Gå til innhold

Hjelp til rengjøring. - Karaffel og kaffetrakter

Anbefalte innlegg

Jeg har to karaffler som har samlet noe grums i bunnen. Jeg har ikkje noe som er langt og tynt nok til å nå helt nedi. Har prøvd å la det ligge i zalo, men det fungerer ikke. Tips til hva jeg kan bruke som et løsemiddel?!

Kaffetrakteren trenger en vask oppi vannbeholderen. Jeg bruker kaffemaskinrens gjevnlig, men det virker som det har samlet seg et lag med grums som ikke går bort med maskinrensen. Tips til hva jeg kan bruke for å renske vannbeholderen? 

Anonymkode: 870bd...531

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Putt oppi en tablett til oppvaskemaskina 

Anonymkode: acb58...167

Oppi karafflene? Eller kaffitrakteren? Eller begge?

Må bare spørre, slik at jeg ikke dummer meg ut på kjøkkenet mitt nå! 😅

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Oppi karafflene? Eller kaffitrakteren? Eller begge?

Må bare spørre, slik at jeg ikke dummer meg ut på kjøkkenet mitt nå! 😅

Prøv begge. Skyll godt etterpå

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp flaskebørste for å vaske karaflene. 

Anonymkode: 1a506...e13

Det står på handlelisten, men jeg må helt til senteret for å få tak i det. Kan selvsagt kjøpe på nett, men det kommer ikke i dag. Har lyst å bli ferdig med det i dag. 😊

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Prøv begge. Skyll godt etterpå

Jeg prøver oppi karafflene først. Tør ikke slenge oppi hva som helst i kaffetrakteren! 😅

Annonse

Har du lest på renseposen til kaffetrakteren. Varmt vann i vannbeholderen og stopp maskinen noen minutter halvveis, slik at skitt i røret løser seg opp? Bruk en børste i beholder og skrubb litt med den i beholderen, skyll godt.

Bakepulver er et gammelt triks til flasker og termoser. La det stå litt og rist. Skyll godt og sørg for at de blir helt tørre før du setter på lokk eller kork.

Jeg bruker sitron i karaffel, termos og vannkoker. (Har ikke kaffetrakter.) Koker opp vann, heller det i, tar oppi en god sprut med sitron fra en sånn gul flaske og lar det stå over natten. Blir skinnende rent, og er garantert ufarlig hvis du ikke skyller godt nok etterpå. Men sjekk at karaffelen tåler kokende vann før du heller det i.

Bakepulver løser opp om du har det i varmt vann, rører og lar det stå litt. Det ville jeg prøvd i karaflene ihvertfall. 

Ellers er oppvasktablett til maskin et godt tips, det er sterk såpe.

Ville prøvd rens til kaffetrakter en gang til, og pass på å følge oppskriften skikkelig 

Anonymkode: 6e200...ac9

Superdolly skrev (11 minutter siden):

Jeg bruker sitron i karaffel, termos og vannkoker. (Har ikke kaffetrakter.) Koker opp vann, heller det i, tar oppi en god sprut med sitron fra en sånn gul flaske og lar det stå over natten. Blir skinnende rent, og er garantert ufarlig hvis du ikke skyller godt nok etterpå. Men sjekk at karaffelen tåler kokende vann før du heller det i.

Er det vannkoker i stål eller plastikk?

Anonymkode: 52cf5...f8e

Oppvasktablett går i begge, skyll karaflene skikkelig mye etterpå. Du kan også slenge oppi en god dæsj bakepulver og ha i litt vann, da bobbler det skikkelig i bunnen og det løser opp. Ha i litt mere vann når det har stått en stund, rist skikkelig godt slik at vannet blir kastet skikkelig frem og tilbake i bunnen. Da får du kanskje med deg de siste bitene som sitter fast når du ikke har flaskebørste. 

Jeg renser kaffetrakteren med oppvasktablett. Løser opp en tablett i varmt vann og heller det i kaffetrskteren og lar den gå. Vasker kanna, nytt vann og kjører den noen ganger. Skyller også den duppedingsen til filteret noen ganger. Fungerer helt greit, og syns vannet blir mer kaffefarget enn med kafferens. Jeg bruker noen ekstra skyllinger, det er nok bare meg som føler jeg bør ha det. 

Anonymkode: a06e5...5ee

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...