommer svært sjeldent med udokumenterte påstander. Hender selvsagt jeg møter andre som gjør det, men de har liten innvirkning på mitt liv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du sjelden møter mennesker som kommer med påstander de ikke kan dokumentere blir jeg overasket. Det gjør de aller fleste hver dag. Vi har ting vi tar for gitt uten å ha reflekert eller kontrolert at det er sant.

For min del dreier det seg ikke om at jeg vil diskutere for å bli faglig dyktigere. Det var et eksempel på et samtaletema jeg gjerne ville ha med en venninne mens vi trakk bena opp i soaen og drakk vin.

Du vil diskutere kjemien bak brødbaking? Ja, da er det ikke rart du ikke finner likesinnede. Dette også er typisk asberger trekk, sære litt nerdete interesser. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere mener dette betyr dere er så mye smartere? Særhet og smarthet er ikke det samme. Jeg jobber med mange veldig smarte mennesker, noen har jo ikke sosial kompetanse slik dere beskriver, andre er veldig sosialt oppegående. Og det kan være diskusjoner på høyt nivå, men ikke slike trivielle ting som "alle vet", litt mer avanserte emner og mange helt vanlige. Felles for disse er at ingen går rundt og tror de er bedre og smartere enn alle andre, dvs mulig de sosialt inkompetente gjør det da, siden de jo er lite med og sier lite. 

Anonymkode: dfa42...32f

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du vil diskutere kjemien bak brødbaking? Ja, da er det ikke rart du ikke finner likesinnede. Dette også er typisk asberger trekk, sære litt nerdete interesser. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere mener dette betyr dere er så mye smartere? Særhet og smarthet er ikke det samme. Jeg jobber med mange veldig smarte mennesker, noen har jo ikke sosial kompetanse slik dere beskriver, andre er veldig sosialt oppegående. Og det kan være diskusjoner på høyt nivå, men ikke slike trivielle ting som "alle vet", litt mer avanserte emner og mange helt vanlige. Felles for disse er at ingen går rundt og tror de er bedre og smartere enn alle andre, dvs mulig de sosialt inkompetente gjør det da, siden de jo er lite med og sier lite. 

Hvis jeg skal diskutere brødbaking er det den typen problemstillinger jeg foretrekker. Det betyr ikke at jeg er voldsomt interessert i brødbaking. Jeg kan gjerne diskutere nesten hva som helst annet, men jeg ønsker da å kunne gå litt i dybden.

Et kjennetegn ved asberger er begrensede eller steriotype interesser. Det er ofte det motsatte av hva du finner hos inteligente mennesker.

Mange av oss vet vi er mer inteligente enn de fleste ut fra inteligenstester. Det å ha den vissheten betyr ikke at vi føler oss bedre enn andre. 

Skrevet
HeiteH skrev (1 time siden):

Det kommer vel an på i hvilke miljø man ferdes? Og det velger man jo selv? Om man feks. velger en karriere i akademia møter man jo drøssevis av mennesker som har interesser utover vær og vind. 

Beklager at jeg var litt sleivete, men jeg lurer oppriktig på om man er så voldsomt intelligent om man ikke greier å finne likesinnede å diskutere livets mysterier med. Det er jo tross alt ganske mange veldig intelligente mennesker her i verden (om man leter godt).

Noen av de minst intelligente finner man innen akademia. Og noen av de mest intelligente finner man i håndverksyrker.

Det virker som du tror vi snakker om skoleflink og pretensiøs, det gjør vi ikke.

Og ja, selvfølgelig, i våre dager og som voksen, så finner man hverandre. Men man er jo likevel hele tiden omgitt av muggles. 

Anonymkode: fa28e...527

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For min del dreier det seg ikke så mye om temaet for diskusjonen, men jeg ønsker meg klare argumenter og å finne ut hvorfor ting er som de er. Jeg kan gjerne diskutere brødbaking, men da vil jeg diskutere kjemien bak en sprø skorpe og hva det er som gjør at lang hevetid påvirker smaken på brødet og om man egentlig har belegg for å påstå at det gjør det, ikke om brødbaking er teit fordi det bare er noe kjærringer og fattige driver med og desuten smaker alle andre lands brød bedre enn det norske for sånn er det bare. 

Haha, spot on!

Dette med at folk ikke vet eller bryr seg om hvordan noe fungerer, er typisk for hva man ikke orker. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Ingen tvil om hvilken gruppe i denne tråden som fremstår som femåringer her hvertfall... det dere egentlig klager på er at dere ikke greier finne venner. At dere ikke skjønner den sosiale koden. Andre voksne mennesker greier tilpasse seg folk som dere som ikke passer inn, det gjør ikke andre barn. Dette har ingenting med intelligens å gjøre? Det er bare særhet, og det å ikke passer inn i sosiale normer. Typisk asberger.

Nei, omvendt. Det er femåringen (og dere) som ikke klarer å forstå oss.

Du kan ta det helt med ro på mine sosiale vegne, jeg har flere tilbud når det gjelder både venner og kjærester enn du noen gang har hatt eller vil få. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du blander sammen høy intelligens og asberger her er jeg redd. Dere som står fram som ekstra smarte glir rett inn i den ramma. Og da er jo selvinnsikt mangelvare.

Og her kommer personangrepene, ikke uventet. Vel, det sier jo sitt om den som kommenterer også... 

Anonymkode: bfb1c...d96

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

09dac...e05

Synes du har hatt en del interessante svar her i tråden! Jeg er ikke det man kaller vellykket med tanke på utdannelse, inntekt og karriere, og for å være ærlig vet jeg ikke akkurat hvor jeg ligger intelligensmessig. Men jeg har også alltid hatt det behovet for dybde, refleksjon og analyse. og ofte følt at jeg mangler noen å utveksle tanker med. Jeg tror at de som får dette behovet dekket, eller de som ikke har særlig behov for slike samtaler, ikke tenker over hvordan det er å ha et slikt savn. 

Anonymkode: bfb1c...d96

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Er det så mange som liker overfladiske samtaler da? Dem har man gjerne med folk man ikke liker eller kjenner så godt, så da er det heller mangel på gode og nære venner du har? 

Det stemmer, jeg har ikke så mange nære venner.

Til spørsmålet om hvem som liker overfladiske samtaler. Dumhet og kunnskapsløshet har gode vilkår for tiden, det ser man blant annet i både kommentarfeltene og blant influensere, blant presidenter og hos de som stiller seg tvilende til vitenskap og dokumentert informasjon. Rundt lunsjbordet er alle eksperter på trening, mat og oppdragelse. Det kastes ut så mye dritt at det er en fulltidsjobb å begrense strømmen og finne god og inspirerende informasjon.

Anonymkode: 45db6...e51

Skrevet

Har du asperger? 

Anonymkode: 24028...a07

Nei, det har jeg ikke, selv om jeg har vert innom tanken, men den vanlige asberger er ikke smartere enn andre, de har ofte smalt interessefelt og lærer mye innen dette feltet. De forstår ikke naturlig at andre mennesker har samme følelser som dem selv, og ofte reagerer de annerledes enn mennesker uten asberger på ulike situasjoner. Noe som gjør det ekstra vanskelig for dem å skjønne verden og menneskene rundt seg. De fleste asbergere lærer seg likevel hvordan "normale" mennesker reagerer og fungerer greit i samfunnet. Men det er jo en svært vanlig tanke at de som er litt smartere enn andre og som ikke er helt A4 har asberger så jeg skjønner hvorfor du spør. Jeg ser at dette lange og omstendelige svaret kan styrke din misstanke om min asberger, men det er jeg altså ikke. Jeg er tvert om svært intuitiv i måten jeg løser problemer og ser samenhenger. 

Anonymkode: 87431...5fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Noen av de minst intelligente finner man innen akademia. Og noen av de mest intelligente finner man i håndverksyrker.

Det virker som du tror vi snakker om skoleflink og pretensiøs, det gjør vi ikke.

Og ja, selvfølgelig, i våre dager og som voksen, så finner man hverandre. Men man er jo likevel hele tiden omgitt av muggles. 

Når man snakker om udokumentert...

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer, jeg har ikke så mange nære venner.

Til spørsmålet om hvem som liker overfladiske samtaler. Dumhet og kunnskapsløshet har gode vilkår for tiden, det ser man blant annet i både kommentarfeltene og blant influensere, blant presidenter og hos de som stiller seg tvilende til vitenskap og dokumentert informasjon. Rundt lunsjbordet er alle eksperter på trening, mat og oppdragelse. Det kastes ut så mye dritt at det er en fulltidsjobb å begrense strømmen og finne god og inspirerende informasjon.

Ja, jeg har nesten gitt opp. Folk biter på humbug og svada som fluer på en møkkarue. 

Skrevet
HeiteH skrev (1 minutt siden):

Når man snakker om udokumentert...

Ikke jeg. I min verden er man nokså begrenset, hvis man krever at alle skal dokumentere ting. Det blir for dumt at noen sier hva deres erfaring er, og så krever man dokumentasjon på erfaringen, som her. 

Skrevet

Hvis man føler seg utenfor og misforstått er man i feil miljø. Det beste er å omgi seg med mennesker som stimulerer deg til å lære mer, og utfordrer deg til å utvide horisonten. Å oppsøke akademiske miljø innen områdene man interesserer seg for er et tips. 

Anonymkode: 1adb1...db6

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ikke jeg. I min verden er man nokså begrenset, hvis man krever at alle skal dokumentere ting. Det blir for dumt at noen sier hva deres erfaring er, og så krever man dokumentasjon på erfaringen, som her. 

Nei, det er jo klart at dersom de du kjenner som er håndverkere er mer intelligente enn de du kjenner innen akademia, ja så er det jo sånn. Det er heller ikke farlig å røyke, for onkelen min ble over 90 år selv om han røykte 40 om dagen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hvis jeg skal diskutere brødbaking er det den typen problemstillinger jeg foretrekker. Det betyr ikke at jeg er voldsomt interessert i brødbaking. Jeg kan gjerne diskutere nesten hva som helst annet, men jeg ønsker da å kunne gå litt i dybden.

Et kjennetegn ved asberger er begrensede eller steriotype interesser. Det er ofte det motsatte av hva du finner hos inteligente mennesker.

Mange av oss vet vi er mer inteligente enn de fleste ut fra inteligenstester. Det å ha den vissheten betyr ikke at vi føler oss bedre enn andre. 

Men det er slik dere framstår her. Jeg har også veldig høy score på intelligenstester, men går hverken rundt og tror jeg er smartere eller bedre enn andre. Skole og utdanning var bare lettere for meg, og jeg valgte en avansert jobb for å ha utfordringer. Å diskutere slik du beskriver viser ikke intelligens for meg bare veldig særhet, og mangel på sosial kompetanse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Nei, omvendt. Det er femåringen (og dere) som ikke klarer å forstå oss.

Du kan ta det helt med ro på mine sosiale vegne, jeg har flere tilbud når det gjelder både venner og kjærester enn du noen gang har hatt eller vil få. 

I blame society 👍😉

Skrevet
HeiteH skrev (5 minutter siden):

Nei, det er jo klart at dersom de du kjenner som er håndverkere er mer intelligente enn de du kjenner innen akademia, ja så er det jo sånn. Det er heller ikke farlig å røyke, for onkelen min ble over 90 år selv om han røykte 40 om dagen.

Dette er sånn diskusjon som jeg bare ikke gidder. Synes du virkelig det er morsomt selv?

Du får fortsette med noen andre, jeg har faktisk bedre ting å ta meg til.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I blame society 👍😉

Ja, de er av noen grunn helt ville etter oss..

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis man føler seg utenfor og misforstått er man i feil miljø. Det beste er å omgi seg med mennesker som stimulerer deg til å lære mer, og utfordrer deg til å utvide horisonten. Å oppsøke akademiske miljø innen områdene man interesserer seg for er et tips. 

Det er jeg enig i. Mitt største problem er nok at jeg har giftet meg med en person som er veldig ulik meg akkurat på dette. Etter 15 år savner jeg derfor denne dybden og gleden rundt å utforske og diskutere og lure ganske mye. Min partner har mange gode kvaliteter, men akkurat her er vi som sagt veldig ulike. The joke's on me, but it's not funny... Jeg må komme meg ut av den verste småbarnsperioden og så ta meg selv i nakken og komme meg ut mer.

Skrevet

Men hvorfor er du ensom pga at du er smartere enn andre? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen tvil om hvilken gruppe i denne tråden som fremstår som femåringer her hvertfall... det dere egentlig klager på er at dere ikke greier finne venner. At dere ikke skjønner den sosiale koden. Andre voksne mennesker greier tilpasse seg folk som dere som ikke passer inn, det gjør ikke andre barn. Dette har ingenting med intelligens å gjøre? Det er bare særhet, og det å ikke passer inn i sosiale normer. Typisk asberger.

Det vanskeligste med de som er mindre smarte er at de ofte er så skråsikre. Slike holdninger gjør det umulig å diskutere noe som helst med dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Men det er slik dere framstår her. Jeg har også veldig høy score på intelligenstester, men går hverken rundt og tror jeg er smartere eller bedre enn andre. Skole og utdanning var bare lettere for meg, og jeg valgte en avansert jobb for å ha utfordringer. Å diskutere slik du beskriver viser ikke intelligens for meg bare veldig særhet, og mangel på sosial kompetanse. 

Får ikke helt inntrykk av at dette handler om å tenke at man er så mye smartere enn andre. Mer om følelsen av utenforskap og at man kanskje har opplevd å ikke bli møtt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hva har det med intelligens å gjøre? Du bare mener du har mer interessante interesser? Hva er det du liker å snakke om da som går over hodet på de fleste andre?

Jeg har ikke påstått at det som interesserer meg går over hodet på andre, men veldig mange vil snakke om trivielle ting, som blir kjedelig. Jeg ønsker meg mer stimulerende samtaler og det har jeg merket ikke alle har interesse av. Tema som klær, slanking, vinsmaking blir for overfladiske.

Anonymkode: 1ba01...402

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du blander sammen høy intelligens og asberger her er jeg redd. Dere som står fram som ekstra smarte glir rett inn i den ramma. Og da er jo selvinnsikt mangelvare.

Beklager å måtte skuffe deg, men Aspergers har ikke noe med det jeg skrev å gjøre.

At du ikke forstår det viser bare at du mangler kunnskap. At du, selv etter en link som viser at din tidligere påstand var feil, viser at du ikke har lest det og/eller ikke forstår det som skrives der, det viser bare at du ikke greier å ta til deg saklig informasjon og reflektere over det. Og at du heller ikke har noen saklige argumenter og derfor forsøker å vinne diskusjonen med dårlige hersketeknikker. Det sier bare noe om deg, ingen andre.

Anonymkode: 09dac...e05

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er jeg enig i. Mitt største problem er nok at jeg har giftet meg med en person som er veldig ulik meg akkurat på dette. Etter 15 år savner jeg derfor denne dybden og gleden rundt å utforske og diskutere og lure ganske mye. Min partner har mange gode kvaliteter, men akkurat her er vi som sagt veldig ulike. The joke's on me, but it's not funny... Jeg må komme meg ut av den verste småbarnsperioden og så ta meg selv i nakken og komme meg ut mer.

Det skjønner jeg. Mannen min er helt klart intelligent, men vi kommer fra ulike miljø. Jeg er oppvokst i en akademikerfamilie, med bøker fra gulv til tak i alle rom, og der politikk, kunst og kultur ble diskutert rundt middagsbordet. Uansett hva vi jobbet med på skolen hadde foreldrene mine kunnskap, kompetanse og interesse for å hjelpe meg. Hans foreldre er verdens snilleste, men diskusjonene der i huset gikk mest på hva naboene tok for seg, og hva som stod i siste utgave av Hjemmet. Familien hans har mange gode egenskaper jeg setter stor pris på, men mannen mangler referansegrunnlag og dybdekunnskap innen flere tema. Det føles noen ganger ensomt. Heldigvis finnes venner😊 For min egen del går jeg best overens med folk med master- eller doktorgrad, hvor snobbete det enn høres ut. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...