Gå til innhold

Forberedt på forlengelse av tiltakene?

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/norge/nye-anbefalinger-fra-helsedirektoratet_-_-ikke-stort-rom-for-lettelser-1.15329787 er dere ved godt mot og innstilt på videre dugnad? Jeg for min del hadde ingen tro på lettelser nå og sånn sett var jeg allerede forberedt. For vår del går det fint selv om vi begge har et års jubileum på hjemmekontor i februar. Eneste jeg håper på er trening i hall for ungene. 

Fortsetter under...

Vi har jo skjønt hvordan det fungerer nå. Stor mobilitet i befolkningen og mye samvær = høy smitte = farlig/nedstengt.
Tiltak som går på begrenset samvær og nedsatt mobilitet = synkende/flat kurve og relativt åpent samfunn med skole/aktiviteter/næringsliv sånn passe i vater. 

Heldigvis har det kommet opp bedre systemer for testing ved grensene, og jeg håper alle skjønner at karantene ved reise og sykdom bidrar massivt til å holde skoler åpne. 

Jeg skjønner jo at det er slik vi må ha det frem til vaksinen får effekt i samfunnet selv om det suger. Jeg tror og håper for øvrig nå på lettelser på aktiviteter for barn og ungdom og at vi igjen kan ha noen få gjester. 

Anonymkode: aff5e...02d

Var helt forberedt på dette igrunn. Er drittlei hele korona'n men bare folk kunne fulgt reglene kunne mye sett bedre ut. Håper som deg på at trening i hall blir lov for frøkena i huset vil gjerne trene, men bortsett fra det går det jo greit😉 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er forberedt, men ønsker meg to ting: Å gi min demente pappa en lang, god klem for første gang på et år, og at barn og ungdom får trene igjen. 

Anonymkode: 9d9bc...49c

Jeg har testet meg tre ganger og for hvert negative resultat har jeg kjørt dirkete ut til min gamle mor og klemt henne lenge. 

Det gjør godt for oss begge. 

Anonymkode: ca84c...942

Jeg har får første vaksine. Andre om 2 uker. Ungene driver med en sport som gjør at de kan trene som vanlig. De trives også veldig godt med delvis hjemmeskole/delvis oppmøte på skolen.  Vi må også på jobb hver dag som vanlig,  så for oss spiller det ikke så mye rolle om tiltakene fortsetter. 

Anonymkode: 99216...221

Ja, det er noe jeg regner med. Derimot er jeg skremt av forslag om hjemmeskole for vgs. Jeg både jobber i vgs og har ungdommer som går i vgs, og det vil være svært uheldig og blodig urettferdig overfor ungdommene. Det er ikke de som er problemet. Og så føles det bitte litt urettferdig for oss i Bergen siden vi hadde landets strengeste tiltak i mange uker før jul og faktisk klarte å slå ned smitten, og så må vi påan igjen fordi smitten øker andre steder. Men jeg er selvfølgelig med på dugnaden likevel. 

Anonymkode: 81675...718

Det har klikka for regjeringen og folk er fullstendig hjernevasket. Så dette kommer aldri til å ta slutt. Jeg er så forbanna for det de gjør mot barn og unge at jeg har ikke ord. 

Nå har det vært verdens største krise hver gang en sykehjemspasient har dødd etter positiv koronatest. Nå dør de samme sykehjemspasientene bare timer etter vaksinering, men det er plutselig HELT normalt for det er jo gamle, skrøpelige mennesker. Ja, nettopp det er de. Så derfor kan vi ikke ofre den oppvoksende generasjonen for dem. Myndighetene påstår jo også at det er krise om antall innlagte dobles fra nåværende nivå. Men for bare tre år siden var altså 7600 pasienter innlagt på sykehus med influensa på bare noen måneder - og DA var det ikke krise?

Jeg fatter bare ikke at folk godtar alt dette inkonsekvente tøvet som kommer fra regjeringen.

Anonymkode: 66e0c...8e8

Regner med det ja, vaksinene blir ikke rullet ut like raskt som planlagt pga midlertidig redusert kapasitet hos pzifer. Smitten er fremdeles høy noen steder. 

For min del går det helt fint, jeg lever tilnærmet normalt. Jeg håper at tiltakene, ved videreføring, er mer tilpasset. Noen tiltak blir meningsløse og får unødige konsekvenser. Jeg jobber med kompensasjonsordning om dagen og er kritisk til hvor lite de som er pålagt strenge restriksjoner mottar. Spesielt da mindre bedrifter. De fleste får faktisk ingenting i støtte, da kan vi ikke fortsette å skyte spurv med hagle. 

Anonymkode: 7aaf2...01b

For første gang sliter jeg kjenner jeg. Jeg satt og så på pressekonferansen på torsdag og gråt. Jeg er ikke lei hjemmekontor for jeg trives godt med det og får gjort mye mer. Men jeg sliter med at alle er hjemme hele tiden. Mannen har hjemmekontor og ungene mye hjemmeskole. Eldste vår har hatt digital undervisning siden september og treningen hennes er avlyst. Hun trener på toppnivå og selv om de har krav på trening siden de er på landslag er hallene stengt. De to andre våre er delvis hjemme og fotballen går sin gang men med mye avlyste kamper og cupper. Det er jo bare bagateller i det store og hele men det sliter å se de lei seg for alt de går glipp av. 
Jeg har generelle veldig lite venner etter vi flyttet hit og får påfyll av sosial kontakt gjennom ungene og deres aktiviteter. Nå er det ikke slik og jeg kjenner det er tungt. Jeg har ikke hatt en samtale skikkelig med noen siden mars. Jeg har ikke klemt noen utenom de jeg bor med siden mars. Jeg har sett min gamle far 2 dager siden mars, og ikke klemt han siden. Ferien i fjor ble avlyst og vi tør ikke sjanse på utlandet i år heller. Nei akkurat nå er det faktisk tungt. 

Anonymkode: b4305...86a

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Dugnad? Hehe, bruker man fortsatt ordet 'dugnad' om dette opplegget? 😂😂 

Forventer at tiltakene lettes på i nord-Norge 

Anonymkode: 79907...251

Alle idrettsforeninger må finne opp et nytt ord fremover😂😅 Ordet dugnad er ødelagt for alltid🤮

Kjenner jeg snart er på bristepunktet med alt som heter dugnad, restriksjoner, forbud og advarsler. men skal da klarer noen mndr til. Vi har kun 14 inneliggende på jobben og fellesnevner med de er at de er svært overvektige. Mulig de hadde klart sykdommen bedre om de hadde gått ned en 30 kg og vært mer aktive.

Anonymkode: 31294...f54

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Alle idrettsforeninger må finne opp et nytt ord fremover😂😅 Ordet dugnad er ødelagt for alltid🤮

Dugnad er et idiotisk uttrykk å bruke i denne sammenheng, hvem er det de prøver å lure 🤔

Anonymkode: 7aaf2...01b

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det har klikka for regjeringen og folk er fullstendig hjernevasket. Så dette kommer aldri til å ta slutt. Jeg er så forbanna for det de gjør mot barn og unge at jeg har ikke ord. 

Nå har det vært verdens største krise hver gang en sykehjemspasient har dødd etter positiv koronatest. Nå dør de samme sykehjemspasientene bare timer etter vaksinering, men det er plutselig HELT normalt for det er jo gamle, skrøpelige mennesker. Ja, nettopp det er de. Så derfor kan vi ikke ofre den oppvoksende generasjonen for dem. Myndighetene påstår jo også at det er krise om antall innlagte dobles fra nåværende nivå. Men for bare tre år siden var altså 7600 pasienter innlagt på sykehus med influensa på bare noen måneder - og DA var det ikke krise?

Jeg fatter bare ikke at folk godtar alt dette inkonsekvente tøvet som kommer fra regjeringen.

Jeg fatter faktisk ikke at det går an å skjønne SÅ lite! Det skremmer meg mer enn korona. 

Vaksinen er på vei, så nå er vi på oppløpssiden. Da klarer jeg fint å holde ut tiltak en stund til, selv om det er kjedelig. 
Vi har både jobb og helse i behold, og vi har hverandre, det er det viktigste.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg fatter faktisk ikke at det går an å skjønne SÅ lite! Det skremmer meg mer enn korona. 

Enig. På jobb har vi en lege som ikke bruker munnbind da det ikke er bevist at det har noe virkning, h*n er også vaksinemotstander. Gleder meg til h*n skal få hofteprotese, da skal munnbindet og den sterile frakken min ligge i søpla, siden det er jo ikke bevist at det hjelper🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️  Jeg blir helt matt jeg. 

Anonymkode: 99216...221

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Nettopp pga denne holdningen blir det aldri en reell diskusjon om tiltakene er proporsjonale med risikoen. Tvert i mot får den enstemmige frykten en selvforsterkende effekt som gjør at vi godtar mer og mer. 

Les deg litt opp om tidligere influensasesonger, innlagte på sykehus, dødelighet av korona osv osv. Så vil du kanskje også stille spørsmål til om dette virkelig er verdt det. Hvor mange liv tiltakene har ødelagt vet vi ikke enda.  Jeg sier ikke null tiltak, jeg sier at de tiltakene vi har nå er fullstendig sinnsyke. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kjenner jeg snart er på bristepunktet med alt som heter dugnad, restriksjoner, forbud og advarsler. men skal da klarer noen mndr til. Vi har kun 14 inneliggende på jobben og fellesnevner med de er at de er svært overvektige. Mulig de hadde klart sykdommen bedre om de hadde gått ned en 30 kg og vært mer aktive.

Og hva gjør regjeringen? Stenger idretten og sperrer folk inne så de trøstespiser og blir enda feitere. Bra jobba! 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hjelpes for en uttalelse fra noen som jobber i helse, trist!

Anonymkode: 5f8e5...3bc

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Overvekt og dårlig kosthold er et langt større helseproblem enn det korona er. Men det er det selvsagt ikke lov til å si høyt. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hehe. Du skulle bare visst hvordan folk i helsevesenet snakker om pasientene. Tror du de er fri for fordommer og negative tanker? Man klarer fortsatt å gjøre jobben sin.

Anonymkode: 511b3...f3d

• Opprett ny...