Gå til innhold

Lærere: når leverte du sist politiattest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har spurt flere ganger på mine 13 år i yrket om ikke jeg skal fornye politiattesten min, men rektor sier det ikke er nødvendig. Det har de sagt på alle skolene jeg har jobbet (4 stk i samme kommune). Jeg skjønner det ikke. Praksis synes å være at den medbringes når du er nyansatt og så varer den livet ut. 

Hvordan er det hos dere?

Skrevet

Aldri blitt bedt om å fornye politiattest. Har vært tilsatt i samme stilling i fire år nå, leverte kun politiattest ved ansettelse. 

Anonymkode: 8c63f...ab6

Skrevet

Vi må levere inn ny attest hvert andre år 

Anonymkode: 5f56f...dde

Skrevet

Leverte da jeg ble ansatt. 16 år siden. Aldri blitt bedt om å levere ny. Helt sykt når jeg tenker meg om....

Anonymkode: 266c7...784

Skrevet

Tror ikke jeg har levert der jeg jobber nå, 7,5 år siden jeg ble ansatt. Leverte der jeg jobbet sist.

Anonymkode: 8d9db...1ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Tror ikke jeg har levert der jeg jobber nå, 7,5 år siden jeg ble ansatt. Leverte der jeg jobbet sist.

Oi, det er jo faktisk ikke lov og veldig kritikkverdig. Det burde du ta opp, for da kan det være det gjelder flere enn deg.

Anonymkode: c32eb...73c

Skrevet

Jeg jobber på en videregående skole og det er ingen som leverer politiattest etter at de har levert ved ansettelse. 

Jeg har tatt det for gitt at politiet har opplysningsplikt om en som jobber med barn blir dømt for sedelighetsforbrytelser? En politiattest er jo ellers ikke verd papiret det er skrevet på, man kan rekke å gjøre mye faenskap på to år også. 

Anonymkode: a75c5...096

Skrevet

Skolen har ikke lov til å kreve ny politiatest fra en som allerede er ansatt.

Anonymkode: 79562...b1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Skolen har ikke lov til å kreve ny politiatest fra en som allerede er ansatt.

Anonymkode: 79562...b1d

Jaha? Hvor har du det fra? Selvsagt har de lov til det, de er også lovpålagt å gjøre det! Politiattesten varer i 3 år og skal fornyes.

Skrevet

Leverte da jeg ble ansatt i 2003, aldri fått beskjed om å fornye. Har jobbet samme sted hele tiden, kanskje derfor.

Anonymkode: 3dba4...22e

Skrevet

Til § 8 Fornyet vandelskontroll

Føresegna inneheld ei tilvising til reglane i politiregisterlova om høve til fornya vandelskontroll. Tilvisinga er tatt inn med tanke på å gjere reglane tilgjengelege.

Politiregisterlova § 43 opnar for at arbeidsgivaren eller ein annan mottakar av den opphavlege politiattesten kan forsikre seg om at arbeidstakaren framleis oppfyller krava til vandel. Grunnvilkåret for ein slik fornya vandelskontroll er at det må ligge føre ein allereie utlevert attest for personen. Det inneber mellom anna at dersom arbeidsgivaren har mottatt politiattest i samband med ei tilsetting, kan vedkommande seinare be politiet om eventuelle nye opplysningar som kan ha betydning. Det kan ikkje utleverast andre opplysningar enn det som går fram av heimelsgrunnlaget for utferding av den opphavlege attesten. Det betyr at ein berre kan få opplysningar om straffbare forhold som er nemnde i politiregisterlova § 39 første ledd.

https://www.udir.no/regelverkstolkninger/barnehage/polititattest/politiattest-i-barnehagen/

Jeg finner ingenting her om krav om å levere oppdatert attest? Arbeidsgiver kan etterspør nye opplysninger. 

Skrevet

Men det burde definitivt være mulig og pålagt å innhente og innlevere dette minimum annet hvert år!

Anonymkode: 933c1...b9c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Oi, det er jo faktisk ikke lov og veldig kritikkverdig. Det burde du ta opp, for da kan det være det gjelder flere enn deg.

Anonymkode: c32eb...73c

Ja, det er sant. Jeg burde kanskje spørre om det.

Skrevet

Har aldri levert. Har vært ansatt i 25 år, så altså siden før kravet om politiattest kom. 

Anonymkode: a3855...4f2

Skrevet
LME1001 skrev (14 timer siden):

Jaha? Hvor har du det fra? Selvsagt har de lov til det, de er også lovpålagt å gjøre det! Politiattesten varer i 3 år og skal fornyes.

Du får ikke ny politiattest om du ber om det, så lenge du er ansatt på samme sted leverer de ikke ut ny attest...

Det samme problemet er i idretten, så lenge du er ansatt i samme klubb får du ikke ny attest. 

https://www.nettavisen.no/sport/bjorn-ville-fornye-politiattesten-sin-fra-2014-det-som-skjedde-skaper-reaksjoner-kunne-i-teorien-fortsatt-holdt-pa-selv-om-jeg-var-en-overgriper/s/12-95-3424023856

Anonymkode: a5b68...6d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Vi må levere inn ny attest hvert andre år 

Anonymkode: 5f56f...dde

Hvordan løser dere det når søknaden om ny politiattest blir avvist av politiet?

Skrevet
28 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvordan løser dere det når søknaden om ny politiattest blir avvist av politiet?

Den blir neppe avvist hvis arbeidsgiver gir bekreftelse på ønsket. 

Anonymkode: 475e7...fab

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Den blir neppe avvist hvis arbeidsgiver gir bekreftelse på ønsket. 

Anonymkode: 475e7...fab

Jo det blir det, det er ikke en lov som arbeidsgiver kan styre til eget velbehag. 

Verdien av en politiattest er egentlig overdrevet.  Den sier jo ingenting om personen bedriver overgrep, den sier bare at politiet ikke har avslørt det. 

Anonymkode: 12fb5...0fa

Skrevet

Det blir kun skrevet ut ny attest, om arbeidsgiver har skjellig grunn til å mistenke at det kan foreligge en dom etter at personen ble ansatt og leverte attest første gangen.

Helt utrolig,egentlig. For pedofile er det jo bare å holde seg på samme arbeidsplass i 20 år,så er det jo ingen fare... 

Skrevet
Østerdølen skrev (3 timer siden):

Det blir kun skrevet ut ny attest, om arbeidsgiver har skjellig grunn til å mistenke at det kan foreligge en dom etter at personen ble ansatt og leverte attest første gangen.

Helt utrolig,egentlig. For pedofile er det jo bare å holde seg på samme arbeidsplass i 20 år,så er det jo ingen fare... 

Men hvis de blir dømt så må vel arbeidsgiver bli informert om det. 

Man kan ikke ha en dømt overgriper som lærer. 

Skrevet

Jeg er ikke lærer, men avd.leder innen psykiatri. Jeg har fått beskjed av min enhetsleder at jeg kun kan kreve politiattest ved nyansettelse.

Ved interne overflyttinger, altså folk som allerede er ansatt i enheten før de får jobb ved min avdeling, kan jeg ikke kreve ny attest. Jeg gjør det som regel likevel, informerer om at jeg ikke kan kreve det, men ville sette pris på om de innhenter en «fersk» attest til dette ansettelsesforholdet. Ingen har sagt nei til det. 

Anonymkode: 4086b...bf3

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Jeg er ikke lærer, men avd.leder innen psykiatri. Jeg har fått beskjed av min enhetsleder at jeg kun kan kreve politiattest ved nyansettelse.

Ved interne overflyttinger, altså folk som allerede er ansatt i enheten før de får jobb ved min avdeling, kan jeg ikke kreve ny attest. Jeg gjør det som regel likevel, informerer om at jeg ikke kan kreve det, men ville sette pris på om de innhenter en «fersk» attest til dette ansettelsesforholdet. Ingen har sagt nei til det. 

"Problemet" er vel ikke at folk sier nei til at arbeidsgiver kan få en ny politiattest, men at politiet sier nei til å utstede en ny. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

"Problemet" er vel ikke at folk sier nei til at arbeidsgiver kan få en ny politiattest, men at politiet sier nei til å utstede en ny. 

Politiet sier ikke nei så lenge vedlegget til søknad om politiattest har et annet arbeidssted enn tidligere.
Men jeg har opplevd at de sier nei til å utstede mer enn en attest til samme mottaker/oppdragsgiver/arbeidsgiver. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...