Gå til innhold

Har alltid følt meg anderledes..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, omvendt. Det er femåringen (og dere) som ikke klarer å forstå oss.

Du kan ta det helt med ro på mine sosiale vegne, jeg har flere tilbud når det gjelder både venner og kjærester enn du noen gang har hatt eller vil få. 

Anonymkode: fa28e...527

Så intelligent, og så klarer du ikke bedre enn dette🙄lite imponerende 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 548fb...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Det stemmer, jeg har ikke så mange nære venner.

Til spørsmålet om hvem som liker overfladiske samtaler. Dumhet og kunnskapsløshet har gode vilkår for tiden, det ser man blant annet i både kommentarfeltene og blant influensere, blant presidenter og hos de som stiller seg tvilende til vitenskap og dokumentert informasjon. Rundt lunsjbordet er alle eksperter på trening, mat og oppdragelse. Det kastes ut så mye dritt at det er en fulltidsjobb å begrense strømmen og finne god og inspirerende informasjon.

Anonymkode: 45db6...e51

Rundt lunsjbord søker man jo å inkludere alle, dette henger sammen med sosial kompetanse. Da snakker man om ting som alle kan vite noe om. Dette behøver ikke alltid være like spennende for alle, det betyr jo ikke at de som synes det er kjedelig er smartere 🤣

Anonymkode: dfa42...32f

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Dette er sånn diskusjon som jeg bare ikke gidder. Synes du virkelig det er morsomt selv?

Du får fortsette med noen andre, jeg har faktisk bedre ting å ta meg til.

Du ser ikke at det er DU som er ulogisk og ikke er med her? Logikken din henger ikke på greip i det hele tatt! Men du går rundt og tror du er mer inteligent (bedre) og at alle andre tar "feil"/er dumme/kjedelige. Selvinnsikt...

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ja, de er av noen grunn helt ville etter oss..

Å være paranoid og tenke slik du gjør her er klassisk asberger... ta tester online...

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Det vanskeligste med de som er mindre smarte er at de ofte er så skråsikre. Slike holdninger gjør det umulig å diskutere noe som helst med dem. 

Anonymkode: 87431...5fa

Hahaha, seriøst? Det er vi andre som er skråsikre? Har du sett filmen noen linket til i en annen asberger tråd her inne? Du er henne!!

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at det som interesserer meg går over hodet på andre, men veldig mange vil snakke om trivielle ting, som blir kjedelig. Jeg ønsker meg mer stimulerende samtaler og det har jeg merket ikke alle har interesse av. Tema som klær, slanking, vinsmaking blir for overfladiske.

Anonymkode: 1ba01...402

Men igjen, da har ikke dette noe med å være smart å gjøre eller intelligens, bare smak og behag, preferanser. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Beklager å måtte skuffe deg, men Aspergers har ikke noe med det jeg skrev å gjøre.

At du ikke forstår det viser bare at du mangler kunnskap. At du, selv etter en link som viser at din tidligere påstand var feil, viser at du ikke har lest det og/eller ikke forstår det som skrives der, det viser bare at du ikke greier å ta til deg saklig informasjon og reflektere over det. Og at du heller ikke har noen saklige argumenter og derfor forsøker å vinne diskusjonen med dårlige hersketeknikker. Det sier bare noe om deg, ingen andre.

Anonymkode: 09dac...e05

Det er ikke hersketeknikk, men faktisk et forsøk på å komme til bunns i en sak, komme til kjernen slik du påstår du liker? Men du er ikke egentlig ute etter svar er du? Du vil bare surve over at alle andre er så "teite"? Jeg prøver gi deg en forklaring på hvorfor du synes det, men det går over hodet på deg skjønner jeg...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Rundt lunsjbord søker man jo å inkludere alle, dette henger sammen med sosial kompetanse. Da snakker man om ting som alle kan vite noe om. Dette behøver ikke alltid være like spennende for alle, det betyr jo ikke at de som synes det er kjedelig er smartere 🤣

Det er et godt poeng, lunsjbordet var kanskje ikke det beste eksempelet. Men jeg har likevel en opplevelse av at folk er så på sine greier at de tilsynelatende ikke er interessert i å høre hva andre tenker eller å ta i mot andres meninger. Det er ikke en samtale, det er bare en gjeng som sitter og venter på å få si sitt uten å lytte til andre og svare. Mulig det bare er mitt lunsjbord (jobber i privat næringsliv med oppegående nok mennesker), men jeg synes det blir mye monolog. Morsomt og underholdende fra glupe folk, men mye monolog i lengden.

Som jeg sa tidligere, for min del ikke dreier det seg ikke om å være smartere, men å gå litt i dybden. Kanskje en avsporing fra HI, men hun nevnte annerledeshet, og det kjente jeg meg igjen i. 

Skrevet

Synes du har hatt en del interessante svar her i tråden! Jeg er ikke det man kaller vellykket med tanke på utdannelse, inntekt og karriere, og for å være ærlig vet jeg ikke akkurat hvor jeg ligger intelligensmessig. Men jeg har også alltid hatt det behovet for dybde, refleksjon og analyse. og ofte følt at jeg mangler noen å utveksle tanker med. Jeg tror at de som får dette behovet dekket, eller de som ikke har særlig behov for slike samtaler, ikke tenker over hvordan det er å ha et slikt savn. 

Anonymkode: bfb1c...d96

Dette tror jeg du har veldig rett i. Og det er også med på å øke følelsen av utenforskap.

Som barn har man gjerne ikke det valget man får som voksen med å søke seg mot utdanning og miljøer og personer hvor man finner fellesskap. Og om man ikke finner fellesskap på dette området som barn, da kan man bli preget av det, fordi man føler seg annerledes.

Min løsning som barn var å sluke informasjon og så sette meg inn i ting mer detaljert og i dybden, samtidig som jeg aksepterte at akkurat dette var noe jeg ikke fant i nærmiljøet med gode venner eller familie. Jeg ble også som en svamp i møte med fagpersoner, spurte om alt mulig fordi jeg alltid var ute etter å forstå mest mulig av hvordan verden rundt meg fungerte. Fagpersoner som har tid og tålmodighet kan da dekke noe av det behovet, fordi det trigger det intellektuelle å måtte sette seg inn i helt nye ting og forstå det mer i dybden. I tillegg til dette ble jeg som barn veldig opptatt av å forstå de mellommenneskelige relasjonene rundt meg. Hva gjorde at den og den ikke hadde god kjemi, hvorfor var den sint på den (når det ikke var noen åpenbar grunn), hvorfor var den blitt stillere enn vanlig, hva skjuler den med den latteren som alle andre tror er ekte latter så lenge de ikke ser personen i øynene. Hvorfor er den tilsynelatende alltid så skråsikker? Hvorfor later den som om det ikke er nødvendig å kunne sånn og slik? Det å forsøke å forstå slike relasjoner og andre personer ble også et slags "dybdestudium". En av mine aller nærmeste venninner i barndommen slet f.eks. med lesing og matematikk. Jeg visste jo at hun ikke var "dum", så da gjorde jeg det til min oppgave å finne ut hvordan hun lærte best, og så ble det til at jeg ofte måtte forklare henne det lærerne og spesiallærerne ikke greide - fordi de ikke forstod hvordan hennes hjerne fungerte, som ofte var en mer praktisk tilnærmelse.

Jeg har vært fysisk syk noen år nå, og dermed er min omgangsflate sosialt blitt veldig innskrenket. For ikke å stivne helt velger jeg det å være aktiv i det jeg gjør. I det mener jeg at hvis jeg f.eks. leser et innlegg her på forumet så bruker jeg ofte tid til å søke mer informasjon om temaet, forsøker både å se på det i seg selv og i en større sammenheng, sjekker påstander jeg kanskje ønsker å komme med om de egentlig stemmer, hvor har jeg det fra, er jeg oppdatert. Ikke sikkert jeg bruker det i det jeg svarer her, ikke en gang sikkert jeg svarer - men jeg tilegner meg mer kunnskap og jeg reflekterer over det. Det gir meg en opplevelse av å ikke gå glipp av like mye.

Men så er det også mye i det jeg skrev tidligere, at jeg er blitt mer oppmerksom på at ulike vennskap gir ulike erfaringer og opplevelser, og at jeg har behov for spekteret, at jeg ikke trenger finne det i én eller to venner, men at det sammenlagt gir det man trenger av dybde og refleksjon. På et vis er det også enklere jo eldre man blir, fordi alle har tilegnet seg mer kunnskap gjennom livet, både faglig og personlig, og at dette har ført til mange spennende erfaringer som kan gi langt dypere samtaler enn hva man kanskje kunne ha med disse tidligere. Og i motsetning til hva enkelte i tråden tror så har vi også ofte mye humor og behov for å le også ;)

Jeg tror det kanskje er det som skiller noen fra andre, dette evige ønsket om mer kunnskap, mer forståelse, mer refleksjon, mer mening - og det å aldri slå seg til ro med stagnasjon, men alltid ønske seg videre utvikling, også personlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hahaha, seriøst? Det er vi andre som er skråsikre? Har du sett filmen noen linket til i en annen asberger tråd her inne? Du er henne!!

I rest my case... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke hersketeknikk, men faktisk et forsøk på å komme til bunns i en sak, komme til kjernen slik du påstår du liker? Men du er ikke egentlig ute etter svar er du? Du vil bare surve over at alle andre er så "teite"? Jeg prøver gi deg en forklaring på hvorfor du synes det, men det går over hodet på deg skjønner jeg...

Jeg har ikke survet i denne tråden og ikke har jeg slengt med leppa heller. Ikke har jeg påstått at noen i tråden er teite eller "teite" (hva enn du legger i det).

Min person er egentlig helt uinteressant i denne sammenhengen. Selv om jeg har svart på hvitt fra nevropsykolog og mange timers tester og intervjuer og undersøkelser, samt fra minst et par andre psykologer (som ledd i utredning etter ulykke og etter fysisk sykdom, ikke psykisk sykdom), at jeg er "langt, langt over gjennomsnittet intelligent" og at jeg ikke har noen psykiske diagnoser eller utviklingsdiagnoser.

Du kom med en uttalelse at intelligente ikke er sosialt intelligente (at det er din erfaring med noen). Jeg viste deg at som gruppe er dette noe som ikke stemmer for intelligente, noe linken min også hadde forklart deg, hvis du hadde tatt deg tid til å lese den, og om du leste den, om du i så fall hadde forstått det som stod der.

Du ignorerte det og kastet ut et argument om Aspergers, noe du også ville forstått ikke stemte, om du hadde lest linken og forstod det jeg skrev. Du fortsetter bare å forsøke å pakke inn at du mener jeg og flere andre i tråden må ha en diagnose.

I motsetning til deg er jeg ikke ute etter svar i denne tråden. Ikke er jeg ute etter å påstå at andre er teite. Og ikke har jeg gått rundt og sagt eller ment at jeg er bedre enn andre. Jo mer man kan, jo mer forstår man av alt man ikke kan. Det gjør også ofte at man ikke slenger inn slike billige argument og hersketeknikker som du forsøker å gjemme deg bak.

Hi spurte om andre har erfaringer som henne, det har jeg svart på, og jeg har gitt saklig tilbakemeldinger på noen feilaktige påstander som bl.a. du har kommet med, samt saklige svar til andre. At du og noen andre i tråden blir provosert over at det finnes personer som er mer intelligente enn andre, det er bare ditt/deres problem. Ingen, utenom deg/dere, var ute etter å provosere, ingen har skrytt av sin intelligens, ingen som har sagt de er over snittet intelligent har skrevet noe som tilsier at de tror de er bedre enn andre. I motsetning til mange andre er vel vi heller oftere oppmerksom på at samfunnet trenger mangfoldet av egenskaper hos ulike personer, uavhengig av hvor de måtte ligge på en IQ-skala.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du vil diskutere kjemien bak brødbaking? Ja, da er det ikke rart du ikke finner likesinnede. Dette også er typisk asberger trekk, sære litt nerdete interesser. 

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dere mener dette betyr dere er så mye smartere? Særhet og smarthet er ikke det samme. Jeg jobber med mange veldig smarte mennesker, noen har jo ikke sosial kompetanse slik dere beskriver, andre er veldig sosialt oppegående. Og det kan være diskusjoner på høyt nivå, men ikke slike trivielle ting som "alle vet", litt mer avanserte emner og mange helt vanlige. Felles for disse er at ingen går rundt og tror de er bedre og smartere enn alle andre, dvs mulig de sosialt inkompetente gjør det da, siden de jo er lite med og sier lite. 

Det hadde vært interessant å være flue på veggen her, og å få høre perspektivet til kollegaene dine, også de du kaller sosialt inkompetente...  

Anonymkode: bfb1c...d96

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

I rest my case... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ikke survet i denne tråden og ikke har jeg slengt med leppa heller. Ikke har jeg påstått at noen i tråden er teite eller "teite" (hva enn du legger i det).

Min person er egentlig helt uinteressant i denne sammenhengen. Selv om jeg har svart på hvitt fra nevropsykolog og mange timers tester og intervjuer og undersøkelser, samt fra minst et par andre psykologer (som ledd i utredning etter ulykke og etter fysisk sykdom, ikke psykisk sykdom), at jeg er "langt, langt over gjennomsnittet intelligent" og at jeg ikke har noen psykiske diagnoser eller utviklingsdiagnoser.

Du kom med en uttalelse at intelligente ikke er sosialt intelligente (at det er din erfaring med noen). Jeg viste deg at som gruppe er dette noe som ikke stemmer for intelligente, noe linken min også hadde forklart deg, hvis du hadde tatt deg tid til å lese den, og om du leste den, om du i så fall hadde forstått det som stod der.

Du ignorerte det og kastet ut et argument om Aspergers, noe du også ville forstått ikke stemte, om du hadde lest linken og forstod det jeg skrev. Du fortsetter bare å forsøke å pakke inn at du mener jeg og flere andre i tråden må ha en diagnose.

I motsetning til deg er jeg ikke ute etter svar i denne tråden. Ikke er jeg ute etter å påstå at andre er teite. Og ikke har jeg gått rundt og sagt eller ment at jeg er bedre enn andre. Jo mer man kan, jo mer forstår man av alt man ikke kan. Det gjør også ofte at man ikke slenger inn slike billige argument og hersketeknikker som du forsøker å gjemme deg bak.

Hi spurte om andre har erfaringer som henne, det har jeg svart på, og jeg har gitt saklig tilbakemeldinger på noen feilaktige påstander som bl.a. du har kommet med, samt saklige svar til andre. At du og noen andre i tråden blir provosert over at det finnes personer som er mer intelligente enn andre, det er bare ditt/deres problem. Ingen, utenom deg/dere, var ute etter å provosere, ingen har skrytt av sin intelligens, ingen som har sagt de er over snittet intelligent har skrevet noe som tilsier at de tror de er bedre enn andre. I motsetning til mange andre er vel vi heller oftere oppmerksom på at samfunnet trenger mangfoldet av egenskaper hos ulike personer, uavhengig av hvor de måtte ligge på en IQ-skala.

https://youtu.be/YgxHpHIrGNY

Skrevet

Å være paranoid og tenke slik du gjør her er klassisk asberger... ta tester online...

Mhm. Av oss to så er det nok jeg som har asperger. Det er jo tross alt jeg som er helt besatt av å kverulere med alle i tråden, og påstå ting som ingen andre er enig i. Det hørtes veldig riktig ut 😏

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Mhm. Av oss to så er det nok jeg som har asperger. Det er jo tross alt jeg som er helt besatt av å kverulere med alle i tråden, og påstå ting som ingen andre er enig i. Det hørtes veldig riktig ut 😏

Du skulle ikke heller dra pappan min er sterkere enn pappan din da, hadde vært hakket mer saklig. Du bare slenger det samme tilbake for å ta igjen, det blir jo bare pinlig. 

Skrevet

Men igjen, da har ikke dette noe med å være smart å gjøre eller intelligens, bare smak og behag, preferanser. 

Nei, preferansene påvirkes i stor grad av intelligens, du kan benekte det så mye du vil. Intelligente mennesker har et annet perspektiv på tilværelsen, sammenlignet med de som er mindre intelligente. Det vil ikke si at andre er dumme, men deres behov er annerledes. De kan ha andre sterke sider. Interessene til en professor og en uten akademisk utdannenelse er med stor sannsynlighet veldig forskjellige, og det som skiller dem er intelligens.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du skulle ikke heller dra pappan min er sterkere enn pappan din da, hadde vært hakket mer saklig. Du bare slenger det samme tilbake for å ta igjen, det blir jo bare pinlig. 

For deg, muligens.

Det ville ikke forundret meg om pappaen min faktisk var sterkere enn pappaen din, for å si det på den måten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Klart du ikke har Asperger, det er en vanskelig diagnose å stille selv for fagfolk. Men på DIB er utviklingsforstyrrelse selvfølgelig det eneste som forklarer hvordan noen overhode kan oppfatte seg som mer intelligent enn andre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Interessene til en professor og en uten akademisk utdannenelse er med stor sannsynlighet veldig forskjellige, og det som skiller dem er intelligens.

Det stemmer bare ikke. Nå for tiden kalles jo alt mulig rart for akademisk utdannelse, og man behøver virkelig ikke være særlig intelligent for å nå høyt i alle disiplinene. De testet befolkningen en gang, og det fantes både frisører og taxisjåfører som skårte høyt. Intelligent og skoleflink er ikke det samme. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Så gjennom denne med åpent sinn og kan med hånden på hjertet si at jeg ikke kjenner meg igjen i noe av det hun sier. Utenom at jeg biter negler, men tenker kanskje at diagnostisering av autisme krever litt mer enn det?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer bare ikke. Nå for tiden kalles jo alt mulig rart for akademisk utdannelse, og man behøver virkelig ikke være særlig intelligent for å nå høyt i alle disiplinene. De testet befolkningen en gang, og det fantes både frisører og taxisjåfører som skårte høyt. Intelligent og skoleflink er ikke det samme. 

Ja nå for tiden kan hvem som helst bli professor, bare de pugger nok? 

Jeg lurer på hvor mange høyt utdannede du har truffet og faktisk konversert med?

Skrevet

Jeg må bare påpeke at du har de mest generelle og udokumenterte påstandene jeg har hørt på lenge. 

Er det slik du argumenterer til vanlig? "Noen testet noen andre en gang så ergo er det sant"....

😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Du har tydeligvis gått helt tom for egne argument og har ingenting å tilføye en saklig diskusjon lenger.

Så gjennom denne videoen og litt av en annen av samme dame, og kjenner meg overhodet ikke igjen i noe av det hun sier. Noe som stemmer med det fagpersoner i flertall også har sagt, nemlig at jeg ikke har noen diagnoser, "bare" er langt over snittet intelligent.

Hvorfor er det så viktig for deg å sette diagnoser på personer du ikke vet noe om?

Om ikke annet så er din argumentasjon i denne tråden egentlig et veldig godt eksempel for meg, og sikkert også andre som meg, på diskusjoner som egentlig blir helt uinteressante, fordi motparten ikke greier å holde seg saklig, ikke greier å presentere noen ordentlige argument, ikke er villig til å se en sak fra flere sider, ikke er i stand til eller villig til å reflektere over et tema.

Skrevet

Selvfølgelig finnes det intelligente som ikke har høyere utdannelse, og folk med høy utdannelse som har klart seg gjennom skolegangen på beinhardt arbeid, men å påstå at det ikke er noen generell sammenheng mellom høy utdannelse og intelligens blir for dumt. I enkelte land, der man er avhengig av foreldres økonomi for å ha mulighet til å ta høyere utdannelse kan det nok være slike tendenser i enkelte miljø, men ikke i Norge. De som i utgangspunktet ikke har den høyeste intelligensen, men som karrer seg gjennom et langt utdanningsløp, vil i tillegg måtte tilegne seg enkelte egenskaper på veien de ikke ville hatt uten utdannelsen. 

Anonymkode: 1adb1...db6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...